r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Yandex z własną autonomiczną taksówką, może być szybszy od Ubera

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Do grona firm IT zajmujących się autonomicznymi autami dołącza rosyjski Yandex. Firma znana w Moskwie nie tylko ze swojej wyszukiwarki, ale też z całkiem udanej uberopodobnej usługi Yandex.Taxi, również jest przekonania, że era ludzkich kierowców, przynajmniej w pojazdach publicznego użytku, ma się ku końcowi – i prezentuje swój własny samoprowadzący się samochód.

Podobnie jak i wielu innych graczy w tej wschodzącej branży, Yandex nie próbuje wymyślić auta na nowo. Zaprezentowany prototyp autonomicznej taksówki to po prostu Toyota Prius V, obłożona dodatkowymi czujnikami, z komputerem na którym działa sztuczna inteligencja i „własnościowe algorytmy”, mające pozwolić na płynne omijanie przeszkód w ruchu drogowym. Właściwie nic, czego nie widzielibyśmy wcześniej – po prostu demonstracja dla inwestorów, że Yandex ma działającą technologię.

Można się domyślić, że w środku jest sporo zagranicznego sprzętu, w końcu w Rosji nikt własnego GPU nie robi. Jednak działające na tym oprogramowanie ma być w całości dziełem Yandexa – to m.in. nawigacja, wyznaczanie tras, mapowanie, przetwarzanie obrazu i rozpoznawanie obiektów. Szczególną rolę odgrywają anonimowo zbierane dane od użytkowników Yandex.Navigatora, pozwalające radzić sobie z korkami czy zablokowanymi przejazdami i innymi problemami. Przedstawiciele firmy zapewniają, że ich pojazd jest w stanie podejmować decyzje w wymagającym środowisku ruchu ulicznego, wykorzystując w tym celu maszynowe uczenie i sztuczną inteligencję (a do tego Ubuntu, na bazie którego najwyraźniej działa oprogramowanie auta).

r   e   k   l   a   m   a

Co najważniejsze, Yandex.Taxi chce osiągnąć to samo co Volvo. Autonomiczne auta poziomu piątego (w skali 1-5) nie mają kierowców, lecz tylko pasażerów, samochód prowadzi się sam od zapłonu silnika po zaparkowanie w miejscu docelowym. Autopilot używany dziś przez kierowców aut Tesli potrafi tymczasem prowadzić się tylko w warunkach uznanych za bezpieczne, a gdy tylko ulegną one zmianie, oddaje kontrolę kierowcy, nawet jeśli nie jest on na to przygotowany.

Dmitrij Poliszczuk, który stoi na czele tego projektu, podkreśla, że autonomiczne auta w ciągu najbliższego dziesięciolecia zrewolucjonizują nasze życie w miastach. Dziś więc wszyscy próbują się brać za budowanie takich pojazdów, lecz jedynie niektóre z nich dysponują kluczowymi komponentami, pozwalającymi na zrealizowanie tej wizji. Tu nie wystarczy samo oprogramowanie, tu trzeba mieć też doświadczenie inżynierskie i dostęp do rynku dla samoprowadzących się pojazdów. Jako operator usługi przewozowej, Yandex.Taxi taki dostęp ewidentnie ma.

Internauci przyjęli demonstrację raczej życzliwie, choć nie obyło się bez przytyków. Uwagę zwróciło bardzo szybkie obracanie kierownicą, nawet w czasie jazdy po prostej – o co tu chodzi? Do sprawy odniósł się rzecznik Yandexa, Matwiej Kirejew, który stwierdził, że szybkie obrócenie kierownicy o 90 stopni nie oznacza takiego samego skręcenia kół – taka jest po prostu konstrukcja auta.

Testy na publicznych drogach rozpoczną się w przyszłym roku, władze już wyraziły na nie zgodę.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   

Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.