Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Spikit jako alternatywa dla gestów i dotyku w Windows

Nowy sposób sterowania i nawigowania po stronach internetowych, nawet 20-krotny wzrost szybkości oznaczania elementów (!), ulepszona współpraca z grami komputerowymi i możliwość wykonywania tych samych poleceń wiele razy - wszystko to znajdziecie w Spikit 1.4.5.0, a sam program udostępniony jest w bazie dobrychprogramów i na nieco odświeżonej stronie projektu.

Dostęp 'po nazwach'

Spikit oferuje różne metody dostępu do treści na ekranie. Aby kliknąć w ikonę w jakimś programie, na Pulpicie lub innym folderze, w oknie dialogowym (np. okienko typu "Tak/Nie/Anuluj") lub w odnośnik na stronie WWW mogliśmy użyć siatki ekranowej lub mechanizmu oznaczania elementów kolejnymi liczbami całkowitymi. Choć sposoby te to nadal świetne rozwiązania, od dziś mamy możliwość sterowania kursorem myszy w jeszcze bardziej prosty i naturalny sposób. Każdej ikonie, przyciskowi lub odnośnikowi przypisany jest jakiś tekst, najczęściej opis słowny akcji, która zostanie podjęta gdy użytkownik kliknie w element. Bardzo często taki tekst wyświetlany jest obok obrazka (ikony) lub występuje samodzielnie (np. pasek menu i elementy menu programu). Spikit oferuje teraz polecenie "po nazwie", które szybko przeanalizuje aktywne okno programu lub stronę WWW i umożliwi nam wypowiedzenie nazwy elementu, na który chcemy skierować kursor myszki. Dla ułatwienia, każdy taki element otrzymuje delikatne obramowanie, aby odróżniał się od elementów mało znaczących. Dalej już chyba wiemy co robić. Klikać, przeciągać, usuwać każdy z nas potrafi, a możliwości mamy znacznie więcej :)


r   e   k   l   a   m   a

Szybkość, szybkość, szybkość

Nowa wersja programu zaskoczy nas szybkością oznaczania elementów na ekranie, która nawet na najsłabszym sprzęcie komputerowym umożliwia sprawne nawigowanie po stronach internetowych. Dotychczas nie było to możliwe. Z programistycznego punktu widzenia przemierzanie drzewa obiektów o dużej rozpiętości i tysiącach elementów to żaden problem, ale gdy dodamy narzut komunikacji między oddzielnymi procesami (Spikit i analizowana aplikacja), czas wydłużał się niewspółmiernie do osiągniętego zysku (etykiety na elementach). Ale to już przeszłość. W zależności od posiadanej konfiguracji komputera, oznaczanie wszystkich klikalnych elementów na stronie internetowej powinno zająć średnio nie więcej niż kilka/kilkanaście sekund do nawet mniej niż 3 sekund w przypadku szybkich komputerów. Mechanizm oznaczania elementów kolejnymi liczbami naturalnymi działa teraz także w przypadku stanowisk komputerowych z podłączonymi wieloma monitorami.

Oczywiście znajdzie się taka sytuacja, w której Spikit mógłby zachować się nieco lepiej lub podjąć inny wybór i oznaczyć element bardziej precyzyjnie, ale "efekt wow" jest dużo lepszy od tego, który nam kiedyś obiecywano :)

Sugestie użytkowników

panie, a może by tak...

W tym miejscu chciałbym podziękować wszystkim użytkownikom portalu, którzy zgłaszają się do mnie i wskazują miejsca, które wymagają usprawnień lub proponują nowe rozwiązania. Choć jest to nadal nieliczna grupa aktywistów, mam nadzieję, że sytuacja szybko się poprawi ;) Bardzo często zdarza się, że można pewne sprawy rozwiązać bez konieczności rozbudowywania Spikit (ale za mało o tym napisano tu i tam...), czasem jednak padają ciekawe pomysły, które wdrażam z miłą chęcią. Tym bardziej, jeśli idzie za tym większe zaangażowanie użytkowników w rozwój projektu.

"Rozmowy kontrolowane" dostępne są w dziale Dyskutuj na stronie projektu. Najlepiej jest posortować komentarze począwszy od najnowszego (DISQUS sortuje je domyślnie od najlepszego).

Wielokrotne wykonywanie poleceń

W funkcjach Klawisze i Formularze można teraz wykorzystać regułę ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ. Dzięki temu w bardzo prosty sposób możemy dodać do całej reguły głosowej lub tylko do wybranych komend możliwość określania ile razy chcemy wykonać daną czynność. Na przykład reguła głosowa:


naciśnij (enter {ENTER} | spację {SPACE}) [#ILOŚĆ_POWTÓRZEŃ razy]

umożliwi nam wypowiadanie poleceń "naciśnij enter", "naciśnij spację", "naciśnij enter 2 razy", "naciśnij enter 20 razy", naciśnij spację 5 razy" itp. Proste, ale jak przydatne! Prośbę dodania takiej funkcjonalności otrzymałem od jednego z użytkowników dp w dziale Dyskutuj na stronie projektu Spikit. Mówisz, masz :)

Implementację "w regułach" pozostawiam zainteresowanym i domyślnie można ją znaleźć tylko dla alfabetu w funkcji Formularze. Uwaga, zagadka: dlaczego?

Poprawki dla aplikacji i gier DirectX (lub innych pełnoekranowych tworów)

W najnowszej edycji Spikit znajdują się także usprawnienia dla fanów gier komputerowych. Niektóre tytuły ignorowały wirtualne naciśnięcia klawiszy (przesyłane za pomocą funkcji Klawisze), co skutecznie uniemożliwiało granie za pomocą głosu. Zaraz, zaraz - "granie za pomocą głosu"? Tak, jest to jak najbardziej możliwe, a w związku z zainteresowaniem tym sposobem wykorzystania Spikit, wkrótce opiszę to zagadnienie szczegółowo. "Dobądź miecza" i biegaj Geraltem z Rivii wydając mu polecenia głosowe :) Tak przynajmniej bawiłem się kilka dni temu testując przesyłanie sygnałów naciśnięcia klawiszy i przemierzając demonstracyjne etapy Wiedźmina 1. Wiem, wiem, jest już druga część, ale pewna kolejność wydarzeń musi być.

Ponieważ powiadomienia ekranowe często przeplatały się z widokiem renderowanym przez gry uruchamiane w trybie pełnego ekranu, dodano do programu opcję umożliwiającą zaprzestanie wyświetlania powiadomień ekranowych na czas wirtualnej rozrywki.

Choć w Dokumentacji nie zostało to wyraźnie zapisane, można za pomocą Spikit symulować dłuższe przytrzymywanie klawiszy (tak jak robimy to w rzeczywistości gdy np. sterujemy postacią). Choć funkcjonalność ta działa już całkiem dobrze, "how-to" udostępniam na razie tylko zainteresowanym, ponieważ coś może jeszcze ulec zmianie.

Zapraszam do testowania wszystkich, w szczególności te osoby, które w akcjach organizowanych razem z portalem otrzymały ode mnie licencję. Program aktualizuję dość rzadko, więc każda taka aktualizacja wnosi wiele dobrego.

PS Docenię wszystkie lajki na Facebooku, choć posty są bardzo niefacebookowe (brak kotków, truskawek lub innych słitaśnych fotek ograniczających zdolności poznawcze :)

https://www.facebook.com/pages/Spikit/343637152382147
 

windows oprogramowanie gry

Komentarze