Wine 1.6 wydane: użytkownicy OS-a X nie potrzebują już X11, coraz bliżej do wersji na Androida

Wine 1.6 wydane: użytkownicy OS‑a X nie potrzebują już X11, coraz bliżej do wersji na Androida

19.07.2013 14:24, aktualizacja: 19.07.2013 15:17

16 miesięcy po wydaniuWine 1.4, deweloperzy tego środowiska uruchomieniowego win32 dlasystemów operacyjnych zgodnych z POSIX wydali stabilną wersję 1.6.Zanim mogło do tego dojść, konieczne było przygotowanie 31 wydańdeweloperskich z linii 1.5. Nowa stabilna wersja to ponad 10 tysięcyzmian, dzięki którym użytkownicy Linuksa, *BSD i OS-a X zyskająmożliwość uruchamiania jeszcze większej liczby programów pisanych dlaWindows.Wśród najważniejszych zmian wprowadzonych w 1.6, deweloperzywymieniają: [img=wine-opener]Nowy natywny sterownik dla OS-a X (wymagana wersja 10.6 ipóźniejsze systemu), dzięki któremu X11 przestaje być potrzebne.Obsługuje on OpenGL, zarządzanie okienkami, schowek systemowy czyprzeciąganie i upuszczanie, pozwalając posiadaczom komputerów Apple'ana korzystanie z w pełni zintegrowanego z ich systememoprogramowania Windows.Renderowanie okienek po stronie klienta za pomocą silnikaDIB (czyli software'owego renderowania wywołań WindowsGDI). Dzięki temu powinny zniknąć problemy z niezgodnościąrenderowania bitmap i zawartości okienek. Sam silnik DIB jestznacznie wydajniejszy niż w Wine 1.4, szczególnie w renderowaniutekstu, skalowaniu bitmap, obsłudze kanału alfa i gradientów.Doczekał się też obsługi ditheringu pędzli i podpikselowegowygładzania fontów (w zgodzie z ustawieniami systemowymi).Obsługę przezroczystości okienek, realizowaną zarówno przezkluczowanie kolorów jak i kanał alfa.Możliwość wykorzystania w trybie wirtualnego desktopu skrótów zfolderu Desktop (Pulpit) do uruchamiania aplikacji – są one teżwyświetlane na pulpicie.Obsługę rozszerzeń XRandR 1.2 i 1.3 przez sterownik X11, dziękiczemu powinno być m.in. możliwe uruchamianie aplikacji Windows wkonfiguracjach wielomonitorowych.Wsparcie dla wielokanałowego dźwięku w ALSA i lepszy resampler dlaDirectSound.Liczne ulepszenia dla implementacji Direct3D 9 i Direct3D 10, wtym wsparcie dla kompilatora shaderów i renderowania do buforaobrazu.Dynamiczne zarządzanie urządzeniami w Wine na Linuksiewykorzystuje usługę UDisk2.Wine może teraz się przedstawiać jako Windows 8.Wraz z wydaniem 1.6 zakończono wsparcie dla architektur Alpha iSparc. W zamian wprowadzono wsparcie dla 64-bitowych architektur ARM,a także zapewniono możliwość kompilowania Wine na Androidzie poprzezAndroid NDK.Niedawno wspominaliśmy,że Wine być może doczeka się możliwości uruchamiania gierwykorzystujących Direct3D 9 poprzez bezpośrednią implementację tejbiblioteki Microsoftu w opensource'owych sterownikach graficznychkorzystających z Gallium3D. Szanse na to, że deweloperzy Winezdecydują się na wprowadzenie tej dostępnej tylko na Linuksie metodydo standardowych wydań wzrosły po tym, gdy jeden z głównychdeweloperów Gallium3D, Marek Olšák, zachęcił ich, uznającwprowadzenie Direct3D 9 za najważniejszy projekt od czasów Mesa1.0.Wine 1.6 można pobrać w dziale:Programy-> Narzędzia -> Narzędziasystemowe.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (56)