2018 miał być rokiem headsetów VR – nie był. Gracze wciąż ich nie chcą

2018 miał być rokiem headsetów VR – nie był. Gracze wciąż ich nie chcą05.01.2019 12:25
Źródło: Depositphotos

Pamiętacie, jak na początku minionego już roku 2018 producenci grzmieli, że nadchodzą złote czasy dla rzeczywistości wirtualnej? Zwłaszcza gracze mieli masowo migrować w stronę rozwiązań VR. W praktyce wyszło dwojako; dynamika rozwoju okazuje się niezła, ale ciężko mówić o boom na tego rodzaju rozwiązania. Odsetek graczy korzystających z VR pozostaje bardzo niski.

Według badań telemetrycznych na platformie Steam, w 2018 r. raptem 0,8 proc. użytkowników skorzystało z jakiegoś zestawu HMD, z czego 0,07 proc. to mieszana rzeczywistość Microsoftu. Resztę podzieliły: Oculus Rift – 0,38 proc., a także HTC Vive – 0,35 proc., licząc wszystkie wersje i odmiany tych urządzeń wspólnie. Przyznajcie, jak na sprzęt mający ponoć szturmem wziąć branżę gier, są to wyniki co najmniej przeciętne.

Wprawdzie porównując rok do roku, przyrost liczby użytkowników Oculus Rifta i HTC Vive'a wynosi, odpowiednio, 85 i 65 proc., ale to dalej niewiele zważywszy na liczne wyprzedaże i obniżki cen. (Mając jeszcze na uwadze bardzo nisko ustawiony próg startowy).

Źródło: TechPowerUp / Steam
Źródło: TechPowerUp / Steam

Dla odniesienia, karta graficzna GeForce RTX 2080, która efektywnie pojawiła się w sklepach w październiku i nie okazała produktem szczególnie udanym pod względem stosunku możliwości do ceny, z miejsca zdobyła 0,21 proc. udziału. Przez to należy rozumieć, że w ciągu dwóch miesięcy nowy akcelerator NVIDII sprzedał się podobnie jak HTC Vive przez cały rok.

Zdobyć rynek bez gier? Nie ma opcji

No właśnie, o ile producenci bardzo chętnie zapowiadali rok wirtualnej rzeczywistości, o tyle ze zdecydowanie mniejszym animuszem podeszli do zapowiadania gier dla VR. Summa summarum w 2018 r. nie ukazała się żadna(!) prawdziwie wysokobudżetowa produkcja, która w pełni korzystałaby z dobrodziejstw HMD. Chyba że ktoś do grona gier AAA zaklasyfikuje The Forest – niewątpliwie udany, ale jednak nie typowo mainstreamowy horror. A ile można grać w Project Cars?

Siłą rzeczy rodzi się pytanie, po co kupować gogle VR, skoro nikt nie dostarcza dla nich odpowiednich treści. Odpowiedź jest oczywista, a statystyki to już tylko jej efekt.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.