Serce Zimy 1812 - czyli historia hitu, który...

Czy osoby niewidome mogą grać w gry? Oczywiście, istnieją gry zarówno dla niewidomych jak i takie dostępne dla wszystkich. Dzisiaj pokaże wam to co skierowane jest do wszystkich, zarówno tych widzących jak i niewidzących, grę typu paragrafowego czyli… gamebooka (definicja w Wiki ). Ciężko przedstawić tę grę, a raczej historię projektu, który nie do końca… przekonacie się sami.

Dobry początek

Jest październik 1812 rok. Wojska sprzymierzone z armią Napoleona, przez okrutne mrozy i surowe rosyjskie warunki maszerują nie strudzenie na carską Moskwę. Tym czasem główny bohater: wywodzący się z szlacheckiego rodu - Korwin Giedyminowicz niespodziewanie zostaje wciągnięty w wir skomplikowanych nie tylko politycznych wydarzeń. Z niewyjaśnionych przyczyn zbrojny rosyjski oddział najeżdża posiadłość młodego litewskiego szlachcica i porywa mu siostrę. Giedyminowicz jest przekonany, że to z przyczyn politycznych brutalnie zostaje wciągnięty w Napoleońską wojnę. Jednakże nic bardziej mylnego, ponieważ okazuje się, że bohater musi stawić czoła nie tylko znanemu przeciwnikowi czyli Rosjanom, lecz musi także zmierzyć się z nieznanym wrogiem ( Królową lodu). Czy bohater odnajdzie swoją siostrę? Czy stawi czoła królowej lodu?

i co dalej?

Niestety na te i wiele innych pytań nie jestem wstanie odpowiedzieć. Mianowicie projekt interaktywnej książki- gry nie został ukończony. Co gorsza został on prawdopodobnie porzucony, bądź z innych przyczyn ustały nad nim pracę.
Od paru lat projekt stoi w miejscu, bardzo nad tym ubolewam i tego żałuje, ponieważ zapowiadała się świetna nie typowa zabawa, a także do naszego świata wkraczał nietypowy gatunek gier czyli interaktywnych książek ( z angielskiego gamebooków).

Piotr Fronczewski i smutny koniec

Projekt nie tylko był przeznaczony dla osób niewidomych. Z powodzeniem w wydany jak dotąd jedynie I akt grają i grały także osoby widzące bawiąc się równie świetnie. Kolejną zaletą projektu było to, że znosił bariery między graczami niewidomymi i widzącymi. Wspólnie mogliśmy zagrać na równym poziomie trudności z równymi szansami, ponieważ pięknem gry i obecnie wydanego I aktu jest dźwięk, narracja i tekst. Oczywiście w grze tekst jest wyświetlany na ekranie, elementem graficznym gry jest mapa, ale to w żaden sposób nie burzy rozgrywki. Bardzo ubolewam, że takie projekty nie mogą doczekać się kontynuacji. I akt został wydany przez Orange Laps pod kierownictwem Jarosława Beksy. Na początku grudnia 2012. Docelowo gra miała zawierać 3 akty ok 90 zadań podstawowych, kilka godzin ścieżki dźwiękowej. Aktorzy jacy wzięli udział w gamebooku to między innymi Piotr Fronczewski ( Narracja, odczytywanie opcji głównego menu, a także czytanie samouczka). Wielka szkoda, że całość nie ujrzała jak dotąd światła dziennego, ponieważ gra zapowiadała się jak dla mnie naprawdę ciekawie i innowatorsko.I akt został wydany na platformę PC, iOS, Android i Symbian. Na tym się skończyło zainteresowanych odsyłam na stronę gry: klik. Istnieje jeszcze wiele innych gier dla niewidomych nie tylko tego typu, ale o tym w przyszłości.

PH