Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Kolejki kolejki kolejki... po bilet

Wiele razy jeżdżąc pociągami zastanawiam się czemu ludzie stoją na dworcach w kolejkach jak w PRL przed mięsnym do kasy po bilet, mają awarię internetu? :) Nie rozumiem dlaczego wiele ludzi (szczególnie młodych co jest dość intrygujące) woli stać w kolejce przyjeżdżając godzinę wcześniej na dworzec kolejowy, woli szukać konduktora w pociągu jeśli nie mają biletu, woli stać w kolejce w pociągu po bilet zamiast wygodnie siedzieć, dopłacać dodatkowe złotówki za wystawienie biletu w pociągu jeśli była otwarta kasa PKP, w wakacje zamiast zostać dłużej na plaży... zostaje czekanie na swoją kolej bo bilet.

Strach przed czymś nowym? Chciałbym w tym wpisie przybliżyć nieco proces kupowania biletów kolejowych przez internet i zaproponować gdzie można coś takiego zrobić oraz subiektywnie napisać swoje wrażenia. Samo kupowanie biletów jest tak na tyle proste że każdy kto korzysta z facebooka :) bez problemu sobie poradzi, więc nie jest potrzebny tutorial krok po kroku gdzie należy klikać, zamówienie biletu jest bardzo intuicyjne. Wpis robię na dobrych programach bo to przecież ludzie związani z IT mogą “wciągnąć” mniej technicznych znajomych w to co mogą zrobić aby zaoszczędzić czas lub nawet troszkę zaoszczędzić pieniądze o czym na końcu w promocjach. Co ciekawe wiele ludzi nie wie o takiej możliwości, nie wszyscy przewoźnicy reklamują takie medium zamawiania. Obecnie już nie w tak dużej skali ale jakiś czas temu bilet internetowy wzbudzał dużą ciekawość, ludzie zadawali pytania w jaki sposób coś takiego mieć (dla niektórych konduktorów na początku też to była nowość nie do ogarnięcia). Każdy bilet jest numerowany rosnąco tak więc widzę, że obecnie jest coraz więcej biletów kupowanych przez internet, bo przykładowo przez weekend znacznie więcej przybywa numeracji biletów niż np jeszcze rok temu, dobrze to widać także w skali miesięcy gdzie porównuję na swoim koncie kolejne numery biletów (numeracja nie zmniejsza się jeśli bilet został zwrócony jednak daje to wg mnie rzeczywisty obraz tego ile się sprzedaje biletów w danych systemach). Kolejność propozycji danych stron/aplikacji są losowe. Ze swoich obserwacji widzę, że najwięcej osób z biletów internetowych korzysta w PKP EIP, EIC, IC, TLK - domyślam się, że wynika to z obowiązkowej rezerwacji miejsc.

Biletyregionalne.pl


- możliwość zakupu biletu bez rejestracji na pociągi REGIO i interREGIO. Zakup biletu z przesiadką polega na samodzielnym układaniu trasy przejazdu. Oznacza to, że jadąc ze stacji A do stacji C przez stację B i wpisując w wyszukiwarkę połączenie z A do C zostaną pokazane tylko połączenia bezpośrednie bez przesiadek (czyli w wielu przypadkach nie wszystkie możliwe pociągi którymi możemy jechać). Możemy jednak budować trasę odcinkami, czyli wyszukuję połączenie z A do B a następnie do C. Ma to swoją zaletę jeśli chcemy mieć możliwość ustalania godzin odjazdów pociągów, lub gdy chcemy jechać po całej trasie tylko REGIO zamiast częściowo również interRegio bo połączenie jest wtedy tańsze a różnica w czasie nie ma dla nas istotnego znaczenia. Wada jest taka, że początkujący nie koniecznie muszą wiedzieć przez które stacje dany pociąg przejeżdża, dlatego też istnieje strona w wersji beta na dzień dzisiejszy https://biletregionalny.pl/search gdzie odcinki naszej podróży są budowane automatycznie, wpisujemy stację początkową i końcową i dostajemy propozycje przejazdów bezpośrednich jak i z przesiadkami. AKTUALIZACJA 18.11.2016 Myślę, że nowa strona ma pomóc w zapewnieniu działania usługi podczas szczytów - święta czy Woodstock, spotkałem się niestety z niedostępnością serwisu z powodu zbyt dużej ilości zalogowanych użytkowników. Zapewne czas trwania sesji który jest obecnie ma zwiększyć możliwości strony. Po wybraniu zakupu biletu na tej stronie zostaniemy przekierowani na Biletyregionalne.pl w celu wybrania sposobu płatności i dokończenia płatności za bilet. Ze strony technicznej zauważyłem, że po takim zabiegu byłem już wylogowany - sesja nie jest trzymana, więc po prostu można się zalogować jeszcze raz jeśli chcemy mieć historię biletów na swoim koncie. Bilet otrzymujemy na adres email w formacie PDF oraz link w smsie. Oprócz biletów jednorazowych można tutaj zakupić też bilet okresowy i REGIOkartę - te dwa ostatnie nie są możliwe do kupienia w innych systemach. Przewozy Regionalne swego czasu miały (nie widzę teraz w Google play) też aplikację mobilną CallPay, jednak był to bardzo słaby produkt i być może dlatego współpracują teraz ze SkyCash i KOLEO.

r   e   k   l   a   m   a

SkyCash


- kupujemy bardzo szybko i wygodnie bilety przez aplikację mobilną, bilety nie tylko kolejowe bo również na komunikację miejską (dużo miast), do kina, zapłacimy parking, rachunki czy doładujemy konto u operatora komórkowego. Bilety kolejowe są dostępne dla Koleje ARRIVA, Koleje Dolnośląskie, Koleje Mazowieckie, Koleje Wielkopolskie, Łódzką Kolej Aglomeracyjną, Przewozy Regionalne a także SKM Trójmiasto i PKP Intercity. Dla ostatniego przewoźnika nie możemy niestety wybrać obok którego miejsca chcemy zarezerwować swoje miejsce. Byłoby to przydatne ponieważ pojawia się tu jeszcze jedna niedogodność w postaci niemożliwości zamówienia biletów z dwiema różnymi zniżkami, wynika to z ograniczeń informatycznych PKP Intercity dlatego wspomnę o tym więcej w dalszej części. Kontrola biletów nie wymaga od nas aktywnego połączenia z internetem także nie musimy się martwić o zasięg, mamy bilet w aplikacji będąc offline. Tutaj ważne, że odczekujemy 120 sekund po zakupie na to aby bilet się pojawił w naszej aplikacji (zabezpieczenie przed kombinowaniem z płatnościami) - musimy mieć łączność z siecią. Płacimy ze swojego konta wewnętrznego w SkyCash lub kartą płatniczą (wcześniej musimy dodać kartę płatniczą do swojego konta). Pozytywną rzeczą jest to że bilet udało mi się raz kupić nawet w godzinie odjazdu pociągu ze stacji. :) Wpadki, może ze dwa razu spotkałem się z przerwą w działaniu usługi a raz sprzedali mi bilet na połączenie którego nie było w dniu 15 sierpnia ale nie miało to dla mnie żadnego znaczenia - połączenie na dalszą trasę było tańsze niż na krótszą.

KOLEO


- nowy i mocny konkurent, założenie jest takie, że jadąc w podróż nie martwimy się że musimy kupować bilet na jednym odcinku podróży u przewoźnika X, na kolejnym odcinku u przewoźnika Y, a na następnym odcinku u przewoźnika Z - wszystko załatwimy w jednym miejscu na https://koleo.pl bez "skakania" po różnych stronach. Niestety jeszcze nie można kupować biletów dla pociągów PKP Intercity - także Pendolino z KOLEO nie pojedziemy. Ale należy zaznaczyć, że to wcale nie musi zależeć od złej woli KOLEO (w końcu jaki mieliby interes ograniczać swoje usługi). Z tego co zaobserwowałem to PKP Intercity mocno zaangażowało się w rozpowszechnienie sprzedaży internetowej a więc rozmowy o prowizjach ze sprzedaży zakładam, że do najłatwiejszym nie zależą. W każdym razie zakupimy bilety na Przewozy Regionalne, Koleje ARRIVA, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Łódzkie Koleje Aglomeracyjne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Szybką Kolej Miejską w Trójmieście SKPL Cargo. Fajną opcją jest możliwość oceny czystości, punktualności i wygody podróży. Oryginalne jest też dodawanie pasażerów do swojego konta z ustawionymi zniżkami dla nich, podczas zamawiania możemy w prosty sposób wybrać bilety dla dodatkowych osób. Rejestracja jest bardzo prosta, możemy też szybko zalogować się przez konto Facebook lub konto Google. Jeden raz spotkałem się z problemem z wygenerowaniem qrkodu - problemem było przeciążenie po stronie serwerów PR. Zgłosiłem problem o godzinie 7:45 w poniedziałek rano do KOLEO, po 7 minutach miałem odpowiedź a po 2 godzinach potwierdzenie że mam zwrot środków. Pozostała komunikacja mailowa również bez zarzutu, chociaż, żeby nie było za słodko, nie dostałem odpowiedzi na pytanie w jaki sposób mogę zalogować się do aplikacji mobilnej za pomocą swojego konta Google. Po aktualizacji z dnia 15 listopada jest już taka możliwość. Oceny w sklepie Google Play ma dobre więc warto spróbować. Mnie wystarczała do tej pory responsywna strona mobilna, ale po synchronizacji konta w aplikacji na pewno przetestuję. Z innej strony niż pasażer, nawiązując do sprawdzania biletów KOLEO przez konduktorów w ŁKA, sprawdzają bilety za pomocą tabletu poprzez stronę https://kb.koleo.pl/. Mimo, że qrkod jest na bilecie muszą przepisywać numer biletu ręcznie, myślę, że warto pójść jednak w kierunku skanowania (prosta aplikacja mobilna?), widzę, że mają więcej pracy ze mną niż z pasażerami którzy mają np. bilety z kasy. :)
AKTUALIZACJA 17.11.2016: dostałem informację na maila od Kuby Czajkowskiego prezesa Astarium w sprawie sprawdzania biletów KOLEO:

Konduktorzy ŁKA oraz innych przewoźników są wyposażeni w naszą aplikację kontrolerską, jednak czasami z wygody lub przyzwyczajenia korzystają z trybu manualnego.


Bilety dostajemy na adres mailowy w PDF oraz możemy otworzyć bilety w przeglądarce będąc zalogowanym na swoim koncie.

Bilet Intercity.pl


- możliwość zakupu biletu jednorazowego i okresowego dla PKP EIP, EIC, IC oraz TLK. O systemie było głośno gdy nie można było zakupić biletów na pociągi Pendolino. Można również kupować bilety w aplikacji mobilnej IC Mobile Navigator która jest oparta na SkyCash dostosowanym pod potrzeby przewoźnika. Bez problemu zostaną wyszukane stacje pośrednie gdzie się przesiadamy, więc wystarczy wpisać stację początkową i końcową. Mamy też możliwość dodania stacji pośrednich planując np. wycieczkę. Bilet dostajemy w pdf na maila oraz możemy podejrzeć go w przeglądarce po zalogowaniu na swoje konto. Strona do zakupu biletów nie jest responsywna. Największym bólem jest dzień w dzień dość długa przerwa w działaniu systemu (strona www jak i aplikacje mobilne) w godzinach 23:30 - 00:30 nie można dokonywać transakcji. Jest tak od dawna i aż dziw bierze że jeszcze się to nie zmieniło, bo zgodnie z prawem Murphy'ego wpadniemy na pomysł zakupu biletu o 23:29 - kilka razy odczułem tę niedogodność. :) Podejrzewam, że wynika to ze zmiany daty, bo przecież czemu tej przerwy nie ma w godzinach między 02.00 - 04.00? AKTUALIZACJA 18.11.2016 System nie jest idealny jeśli zaczniemy korzystać ze strony w kilku kartach przeglądarki o czym można poczytać na Niebezpieczik.pl - Kupujesz bilet PKP Intercity. Uważaj na ten błąd. Wadą niestety jest też to, że nie możemy kupić w formularzu od razu przynajmniej 2 różnych biletów zniżkowych, czyli nie zamówimy ulgi dla studenta i ulgi na ucznia za jednym razem, musimy rozbić to na dwa osobne zamówienia. Na szczęście tutaj mamy możliwość wyboru konkretnego miejsca, a które miejsce wybrać najlepiej sprawdzicie tutaj. W SkyCash (a tym samym też w IC Mobile Navigator) nie możemy wybrać wagonu ani miejsca w wagonie.

Myślę, że wiele a może nawet każdy z przewoźników takich jak Koleje ARRIVA, Koleje Dolnośląskie, Koleje Małopolskie, Łódzkie Koleje Aglomeracyjne, Koleje Mazowieckie, Koleje Śląskie, Koleje Wielkopolskie, Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, SKPL Cargo mają swoje strony z możliwością zamawiania biletów. Skupiłem się na tych największych usługodawcach.

Wyszukując bilety na http://rozklad-pkp.pl również można przejść do zakupu biletu przez przycisk “KUP BILET” - niestety, jeśli jest dwóch różnych przewoźników biletu przycisku już nie będzie, musimy zakupić bilety w osobnych systemach przewoźnikach lub skorzystać z KOLEO(tutaj mógłby być przycisk kierujący do ich strony jeśli są różni przewoźnicy poza na chwilę obecną PKP EIP, EIC, IC, TLK).

Zawsze można dokonać zwrotów biletów internetowych przed odjazdem, chociaż czas jaki mamy na zwrot jest zależy od tego od kogo bilet zwracamy, przykładowo PKP EIP, EIC, IC, TLK możemy zwrócić na 4 minuty przed odjazdem, ale już Przewozy Regionalne na dzień przed. Niestety często pobierana jest prowizja za zwrot w jakimś małym procencie. Ciekawe rozwiązanie ma tutaj KOLEO które pozwala na zwrot biletu w sposób bez prowizji, polega to na tym, że środki są “zamrożone” ze zwracanego biletu a następnie możemy wymienić bilet na inny lub po prostu dopłacić brakującą kwotę do droższego biletu.

Pamiętajcie, że płacąc przelewem bankowym warto zapłacić wcześniej gdyż zależnie od naszego banku może nie być możliwości wykonania przelewu w danej jednostce czasu. Nie zostajemy bez wyjścia bo możemy wykonać szybką płatność kartą płatniczą ewentualnie zapłacić z gotówki na koncie wewnętrznym w danym systemie sprzedaży. Obecnie we wszystkich powyższych miejscach zapłacimy kartą płatniczą, przelewem bankowym nie zapłacimy w SkyCach ale za to możemy mieć środki na wewnętrznym rachunku w SkyCash podobnie jak w KOLEO, dodatkowo w KOLEO zapłacimy również BLIKiem.

Promocje:

Skycash


  • 10% cashback dla biletów Przewozów Regionalnych, zwrot w ciągu 48h, promocja do 6 grudnia 2016, łącznie pula do rozdania do 5000 złotych,

KOLEO


  • kody rabatowe na iTaxi w wysokości 15 złotych na przejazd w aplikacji mobilnej lub też w drugą stronę, z iTaxi możemy dostać 10 złotych na bilet w KOLEO w bardzo prosty sposób przez podanie kodu przy zamówieniu .

  • program polecający KOLEO - 5 złotych dla osoby polecającej i polecanej po odbyciu pierwszej podróży. Jeśli macie ochotę skorzystać oto mój kod:
TOMAS9YRY

Fajna promocja była z Virgin Mobile gdzie można było dostać 20 złotych doładowania konta. Także warto obserwować promocje bo świąteczne rabaty mogą być u wszystkich bardzo ciekawe.

PKP IC:

Przewozy Regionalne:

Często w Przewozach Regionalnych są bilety na długie weekendy jeśli wypada tak jakieś święto (przykład: https://www.przewozyregionalne.pl/node/19473 ).

Myślę, że warto mieć założone konto w danym serwisie nawet jeśli tego nie wymaga, dzięki temu mamy możliwość sprawdzenia historii swoich podróży a dla stałych klientów mogą zawsze pojawić się dodatkowe okazje.

Jest możliwość skorzystania ze zniżek Student/Doktorant 51%, Dzieci/Młodzież 37% i wiele wiele innych, emeryci, żołnierze, kombatanci, karta dużej rodziny, itd. Rodzaj zniżek zależy od firmy którą wybierzemy. Zaobserwowałem, że nie ma zniżek dla pracowników kolei którym przysługują inne zniżki. Kupimy również bilet dla psa, na rower czy duży bagaż. Nie będzie problemu z wystawieniem FV.

Ewentualne honorowanie biletów między przewoźnikami najlepiej zawsze sprawdzać w regulaminach przewoźników. Sam się spotkałem, że bilet internetowy REGIO nie był honorowany w ŁKA tylko kupiony w kasie/u konduktora. Jednak są to wyjątkowe sytuacje i wierzę, że odnajdziecie same pozytywy w takiej formie zakupu a z zaoszczędzonym czasem zrobicie coś dobrego. :) Internet to wcale nie złodziej czasu. Część tego wpisu powstała w pociągu. :)

Miłej podróży!


 

oprogramowanie internet porady

Komentarze