Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Daj Się Poznać 2017 — kolejna edycja konkursu rozpoczęta

Przyszedł marzec, a wraz z nim kolejna edycja programistycznego konkursu Daj Się Poznać 2017. Każdy kto koduje i chce podjąć wyzwanie, powinien jak najszybciej zgłosić się do omawianego współzawodnictwa wśród deweloperskiej braci :)

Daj Się Poznać 2017

Czym jest ów konkurs? To nie lada wyzwania dla każdego programisty. W przeciągu trzech miesięcy, od początku marca do końca maja, tworzysz projekt i opisujesz zmagania z nim na swoim blogu (lub na YouTube). Źródła udostępniasz na GitHubie, aby każdy chętny mógł zajrzeć do kodu, który tworzysz.

Najlepsze prace są następnie ocenianie i nagradzane. Na dzień dzisiejszy zgłosiło się już 1000 osób! Na szczęście rejestracja została przedłużona do 12 marca, zatem jeśli jeszcze nie słyszałeś o tym konkursie lub się wahasz, to masz jeszcze szansę na wzięcie udziału w tym rewelacyjnym evencie.

Projekt do Daj Się Poznać nie musi być projektem wysyłającym rakiety w kosmos (aczkolwiek, jak ktoś chce...). Konkurs jest po to, aby powstawiać sobie cele i je osiągać, zdobyć wiedzę, znajomości i pokazać się w szerszym gronie.

Nie ma ograniczenia na technologię, ani na to co chcesz zrobić.

Dorzucam jeszcze kilka słów od ojca prowadzącego:

Dobry Konkurs — śledzimy diodę na Windows 10 i Windows 10 Mobile

Od kilku dni trwa konkurs z diodą na dobrychprogramach. Ponownie śledzić będziemy pojawienie się lampki LED w dzień i w nocy. Obserwować diodę można klasycznie, przez stronę www, a także z poziomu aplikacji na Androida i iOS. Co jednak z użytkownikami Windows?

Dioda nie dla wszystkich?

Dioda 2017 w obecnej wersji jest zdecydowanie nastawiona na głosowanie przez aplikacje mobilne. Pomimo, że udzielenie odpowiedzi przez www jest zalecane przez Redakcję, to obecnie nie pozwala ono na szybkie wysłanie odpowiedzi na pytanie. Wiele osób skarży się na męczącą captche od Google, która zmusza do klikania po obrazkach.

Minusem jest również to, że strona konkursowa jest zupełnie nieprzystosowana do głosowania przez urządzenia przenośne. Dodatkowo śledzenie diody przez www wymaga odświeżania strony.

Z tych też powodów dużo łatwiej jest obserwować diodę i udzielać odpowiedzi przez dedykowane aplikacje mobilne. Szkoda tylko, że Redakcja zadbała jedynie o użytkowników Androida i iOS.

UWP Community Toolkit — niezbędnik dewelopera Universal Windows Platform

Tworzenie aplikacji na najświeższą platformę Windows (Universal Windows Platform) nie powinno sprawiać dużych problemów nawet początkującym osobom w tym temacie. Warto jednak już od pierwszych kroków wyposażyć się w ciekawy zbiór bibliotek od Microsoftu, który uprzyjemni pracę w UWP. Zróżnicowany zestaw pomocnych elementów znacznie usprawni programowanie na platformie Windows.

UWP Community Toolkit - niezbędnik dewelopera

Pomimo rozbudowanego SDK pod UWP (a jednocześnie ograniczonego, niestety) gigant z Redmond postanowił zebrać w jednym miejscu wszystkie dodatki, jakie mogą przydać się przy tworzeniu aplikacji. Znajdziemy tu zarówno rozwiązania pracowników giganta z Redmond jak i biblioteki, które wcześniej tworzone były przez niezależnych pasjonatów.Tak właśnie powstał UWP Community Toolkit, który rozwijany jest przez Microsoft ze społecznością deweloperów.

Projekt jest całkowicie darmowy, a jego źródła wrzucone są na GitHuba. UWP Community Toolkit podzielono na kilka bibliotek, które dołączmy szybko do projektu poprzez

Chemia w żywności, czyli odżywiaj się zdrowo z Androidem

Ponad dwa lata temu ukazał się wpis na blogu odnośnie stworzonej aplikacji na mobilnego Windowsa: Chemia w żywności. Przez ten czas aplikacja stała się całkiem popularna i dość wysoko oceniana w markecie Windows. Po tak długim okresie przyszedł czas na stworzenie wersji na Androida. Lepiej późno niż w cale :)

Czym jest Chemia w żywności?

Podobnie jak wersja na mobilnego Windowsa, Chemia w żywności jest zbiorem ponad 370 numerów E jakie mogą znaleźć się w produktach spożywczych. Każdy z dodatków posiada unikatowy numer E, nazwę, przydział do grupy, informacje o szkodliwości, a także obszerny opis, który pomoże w dogłębnym przeanalizowaniu składnika. Będąc w sklepie szybko sprawdzimy skład na etykiecie i dowiemy się, czy dany element jest bezpieczny czy nie i może lepiej wybrać inny produkt z półki.

Aplikacja została wyposażona w szybkie wyszukiwanie, dzięki czemu odnajdziemy poszukiwany dodatek E po numerze, nazwie czy opisie.

Xamarin.Forms Tips — WCF, Intellisense, PCL Profile, build i inne bolączki

Rozpoczynając przygodę z Xamarin.Forms można natknąć się czasami na sytuacje, które mogą przyprawić o ból głowy. Postanowiłem zebrać kilka często spotykanych problemów i przedstawić ich rozwiązania.

Reaktywacja Intellisense w Xamarin.Forms XAML

Największą bolączką w przypadku pracy z Xamarin.Forms bywa... brak Intellisense w dokumentach XAML Xamarin.Forms w Visual Studio.

Problem nie występuje zawsze i nie pojawia się na samym początku pracy z XAML pod Xamarin.Forms. W moim przypadku po kilku godzinach nagle Intellisense przestał działać bez żądnego powodu. Co jeszcze dziwniejsze, na innym komputerze ze świeżym Visual Studio, podpowiedzi działają wyśmienicie.

Jeśli zatem coś zacznie szwankować w Intellisense warto sprawdzić następujące rozwiązania:

  • zamiast otwierać plik xaml dwuklikiem, klikam prawym przyciskiem myszy na dokumencie i wybieramy Open With.... W otwartym oknie z menu wybieramy Source Code (Text) Editor (zaznaczając przy okazji opcję Set as Default)
  • alternatywą może być instalacja dodatku

Nowości w C# 7 — jest kontrowersyjnie

Jakiś czas temu pisałem o nowościach jakie wprowadza finalna wersja C# 6. Wówczas zmiany można było przetestować w Visual Studio 2015 i spokojnie zacząć ich używać na co dzień na środowisku produkcyjnym.

Będąc na tegorocznym .NET DeveloperDays słynny Jon Skeet delikatnie musnął nowości w C# 7, pokazując Tuple i dekompozycję. Pomimo tego opinie o zmianach były dość podzielone (z przewagą tych negatywnych).

Sprawdźmy zatem całościowo jakie nowości szykują się w C# 7. Obecnie (gdy piszę te słowa) dostępne jest już testowe wydanie Visual Studio 15 (Preview 5), a także wraz z nim podglądowa wersja C# 7.

Wymagania

W celu przetestowania C# 7 potrzebujemy:
  • Visual Studio 15 - obecnie w wersji Preview 5
  • Dodanie do projektu paczki System.ValueTuple z NuGeta, jeśli chcemy "pobawić się" nowymi Tuplami

Android Wear 2.0 — przegląd nowości i zmian w najnowszej wersji systemu na smartwatche

W ostatnim wpisie z testów Lenovo pokazałem, jak można skonfigurować emulator Android Wear w Visual Studio wraz z uruchomieniem własnej aplikacji napisanej w Xamarinie. Prz okazji okazało się, że można w ten sposób pobawić się z Android Wear w wersji 2.0. Jest to szczególnie ciekawa opcja, gdyż testowana Motorola Moto 360 2 miała zainstalowany system z gałęzi 1.x. Nowa wersja nie jest dostępna w wydaniu finalnym i można ją zainstalować (z trudnościami) tylko na LG Watch Urbane Second Edition LTE i Huawei Watch.

Warto zatem przyjrzeć się, co oferować będzie kolejna generacja Android Wear z numerkiem 2.0.

Android Wear — emulator w Visual Studio i pierwsza aplikacja w Xamarinie (C#)

Testy Motoroli Moto 360 2 w akcji Lenovo pokazały spory potencjał w aplikacjach na Android Wear. Zupełnym przypadkiem od jakiegoś już czasu grzebię się w Xamarinie, czyli platformie skierowanej do programistów .NET (C#) do tworzenia multiplatformowych aplikacji (nie tylko mobilnych). Z czystej ciekawości postanowiłem sprawdzić, jak wygląda pisanie oprogramowania na Android Wear od strony dewelopera .NET. W pierwszej kolejności potrzebny będzie nam...

Emulator

Prace nad przygotowaniem wpisu i aplikacji zacząłem jeszcze na fizycznym zegarku (więcej o testowanym Moto 360 2), ale niestety czas szybko zleciał i trzeba było oddać smartwatch. Na szczęście z pomocą przychodzą emulatory.

Microsoft udostępnił świetny dodatek Visual Studio Emulator for Android

Motorola Moto 360 2 generacji — recenzja na sportowo

Moto 360 jest ciekawym smartwatchem, który będzie kupowany jako "przedłużenie" smartfonu. Otrzymywanie SMSów, powiadomień, szybsza i łatwiejsza komunikacja z zewnętrznymi usługami. To i wiele więcej otrzymamy wraz z przygarnięciem zegarka od Motoroli.

Przekonajmy się jednak, jak Moto 360 sprawdzi się w roli zegarka sportowego. Jeśli wydajemy na sprzęt na nadgarstek prawie 1.5 tyś zł byłoby miło, jakby mógł on spełniać także rolę zegarka sportowego. Zapewne wielu nabywców z chęcią będzie monitorować swoje codziennie aktywności fizyczne wprost z nadgarstka.

Wyniki uzyskane w testowanym smartwatchu porównałem z Garminem 630 (zegarkiem sportowym, który również ma funkcje smartwatcha), aby mieć punkt odniesienia, a także dane wynikowe, które mógłbym później porównać i ocenić.

Co zatem otrzyma osoba, która będzie chciała czasem pobiegać, przejść się lub policzyć kalorie spalone w ciągu dnia? Sprawdźmy!

Nowości w C# 6 — cóż ciekawego otrzymujemy?

Tak, tak, tak. C# 6 jest już z nami od jakiegoś już czasu, ale w życiu nie jest tak kolorowo i nie wszyscy mogli przejść na nowego Visual Studio 2015 tuż po tym jak się ukazał. Dodatkowo nawet jeśli ktoś już przesiadł się na najświeższe IDE od MS, to i tak nie zawsze mógł używać nowości, które wpadły wraz z C# 6.

Zatem dla niektórych będzie to przypomnienie, dla innych zapoznanie się z nowościami. Co więcej, w sieci jest wiele stron opisujących nowe elementy w C#, które... nie znalazły się w finalnym wydaniu.

Sam C# 6 nie przynosi olbrzymich zmian czy nowości. W tym wydaniu nastawiono się głównie na wprowadzenie małych ficzerów, które uprzyjemnią pracę z kodem i zmniejszą jego ilość, zwiększając przy tym czytelność.

Cóż ciekawego pojawi się zatem w wraz z C# 6?

Operator ?.

To chyba jedna z bardziej wyczekiwanych nowości w C# 6. Zmorą deweloperów tworzących w C# jest wyjątek NullReferenceException. Powoduje to często, że kod w wielu miejscach złożony jest if-ów, w których sprawdzamy czy coś nie jest nullem.

Klasycznie: