Zaświadczenie o niezaleganiu uzyskasz online, ale e-administracja poszła na skróty

Zaświadczenie o niezaleganiu uzyskasz online, ale e‑administracja poszła na skróty

Zaświadczenie o niezaleganiu uzyskasz online, ale e-administracja poszła na skróty
27.06.2018 10:39, aktualizacja: 27.06.2018 15:52

Ministerstwo Finansów oraz Przedsiębiorczości i Technologii uruchomiły nową usługę administracji elektronicznej. Starający się o kredyt albo leasing nie muszą już fatygować się do urzędów, by zdobyć zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami. Dokument można już zdobyć przez Internet, ale droga do tego wcale nie jest prosta.

ZUS, wydający zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami, umożliwia złożenie wniosku drogą elektroniczną od pewnego czasu. Do Urzędu Skarbowego jednak trzeba było udać się osobiście dwa razy – raz, by złożyć wniosek, a drugi, by go odebrać. Nowa usługa w e-administracji umożliwia złożenie wniosku do Urzędu Skarbowego online i odebranie go bez wychodzenia z domu. Proces ten można przeprowadzić na stronie biznes.gov.pl po założeniu konta (logowanie.biznes.gov.pl), do czego potrzebny będzie potwierdzony Profil Zaufany. Jednak nie liczcie na dedykowany formularz ani wskazówki.

Nowa usługa została wprowadzona w pośpiechu, najszybszą możliwą drogą i w taki sposób, by jak najmniej osób do tej opcji dotarło. W zasadzie jeśli ktoś nie czyta ogłoszeń Ministerstwa Finansów, nie ma szans dowiedzieć się o nowej usłudze. Instrukcja składania wniosku, przedstawiona przez MF, jest lakoniczna i informuje jedynie, że wniosek składamy z pomocą tak zwanego wniosku ogólnego, który jest formularzem online ogólnego przeznaczenia. Jak go znaleźć, skoro nie ma go na liście ewnioski.biznes.gov.pl? Można skorzystać z wyszukiwarki, wpisując w nią cokolwiek. Odnośnik do ogólnego wniosku pojawi się na dole listy, jako propozycja na wypadek, gdybyśmy nie znaleźli odpowiedniego wniosku.

Obraz

Dalej wypełniamy formularz dość standardowo. Należy wybrać miasto i odbiorcę (odpowiedni Urząd Skarbowy), podać swoje dane i wypełnić treść samodzielnie. Widać, że resorty poszły na skróty i minimalnym nakładem pracy wprowadziły kolejną usługę. Pytanie, skąd przedsiębiorca ma wiedzieć, że może uzyskać zaświadczenie online, jeśli taki wniosek nie zostanie wymieniony na liście. Instrukcja w komunikacie Ministerstwa Finansów jest nieprecyzyjna i nie mówi nam, jaki tytuł powinien mieć wniosek i co właściwie należy w nim wpisać. Dla osób przeprowadzających się problemem może być wybór odpowiedniego US. W zasadzie po złożeniu wniosku nie ma pewności, że rzeczywiście otrzymamy zaświadczenie.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (11)