Blog (3)
Komentarze (43)
Recenzje (0)
@polfSinclair ZX Spectrum - Sentymentalna podróż. Część 1.

Sinclair ZX Spectrum - Sentymentalna podróż. Część 1.

04.08.2014 22:03, aktualizacja: 05.08.2014 11:46

Witam moi drodzy.

Czy wiecie co mają ze sobą wspólnego „Sonda”, „Sexmisja”, najbardziej spektakularny akt hakerski świata w latach 80 XXw., który miał miejsce w PRL, „Rozgłośnia Harcerska”, Zespół „Papa Dance” ? Wspólnym łącznikiem tych różnych produkcji i zdarzeń (eventów) jest właśnie mikrokomputer ZX‑Spectrum.

Bo to dzięki temu malutkiemu urządzeniu, które było kamieniem milowym zarówno w dziejach powszechnej informatyzacji społeczeństw jak i w historii rozrywki gamingowej, stworzono czołówkę Sondy, skaner poziomów świata opanowanego przez ocalałe z wojny genderowej kobiet, dzięki ZX Spectrum dokonano w Polsce w 1985 roku skutecznego ataku na TV, „Rozgłośnia Harcerska” rozpowszechniała za pomocą fal radiowych darmowe oprogramowanie do ZX Spectrum, a zespół „Papa Dance” na swojej winylowej płycie gramofonowej wytłoczył program komputerowy – quiz na temat historii zespołu. Do dziś mam tę płytę. Choć nie słuchałem jej już pewnie z 25 lat...

Od czego to się zaczęło? Bo ZX Spectrum tak jak opisywany przez shaki81 Commodore i jak opisywany przez deepone Atari również ma swoje korzenie.

A tak. Ma.

Zaczęło się to w 1977 od MK 14 wyprodukowanego przez Science of Cambridge w Wielkiej Brytanii. MK oznaczało „Microcomputer Kit” (zestaw mikrokomputerowy). Sprzedano ok. 50 tyś. tych zestawów. Kosztowały one niespełna 40Ł (funtów). Na płycie głównej tego cuda (choć do płyty się to ograniczało) znalazło się: CPU INS8060, RAM: 256 bajtów (!), siedmiosegmentowy wyświetlacz LED po 8 lub 9 diod w każdym segmencie. Wejście/wyjście to: 20 klawiszowa klawiatura, reset. To cudeńko miało dużo opcji rozszerzających. Można było podpiąć dodatkowy RAM, magnetofon, VDU (Video Display Unit – czyli po prostu telewizor ;) ) z rozdzielczością 32×16 dla tekstu lub 64×64 dla grafiki, nawet karta dźwiękowa była w zamyśle.

Wyglądało to tak: [img=Sinclair_MK14]

I trochę przypominało APPLE-1 ;)

Tak to właśnie wyglądały początki ery, która dopiero miała zawładnąć umysłami szczególnie młodzieży i przyszłych graczy. Bo w 1977 pojęcia gier komputerowych jeszcze nie było.

Jak widzicie specyfikacja szczególnie RAMu pokazuje jak bardzo technologia przez ostatnie 40 lat poszła do przodu i jak bardzo zmieniły się komputery.

To co dla wielu z nas wydaje się oczywiste wtedy było jedynie s‑f (science fiction).

Zapraszam do czytania następnej części tego cyklu historycznego. ;)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)