r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Xbox One z grami pociętymi na kawałki: zaoszczędzimy miejsce i czas

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Posiadacze nowych Xboksów niebawem będą mogli zainstalować więcej gier zostając przy starym dysku. Microsoft pracuje bowiem nad małą rewolucją dotyczącą przechowywania plików z gier. Opracowywana technologia nazywa się Intelligent Delivery i pozwala podzielić grę na fragmenty, które to będziemy mogli zainstalować, bez potrzeby pobierania całej produkcji.

Mogłoby się wydawać, że podstawowa wersja Xboksa One posiadająca dysk twardy o pojemności 500 GB będzie wystarczająca. Jednakże po zainstalowaniu kilku nowych gier, które coraz częściej potrzebują dobrze ponad 50 GB wolnej przestrzeni, pamięć potrafi się wyczerpać szybko. Zwłaszcza, że w przypadku wersji 500 GB, tak naprawdę gracze do dyspozycji otrzymują poniżej 400 GB. Sytuacja może wyglądać lepiej jeśli spojrzymy na nowszego One X. Jednak nawet zamontowany w nim podstawowy dysk 1 TB może okazać się nie wystarczający, w końcu tekstury 4k sprawiają, że gry zajmują jeszcze więcej.

Rozwiązaniem problemu rosnących rozmiarów gier, a stojących w miejscu dysków konsol, ma być technologia Intelligent Delivery, która ma trafić na Xboksa One i One X. Jak donosi Digital Foundry, bazując na udostępnionej dokumentacji, Microsoft chce podziału gier na fragmenty – tak jak już wspomnieliśmy na wstępie. Każdy kawałek podzielonej gry zostanie opisany odpowiednim tagiem, dotyczącym np. wersji na daną konsolę (bez tekstur 4k na Xone’a) czy języka (dialogi i sceny tylko w języku polskim). Każdy jeden kawałek mógłby mieć przypisanych kilka tagów, przykładowo wersja tylko na Xboksa One, która zawiera tylko język hiszpański.

r   e   k   l   a   m   a

Oczywiście usunięcie wybranych języków i pozostawienie tego jednego czy dwóch wpłynie na rozmiar gry. Chociaż zależy to od samego tytułu – wycięcie tylko przetłumaczonych napisów nie odchudzi zauważalnie produkcji ważącej 100 GB, nawet jeśli dialogi ważyłyby kilkadziesiąt megabajtów. W związku z tym znacznie ciekawsze jest pozbycie się tekstur 4k, które skierowane na One X, w starszym Xboksie One byłyby tylko zbędnym balastem. Wycięcie tekstur o wysokiej rozdzielczości może sprawić, że gra będzie wymagać nawet kilkadziesiąt gigabajtów mniej.

W założeniach projekt Intelligent Delivery ma pozwolić na bardziej zaawansowane dzielenie gry na kawałki. Wybrany fragment nie tylko będzie skierowany na Xboksa One i dostępny w języku polskim, ale ponadto będzie oferował wyłącznie tryb dla jednego gracza. Drugą opcją może być pobranie gry bez trybu single player, a tylko z tym dla wielu graczy. To dodatkowo zmniejszy rozmiar danej produkcji – jak najbardziej do pobrania może zostać mniej niż połowa początkowego rozmiaru, a nawet kilkukrotnie mniejszy plik instalacyjny.

Mniejszy rozmiar wybranego kawałka gry będzie mniej zajmował na dysku oraz mniej danych będziemy musieli pobrać, znacząco przyspieszając cały proces instalacji gry. Dodatkowo zalety Intelligent Delivery powinniśmy odczuć także podczas instalacji wersji pudełkowych, które znajdują się na kilku płytach. Nie będziemy musieli już żonglować wszystkimi płytami, a wybierzemy wyłącznie te, które zawierają interesujące nas fragmenty.

Wszystko brzmi bardzo dobrze, a użytkownicy Xboksa One w wersji 500 GB lub ci posiadający wolniejsze łącze internetowe z pewnością nie mogą się już doczekać implementacji opisywanej technologii. Niestety, Microsoft tylko udostępni odpowiednie narzędzia, a czy dany producent z nich skorzysta, będzie zależało wyłącznie od niego.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.