Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Poproszę trzeci wymiar!

Szybkie i efektowne 2D.

Pewnie wszyscy, którzy spoglądamy na rozwojowe wersje przeglądarek znamy Fish Tank, demo które stało się testem na wyniki którego patrzymy z wielką uwagą. Nie tak dawno, MS dodało też demo Galactica. Też w formie testu.

Obydwa demo mają wyeksponować wydajność z jaką IE9 obsługuje grafikę 2D (i jakie kłopoty może mieć z tym konkurencja). Osobiście jestem za demami, wyścigiem "zbrojeń" jaki wynikł z ich medialnego oddźwięku oraz za nowymi możliwościami jakie dostaną do swoich kreatywnych rąk twórcy stron www.

r   e   k   l   a   m   a

2 + 1 = 3D!

Jestem tak bardzo za, że nawet poproszę o trzeci wymiar!

WebGL, to właśnie pomysł na grafikę 3D i to taką, która zamiast katować nasz procek wyciśnie 7 poty z karty graficznej!

Coś dla oka.

A jak to może wyglądać? Nie bez powodu podałem dema Fish Tank oraz Galactica. Oto screeny z dem wykrzystujących grafikę 3D do tego samego:

[Mała uwaga dema mogą się długo ładować, więc na początku może być pusto. Proszę o cierpliwość]

Akwarium w 3D:

Demo Gallactic dla porównania (2D):

Demo Musical Solar System (3D):

Oczywiście Musical Solar System jest lepszy od Galactic nie tylko z powodu trzeciego wymiaru ale i też zdecydowanie ciekawszej muzyki w rytm której są deformowane planety oraz opisy (co widać na screenie).

Z powrotem na ziemię.

Gdzie haczyk?
MS trzeciego wymiaru nie chce :(. I choć co pokazują w swoim demie Galactic, WebGL nie jest potrzebny do wyświetlania niezłej grafiki, to "kanty" temu demu wychodzą bokiem. Nie da się też efektywnie budować naprawdę złożonych elementów bez akceleracji 3D - procek to za mało.*

Zapraszam do obejrzenia dem na własnej skórze. Gdyż siłą rzeczy statyczne obrazki dużo tracą z efektu. Dema działają w FF4b7 (lub we wcześniejszych ale trzeba samemu aktywować WebGL) oraz Chrome 9.

Na koniec jeszcze mała dygresja. Szybkie 2D na stronach internetowych jest ważniejsze od grafiki 3D, ale jej nie zastąpi. MS świadomie otworzyło puszkę pandory, której nie zamknie. Niech teraz konsekwentnie idzie dalej. Standard 3D dla sieci już się tworzy, niech się w niego zaangażuje i wesprze mimo, że to nie DX3D!

Więcej o WebGL we wcześniejszych moich wpisach.

*LLVMPipe pokazuje, że można ale nie pod Wingrozą i nie bez potworów 12sto-rdzeniowych. 

Komentarze