Blog (7)
Komentarze (150)
Recenzje (0)
@juliuszkJaki procesor masz w samochodzie?

Jaki procesor masz w samochodzie?

12.10.2013 12:59, aktualizacja: 12.10.2013 14:08

Elektronika w samochodach to pasjonujący temat. Szacuje się, że w nowym samochodzie średniej klasy mamy ponad 40 układów obliczeniowych, natomiast w najbardziej zaawansowanych modelach (głównie samochody luksusowe) można się ich doliczyć ponad 100. Ja wam powiem w jakich samochodach znajdziecie procesory Intela i za co odpowiadają. Obstawiam, że w większości przypadków nie zdawaliście sobie sprawy jaka elektronika siedzi „pod maską”.

Aktualnie na całym świecie jeździ 850 mln samochodów. Jeśli myślicie, że to dużo to macie rację, ale szacunki mówią, że do 2035 roku liczba ta się podwoi. Ciekawe dane płyną też z badań Gartnera, który twierdzi, że do 2016 roku, na rynkach rozwiniętych, możliwość korzystania z Sieci w samochodzie stanie się jednym z kluczowych elementów decydujących o zakupie auta

Ściąga w lewo – wgraj nowy soft, za wolny – pogrzeb w BIOS

Co procesory robią w samochodzie. Po pierwsze pomagają w sterowaniu pracą silnika.

To jest o tyle ciekawe, że dzisiejszy serwisant może pobawić się w overclockera, który grzebiąc w BIOS pojazdu jeśli chcemy, często podkręci nam liczbę koni mechanicznych, np. zmieniając parametry doładowania turbiny. Jak przegnie, czyli w analogii do PC - założy za słaby układ chłodzenia, lub przesadzi z napięciem - samochód nawali. Ciekawa sprawa.

Co jeszcze robi ta elektronika? Steruje osprzętem takim jak układ kierowniczy (tak tak, dzisiaj jak ściąga ci samochód w prawo to często rozwiązaniem sterowanym przez serwisanta jest wgranie nowego softu – nieco stresujące ale prawdziwe), hamulcowy (ABS, kontrola trakcji, dozowanie siły hamulców), światłami, itd.

Najbliżej nas jest jednak to co widać w kabinie czyli elektronika pokładowa. Tu efekty pracy procesorów Intela będą najbardziej namacalne. Elektronika ta steruje systemami rozrywki pokładowej – nawigacją, multimediami, podłączeniem do sieci telefonii komórkowej i Wi‑Fi, obsługą aplikacji. W przyszłości (niedalekiej) dojdzie do tego komunikacja samochodów pomiędzy sobą, np. w celu poprawy bezpieczeństwa na drodze.

Dzisiaj stosuje się prawie wyłącznie specjalne wersje procesorów Atom, o zwiększonej odporności na pracę w trudnych warunkach. Często czytam komentarze - „Atom? czemu nie wsadzili tam Core i7 czy nawet Xeona” Bo nie potrzeba. Te procesory przeznaczone są do wykonywania ściśle określonych zadań, a dodatkowo dzisiejsze modele są na tyle wydajne, że w większości zastosowań nic mocniejszego nie jest wymagane. Oczywiście tam gdzie w grę wchodzi potrzeba dużej mocy obliczeniowej mocniejsze układy też się znajdą, ale o tym za chwilę.

Jakie auta skrywają Atomy?

BMW

Pierwszym BMW, które korzystało z Intela były modele serii 7. Za to najnowszymi gdzie je znajdziecie są elektryczne (częściowo elektryczno-spalinowe) modele nowej serii „i”. Moim zdaniem cuda na kołach, szczególnie i8, którego plakat młodzież już pewnie wiesza nad łóżkiem. Ja i8 mam na razie na pulpicie. Jest też BMW i3, elektryczne auto miejskie o kosmicznej stylistyce.

BMW i8 z Atomem
BMW i8 z Atomem

O tym, że BMW i8 ma Atoma, który steruje elektroniką pokładową dowiedzieliśmy się niejako przy okazji, podczas tegorocznego Intel Developer Forum, kiedy to Mario Muller, wiceprezes infrastruktury IT BMW zapowiedział, że wyposaży 120 tys. pracowników BMW w Ultrabooki w tym 60 tys. konwertowanych. Jeśli więc szukacie pracodawcy, który wyposaży was w fajny sprzęt to już wiecie gdzie trafić ? Zdradzę też, że wszystkie BMW projektowane są na Xeonach.

Mercedes klasy S

To miał być najlepsze samochód świata i jeśli czytacie testy w prasie motoryzacyjnej często tak się go właśnie określa. S‑ka wyposażona jest w Atomy, które kontrolują system pokładowy złożony z imponujących elementów.

Mercedes S
Mercedes S

Są to 4 ekrany LCD, w tym dwa 12,3-calowe na pulpicie kierowcy (jeden wyświetla zegary i inne dane przydatne kierowcy, drugi obsługuje multimedia). Dwa pozostałe ekrany przeznaczone są dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. Każdy z tych systemów działa niezależnie, tak więc np. dwie osoby z tyłu mogą oglądać inny film, a nawet mieć podgląd parametrów podróży.

Dwa ekrany dla pasażerów tylnej kanapy nowego Mercedesa klasy S
Ekran LCD wyświetla zegary i informacje pomocne kierowcy

Toyota

W 2011 roku Intel rozpoczął z Toyotą pracę nad nowym systemem pokładowym kolejnej generacji. Tutaj nacisk kładziony jest na nowych interfejsach naturalnych – gestach oraz automatycznym rozpoznawaniu mowy, m.in. poprzez śledzenie ruchu ust osoby mówiącej.

Ten projekt, wspólnie z Politechniką Gdańską realizują także polscy inżynierowie Intela z R&D w Gdańsku. Powstaje przy współfinansowaniu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Nissan/Infiniti

Rok temu na salonie samochodowym w Nowym Jorku Infiniti zaprezentowało model LE o napędzie elektrycznym. Limuzyna ta wyposażona została w dwa ekrany LCD prezentujące obraz nawigacji oraz dostarczające informacje o ruchu drogowym. Podobnie jak w Mercedesie pasażerowie niezależnie od kierowcy mogą oglądać filmy czy korzystać z innych funkcji systemu. To jednak nie wszystko bo Intel i Nissan wspólnie opracowują technologie zabezpieczenia i dostępu do samochodu za pośrednictwem smartfonu oraz dostępu do usług z chmury obliczeniowej.

Elektryczna limuzyna Infiniti LE
Elektryczna limuzyna Infiniti LE
Wnętrzne Infiniti LE
Wnętrzne Infiniti LE

Hyundai/KIA

Kia K9 (na części rynków zwana jako Quoris) to najbardziej luksusowa limuzyna koreańskiej firmy (i jedyna z napędem na tył). W tym samochodzie zastosowano naprawdę fajne rozwiązania wykorzystujące procesory Atom. Oczywiście mamy kilka dużych ekranów LCD, w tym 2 ekrany 9,2” dla pasażerów podróżujących na tylnej kanapie. To co jednak jest wyjątkowo ciekawe to system śledzenia skradzionego samochodu oraz możliwość uruchamiania K9 smartfonem.

Kia K9
Kia K9
Dwa z kilku ekranów systemu pokładowego (Kia K9)
Dwa z kilku ekranów systemu pokładowego (Kia K9)

Smojezdny pojazd Google’a

Wspominałem, że czasem potrzeba w samochodzie więcej mocy niż zapewnia Atom. Tak jest w pojazdach, które mają jeździć samodzielnie. Samo prowadzące się samochody jakie testuje Google pracują pod kontrolą 4‑rdzeniowych procesorów Intela serii Core i7. System planowania trasy pobiera dane i określa trajektorię poruszania się pojazdu. To uruchamia system kontroli, który odpowiada za przyspieszenia, hamowanie i sterowanie kierownicą. Komputer sterujący znajduje się w bagażniku pojazdu.

Jeden z samojezdnych pojazdów Googlea
Jeden z samojezdnych pojazdów Googlea
Centrum dowodzenia w samojezdnym samochodzie Googlea. Powered by Core i7
Centrum dowodzenia w samojezdnym samochodzie Googlea. Powered by Core i7
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (78)