Amiscena
liczba publikacji: 9pierwszy wpis: 6 Listopada 2017ostatni wpis: 29 Lipca 2019

Teksty dotyczące amigowej demosceny

Był sobie swapper

Swapper - cóż to takiego a raczej, któż to taki? Na dobrą sprawę, aby zadać takie pytanie powinniśmy cofnąć się do przełomu lat 80tych i 90tych ubiegłego wieku i zjawiska tzw. sceny komputerowej.

Zacznijmy może od wyjaśnienia sobie czym jest scena. Uczciwie mówiąc, samo zjawisko sceny (czy też demosceny) jest ciężko definiowalne ale od czegóż jest Wikipedia lub Facebook

Scenowe chartsy - dawny przepis na sławę!

Kilka miesięcy temu popełniłem na łamach DP wpis traktujący o roli swapperów na tzw. demoscenie. Oczywiście chętnych zachęcam do zapoznania się z tym tekstem, tym bardziej, że wspomniałem w nim o tzw. chartsach czyli swoistej liście przebojów amigowskiej, i nie tylko, demosceny.

Oczywiście sama idea chartsów czyli po naszemu notowań, jest wszystkim doskonale znana. Istnieją wszakże notowania najlepszych przebojów, produktów czy branż.

Let's party, czyli jak to się scena dawniej bawiła

W ramach kontynuacji serii o amigowskiej demoscenie dziś kilka słów na temat tzw. copy-parties (czasami zwanych także demoparty choć ten zwrot był jednak stosunkowo rzadko stosowany). Definicję rodem z Wikipedii mamy już za sobą, a na samym wstępie ciekawostka - otóż imprezy typu copy-party odbywają się po dziś dzień, mimo, że sama scena na Amidze mocno zubożała.

Sztuka przekraczania

Kilka dni temu na YouTube ukazał się świetny film dokumentalny w reżyserii Michała Barańskiego pt. "Sztuka przekraczania". Film traktuje o przeszłych i teraźniejszych realiach amigowskiej (w głównej mierze) demosceny.

Jako, że od dobrych kilku/kilkunastu miesięcy staram się przedstawić zjawisko demosceny od wewnątrz, chciałbym napisać kilka słów odnośnie ww. filmu.

Subiektywna lista najlepszych amiscenowych stron

Kilka moich ostatnich wpisów na blogu dotyczyło demosceny na Amidze - z lepszym lub gorszym skutkiem próbowałem przybliżyć czytelnikom Dobrych Programów pojęcia swappera, chartsów czy copy-party. Na ile mi się to udało? - tego nie wiem i raczej nie mnie to oceniać. Pewnym jest jednak, że opisywałem tematy, generalnie rzecz biorąc, "historyczne".

1week

Od jakiegoś czasu staram się przybliżyć tematykę demosceny (głównie amigowej) czytelnikom DP. Napisałem kilka tekstów dotyczących tego zagadnienia (pełny spis na końcu) a dziś kolejny wpis z cyklu ale... nieco specyficzny!

Otóż na copy-party o nazwie Mekka & Symposium 2001 ukazało się intro grupy Contraz o nazwie "1Week".

Hardwired - demo wszechczasów!

Czym jest demo? Dla większości czytelników DP zapewne programem użytkowym lub grą o ograniczonym zakresie lub czasie działania. No i racja - definicja jak najbardziej trafna.

Istnieje jednak zjawisko potocznie zwane Demosceną gdzie określenie demo nabiera nieco innego charakteru. Otóż w żaden sposób nie umożliwia interakcji. Możemy je tylko oglądać! Bez sensu? Jak dla kogo...

Thing 15.5, historia pewnego magazynu

Jako, że jestem zagorzałym entuzjastą amigowskiej demosceny (raczej byłej niż obecnej), postanowiłem raz jeszcze zmarnować trochę czasu i napisać kolejne kilka słów dotyczące tego tematu.

Tym razem cofniemy się w czasie na prawdę daleko bo aż do roku 1994 a konkretnie do 16 lipca tegoż roku kiedy to miejsce miała premiera 15 numeru magazynu dyskowego Thing firmowanego przez grupę Applause.