iPad przestał być liderem rynku tabletów?

iPad przestał być liderem rynku tabletów?

04.10.2013 16:02

Na rynku tabletów powtarza się historia ze smartfonami. Tak jakiPhone uległ w końcu mnogości modeli telefonów z Androidem, tak teraziPad ustępuje pola mnogości tabletów z Androidem. Wniosek takiwyciągnąć można z danych o stanie rynku mobilnego, przedstawionychwłaśnie przez ABIResearch.Rynkowy triumf androidowych tabletów nie sprowadza się tylko doliczby sprzedanych urządzeń, choć dorównanie iPadowi tylko w tejkwestii musiałoby zostać uznane za znaczący sukces. W 2010 roku doApple należało ponad 82% rynku tabletów, w roku 2011 – 65%, zaś2012 już tylko 57%. Pierwszy kwartał tego roku był pierwszym okresemw historii tych urządzeń, gdy produkt Apple'a musiał ustąpićurządzeniom z systemem Google'a: 19,5 mln sprzedanych iPadów i iPadówmini oznaczało udział w rynku na poziomie 40%, podczas gdyandroidowych tabletów sprzedano ok. 28 mln sztuk, co oznacza, żezdobyły one 56% rynku. Drugi kwartał okazał się być dla androidowychurządzeń jeszcze lepszy – IDC informowało o nawet dwukrotniewiększej sprzedaży tabletów z Androidem niż tabletów z iOS-em, zdobyćone miały już 62,6% rynku. [img=android-apple]ABI Research podkreśla jednak, że także inne, ważniejsze sygnałymówią o wygranej Androida. Przede wszystkim doszło do zrównaniaprzychodów ze sprzedaży sprzętu. Do tej pory średni przychód zesprzedaży sprzętu był dla Apple ponad dwukrotnie wyższy, niż dlaproducentów urządzeń z Androidem. Teraz wskaźnik ten stał sięporównywalny, co oznacza, że tabletów Apple nie można już traktowaćjako przynależących do segmentu premium. Co wreszcie najważniejsze,średnia cena sprzedaży tabletów z iOS-em szybko zbliża się dośredniej dla całego rynku.Częściowo musi być to efekt wzrostu znaczenia 7-calowych tabletów,które stanowią obecnie większość rynku. Według danych ABI Research, wdrugim kwartale 2013 r. już 60% sprzedawanych tabletów Apple'astanowiły iPady mini, przynosząc przy tym firmie 49% wszystkichprzychodów ze sprzedaży tej klasy urządzeń (tj. około 3,7 mlddolarów). Sytuacja rynkowa zmusiła Apple do obniżania cen, podczasgdy konkurenci mogli sobie pozwolić na ceny wyższe: w ciągu rokuśrednia cena iPada spadła o 17%, podczas gdy średnia cena tabletówdla całego rynku wzrosła o 17%.Oczywiście przychody ze sprzedaży urządzeń z Androidem nieprzekładają się bezpośrednio na zyski Google'a, tak jak to jest wwypadku sprzedaży iPadów. Za wyjątkiem tabletów Nexus, Google niewytwarza własnego sprzętu, lecz licencjonuje Androida firmom takimjak Samsung, Asus i Lenovo. Jeśli zaś porównać wyniki Apple'a donawet najlepszego z androidowych OEM-ów, Samsunga, to widać, żeCupertino wciąż ma przynajmniej dwukrotną przewagę.Dlatego Apple wciąż pozostaje liderem wśród poszczególnychproducentów, ale zdaniem Jeffa Orra, analityka z ABI Research, jegokonkurenci zdołali już dorównać, a nawet pokonać go w niektórychkwestiach. By utrzymać pozycję lidera, Apple musi wprowadzaćkolejne innowacje, wychodząc naprzeciw rzeczywistym oczekiwaniomrynku – stwierdził Orr.Oczywiście po premierze ostatnich iPhone'ów coraz bardziejdyskusyjne się staje, czy Apple pod wodzą Tima Cooka jest w staniewprowadzać takie kolejne innowacje – tym bardziej, że na rynkupojawił się drugi konkurent. Tablety z systemami Microsoftu, którejeszcze na początku 2012 roku miały udział w rynku na poziomieniespełna 1%, w drugim kwartale 2013 roku zdobyły 4,5% rynku. Cowięcej, mimo w tym drugim kwartale sprzedaż wszystkich tabletówzmniejszyła się o około 8%, to sprzedaż tabletów z Windows wzrosła o11%.

Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (67)