Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Proste i darmowe modelowanie postaci w 3D przy użyciu MakeHuman i bvhacker

Modelowanie w 3D wydaje się nietrywialnym zagadnieniem. Na przeszkodzie staje nie tylko brak umiejętności i doświadczenia, ale także elementy bardziej materialne. Często ograniczeniem bywa sprzęt, który nie uciągnie aplikacji do grafiki 3D, ale również oprogramowanie, które potrafi słono kosztować.

W tym wpisie pragnę przedstawić szybki sposób na modelowanie postaci 3D. Nie będzie wymagana znajomość zagadnień grafik 3D, a oprogramowanie użyte do tego wpisu jest całkowicie darmowe, również do celów komercyjnych. Dodatkowo przedstawione aplikacje nie wymagają kosmicznego sprzętu, aby móc wygodnie pracować, jednocześnie osiągając zadowalające wyniki.

Modelowanie postaci w 3D - prosty przepis dla każdego

Zacznę od tego, że nigdy nie wiemy, kiedy może przydać się nam wymodelowanie postaci w 3D. Do tej pory temat grafiki 3D omijałem szerokim łukiem, gdyż jako programista aplikacji nie widziałem zastosowania tej dziedziny w swojej branży. Okazało się, że szybko zmienię zdanie.

Zapewne nie tylko osoby tworzące animacje czy wizualizacje mogą potrzebować szybkiej i bezproblemowej edycji modelu postaci w 3D.

Własna konfiguracja do wtyczki w oknie opcji Visual Studio

Jakiś czas temu przedstawiłem sposób na umieszczenie Timera Pomodoro na pasku statusu w Visual Studio. W kolejnym kroku dodamy opcje konfiguracyjne do wtyczki w standardowym oknie opcji IDE.

Do tej pory, aby pokazać timera na pasu statusu trzeba było ręcznie wywołać z menu opcję dodająca element do Visual Studio. Spróbujmy zatem skonfigurować tą poprzez oko opcji w IDE.

Autostart wtyczek w Visual Studio

Nasza wtyczka składa się z paczek (Packaga). W celu automatycznego uruchomienia dodatku przy starcie IDE musimy dodać atrybut do naszej klasy dziedziczącej po Package.

public sealed class CommandShowTomatoStatusBarPackage : Package

Atrybut ProvideAutoLoad oznacza uruchomienie paczkę przy starce, zaś parametr określa kiedy ma to zrobić. Mamy kilka opcji:

ShellInitialized_stringNoSolution_stringEmptySolution_stringSolutionBuilding_string...

W moim przypadku będzie to ShellInitialized_string

Konferencja 4Developers, ścieżka .NET — relacja

W dniu 3 kwietnia uczestniczyłem w imprezie 4Developers w Warszawie. Organizatorzy określają event jako interdyscyplinarny festiwal technologiczny dla programistów, czyli konferencja dla programistów z wieloma ścieżkami do wyboru. W tym roku było na prawdę zacnie. Oto moja krótka relacja z tego eventu.

Co, gdzie, jak i kiedy?

4Developers odbyło się w warszawskim hotelu Hotelu Sangate Airport, obok portu lotniczego im. Fryderyka Chopina. Miejscówka idealnie położona jeśli ktoś przyjeżdżał na konferencję autem (łatwy dojazd obwodówką). Z dworca PKP dojazd również nie był męczący (przejazd autobusem bez przesiadek), chociaż trzeba było przejechać przez ścisłe centrum, więc cudów nie oczekiwałem :)

Wydarzenie nie było skierowane tylko do wybranego grona deweloperów. Mieliśmy do wyboru aż 14 ścieżek:

  • App Arch I By Allegro
  • App Arch II By Decerto
  • Java
  • JavaScript By Pracuj.Pl
  • .Net I By Lingaro
  • .Net II By Sii
  • Python
  • WORKSHOPS
  • PHP

Własny dodatek Timer Pomodoro na pasku statusu Visual Studio

W poprzednim wpisie pokazywałem jak rozszerzyć Visual Studio o elementy, do których dostęp nie jest możliwy poprzez SDK. Przyszedł czas zatem na wykorzystanie wiedzy w praktyce. Napiszemy podstawy wtyczki HealthyWithVS, w których będzie możliwe pokazanie na pasku zadań timera z pomidorkiem, zgodnie z techniką Pomodoro.

Zaczniemy oczywiście od stworzenia projektu typu VSIX Project, który jest bazą dla wtyczek do Visual Studio. Pierwszym elementem jaki dodamy będzie górne menu, z którego aktywujemy pasek z naszym timerem z pomidorkiem.

Do projektu zatem dorzucamy nowy Item typu Custom Command (dostępny w Extenibility). Tak to wygląda (TomatoStatusBar.xaml jest kontrolką WPF z timerem, o czym później):

Wygenerowany kod będzie jedynie udostępniał podmenu do menu Tools. Zróbmy jednak...

Własne menu w Visual Studio

Dodanie menu wymaga edycji pliku vsct

Hakujemy Visual Studio — dobieramy się do niedostępnych elementów IDE

API udostępnione przez SDK do Visual Studio pozwala na olbrzymie zmiany w IDE. Niestety nie zawsze to co chcemy zrobić jest możliwe w oficjalny sposób. W tym wpisie przedstawię sposób na modyfikowanie elementów interfejsu Visual Studio, które nie są możliwe poprzez API. Będziemy hakowali Visuala :)

API do Visual Studio - mnogość możliwość, ale jednak z ograniczeniami

Ilość elementów, jakie można rozszerzać może spowodować zagubienie na samym początku. Programiści mogą przy pomocy SDK modyfikować niemalże wszystko od dodania menu, poprzez własny edytor, na customowym, dostosowanym do konkretnych potrzeb nowym IDE kończąc.

Jednakże udostępnione API nie pozwala na duże ingerencje w każdym aspekcie. Chociażby pasek statusu na dole ma niemalże zerowe możliwości rozbudowy. Nie jest to jednak przeszkodą dla programistów .NET...

Jakie elementy Visual Studio mogą być rozszerzane przez deweloperów?

IDE od Microsoftu pozwala na rozszerzenie możliwości środowiska programistycznego za pomocą wtyczek. Do jakich elementów Visual Studio można tworzyć wtyczki? W skrócie można napisać, że niemalże każda część składowa IDE jest podatna na rozbudowanie. Przyjrzyjmy się jednak szczegółom.

Menu i pasek narzędzi

IDE oferuje dodanie własnego menu i paska narzędzi. Zatem nie tylko otrzymujemy możliwość dodania opcji uruchomienia naszej wtyczki, ale także w ten sposób dodamy skrót do nowej funkcjonalności. Visual Studio oferuje gotowy szablon, dzięki któremu w kilka kliknięć wygenerujemy własne menu.

Okienka narzędziowe

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby dodać własne okienko narzędziowe, albo rozszerzyć już te istniejące. Przyda się wiedza związana z XAML lub WinFroms.

Projekty

Narzędzia do Visual Studio umożliwiają stworzenie własnego szablonu projektu. Sami zaprojektujemy sposób organizacji plików w projekcie i zbudujemy startową solucję.

Managed Extensibility Framework — system pluginów do aplikacji .NET od Microsoftu

W poprzednim wpisie pokazałem jak szybko stworzyć własne okienko w Visual Studio (timer w okienku IDE). Dziś opiszę MEF, czyli framework do tworzenia lekkich aplikacji i pisania rozszerzeń do nich. To właśnie na nim opiera się IDE od Microsoftu.

MEF w teorii

Obecnie MEF (Managed Extensibility Framework) jest komponentem .NET 4.0. Biblioteka powstała jako odpowiedź na zapotrzebowania programistów w tworzeniu aplikacji, które mogłyby być rozszerzalne poprzez zewnętrzne pluginy (reużywalne). Jest on zbiorem wcześniejszych doświadczeń, który pozwala w prosty sposób na zaimplementowanie systemu rozszerzeń w każdej aplikacji .NET, bez tworzenia kolejnego frameworku od zera.

MEF można uznać za bibliotekę pozwalająca na Dependency Injection opartą na atrybutach. Pozwala ona na tworzenie aplikacji na zasadzie odkrywania (wyszukiwania) rozszerzeń i ładowania ich dynamicznie do programu. Takie dodatki mogą być reużywalne przez różne aplikacje.

Pierwszy dodatek do Visual Studio — timer w okienku IDE

Przyszedł czas na mięsko. W tym wpisie przedstawię sposób na stworzenie wtyczki do Visual Studio, która będzie timerem odliczającym 25 minut w dół (technika Pomodoro).

Stworzony dodatek będzie pływającym okienkiem, które będzie można przypiąć w dowolne miejsce w ekranie roboczym Visual Studio.

Zaczynamy!

Tworzymy projekt!

Pierwsze kroki zaczynamy od stworzenia nowego projektu VSIX Project. Jest to podstawowy szablon używany przy budowaniu rozszerzeń do Visual Studio.

Na początku dostaniemy pusty projekt z plikiem source.extension.vsixmanifest.

W tym miejscu ustalamy wszelakie opcje odnośnie tworzonej wtyczki. Wybierzemy zatem wersje Visual Studio, na jakie można będzie zainstalować tworzony plugin, wymagane biblioteki w systemie użytkownika czy opis i ikony dodatku.

Teraz dodajmy nowy plik do projektu: Custom Tool Window.

W ten sposób Visual Studio przygotuje gotowe okno, które można będzie dostosować do własnych potrzeb. Dostaniemy kilka plików, które warto omówić.

Zaczynamy zabawę z rozszerzeniami do Visual Studio

Jeszcze kilka lat temu pisanie rozszerzeń do IDE od Microsoftu było nie lada wyzwaniem. Szczątkowa dokumentacja, skomplikowane API utrudniały tylko pracę deweloperom chcącym stworzyć własne rozszerzenie.

Obecnie sytuacja jest znacznie prostsza, Microsoft udostępnia wiele przykładów i rozwiązań, które pomogą początkującym programistom w temacie wtyczek do Visual Studio. W tym wpisie przedstawię kilka porad jak szybko zacząć tworzyć dodatki i z czego warto korzystać.

Visual Studio SDK

Do rozpoczęcia pracy wymagane jest zainstalowanie Visual Studio SDK. Obecnie w nowej wersji 2017 zrobimy to zaznaczając odpowiednią opcję.

Na co pozwala SDK? Niemalże na wszystko. Poszczególne główne elementy składowe Visual Studio są właśnie takimi wbudowanym rozszerzeniami. Deweloperzy dostają od Microsoftu biblioteki, które używane są przy tworzeniu IDE. Dzięki czemu zbudujemy zatem pojedyncze menu, będziemy mogli kontrolować pasek stanu, rozszerzymy możliwości edytora czy zaprojektujemy dokowane okno, ale również stworzymy wsparcie dla nowego języka programowania. To wszystko bez dodatkowych narzędzi czy oddzielnych IDE.

Technika Pomodoro — efektywne zarządzanie czasem pracy

Ostatni wpis wprowadzający do stworzenia wtyczki Healthy with Visual Studio opisywać będzie ciekawą technikę do zarządzania czasem w pracy. Mowa będzie o Pomodoro, niezmiernie prostym i skutecznym sposobem na planowanie zadań, nie tylko dla programistów.

Zapanować nad czasem i zadaniami

Zapewne nie raz zawaleni byliście wieloma taskiami do zrobienia, a nie było pomysłu jak to ogarnąć. W jaki sposób rozdzielić zadania, aby był czas i na przerwę i na twórczą pracę.

W takim przypadku pomocna może okazać się technika Pomodoro. Jej twórcą jest Włoch Francesco Cirillo, a nazwa pochodzi od czasomierza kuchennego w kształcie pomidora. Jest to ciekawy sposób na zarządzanie naszym czasem w bardzo prosty sposób. Bez wielkiego przygotowania, bez jakiś dodatkowych narzędzi. Wystarczy timer ustawiony na 25 minut. Tylko tyle, ale i aż tyle.

Jak zacząć z Pomodoro?

W celu rozpoczęcia przygody z Pomodoro potrzebna jest lista zadań do wykonania i czasomierz (kuchenny, w telefonie czy komputerze). Poszczególne kroki są następujące:

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.