Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Okres świetności tabletów już minął i lepiej raczej nie będzie...

Wczoraj analitycy rynku IT uraczyli nas danymi dotyczącymi sprzedaży Apple Watch oraz innych smart zegarków, dziś natomiast pojawiły się w sieci dane, dotyczące sprzedaży tabletów Apple.

Jak wynika z ostatnich raportów finansowych Apple, sprzedaż iPada ciągle się kurczy i pozostaje zaledwie cieniem dawnego triumfu, gdy sprzedaż tabletów Apple przewyższała sprzedaż komputerów z logiem nadgryzionego jabłuszka. Już na początku biegłego roku, rosnąca sprzedaż komputerów Apple zrównała się ze sprzedażą iPada, a od kilku ostatnich kwartałów, ilość sprzedanych iPadów jest już zdecydowanie mniejsza, niż ilość sprzedanych komputerów.

Apple od dawna podejmuje rozmaite działania, które mają sprawić, że spadek sprzedaży iPada zostanie zahamowany, bo o powrocie do dawnej świetności chyba już nikt nawet nie marzy. Ratunkiem miał być iPad Mini, który nieco wyhamował spadki sprzedaży, ale nie na długo. Ostatnim pomysłem był iPad Pro, który dla pewnej ilości użytkowników miał być lepszym i bardziej trafiającym w ich potrzeby produktem, niż np. MacBook Air 11”.

r   e   k   l   a   m   a

Jak więc kształtowała się sprzedaż iPada na tle produktów innych firm i jaki udział ma iPad Pro w globalnym rynku ?

Na to pytanie udzielili dziś odpowiedzi analitycy firmy Strategy Analytics w swoim ostatnim raporcie. W pierwszym kwartale fiskalnym 2017 roku Apple sprzedało 13.1 mln tabletów iPad, co jest wynikiem słabszym niż rok temu, w którym sprzedano 16.1 mln tabletów. Choć spadek o 3 mln jest naprawdę spory, to jednak Apple ciągle jest w czołówce, gdyż iPad stanowił 20.5% wszystkich sprzedanych tabletów w tym okresie. Trzecie miejsce zajął Samsung z wynikiem 8.1 mln sprzedanych tabletów (12.8% wszystkich sprzedanych tabletów na rynku), dalej mamy Lenovo (4.2 mln tabletów), Huawei (3.7 mln tabletów) i Amazon (3.4 mln tabletów). Oczywiście pierwsze miejsce przypadło całej masie mniejszych producentów, którzy łącznie sprzedali 18.1 mln rozmaitych tabletów. Analizując jednak rynek łatwo zauważyć, że tablety jako produkt są w zdecydowanym odwrocie i wielkość ich sprzedaży spadła o 9%.

Bardzo zbliżone wyniki podali analitycy IDC, którzy uznali, że udział tabletów Amazon.com był zdecydowanie większy, bo wynosił 5.2 mln sprzedanych tabletów natomiast sprzedaż tabletów innych firm, wyniósł 19.8 mln. Tym, co jednak w raportach IDC może bardziej zastanawiać to fakt, że według analityków IDC, sprzedaż tabletów jako urządzeń spadła o 20.1% w stosunku do ubiegłego roku.

Podczas gdy dotychczasowi krezusi rynku – Apple i Samsung zaczęli skupiać się na tabletach przeznaczonych dla bardziej wymagających użytkowników, chińscy konkurenci zaczęli przejmować częściowo rynek użytkowników domowych, oferując zdecydowanie tańsze urządzenia.

Pokuszono się także o analizę sprzedaży iPada Pro. Apple nie podaje wyniku sprzedaży iPada (ani innych produktów) z rozbiciem na konkretne modele i wiele osób zadaje sobie pytanie, jak wygląda sprzedaż iPada Pro. Jak wynika z obliczeń analityków IDC, tylko jeden na dziesięć sprzedanych iPadów, to iPad Pro. Dość słabo jak na urządzenie, które miało zastąpić najprostsze laptopy Apple.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że w tym roku Apple może dokonać kompletnego przetasowania swojej oferty związanej z tabletami. Mówi się o tym, że Apple skupi się na trzech liniach iPad, w których braknie miejsca dla dotychczas znanego modelu iPad Mini. Jak wynika z przypuszczeń, oferta Apple będzie obejmowała nową generację iPada Pro z ekranem 12.9”, nowego iPada Pro z ekranem 10.5” oraz najtańszego w ofercie iPada z ekranem 9.7”.

Osobiście mam poważne obawy, czy Apple idzie w dobrym kierunku rezygnując z najmniejszego iPada Mini, gdyż patrząc po większości moich znajomych, to właśnie ten model był najbardziej mobilnym urządzeniem, które większość z nich nosiła ze sobą na co dzień. Nie sądzę też, by cena najtańszego modelu iPada z ekranem 9.7” była porównywalna z dotychczasową ceną iPada Mini. Może jednak się mylę… 

urządzenia mobilne

Komentarze