Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

(PC/Mac) - Jak grać gdy się nie da grać....

Jako użytkownik Macintosha przyznaję iż oferta gier na platformę Mac OS jest uboższa niż na platformę Windows. Oczywiście można też zainstalować sobie Windows na Boot Campie ale to i tak nie oznacza, że zagramy we wszystko co się da. Jest jednak na to jeden mały sposób.

www.onlive.com

Serwis ten, oferuje między innymi możliwość zagrania w ponad 200 tytułów bez znaczenia na jaką platformę zostały stworzone. Aby zagrać, rejestrujemy się i pobieramy klienta "Onlive" który waży całe 9 MB (w przypadku na Macintosha). Jedyne wymaganie to procesor Intel.

r   e   k   l   a   m   a

Po szybkiej instalacji i wprowadzeniu danych logowania otrzymujemy dostęp do platformy "Onlive".

Klient Onlive odpalony w oknie ma MacBooku... przy okazji zrzutu ekranu zauważyłem, że dysk nazwałem sobie MacBoook.... 3 x "o".

Jak to działa ?

Działanie "Onlive" jest bardzo proste. Wybieramy grę w którą pragniemy zagrać i ona uruchamia się.... gdzieś na serwerach Onlive, my w oknie lub na pełnym ekranie dostajemy tylko wynik jej działania... tak jakby nasz komputer zamienił się w terminal. Oczywiście mamy możliwość normalnego grania a cała platforma działa zaskakująco sprawnie i wydajnie. Nie musimy instalować żadnej gry, ona już na nas czeka... gdzieś na serwerze.
Nie jestem graczem i większość tytułów nic kompletnie mi nie mówi. Jedyne znane mi to "Civilization" i "Wiedźmin" ale postanowiłem spróbować zagrać w coś co się nazywa "Home Front", to tak trochę na czasie zważywszy na niedawne wygłupy Pana Kima Gangnam Style.

Minimalne wymagania sprzętowe:

Procesor: Intel Core 2 Duo 2.4GHz lub AMD Athlon X2 2.8 GHz
RAM: 1Gb RAM (XP) lub 2Gb RAM (VISTA/WIN 7)
System operacyjny: Windows XP, Windows Vista lub Windows 7
Karta graficzna: Shader Model 3.0 256Mb (NVIDIA GeForce 7600 GT lub ATI Radeon 1600 XT)
Wolne miejsce na HDD : 10Gb

Zalecane wymagania sprzętowe:

Procesor: Quad Core CPU(AMD/Intel)
RAM: 1Gb RAM (XP) lub 2 Gb RAM (VISTA/WIN 7)
System operacyjny: Windows XP, Windows Vista lub Windows 7
Karta graficzna: NVIDIA GeForce 460/ATI Radeon HD 5700 lub lepsza
Wolne miejsce na HDD: 10Gb

Platforma na której będę grał:

MacBook 2006

Procesor: Intel Core Duo 2 GHz
RAM: 2 GB
System operacyjny: MacOS X 10.6.8
Karta graficzna: Intel GMA 950
Wolne miejsce: dużo ale to bez znaczenia...

Porównując minimalne wymagania gry i sprzęt na którym chciałbym zagrać... jestem skazany na porażkę i marzenia. A jednak nie. Dzięki temu, że gdzieś tam jakiś serwer odwala czarną robotę, gra uruchomiła się normalnie i bez znaczenia czy grałem w oknie czy na pełnym ekranie grało się płynnie bez konieczności posiadania gry i systemu Windows.
Tu muszę powiedzieć jedną ważną rzecz, klient Onlive na Windows także umożliwia uruchomienie gry na platformie poniżej wymagań sprzętowych.

Aby jednak nie było tak różowo...

Bezpośrednio po instalacji otrzymujemy wersję demo "Onlive". Ma ona kilka ograniczeń:


  • Możemy grać tylko 30 minut dziennie
  • Mamy dostęp tylko do kilku gier
  • Nie mamy możliwości zapisu stanu gry (każdego dnia od nowa)

To spore ograniczenia jeśli ktoś chce rzeczywiście pograć. Jak więc wygląda system płatności - "Marketplace" z menu.
Tak jak wspominałem, serwis oferuje ponad 200 tytułów (przynajmniej tak się reklamują) lecz system płatności jest mocno zróżnicowany. Niektóre gry kupujemy w abonamencie miesięcznym za inne płacimy z góry a ich ceny są rozmaite.

Wiedźmin II abonament miesięczny 9,99 USD lub full 19,99 USD. Civilization V jest tylko z opłatą jednorazową 49,99 USD.

Drogo nie drogo. Civilization V to cena sklepowa od 60-80 zł a wersja Goledn Edition 159 zł.

Home Front 24,99 USD w pierwszym z brzegu sklepie znalazłem za 134 zł. Więc różnice nie są jakieś olbrzymie.

Jest to interesująca propozycja dla posiadaczy słabszych komputerów czy Macintoshy nawet tych bardzo słabych zważywszy na fakt, iż ceny też jakoś dramatycznie się nie różnią od cen sklepowych gier choć pewnie można znaleźć dużo taniej.

I na koniec kilka uwag.


  • Klient po uruchomieniu informuje, że lepiej grać po kablu niż po WiFi. W rzeczywistości u mnie nie miało to wielkiego znaczenia.
  • O polskich wersjach chyba możemy zapomnieć.

Chciałem dla was stworzyć nagranie dokumentujące, że gra płynnie chodzi na moim leciwym MacBooku. Włączyłem nagrywanie z ekranu (w końcu jeszcze mam ciągle SSD Intela) i zacząłem grać. Gra szła płynnie natomiast film... nie najlepiej... raczej gubił klatki, tak więc do publikacji się nie bardzo nadaje.  

oprogramowanie gry

Komentarze