Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Instalacja Linuksa na Lenovo ideapad 310

Wstęp i przygotowanie

Mój stary HP Pavilion zaczął ostatnio powoli dawać do zrozumienia, że ma już dość pracy, więc zacząłem się rozglądać za nowym. Odwiedziłem w tym celu sklep i po paru porównaniach zdecydowałem się na Lenovo ideapad 310. Co on takiego ma w sobie? Specyfikacja wygląda następująco: Intel Core i5 6200U, 8GB RAM DDR4, nVidia GeForce 920MX, 1TB HDD i WiFi Atheros QCA9377. Resztę specyfikacji pominę, gdyż jest tutaj nieistotna. Nie jest to sprzęt potężny, ale do moich zastosowań taka specyfikacja jest jak najbardziej wystarczająca i nic lepszego mi nie potrzeba. Nie jest niczym dziwnym, że preinstalowany system to Windows 10. Z racji tego, że nie przepadam za Windowsem, to trzeba było postawić obok jakiegoś Linuksa. Podobnie jak na poprzednim sprzęcie, zdecydowałem się na Arch Linuksa.

Zanim jednak można zacząć trzeba było zrobić coś innego. Pozbyć się śmiecia z Windowsa i dziwnego układu partycji (cała pojemność walnięta na partycje C). Dlatego trzeba było zrobić format. Najpierw jednak, użyłem Clonezilli do sklonowania całego dysku. Tak na wszelki wypadek, by w razie czego móc to przywrócić. Po zrobionym obrazie czas na format. Instalacje Windowsa przemilczę, bo nie było tutaj nic odkrywczego. Na całe szczęście Win10 potrafił sobie dociągnąć sam wszystkie sterowniki i oszczędził mi szukania ich po stronach. Zostawiłem wolne miejsce na Archa i przygotowałem mu dwie partycje. Jedna tzw. partycja root, której dałem 35GB miejsca i druga /home, której dałem 200GB (na starym sprzecie miałem 100 i trochę ciężko było mi się ze wszystkim pomieścić). Reszte zostawiłem Windowsowi. Swapa sobie darowałem przy 8GB RAM. Wcześniej jednak wszedłem do ustawień BIOS (a raczej UEFI) i wyłączyłem Secure Boot oraz Fast Boot. Wiem z doświadczenia, że te dodatki tylko utrudniają instalacje Linuksa. Teraz można iść dalej.

Instalacja i konfiguracja

Na moim starym HP instalacja Archa była dość prosta. 0 zamkniętych sterowników i wszystko działało niejako automatycznie. Tutaj byłem świadomy, że nie obędzie się bez instalacji sterownika Nvidii, gdyż na noveau zapewne byłby nie używalny. I w sumie miałem racje, bo po zbootowaniu pierwsze co mnie przywitało, to masa komunikatów odnośnie nouveau. Cała reszta wydawała się działać, na pierwszy rzut oka. Niestety drugi rzut oka już taki optymistyczny nie był - nie działało WiFi, co mnie zaskoczyło. wifi-menu nie wykrywał żadnego adaptera WiFi, pomimo, że karta niby jest wspierana przez Linuksa (co sprawdzałem). Chwila główkowania i okazało się, że karta jest zablokowana software'owo. Komenda rfkill unblock all załatwiła sprawę. Niestety wifi-menu dalej nie chciało się połączyć (niby wykrywało adapter i łączyło się, ale dalej nie było internetu). Pomogło dopiero ręczne połączenie się z internetem (za pomocą komend ip i iw). Dalej standardowo, wszystko szło jak normalnie. Dodam tylko, że dla partycji root wybrałem system plików btrfs – już wcześniej to planowałem, teraz była okazja to zrobić. Dla /home zachowałem jednak ext4, mając dla niego większe zaufanie. No to instalacja skończona, czas na restart.

Po restarcie ku mojemu zdziwieniu zamiast Windowsa pokazał się GRUB. Było to dość zaskakujące, gdyż na moim starym sprzęcie Windows miał zawsze piorytet w bootowaniu, niezależnie od tego co było obok niego zainstalowane (nie dało się tego zmienić). Szybkie sprawdzenie w UEFI pokazało, że ten sprzęt (w końcu) pozwala mi wybrać który system (a raczej bootloader) z partycji EFI ma być bootowany, co było dobrą wiadomością, bo na moim poprzednim sprzęcie uruchamianie GRUB’a przy starcie zamiast Windowsa wymagało podmiany bootloadera Windowsa na GRUB na partycji EFI. Zostawiłem jak jest, by potem dodać do GRUB’a wpis Windowsa i mieć wygodną możliwość wyboru systemu przy starcie. Niestety problem z WiFi był obecny w zainstalowanym systemie, jednak nauczony doświadczeniem (które zdobyłem kilka minut temu) poradziłem z tym sobie sprawnie. Najpierw zabrałem się za instalacje najważniejszych pakietów (sudo, networkmanager itd.) oraz za utworzenie użytkownika dla mnie. Dalej lektura odnośnie kart graficznych Nvidii (to moja pierwsza hybryda od „zielonych”, wcześniej miałem Radeona) i instalacja zamkniętego sterownika oraz Bumblebee. Doinstalowałem jeszcze Xorga, KDE i zrestartowałem system. Po restarcie KDE prawidłowo wystartowało i pozwoliło bez problemu połączyć się z WiFi bez kombinacji jak wcześniej. Dalej szybki test hybrydy poprzez komendę optirun glxspheres64, które prawidłowo się uruchomiło i pokazało, że pracuje na karcie Nvidii. Szybki test dźwięku czy klawiszy funkcyjnych również wypadł pomyślnie. A więc wygląda na to, że jest sukces.

Podsumowanie i zakończenie

Xorg działa, WiFi też, hybryda również, tak samo dźwięk i klawisze funkcyjne. Temperatury są w porządku (nawet kilka stopni niższe niż na Win10), wentylatory też nie wyją. Jeżeli chodzi o baterię, to tutaj ciężko stwierdzić, bo nie porównywałem wyniku z Windowsem. Po 2 godzinach siedzenia w internecie oraz pisania tego wpisu na prawie maksymalnej jasności z 86% mam obecnie 23%. Nie wiem czy to dobrze czy źle, wiem, że mi wystarczy. Po dodaniu wpisu Windowsa do GRUB’a mam też możliwość wyboru który system ma się uruchomić. Działa też podłączenie drugiego wyświetlacza przez HDMI.

Co nie działa? KDE pokazuje, że nie znalazło adaptera Bluetooth obecnego w tym sprzęcie. Ciężko mi stwierdzić czy nie ma do niego sterowników, czy wymaga jakieś dodatkowej konfiguracji. Bluetooth i tak nie używam w laptopie, więc jego działanie mnie nie interesuje, dlatego też się nie bawiłem w jego stawianie. Może da się go uruchomić, może nie – nie wiem.

Tak więc Lenovo ideapad 310 wydaje się być dobrym sprzętem dla Linuksa. Używam go tak kilka dni i póki co nie zauważyłem problemów. Tym akcentem kończę ten niedługi wpis. Dziękuję za przeczytanie i pozdrawiam czytelników. 

linux sprzęt

Komentarze

0 nowych
darek719   39 #1 09.04.2017 23:08

Linuksowi i Windows 10 ja mówię narazie NIE! :) ale wpis przeczytałem. szkoda że nie dałaś żadnych fotek z frontu robót.

  #2 10.04.2017 00:22

@darek719: ooo dlaczego ? To w takim razie co w zamian za linuksa i windowsa ?

takijeden.ninja   7 #3 10.04.2017 06:39

@darek719: Fotek czego? Samego sprzętu czy instalacji? To pierwsze może, ale przy tym drugim z racji instalki obok Windowsa, byłoby to kłopotliwe.

@dragon321: Odnośnie zarządzania energią (akumulator) faktycznie ciężko coś powiedzieć.
Nie działający od kopa Blut to detal, można to później rozwiązać (albo soft albo sprzęt) jeśli zajdzie taka potrzeba. Ogólnie widać, że konfiguracja ładnie Ci usiadła. Na wszelki wypadek z tej windy zrób sobie recovery, bo jak się człowiek rozpędzi to okna czasem lecą z hukiem :-) , a bywa tak, że później znajdzie się coś do zrobienia na Windowsie i człowiek sobie pluje w brodę.

bystryy   11 #4 10.04.2017 08:59

@dragon321: Problemy z Wi-Fi bardzo ładnie rozwiązuje wicd - polecam jego użycie zamiast networkmanagera :)

darek719   39 #5 10.04.2017 09:58

@takijeden.ninja: no sprzętu.. zawsze to jakiś przerywnik w czytaniu :)

dragon321   11 #6 10.04.2017 12:13

@darek719: Twój wybór.

Fotek nie ma, bo z Archa nie ma zbytnio co wrzucać (tekstowa instalacja), a gotowy pulpit to nic odkrywczego - KDE takie samo jak u każdego innego. A sprzęt - mhm w sumie mógłbym, ale jak ktoś jest bardzo ciekawy jak on wygląda, to nie problem sprawdzić w Google - producenta i model podałem :)

@takijeden.ninja: Arch ma tekstowy instalator (a raczej wcale go nie ma i ręcznie się wykonuje prace instalatorów), więc zbytnio nie ma czego tutaj wrzucać. Konsola z tekstem - nic niesamowitego :)

Akumulator tak, musiałbym porównać to z Windowsem by stwierdzić czy jest dobrze czy źle (a raczej czy używanie Linuksa skraca w jakiś sposób czas pracy na baterii czy wręcz przeciwnie). Co do Bluetooth, to może i dało by się postawić (na moim starym sprzęcie trzeba było ręcznie sterownik zainstalować), ale jak już wspomniałem, jest to sprzęt całkowicie mi zbędny. Jak dla mnie mogłby go nie być i też bym był zadowolony. Tak, konfiguracja się udała całkiem nieźle i praca tego sprzętu jest bezbolesna, z czego jestem zadowolony, bo trochę rzuciłem się na żywioł (nie sprawdzałem dokładnie jak Linux się polubi z nim, tylko pobieżnie). Chociaż trochę strachu było, jak czytałem nie tak dawne tematy na forach jak to Intel Skylake słabo działa na Linuksie :D

Co do recovery, to dzięki za radę i przymierzam się. Nie zrobiłem jeszcze update do Creators Update (mało Windowsa używam to i jakoś tak nie zrobiłem jeszcze), mam zamiar zrobić obraz partycji Windowsa przed upgrade, by w razie czego móc łatwo uciec.

@bystryy: Dzięki za radę, ale jak widać, NetworkManager też sobie radzi. Nie wiedzieć czemu narzędzia Archa (wifi-menu) się wykładały i nie potrafiły połączyć z siecią. Niby wybrałem sieć i niby prawidłowo się połączyło, a internetu nie było. KDE już jednak bez większego gmerania łączy się, po kliknięciu ikonki i wybraniu nazwy sieci. :)

Tak czy siak to krótki wpis pisany na szybko dla "potomnych". Gdy jakimś cudem ktoś zdecyduje się kupić ten a nie inny sprzęt i będzie chciał stawiać Linuksa, no to po lekturze będzie wiedział, że działa.

Autor edytował komentarz w dniu: 10.04.2017 12:14
darek719   39 #7 10.04.2017 12:25

@dragon321: To było chociaż włączony komputer, biurko i kubek z kawą sfotografować :)

edmun   13 #8 10.04.2017 13:55

"Co nie działa? KDE pokazuje, że nie znalazło adaptera Bluetooth obecnego w tym sprzęcie. Ciężko mi stwierdzić czy nie ma do niego sterowników, czy wymaga jakieś dodatkowej konfiguracji. Bluetooth i tak nie używam w laptopie, więc jego działanie mnie nie interesuje, dlatego też się nie bawiłem w jego stawianie. Może da się go uruchomić, może nie – nie wiem."

zazwyczaj wystarczy po prostu pacnąć "enable" w terminalu żeby bluetooth się załączyć. Miałem podobnie na moim ThinkPad X131e

darek719   39 #9 10.04.2017 14:11

@nowyTutaj (niezalogowany): Starszy windows (8.1) jak narazie daje rade :)

  #10 10.04.2017 14:31

@dragon321: to jeszcze arch nie dorobił się instalatora i trzeba kłaść system bootstrapem i się wchrotowywać...XXI wiek, to nawet slack ma instalator a to chyba najbardziej konserwatywna dystrybucja linuksa z istniejących...masakra

Domker   7 #11 10.04.2017 14:35

BT raczej Ci nie będzie działać, bo to karta Wifi combo. (WiFi+BT), a z tym zwykle jest problem. Fajnie, że z ACPI wszystko ok i chłodzenie nie szaleje ;-)

Pom Pom   3 #12 10.04.2017 14:41

Dobrze, że jestem bardziej w poleasingowe biznesówki, bo ciężko by było, gdybym miał nie używać tam Linuxa. Dobrze, bo biznesówki chyba są pewniakiem, jeśli chodzi o odpowiednie działanie.

Fanboj O   9 #13 10.04.2017 18:10

Może mi ktoś odpowie: do czego kupuje się laptop z nVidia GeForce 920MX?

Xyzz   4 #14 10.04.2017 19:28

@Fanboj O: "Może mi ktoś odpowie: do czego kupuje się laptop z nVidia GeForce 920MX?"

Do używania jako laptopa - czyli przeglądanie internetu, złożenie jakiegoś tekstu w edytorze itd. Nie trzeba 4 titanów i topowej i7 do takich zastosowań. Na pewno wydajniejsze to od wbudowanego w procesor hd graphics 520.

Fanboj O   9 #16 10.04.2017 21:01

@Xyzz: "Na pewno wydajniejsze to od wbudowanego w procesor hd graphics 520."

Czyżby przeglądanie internetu, złożenie jakiegoś tekstu w edytorze wymagało grafiki wydajniejszej niż HD 520?
Na prawdę to ciekawe pytanie jest. Bo grafika nVidii bezsprzecznie jest wydajniejsza niż IGP Intela. Tyle że tej nieco wyższej wydajności nie starcza na poważne granie. Więc jeżeli podstawowa nvidia do gier to po co się użerać z kapryśnymi sterownikami? Żeby edytor tekstu szybciej pisał? Internet szybciej się przeglądał?

dragon321   11 #17 10.04.2017 21:07

@darek719: Nie pijam kawy :)

@edmun: Możliwe, ale ponownie: Obsługa BT mi nie potrzebna, więc nie bawiłem się z nią. Ale dzięki za radę.

@Anonim (niezalogowany): " to jeszcze arch nie dorobił się instalatora i trzeba kłaść system bootstrapem i się wchrotowywać...XXI wiek, to nawet slack ma instalator a to chyba najbardziej konserwatywna dystrybucja linuksa z istniejących...masakra"

Są nieoficjalne jak tak bardzo Cię to boli. Pozatym fakt nieposiadania instalatora nie wynika z zacofania (bo kiedyś był, ale usunięto), ale z filozofii tej dystrybucji. Jak przeraża Cię stawianie systemu z chroota, to Arch dla Ciebie nie jest :)

Zresztą Gentoo też nie ma.

@Domker: Mój stary Ralink wymaga doinstalowania sterownika (od WiFI był w kernelu). Fakt, karty combo są dość problematyczne, bo zazwyczaj BT jest olewany i społeczność skupia się na WiFi.

@Pom Pom: Ten też działa :p

@Fanboj O: Do tego, do czego zostały stworzone laptopy. Do mniej wymagającej, mobilnej pracy. Ewentualnie do grania w starsze tytuły czy gry indie. Do tego ten układ to aż za dużo. Jakbym chciał wydajności graficznej, to nie pakowałbym się w laptopa, tylko złożył sobie stacjonarny. A, że gdzieś mam wydajność graficzną i granie w najnowsze gry, oraz zależy mi na mobilności - stąd taki, a nie inny wybór. Gamingowe laptopy nie istnieją, no chyba, że mówimy o takich z dołączanym osobno GPU.

A sama integra, to cóż, trochę mało i czasem jest wymóg na nieco większą wydajność graficzną, którą ta Nvidia zaspokoi bez problemu :)

Pudel89   10 #18 10.04.2017 21:19

@Fanboj O: Serwisuje takie wybryki natury jak laptop z dedykowaną grafiką niewiele lepszą od integry, I powiem Ci że jak padnie Ci integra to jesteś w pupie :)

dragon321   11 #19 10.04.2017 21:28

@Pudel89: W dzisiejszych laptopach Integra odpowiada za wyświetlacz, więc jak padnie to już koniec. No chyba, że da się wymienić CPU. Sporo laptopów (np. mój stary) ma CPU na normalnym socket'cie. Dedyk chyba prawie zawsze jest lutowany.

Autor edytował komentarz w dniu: 10.04.2017 21:28
Fanboj O   9 #20 10.04.2017 21:37

@dragon321: "A sama integra, to cóż, trochę mało i czasem jest wymóg na nieco większą wydajność graficzną, którą ta Nvidia zaspokoi bez problemu :)"

Naprawdę? Te 20% więcej wydajności graficznej na low-endzie robi aż taką różnicę?

dragon321   11 #21 10.04.2017 21:58

@Fanboj O: Akurat 920MX jest zauważalnie mocniejsza od HD520 i jest to wiecej niż 20%.

Fanboj O   9 #22 10.04.2017 22:14

@dragon321:
30 do 40%? Nadal za mało, żeby miało znaczenie i cokolwiek przyspieszało. Bo to jakby nie było 30% więcej od niemal zera. W zamian za to wieczne kłopoty ze sterownikami.

https://www.notebookcheck.pl/Ranking-kart-graficznych-laptopy.1174.0.html

pulka103   7 #23 10.04.2017 22:15

@Fanboj O: Panie, chcesz pan uczyć Archowca czego ma używać? Litości, oni się nawet z instalatorami nie pierdzielą :P Śmiem zaryzykować stwierdzenie, że sprzęt dobierają sobie świadomie według własnych, zasadnych wymagań. :P

Autor edytował komentarz w dniu: 10.04.2017 22:16
dragon321   11 #24 10.04.2017 22:18

@Fanboj O: Benchmarki to tylko cyferki. Istotna jest realna wydajność, która jest zauważalnie wyższa niż zintegrowanego układu. Do tego dołóż fakt posiadania najlepszych sterowników graficznych dla Linuksa. Tutaj Nvidia nie ma sobie równych.

Jakie kłopoty ze sterownikami? Nigdy nie spotkałem się z czymś takim.

@pulka103: O, dobre stwierdzenie :p

Autor edytował komentarz w dniu: 10.04.2017 22:19
trb888   3 #25 10.04.2017 22:46

@dragon321: Co do instalatora Archa - żadna filozofia, tylko stary twórca instalatora przestał się nim zajmować i nie było chętnych do kontynuacji. Nie mam nic do Archa (siedzi na jednym z moich kompów) ale jak słyszę o "Arch way" w kontekście edukacyjnej roli kopiowania lokali do odpowiednich katalogów to nie wytrzymuję :P

gunter   2 #26 10.04.2017 23:09

Fanboj O: Karta graficzna nie jest tylko do grania 20% to sporo.

@dragon321: Spróbujemy zrobić taki test z renderowaniem video webm do mp4, porównanie czasów na CPU, GPU intela i GPU nvidia. Jak będzie dragon321 chciał. Dwa pierwsze robi się bez zbędnych ceregieli łatwo, z intel SDK jest trochę do pobrania i może ktoś nie chce mieszać sobie w systemie.

Pobrać wideo, to jest demo Samsunga. Trzeba mieć zainstalowane youtube-dl.

youtube-dl -f 248 --output Full_HD.webm https://www.youtube.com/watch?v=jZvC7NWkeA0

Uruchomić na nvidia optirun, potrzebne cuda.

optirun time ffmpeg -i Full_HD.webm -vcodec nvenc -b:v 5M -acodec copy Test_ff.mp4

To normalnie na CPU. Uwaga dodany przełącznik zgody na kasowanie starego -y.

time ffmpeg -i Full_HD.webm -vcodec libx264 -b:v 5M -acodec copy Test_ff.mp4 -y

To normalnie intel. Do tego potrzebne jest Intel Media SDK jest w paczce https://software.intel.com/en-us/intel-media-server-studio pod nazwą intel_sdk_for_opencl_2016_6.3.0.1904_x64.tgz

time ffmpeg -i Full_HD.webm -vcodec h264_qsv -b:v 5M -acodec copy Test_ff.mp4 -y

I porównać czasy. Zapomniałem jeszcze musi być ffmpeg3, można sprawdzić czy wspiera :
ffmpeg -encoders | egrep '(nvenc|x264|h264_qsv)'

Autor edytował komentarz w dniu: 10.04.2017 23:56
Xyzz   4 #27 11.04.2017 10:52

@Fanboj O: "Na prawdę to ciekawe pytanie jest. Bo grafika nVidii bezsprzecznie jest wydajniejsza niż IGP Intela. Tyle że tej nieco wyższej wydajności nie starcza na poważne granie. Więc jeżeli podstawowa nvidia do gier to po co się użerać z kapryśnymi sterownikami? Żeby edytor tekstu szybciej pisał? Internet szybciej się przeglądał?"

Są tego zastosowania. Wsparcie OpenCL w programach graficznych do okazjonalnej obróbki jakiegoś zdjęcia (gimp "z developerskiej gałęzi" od wersji 2.9.2 posiada możliwość akceleracji), wsparcie OpenCL w arkuszach LibreOffice, wykorzystanie Nvenc do okazjonalnej konwersji filmu.

Przeglądarki też posiadają akcelerację renderowania przez GPU (wpisz w swoim chrome "chrome://gpu" w pasek adresu i zobacz ile rzeczy ma flagę "hardware accelerated"). Podam przykład z chromopochodnej Opery "http://i.imgur.com/xVWVdiy.jpg".

Jakie kapryśne sterowniki? Zamknięte sterowniki Nvidii są bezproblemowe, już intelowskie potrafią być bardziej problematyczne.

MartinaNeumayer   6 #28 11.04.2017 13:58

@Domker: Fakt, z tymi combosami jest zawsze jakiś cyrk ;) Ale spokojnie powinna karta (wifi i bt) ruszyć na fw od atondwal'a i nowszym jajku niż v.4.3. Też się z tym bawiłam, bo fw w backportach jest niestety skopany - sieć mi się na nim wieszała, a blutek nie działał.

Domker   7 #29 11.04.2017 14:14

@MartinaNeumayer: wybacz, ale jeżeli mam coś po BT przesyłać to zdecydowanie wolę na chwilę WiFi uruchomić i przez miniserver FTP raz dwa przerzucić.
Ze smartfona na smartfon to zgodzę się - drobne rzeczy fajnie się przerzuca przez BT / NFC Beam, ale z PClapek i jeszcze coś na dodatek cięższego to wolę już te 2 kliki więcej wykonać.
Osobiście to pod Linux używam KDEConnect - bardzo uniwersalny sposób poprzez przekazywanie danych przez SFTP i za razem ekstremalnie prosty.

Autor edytował komentarz w dniu: 11.04.2017 14:15
dragon321   11 #30 11.04.2017 15:01

@trb888: Ależ to jest filozofia. Instalatorów nie brakuje. Mogliby któryś wsadzić :)

To nie tyle rola edukacyjna co poprostu kontrola wszystkiego, czego się da, co jest głównym filarem tej dystrybucji. Zresztą, jak komuś się nie cche to jest Antergos - Arch z instalatorem :)

@gunter: Całkiem dobry pomysł, chyba i przetestuje to sobie w wolnym czasie.

Zgadzam się z Tobą. Pozatym przewaga układu 920MX nad HD520, pomimo, że na papierku wyglądają podobnie, jest w czym innym. 920MX to osobny układ, nie zintegrowany z procesorem. Osobny układ z własną pamięcią itd. Dlatego i tak będzie wypadał lepiej niż integra.

MartinaNeumayer   6 #31 11.04.2017 21:42

@Domker: A tak, do przesyłu plików to racja.. bt odpada. Ja używam ostatnio Dukto.. świetna, mała i poręczna apeczka. A BT to głównie do słuchawek mam włączone, poza tym to go nie używam. Ale lubię po prostu mieć sprzęt kompletnie działający. Takie jakieś zboczenie mam :D

PokerFace   10 #32 12.04.2017 19:06

@Pom Pom: Wolałbym korzystać z 10 letniego ThinPada niż z nowego laptopa za ~2000zł

wefhy   11 #33 18.04.2017 11:13

@dragon321: Chciałbyś powiedzieć, jak się po dłuższym czasie sprawuje btrfs? Jest szansa odczuć jakieś różnice(w prędkości, czy też w sposobie używania)?

Ja mam bardzo podobną maszynę, bo różni się tylko grafiką - HD520(i ewentualnie sieciówką). Niby był wybór z dedykowaną, ale uznałem, że i tak mi nie potrzebna, a tylko bym tracił czas i baterię na zabawę z bumblebee.

dragon321   11 #34 18.04.2017 13:17

@wefhy: W sumie to nie zauważyłem różnic względem ext4. No, wprawdzie mam go tylko na root (na home wolałem jednak coś sprawdzonego), ale działa dobrze. Nie sypie się, wydajnościowo też nie zauważyłem by jakoś mocno odbiegał od ext. Byłem ciekaw, bo ktoś napisał, że na btrfs strasznie długo mu szła aktualizacja systemu - u mnie jest normalnie, tak jak było wcześniej na ext. Bardziej zaawansowanymi ficzerami się nie bawiłem póki co.

Na Archu nie ma aż takiej zabawy, jak na pierwszy sprzęt z Optimusem. Wystarczyło tylko zainstalować pakiety komendą pacman -S nvidia bumblebee bbswitch, po tym aktywować systemctl enable bumblebeed.service i zrestartować. No i tyle z zabawy. Temperatury w porządku, bateria też, a bbswitch pokazuje, że karta Nvidii jest wyłączona. W najnowsze gry nie gram, to też ten 920MX jest w pełni wystarczającym układem. Do starszych gier to aż nadto.

Aha no i jeszcze instalacja primus. Mogę potwierdzić (sprawdzane benchmarkami), że uruchamianie aplikacji na dedyku za pomocą primus (zamiast optirun z bumblebee) daje znacznie lepszą wydajność. Na Unigine Valley z optirun miałem 20FPS, a primus dał mi około 30. Mniej więcej taki sam wynik osiągnąłem na Windowsie (porównywałem wydajność nowej karty ze starą).

wefhy   11 #35 18.04.2017 14:02

@dragon321: No właśnie o tym mówię - primus, bumblebee, optirun - po prostu za bardzo by mnie kusiło, żeby w tym grzebać, zmieniać ustawienia, testować wydajność... Z doświadczenia wiem, że lepiej nie mieć takich możliwości, bo nie kusi ;)
Może ja też niedługo postawię na btrfs... Tym bardziej, że ostatnio na archu mi się posypało usypianie i nie mogę wykryć w czym jest błąd :/ (po wznowieniu pracy czasami wszystko jest ok, a czasami musi upłynąć minuta zanim zacznie reagować na cokolwiek - potem działa dobrze)

dragon321   11 #36 18.04.2017 14:38

@wefhy: Nie jest to takie skomplikowane jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Też byłem przestraszony, ale to nic takiego. Bumblebee to nazwa całego projektu. Do przełączania karty służy optirun. primus to inna metoda na używanie dedyka. Po jego instalacji wystarczy uruchamiać aplikacje poleceniem primusrun zamiast optirun, nic wielkiego :)

Spróbuj. Polecam tylko najpierw walnąć tylko root i home zostawić na ext. Ja jeszcze nie ufam mu na tyle, by stawiać też i home. Może później :D

  #37 19.04.2017 11:15

a co z usypianiem i wzbudzaniem?
co z oprogramowaniem do liczenia na karcie graficznej? chocby tensorflow. komputer powinien dzialac

  #38 19.04.2017 11:19

a nie lepiej kupic przenosny sprzet? https://liliputing.com/2017/01/gpd-pocket-will-7-inch-touchscreen-laptop-windows... albo pine laptop, w razie czego wymienisz na inny model a ekran zostanie. no i cena poniżej 90 dolców https://liliputing.com/2017/04/pinebook-linux-laptop-ready-ship-89-plus-shipping...

dragon321   11 #39 19.04.2017 12:54

@dgfhnd (niezalogowany): "a co z usypianiem i wzbudzaniem?
"
Działa bez problemów. Myślałem, że napisałem o tym we wpisie, ale zapomniałem najwidoczniej.

Co do pytania: Potrzebne mi coś wydajniejszego niż hybrydy, ale nie potrzebuje wydajnosci PC. Taki laptop jest idealnym kompromisem dla mnie.

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.