Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Dlaczego wybrałem PC'ta? — czyli komputer za 3800-4000 zł

Średnio raz na dwa - trzy lata staję przed wyborem nowego komputera, służącego do pracy i rozrywki. Mój pierwszy PC zapadł mi bardziej w pamięci niż drugi - bazował na procesorze Intel Pentium 500MHz w połączeniu z kartą graficzną Riva TNT 2, co pozwalało pograć w większość dostępnych wtedy na rynku gier. Drugi w kolejności blaszak wyposażony był w Radeona HDxxxx z chłodzeniem pasywnym, który miał wymiatać, a okazał się przegrzewającym złomem. Później na moim biurku gościły trzy laptopy - Toshiba A300-1MW, która była bardzo awaryjna, ale po kilkunastu wizytach w serwisie działa do dzisiaj, PackardBell TSX66HR, który był dla mnie sporym zaskoczeniem w kwestii wydajności (również do dzisiaj używa go brat) oraz Lenovo Y530P, na którym powstaje ten tekst. Mam także hybrydę - Asusa T100HA-FU006T, jest on jednak dla mnie mało praktyczny i obecnie próbuję go sprzedać. Teraz nadszedł czas kolejnego zakupu i powrotu do korzeni - czas na PC'ta. Dlaczego? Zapraszam do tekstu poniżej.

W czasach, kiedy rozpoczynałem swoją przygodę ze sprzętem komputerowym, a było to około 1998 roku, laptopy nie były popularne, a o tabletach wydajnych jak PC'ty nikt nawet nie pomyślał. Wybór pierwszego komputera był więc oczywisty. Gdy rodzice kupowali drugi komputer, też raczej wykluczaliśmy laptopy, ponieważ miały dość toporne konstrukcje, które nie miały nic wspólnego z mobilnością, o wydajności nie wspominając. Kolejny sprzęt kupowałem na studia - tutaj wybór laptopa wydawał się dość oczywisty. Podobnie było z PackardBellem. Lenovo kupiłem rozpoczynając swoją pierwszą poważną pracę, mogłem sobie wtedy pozwolić na trochę droższy sprzęt. Dlaczego chcę wrócić do PC'ta? Bo minęły już czasy, w których stawiałem na mobilność, a Lenovo i tak już od dłuższego czasu stoi na biurku podłączony do monitora oraz bezprzewodowej klawiatury i myszki.Tym razem stawiam na wydajność i mam nadzieję, że sprzęt, który już zamówiłem, posłuży mi trochę dłużej niż 3 lata.

Mijający tydzień spędziłem na przekopywaniu się przez porady, opinie oraz fora specjalistyczne. Początkowo planowałem wydać nie więcej niż 3000 zł, a sumarycznie wyszło 3850 zł. Stwierdziłem, że warto dopłacić do lepszej i bardziej przyszłościowej konfiguracji.

Oto jak się prezentuje ostatecznie dobrany zestaw:

- Płyta główna - MSI Z170-A PRO - początkowo miał być to AsRock A110M-HDV, jednak miał tylko dwa złącza na pamięć RAM, więc poszedł w odstawkę na rzecz droższego i stabilniejszego konkurenta;

- Procesor - Intel Core i5-7500 - taniej można kupić słabszego o jakieś 10% i5-7400, ale stwierdziłem, że nie ma co chodzić na kompromisy, jeśli planuje się kupić sprzęt na kilka lat;

- Karta graficzna - Asus Strix Radeon RX480 8GB - tutaj miałem największy problem, ponieważ jego bezpośredni konkurent, czyli GeForce GTX1060 6GB, jest wydajniejszy, ale w grach, które obsługują DX12 to właśnie Radeony dostają kopa w postaci lepszych osiągów. Ponieważ patrzę przyszłościowo, wybór w końcu padł na nieznacznie słabszego, ale lepiej zapowiadającego się, jeśli chodzi o pracę przez kilka lat, Radeona;

- Dysk SSD - SanDisk Plus 120GB - jeden z najtańszych dysków bazujący na wydajnych i trwałych pamięciach MLC;

- Dysk HDD - Toshiba P300 1TB - magazyn danych, który zaskakuje nieprzeciętnymi osiągami jak na dysk HDD;

- Pamięć RAM - HyperX Fury Black 8GB 2133MHz DDR4 CLI14 - dlaczego w jednej kości, a nie w dwóch? Ponieważ w przeciągu dwóch - trzech miesięcy planuję rozbudować zestaw o dodatkową kostkę 8GB, żeby, jeśli będzie taka potrzeba, podkręcić wydajność.

- Zasilacz - Corsair VS 550W - w pierwszej wersji był to zasilacz o mocy 500W, jednak po obejrzeniu kilku testów Radeona RX480 i zobaczeniu jakie ma zapotrzebowanie na prąd, stwierdziłem, że bezpieczniej będzie wziąć mały zapas na moc;

- Napęd DVD - Asus DRW-24D5MT/BLK/B/AS - najzwyklejszy na świecie napęd DVD. Nie ma co się nad nim rozwodzić;

- Obudowa - SilentiumPC Regnum RG1 Pure Black Window - bardzo ładna, zgrabna obudowa z włącznikiem i portami USB umieszczonymi na górze, co było dla mnie bardzo istotne, ponieważ komputer będzie stał pod biurkiem. Chciałem też, żeby obudowa miała okno z plexi, żebym wiedział, kiedy nadszedł czas na odkurzanie. Jak się okazało Asus Strix RX480 ma podświetlenie Aura, więc będzie ładnie się prezentować w okienku;

- Karta Wi-Fi - TP-Link TL-WN725N - nie ma sensu ciągnąć kabla przez całe mieszkanie, więc do koszyka musiałem dorzucić kartę wi-fi. Według mnie takie elementy powinny być już standardem w płytach głównych, niestety nie są.

Gotowy zestaw powinienem otrzymać pod koniec najbliższego tygodnia. W miarę możliwości czasowych postaram się go opisać po pierwszych spędzonych z nim chwilach. Mam nadzieję, że mnie nie zawiedzie i posłuży przez kilka najbliższych lat jako sprzęt zarówno do pracy, tj. montowania filmów, obróbki zdjęć, tworzenia stron internetowych, jak i do czystej rozrywki oraz chwil oderwania się od rzeczywistości.

Co sądzisz o moim zestawie? Zostaw info w komentarzu. 

sprzęt

Komentarze

0 nowych
Fanboj O   9 #1 15.02.2017 21:16

A monitór jaki?

Areh   17 #2 16.02.2017 08:28

PCty nie starzeją się tak szybko jak kiedyś, więc taki zestaw wystarczy Ci pewnie na dłużej niż zakładane 2-3 lata. Sam ciągle używam komputera z i5 trzeciej generacji i nie widzę żeby brakowało mu mocy.
Czy na pewno potrzebujesz napędu DVD? Może od razu w bluraya zainwestować, albo zrezygnować z napędu? Co do SSD - osobiście jestem zwolennikiem Samsungów, przez moje ręce przeszło już ich kilkadziesiąt (od 830 do najnowszych) i problemy miałem tylko raz, z dyskiem z serii PRO.
Karta graficzna - raz kupiłem Radeona. Po ok. pół roku pozbyłem się go i zamieniłem na nVidię (wkurzały mnie problemy ze sterownikami, ale może to już przeszłość?).
Laptopy - nie lubię ich. Mało wygodne, żeby komfortowo pracować i tak trzeba podłączyć monitor, normalną klawiaturę, myszkę. Sam ostatnio kupiłem poleasingowego Della, bo była okazja, bo czasami przyda się na wyjazdach, ale od czasu kiedy go dostałem (listopad albo grudzień) odpaliłem, sprawdziłem zy działa i jakoś tak o nim zapomniałem. Leży sobie na półce. Może przyda się na jakimś wyjeździe. Kiedyś.

Frankfurterium   10 #3 16.02.2017 14:14

"GeForce GTX1060 6GB, jest wydajniejszy, ale nie wspiera DX12"

Że jak...?

czarnylas   14 #4 16.02.2017 18:44

Wszystko pięknie ale dlaczego karta Wi-Fi pod usb ?

  #5 16.02.2017 18:54

Szkoda, że oszczędziłeś na pojemności SSD. 120GB to obecnie jednak nieco zbyt mało. Bardzo szybko osiągniesz 50% zajętości dysku i będziesz się zastanawiał co z tym fantem zrobić. Odinstalowywać programy czy jednak wymienić na większy.

Karta WiFi w postaci Dongle USB. Niestety będą z tym problemy gdyż zwykle karta taka ma słabszy zasięg - nawet "n"-ka, a i Windows 10 (z moich obserwacji) ich za bardzo nie lubi. Możesz spotkać problem taki jak mój: dongle potrzebował dłuższej chwili by się połączyć po starcie systemu, co było mocno denerwujące. Karta wewnętrzna na PCI Express x1 zapewnia większy komfort - sprawdzone.

Do tego wszystkiego zapomniałeś o kupieniu lepszego chłodzenia dla procesora. Wszyscy wiemy jak zachowuje się zwykle chłodzenie box-owe, skrojone na styk.

Aragorn77   9 #6 16.02.2017 19:13

Moja konfiguracja jest prawie identyczna :-) Dysk Toshiba P300 Performance 1TB, Procesor Intel Core i5-7500, Płyta główna MSI B250M PRO-VDH, Pamięć Crucial DDR4 Ballistix Sport LT 8GB/2400, Karta graficzna MSI Radeon RX 480 GAMING X 8GB GDDR5, Monitor iiyama G-MASTER Black Hawk GE2488HS - B2, Zasilacz SilentiumPC Vero L1 600W, Obudowa SilentiumPC Gladius M35W Pure Black. Dysk SSD już miałem, Samsung EVO 250 GB. Zestaw śmiga jak dziki, widać subtelną różnicę po przesiadce z 15 calowego ASUS, C2D 6400, 2 GB RAM, 250 HDD, 512 MB VRAM Radeon 4570 :-)

Autor edytował komentarz w dniu: 16.02.2017 19:16
  #7 16.02.2017 19:26

Ah te dzisiejsze komputery...
Cena z dupy, ramu tyle co nic, a wydajność jakoś specjalnie nie zachwyca.

Jeszcze nie tak dawno za 4 tysiące to można było wszystkie suwaczki w grach przesunąć maksymalnie w prawo, dzisiaj już nie da się tak poszaleć.

Nie mówiąc już o tym że oprócz przeglądarki można był używać pakietu biurowego i jakiejś aplikacji profesjonalnej typu photoshop, 3ds itp, przy 8GB nikt nie zaszaleje. Nawet darmowy blender zeżre to przy jakiejś prostej scence z większą ilością wielokątów.

WODZU   17 #8 16.02.2017 19:38

Słuszny wybór. Obecnie PC nie starzeją się tak szybko jak niegdyś. Mój komp działa świetnie i nie jest jeszcze taki stary, choć od daty zakupu minęło nieco ponad 5 lat. W latach 90-tych przynajmniej dwukrotnie byłby w tym czasie wymieniony. A właściwie zmodernizowany, ponieważ wtedy zmiana procesora nie wymagała wymiany płyty głównej, pamięci, a i często karty graficznej.

Aragorn77   9 #9 16.02.2017 19:38

@sdj (niezalogowany): Z tymi suwakami to nie przesadzaj, w FullHD przy takiej konfiguracji rzadko która gra nie pójdzie na maksymalnych ustawieniach. Co innego 4K. A co do 8 GB RAM, to niestety nie mamy wpływu zarówno na podaż pamięci jak i na kurs dolara. Czekać w nieskończoność się nie da, kiedyś trzeba podjąć decyzję o zakupie. Można zajechać i 16 GB RAM, wszystko zależy od tego pod co komputer potrzebny.
Z drugiej strony pamiętam jak za podobne pieniądze kupowałem P166 MMX, 16 MB RAM, dysk 2 GB, karty graficznej już nawet nie pamiętam. I wiesz co? Mój obecny zestaw jakoś bardziej mi odpowiada :-)

Autor edytował komentarz w dniu: 16.02.2017 19:42
andrewi   15 #10 16.02.2017 19:58

@Fanboj O: Póki co nie zmieniam i zostaję przy LG22MP55 :) ale jak tylko będę miał jakiś przypływ gotówki to wymienię go na coś bardziej pro.

andrewi   15 #11 16.02.2017 20:02

@Frankfurterium: Już poprawiam, oczywiście chodziło o to, że Radeony lepiej sprawdzają się w DX12 niż GeForce

andrewi   15 #12 16.02.2017 20:06

@Areh: Napęd DVD - tak, potrzebuję :) póki nie zmienię samochodu na taki z zestawem bluetooth w standardzie :)

Co do Radeona - też miałem wątpliwości, bo poprzedniego nie wspominam dobrze, ale po przejrzeniu kilku recenzji i opisów stwierdziłem, że warto dać mu szansę.

Aragorn77   9 #13 16.02.2017 20:08

@andrewi: A propos gotówki - wyczytałem że w drugiej połowie roku ma być spadek cen pamięci RAM (wyższa podaż, z dolarem cholera wie jak będzie). Mam nadzieję że do końca roku dokupię 2x4 GB RAM, i zrealizuję cel na ten rok. Chyba, że masz innego cynka? :-)

Jeszcze jedno - przy próbie instalacji wszystkich programów z płytki MSI do płyty głównej, przy restarcie pojawia się blue screen z informacją o BAD_CONFIG. W efekcie W10 wymaga nośnika instalacji, i przywraca czysty system (bez wcześniej zainstalowanych aplikacji). Po trzech próbach poddałem się, i poprzestałem na czipsecie oraz MSI Live. Też tak miałeś, czy to jakiś pojedynczy case?

Autor edytował komentarz w dniu: 17.02.2017 05:53
WODZU   17 #14 16.02.2017 21:55

@andrewi: "Napęd DVD - tak, potrzebuję :) póki nie zmienię samochodu na taki z zestawem bluetooth w standardzie :)"

Oj tam zaraz zmieniać samochód :) http://allegro.pl/listing?string=transmiter%20audio%20bluetooth&bmatch=s0-el...

Autor edytował komentarz w dniu: 16.02.2017 21:56
  #15 16.02.2017 23:31

zawalisty zestaw ja bym tylko wymienił tego asusa bo testowałem praktycznie wszystkie rx 480 i cena/wydajność na pewno jest lepszy saphhire, a jak komuś zależy na marce premium to w tej seri MSI jest bezkonkurencyjny bijąc na głowę jeśli chodzi o kulture pracy.

  #16 17.02.2017 07:28

Słaba reklama składaka ;) czekamy na finalny produkt/recezje skladania i testy sprzętu czy owe wydatki były opłacalne. Pamiętam te czasy gdy kupowałem laptopa Acer. A to było 10 lat temu to wtedy jeszcze chodziły słynne powiedzonka,że to straszne g@wno bo sie szybko psuje...głownie to sobie sam zasłużył renomą pękających obudowy przy zawiasach a to było jeszcze lata wcześniej. Tiaaa 10lat i nic...gdybym 3 lata temu nie wymienił dysku na SSD to już go wymienił na nowy a tak ? po co jak wszystko przyspieszyło :) PS. Mój pierwszy pecet to PIII 800 doczekał się niemal po 8 latach wymiany na laptopa. A ten laptop po 10 latach wymieniam a wy tam o 3 latach lub o 5 latach gadacie. PS2. mam paragony jakby coś.

andrewi   15 #17 17.02.2017 07:37

@WODZU: Wejścia aux niestety też brak... :P

dr.boczek   9 #18 17.02.2017 08:18

@czarnylas: też zwróciłem na to uwagę. jakoś nigdy nie przekonałem się do sieciówek pod USB. Lepiej kupić EW-7612PIn

WODZU   17 #19 17.02.2017 08:41

@andrewi: "Wejścia aux niestety też brak... :P"

Dostępne są transmitery bluetooth, które łączą się z radiem przez FM :)

  #20 17.02.2017 10:48

A co zrobiłeś z poprzednim komputerem? Nie dało się z niego nic wykorzystać?

andrewi   15 #21 17.02.2017 10:50

Komputer już stoi, Windows zainstalowany...

Mieliście racje, tą sieciówkę na USB można podłączyć do czegokolwiek, ale na pewno nie pod port USB... ;) co prawda udało mi się ją jakoś ustawić na przedłużce USB dociągniętej pod ścianę, żeby w miarę tymczasowo łapała sygnał... ale poświęciłem na to pół dnia...

Aragorn77   9 #22 17.02.2017 11:14

@Areh: Generalnie DVD już nie używam, stare gry które kupowałem w pudełkach stoją i się kurzą. Ale jak mnie najdzie ochota to zainstaluję takiego Total War: Medieval 2 aby trochę popykać. Drożej by mnie wyszło gdybym musiał dokupić klucze elektroniczne do STEAMA aby odtworzyć biblioteczkę.

Waka   10 #23 17.02.2017 11:59

@Areh: Ja mam 3-letniego lapka, brat 4-letniego i nie zanosi się na to byśmy musieli w najbliższym czasie je zmieniać. Jeśli ktoś nie ma potrzeby grania na ultra i very high mu starcza to jak najbardziej można 5+ lat siedzieć na jednym.

Lawstorant   7 #24 17.02.2017 14:51

@Waka: Ja jeszcze używam trochę zmodyfikowanego Thinkpad R61 na C2D :)

Co do artykułu - prędej czy później pociągniesz skrętkę przez dom i zastanowisz się czemu nie zrobiłeś tego wcześniej.

TESTOWYKOMPUTER   2 #25 17.02.2017 15:23

Jak można było kupić RX480? Kolejny, który się nabrał na gadanie fanboyów, że kiedyś rx480 będzie lepszy. A na razie co? GTX1060 jest lepszy. Zobaczymy jak się zacznie przegrzewać i sterowniki zaczną padać. I kupno płyty na Z170 bez procka z dopiskiem K?

zakius   5 #26 17.02.2017 15:29

> nie ma co iść na kompromisy
> 7500
okej xD
> nie ma co iść na kompromisy
> SSD 120 + HDD
okej xD
> nie ma co iść na kompromisy
> skrzynka sprowadzana przez SPC
okej xD
> nie ma co iść na kompromisy
> nie ma sensu ciągnąć kabla przez całe mieszkanie, więc do koszyka musiałem dorzucić kartę wi-fi
no tu już dłoń moja uderzyła w twarz z siłą tysiąca słońc
planujesz w ogóle jakiś UV czy coś, czy zetka bo nie chciało ci się szukać taniej dobrej płyty z 4 bankami pamięci? i do tego bez cyfrowego audio, eh

andrewi   15 #27 17.02.2017 16:14

@zaikus

- 7500 - bo nie mam zamiaru bawić się w podkręcanie
- Zetka bo jest bardziej przyszłościowa jeśli chodzi o rozbudowę...
- SSD 120 + HDD - widzisz jakiś problem? Ja nie bardzo
- skrzynka sprowadzona przez SPC - i co w tym złego? :) ładna i dobrze wyciszona
- cyfrowe audio - a po cholore mi to ustrojstwo? ;)
- Cholera sorry... ale trzeba być debilem żeby przez długość dwóch mieszkań ciągnąć skrętkę ;)

@testowykomputer

Jak się nie sprawdzi to sprzedam i pomyślę co dalej. Póki co nie jest źle.

rwtryb   3 #28 17.02.2017 18:42

Ten CD rom nie do końca za mną przemawia, tego jeszcze ktoś używa? :)

andrewi   15 #29 17.02.2017 19:44

@rwtryb: Kurcze, ja mam jeszcze sporo gier na płytkach z CD-Action :P Serio nie używacie już napędów?

I jeszcze jedno odnośnie fanbojstwa AMD. Ja to tylko tutaj tak zostawię - https://youtu.be/vMYoZzOl0fw . Mam nadzieję, że z RX480 będzie podobnie :)

PokerFace   10 #30 18.02.2017 00:54

@andrewi: Mogłeś poczekać na AMD Zen.

andrewi   15 #31 18.02.2017 07:08

@PokerFace: Na i5 9gen też mogłem ;P

  #32 18.02.2017 11:02

@andrewi: Dodam swoje trzy grosze.
Płyta bardzo dobra, ale pamięć słabo dobrana : 1. pamięci mające pracować w dual channel lepiej kupić w pakiecie x2 ; 2. częstotliwość magistrali 2133 mało przyszłościowa, Kaby Lake ma mieć magistrale 2400 jeśli się nie mylę, podobnie pewnie AMD Ryzen.

pcmasterrace   9 #33 18.02.2017 13:21

PC i bardziej zawodna transmisja Wi-Fi? Osobiście nie bardzo to widzę.

PokerFace   10 #34 18.02.2017 13:29

@andrewi: Różnica taka że i5 9gen da ci +5% wydajności i +10% do ceny a Zen ma mieć naprawdę dobrą cenę. Ogólnie jeśli mam wyrazić opinię o twoim zestawie to widać że masz dobrą bazę (CPU, GPU, MB) ale na całej reszcie ciąłeś koszty: za niewiele więcej zasilacz były modularny, malutki SSD (no chyba że tylko na OS), obudowa na 90% na cieniutkie blachy (nawet nie podają grubości na stronie producenta), ona waży 4 kg gdy np Define R5 11 (!!) kg. A za 60zł masz kartę WiFI PCI z wymiennymi antenami - czy muszę mówić o ile lepszy były zasięg?

Autor edytował komentarz w dniu: 18.02.2017 13:42
andrewi   15 #35 18.02.2017 15:20

@PokerFace: Kartę sieciową najprawdopodobniej niedługo zmienię, drugi SSD też już prawie w drodze - optymalnie, jeden na system, drugi na projekty filmowe, które aktualnie będę obrabiał.

zakius   5 #36 18.02.2017 20:39

@andrewi: 7500 to padło słabsze od 7100 w większości zastosowań, ot co
zetka bo... i tak nie obsłuży nowych procesorów za 2 lata?
tak, widzę problem, dostęp do wszystkiego poza około ~80GB będziesz miał koszmarnie wolny
dobrze wyciszona to ona będzie jak zmienisz wentylatory, wydając na nowe 3x tyle, co na tą skrzynkę + jest zrobiona z papieru, na te konstrukcje to wręcz boję sie patrzeć, bo mogą się od tego połamać
po co? skoro płyta ma być przyszłościowa to chyba lepiej mieć, jak kupisz nowy zestaw audio i będziesz chciał uniknąć interferencji z sygnałem po drodze między nim a kompem
przez długość dwóch mieszkań wifi tym bardziej nie zadziała, a nie przewidzieć miejsca na kabel zapewniający stabilne i szybkie połączenie głównego kompa ze światem to właśnie przejaw co najmniej niskiego ogarnięcia

andrewi   15 #37 18.02.2017 21:18

@zakius: Kurcze nie zrozum mnie źle, ale ja kupowałem komputer dla siebie i pod swoje warunki a nie dla Ciebie i do Twojego mieszkania ;)

FYI - mam w domu rozłożone repeatery, które świetnie się ze sobą komunikują. Możesz się ze mną nie zgadzać, ale według mnie to bardziej przyszłościowe rozwiązanie niż ciągnięcie kabli. Więcej mi nie potrzeba, bo i tak mieszkam w wiosce, w której prędkość internetu na poziomie 10 Mb/s w szczycie jest wielkim sukcesem.

Co do zestawu audio - nie będę kupował, bo jestem DJ'em i jak chcę posłuchać muzyki w dobrej jakości to wchodzę do swojego studia, które aktualnie powoli sobie buduję. Przy komputerze wystarczy mi mój zestaw Tracer Hi-Cube.

Obudowa - oglądałem przed zakupem test w którym Asus Strix RX480 wypadł bardzo słabo w kwestii kultury pracy pod obciążeniem. Jak się okazało, podczas gry w Wiedźmina 3 nie jest praktycznie w ogóle słyszalny więc zakładam że obudowa jest dobrze wyciszona. Spełnia też moje inne oczekiwania - tzn. posiada porty USB 3.0 oraz włącznik na górnym panelu. Poza tym wybacz - nie potrzebuję tytanowej obudowy, bo nie mam zamiaru nigdzie chodzić z tym komputerem pod pachą. Od zastosowań mobilnych mam laptopa i hybrydę.

i5-7500 to padło? Wiesz... generalnie to lubię konkrety więc pytanie z mojej strony - o jakich zastosowaniach piszesz? Mógłbyś powołać się na jakieś źródło?

I jeszcze jedno - nie uważam, że złożony przeze mnie zestaw, przy uwzględnieniu zaleceń znajomego handlowca sieci komputronik, jest najlepszy na świecie. Nie jest. Za to jest skrojony na miarę moich oczekiwań i funduszy, które mogłem maksymalnie na niego przeznaczyć. Mój jedyny i wręcz oczywisty błąd to zakup TP-Linka, który okazał się kompletnym nieporozumieniem. Aby wpiąć się tymczasowo w sieć musiałem uruchomić dodatkowy repeater, który na szczęście leżał nieużywany w biurku i z dwóch, których używam zrobiły się trzy. Docelowo myślę nad zmianą routera ponieważ wydaje mi się, że to mimo wszystko on jest najsłabszym ogniwem (bo i czego można się spodziewać po Liveboxie Orange).

lex_iuris   11 #38 18.02.2017 23:43

Dobra dobra czekam na pierwsze newsy odnośnie pracy sprzętu :)

zakius   5 #39 19.02.2017 00:15

@andrewi: 7500 w 1 i 2 wątkach po prostu przegrywa z 7100
"praktycznie w ogóle niesłyszalny" może być, bo wentylatory SPC go zagłuszają :p

andrewi   15 #40 19.02.2017 10:10

@zakius: SPC ma w standardzie wbudowany jeden wentylator ;) i fakt, to on chodzi najgłośniej z całego zestawu, ale nadal nie jest uciążliwy :)

@lex_iuris - z pierwszych testów wyszło coś ciekawego. Okazuje się, że GPU Tweak od Asusa można od razu wyrzucić do kosza, bo test firestrike oraz gra w GTA IV pokazują, że bez tego oprogramowania (bez względu czy ustawi się je na Gaming Mode czy OC Mode) karta osiąga lepszy wynik i to aż o 200 (OC Mode) - 300 (Gaming Mode) punktów.

zakius   5 #41 19.02.2017 15:14

@andrewi: cóż, najlepszy wentylator sprowadzany przez SPC z jakim się spotkałem miał fajne łopatki i na 7V szumu powietrza w ogóle nie było słychać, ale łożysko dawało mi popalić
z resztą chyba sam widzisz jak głośne są ich wentylatory, skoro ten z budy jest głośniejszy od HDD

andrewi   15 #42 19.02.2017 16:18

@zakius: Na szczęście jest tylko jeden. Są poważniejsze problemy. Np. to że oprogramowanie Asusa obniża wydajność karty graficznej co wyszło mi dzisiaj w testach 3DMark. Tekst z opisem testu sprzętu i podsumowaniem pozakupowym mam już gotowy, musi go jeszcze tylko przejrzeć moja korektorka a będzie co czytać, bo jest sporo zaskoczeń np. to że SanDisk Plus 120GB ma wydajność pojemniejszego brata, mimo że producent deklaruje inaczej.

zakius   5 #43 19.02.2017 18:22

@andrewi: że soft asusa to dno to żadne odkrycie, sprzętu też bym dla własnego dobra nie brał, no ale na to już chyba za późno

karroryfer   7 #44 19.02.2017 22:56

USB 3.1 Gen. 1 (USB 3.0) ?

karroryfer   7 #45 19.02.2017 22:57

Ja mi dlatego wstrzymuje się z wyborem płyty bo musi ona obsługiwać co najmniej pełne USB 3.1 a najlepiej miec tez oddzielne wejscie thinderbolt. No i oczywiśćie NGFF

bart86   10 #46 20.02.2017 01:53

@zakius: sprzęt jest dobry, Asus jedna z lepszych firm, soft do bani ale nie wiem po co go instalować

  #47 20.02.2017 09:51

zakup bez sensu.

Droga płyta z chipsetem z170 a CPU cez k czyli zero OC

FAKTY:ten twój NOWY i piekielnie drogi komputer będzie sporo wolniejszy niż mój antyk 6-letni 2500K działający stabilnie na 5Ghz.

z3r0   4 #48 20.02.2017 13:17

Jak dla mnie to ten składak jest mocno budżetowy.

andrewi   15 #49 20.02.2017 19:20

@oleolo (niezalogowany): Wrzuć testy w 3D Mark, porównamy na konkretach. Nie twierdzę, że mój zestaw wypadnie lepiej, ale lubię rozmawiać bazując na konkretach.

  #50 20.02.2017 22:02

@andrewi:

Jaki sens podawać testy w 3D Mark skoro ja mam inną grafikę?

Fakty: ten twój CPU jest zegar w zegar jakieś ~15% szybszy od 2500K tyle że ja mam zegar o 32% wyższy czyli niemal jedną trzecią (i to na wszystkich rdzeniach) a u ciebie max turbo w tym i5-7500 robi 3,8Ghz tylko na 2 rdzeniach zaledwie :)

FAKTY:w większości testów mój ANTYK będzie 20% szybszy a w nielicznych testach twój nowy drogi cpu zbliży się troszkę wydajnością do mego antyka, ale ale w realu nie gierki/bzdury cały czas będzie odstawał o te ~15-20% do mego antyka ba gdybym wstawił do mego antyka droższe DDR3 2400Mhz o niskich timingach to jeszcze bardziej byś odstawał od antyka 6 letniego.

Fakty tylko nie złośliwość.

zakius   5 #51 20.02.2017 22:52

@bart86: nie wiem jak topowe konstrukcje, ale niższą półkę asus ma do niczego

  #52 21.02.2017 14:02

1. Nadal wolałbym ciągnąć kabel niż podłączać WiFi do stacjonarki po USB ze sterownikami pod jedyny słuszny system i zasięgiem do 5 metrów.

2. 128GB to trochę mało na krowiasty Windows i jego krowiaste aplikacje (o grach nie wspominając). Poza tym sprawdź czy masz G25 czy nowszy (i gorszy) G26.

3. Skoro wziąłeś 8GB w jednej kości i planujesz zakup drugiej, to po co 4 sloty? 16GB to zapas, który może zapchać tylko naprawdę nieudolny programista.

edmun   13 #53 21.02.2017 14:51

Nie rozumiem tego narzekania na Wifi-USB dongle. Sam korzystam z nieśmiertelnych TP-LINK 722N i nie zamienię na żadne karty pod PCI dopóki nie zabraknie mi portów USB (i szybciej dokupię USB pod PCI niż Wifi pod PCI)

andrewi   15 #54 21.02.2017 16:46

@oleolo (niezalogowany): Faktami byłyby wyniki z testów, to powyżej to spekulacje - błąd logiczny.

lex_iuris   11 #55 21.02.2017 22:21

@oleolo (niezalogowany): W takim razie napisz jaki zestaw byś sam złożył mając budżet identyczny jak autor

zielony_morderca   6 #56 23.02.2017 23:26

no ja kompa skladam raz na 8-9 lat z gornej polki i wszystko smiga. wychodzi taniej niz kupowac co 3 lata. "Gotowy zestaw dostaniesz" ? To nie skladasz sam ?

  #57 24.02.2017 06:48

Bardzo nierówny zestaw. Solidne komponenty pokroju GPU czy PSU uzupełnione ekstremalną budżetówką. Nie wiem kto jeszcze kupuje 8 GB do stacji roboczej w czasach gdy smartfony miewają po 6 GB. Podobnie z katowaniem się systemowymi SSD 120 GB i magnetycznym mikro-magazynie o zaledwie 1 TB. Z drugiej strony to jak rozumiem komputer dla niedzielnego gracza, a ja wykorzystuję PC raczej do pracy (Intelowska integra starcza). Dlatego już 4 lata temu składając użytkowego średniaka nie zapomniałem o 16 GB ramu, przyzwoitym SSD 256 GB i dodatkowym 4 TB na magazyn. Ale to było lata świetlne temu, gdzie tu postęp?

Kilka słów w temacie sprzętu sieciowego. Tp-Link to już niestety nie to co kiedyś. Teraz w kategorii cena/jakość kupuje się bardziej egzotyczne sprzęty pokroju Netisa. Mają np. w ofercie niezłe (i strawne cenowo) dwuzakresowe AP i karty High Power z USB 3.0 na Realteku. Co do stawiania szkieletu domowej sieci na WiFi bo "nowocześniej" to powiem tyle, kabla i gigabitowego osprzętu to nie zastąpi. Piszę jako użytkownik symetrycznego łącza światłowodowego i zarazem posiadacz dwuzakresowej sieci 802.11ac. WiFi to nadal jedynie uboższa, bardziej kapryśna namiastka. Widać to szczególnie mieszkając w bloku (kolizje z sieciami sąsiadów) i korzystając z transferów wewnątrz LAN (nawet u osób z wolnym łączem WAN).

andrewi   15 #58 24.02.2017 07:09

@zielony_morderca: nie, usluge zlozenia mialem w zasadzie w gratisie wiec skorzystalem z tej opcji. Wszystko jest zlozone poprawnie, ale nastepnym razem skladam sam, bo nie dostalem kartonikow od podzespolow :(