Blog (29)
Komentarze (114)
Recenzje (0)
@k1b1cWindows Server 2012 Essentials - konfiguracja komputerów w sieci

Windows Server 2012 Essentials - konfiguracja komputerów w sieci

31.01.2013 10:34

Tworząc Windows Server 2012 Essentials specjaliści z Microsoft podjęli decyzję, która dla niektórych może być kontrowersyjna - mianowicie obsługuje on tylko komputery z Windows 8 i Windows 7 (oraz Mac OS X, ale w Polsce to raczej ciekawostka). Jeśli jednak mamy w sieci komputery z tymi systemami, to podłączenie do serwera jest dziecinnie proste - zaczynamy od wpisania w przeglądarce adresu:

http://nazwa_serwera/connect/
100740
100741

Ściągamy program Connector, uruchamiamy i postępujemy według jego wskazówek.

100742
100743

W pierwszym etapie kreator sprawdza, czy komputer spełnia wymagania. W przypadku Windows 8 nie powinno być żadnych problemów, w Windows 7 konieczna może okazać się instalacja najnowszego .NET Framework 4.5.

100744
100745

Trzeba podać nazwę użytkownika, wprowadzoną wcześniej na serwerze:

100746
100747

Po restarcie następuje automatyczne logowanie na inne konto i po chwili pokaże się znów kreator, prosząc o wybranie użytkowników, którzy będą korzystać z komputera. Ja w tym momencie zmieniłem domyślną opcję Set up this computer for myself na Set up this computer for myself and other users, a następnie dodałem jeszcze jednego użytkownika:

100748
100749

[join][img=04-08]

W kolejnym kroku można dodać więcej lokalnych administratorów (jeden z nich odpowiada zawsze nazwie konta domenowego podanego na początku instalacji)

450728

Wprowadzamy opis komputera, wybieramy, czy budzić go z uśpienia lub hibernacji w celu zrobienia kopii zapasowej oraz czy chcemy uczestniczyć w programie poprawy jakości formy Microsoft.

100751
100752

[join][img=09-27]

Następuje instalacja:

100753
100754

[join][img=15-55]

Po automatycznym wylogowaniu można już zalogować się na konto domenowe, które następnie zostanie skonfigurowane:

450740

Po wejściu na pulpit pokaże się informacja o możliwości przeniesienia dotychczasowych danych do konta domenowego za pomocą narzędzia Łatwy transfer w systemie Windows:

450742

Przy starcie pokazują się zazwyczaj dwie aplikacje: jedna z nich to znany już z serwera Dashboard, a druga to typowo kliencki Launchpad:

450744

Od razu po zalogowaniu do domeny wykonuje się kopia zapasowa (obraz dysku) komputera klienckiego na serwer, o czym możemy przekonać się klikając w Launchpadzie łącze Backup:

100758
100759

W razie nieszczęścia taki komputer można łatwo "zreanimować" przy użyciu dysku CD przywracania klienta Windows Server 2012 Essentials. Kolejne łącze to Remote Web Access, przydatne np. dla pracownika ze służbowym laptopem przebywającego poza firmą. Jeśli nie jest jeszcze skonfigurowane, pojawi się pusta strona:

450750

Po kliknięciu Shared Folders otwierają się udziały na serwerze. Myślę, że dla zwykłego użytkownika najważniejszy będzie jego własny sieciowy "schowek" //nazwa_serwera/Users/nazwa_uzytkownika oraz folder firmowy //nazwa_serwera/Company.

450752

Do Dashboarda może zalogować się tylko administrator domeny. Jest to ta sama aplikacja, co na serwerze, ale uruchamiana zdalnie dzięki technologii RemoteApp:

100762
100763

[join][img=57-54]

Można uruchomić na raz tylko jedną kopię Dashboarda, a jeśli już działa, pokazuje się komunikat, pozwalający na zamknięcie poprzedniej sesji:

450759

Przy okazji w Dashboardzie widać już, że komputer z Windows 8 został dodany do sekcji DEVICES, mogą też zacząć pokazywać się alerty z nowego komputera:

450761

Listę alertów otrzymamy również w Lauchpadzie, po kliknięciu prawego dolnego narożnika aplikacji. Jeśli zalogowany jest zwykły użytkownik, alerty dotyczą tylko lokalnego komputera, jeśli zalogowany jest administrator domeny - wszystkich (można to zmienić w ustawieniach).

100766
100767

Jeśli serwer jest niedostępny, w lewym rogu Launchpada pojawi się znaczek:

450767

W Launchpadzie może pojawić się jeszcze dodatkowe łącze do usługi Office365, jeśli firma lub organizacja ją subskrybuje. Na koniec myślę dosyć istotna sprawa. Do serwera Essentials można podłączyć zarówno wersje domowe, jak i profesjonalne Windows 7 i Windows 8, jednak komputery z Windows 7 Home i Starter oraz "zwykłe" Windows 8 nie zostaną dołączone do domeny. W przypadku wersji Pro i Enterprise można zablokować dołączenie do domeny, wydając przed instalacją oprogramowania Connector jako lokalny administrator polecenie:

reg add "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows Server\ClientDeployment" /v SkipDomainJoin /t REG_DWORD /d 1
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (1)