Windows 8 i 8.1 bezwartościowe dla overclockerów, zwracają fałszywe wyniki benchmarków

Windows 8 i 8.1 bezwartościowe dla overclockerów, zwracają fałszywe wyniki benchmarków

20.08.2013 12:07

Praktycznie każdy współczesny komputer (poza Raspberry Pi) mawbudowany zegar czasu rzeczywistego (RTC), śledzący upływ czasu,nawet gdy maszyna jest wyłączona. W PC zegar taki często znaleźćmożna w mostku południowym, zasilany zamontowaną na płycie głównejbaterią czy superkondensatorem. Dzięki temu, że zegar taki działaniezależnie od oprogramowania, często wykorzystywany jest jakowzorzec czasu: aplikacje ufają, że podawany przez niego czas jestpoprawny. Ma to szczególne znaczenie dla wszystkich benchmarków,które bez zegara czasu rzeczywistego nie miałyby możliwości ustalićmomentów rozpoczęcia i zakończenia testu. A co, jeśli zegarowi czasurzeczywistego nie można ufać? Członkowie forum HWBot, jednej znajważniejszych społeczności overclockerów, odkryli, że taka sytuacjawystępuje w wypadku Windows 8. Wprowadzone przez Microsoft zmiany wtym systemie uczyniły zegar czasu rzeczywistego bezwartościowym jakowzorzec upływu czasu, przynajmniej na niektórych platformach.Administratorzy HWBot podjęli szybko decyzję: wszystkiedotychczasowe rekordy, ustanowione na maszynach z Windows 8 zostałyunieważnione, a sama „ósemka” zdyskwalifikowana. HWBotnie będzie już publikował wyników benchmarków osiągniętych pod jejkontrolą. To samo dotyczy się Windows 8.1, które nic nie zmienia wsposobie obsługi RTC.[img=speedometer]Odkrywcy problemu informują,że wprowadzone w Windows 8 zmiany miały za zadanie umożliwićuruchamianie systemu na wszystkich możliwych urządzeniach, w tymsystemach wbudowanych, pozbawionych zegara czasu rzeczywistego. Codokładnie zmieniono w kernelu, tego nie udało się ustalić, ale wynikiempirycznych pomiarów nie pozostawiają wątpliwości –overclocking i underclocking komputerów z Windows 8 zamienia je wrelatywistyczne maszyny czasu. Najwyraźniej system symuluje zegarczasu rzeczywistego na podstawie ustawień wewnętrznego zegaraprocesora (BCLK), udostępniając je oprogramowaniu jako właśnie RTC.W efekcie, jeśli uruchomi się pięciominutowy benchmark naspowolnionym systemie, to będzie on działał 5 minut i 18 sekund, o 6%dłużej. Po zwiększeniu mnożnika, aby zrekompensować obniżenie BCLK,komputer będzie wykonywał o 6% więcej operacji, uzyskując 6% lepszywynik. Z tego też powodu społeczność HWBota uznała, że niemożliwejest wiarygodne ustalenie wydajności systemu w Windows 8. [yt=http://www.youtube.com/watch?v=brkDKgvXKko]Problem dotyczy nawet tak znanych benchmarków jak 3DMark. HWBotprzedstawił zrzuty ekranu dowodzące, że wyniki z nawet najnowszejwersji 3DMarka są modyfikowane przez problem z RTC w Windows 8.Podczas testu Ice Storm, przeprowadzonego na Haswellu z BCLKobniżonym o 6% i mnożnikiem przestawionym z 32x na 34x, uzyskano naWindows 8 wynik o niemal 10 tys. punktów lepszy, niż na maszynie zWindows 7.Kilka godzin temu swojestanowisko przedstawił Futuremark, producent 3DMarka. Uspokoił wnim graczy, że mogą mierzyć wydajność swoich systemów bez obaw, aodkryty problem nie wpływa na wyniki publikowane w serwisach imagazynach branżowych… ale mimo przyznał, że sprawa będziedokładniej badana, aby ochronić wiarygodność rankingu 3DMark Hall ofFame.Co ciekawe, z najnowszych analiz wynika, że problem występujetylko w wypadku procesorów Intela: czipy AMD z architekturami Trinityi Piledriver pod Windows 8 zachowują się poprawnie. Czy można się wtej sytuacji spodziewać jakichś łatek od Microsoftu? To raczejwątpliwe – problemy z benchmarkami i podkręcaniem dotycząznikomej liczby użytkowników, zaś kwestia dostępności systemu naszerokim wachlarzu urządzeń jest znacznie ważniejsza.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (51)