Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Poleasingowa stacja robocza Dell T3500 — warto czy nie?

Swego czasu na łamach Dobrych Programów popełniłem tekst traktujący o komputerach poleasingowych. Wpis dotyczył tych najprostszych i najsłabszych komputerów - typowo biurkowych maszyn (konkretnie Dell Optiplex 755, 760).

Jako, że u mnie w firmie pojawiło się zapotrzebowanie na mocniejsze stacje robocze dla działu konstrukcyjno-technologicznego, ktoś wpadł na pomysł aby także w tym wypadku spróbować z maszynami poleasingowymi. Założenie było takie, że mają to być komputery, które poradzą sobie z prostymi złożeniami w programach SolidWorks oraz Inventor. Żadne inne czynności (symulacje, obliczenia) nie miały wchodzić w grę. Podstawowym kryterium była cena i pod tym względem tytułowe stacje robocze nie mają sobie równych.

Ile konkretnie? Będzie i o tym a jako, że chciałbym już zakończyć ten przydługi wstęp dodam jedynie, że otrzymałem do wdrożenia cztery sztuki komputerów Dell Precision T3500.

Jak to w przypadku urządzeń używanych bywa, wygląd zewnętrzny "szału" nie robi. Widoczne są ryski, odrapania, w jednym przypadku brakuje gumowej nóżki, nie są to jednak braki dyskwalifikujące tego typu sprzęt.

Należy sobie też powiedzieć jasno: komputery w każdym przypadku są sprawne! Akurat firma, z której kupujemy "używki" wyjątkowo o to dba. Nie zdarzyło się jeszcze aby sprzęt dotarł do nas niedziałający. Nazwy firmy nie wymieniam aby nie być posądzonym o jakikolwiek marketing :)

Wspomniane Dell'e otrzymaliśmy w następującej konfiguracji:

  • Producent: Dell
  • Kod produktu: T3500
  • Seria: Komputery Quad
  • Procesor: Intel Xeon W3550
  • Taktowanie procesora: 3060Mhz
  • Liczba rdzeni procesora: 4 - Quad Core
  • Pamięć RAM: 12GB DDR3
  • Dysk: 500GB
  • Obudowa: Tower
  • Gwarancja: 12 miesięcy
  • System operacyjny: Windows 10 Professional PL
  • Grafika NVidia Quadro NVS295

Wspomniałem, że cena miała największe znaczenie w przypadku tego zakupu - ile więc kosztował pojedynczy T3500? Otóż 999pln brutto! Uważam, że za takie parametry nie jest to wygórowana kwota. Tym bardziej, że na pokładzie mamy całkiem przyzwoity procesor, sporo RAM'u oraz Windows 10 w wersji Professional (oczywiście Refurbished).

Co jeszcze mogę dodać? Dysk to 500GB Seagate - wg. programu HD Inspector jest w 100% sprawny i w swoim życiu przepracował 1 rok, dwa miesiące i 14 dni.

Wnętrze T3500 czyste, bez grama kurzu, bez widocznych wad, bez rozlanych kondensatorów i innych podobnych "niespodzianek". Zasilacz o mocy 500W spokojnie daje radę z wymienioną wyżej konfiguracją, niemniej w jednym wypadku jest dosyć głośny - zapewne łożyska wiatraka są już mocno zużyte.

Wspomniałem we wstępie, że docelowo Dell'e Precision T3500 trafiły do działu konstrukcyjno-technologicznego. Wydaje się więc logiczne pytanie o kartę graficzną, która w projektowaniu w "dużych" programach ma niebagatelne znaczenie. No cóż, NVidia Quadro NVS295 to nie jest żaden demon prędkości ale spokojnie daje sobie radę przy podstawowych obowiązkach.

Ciekawostką jest fakt, że obydwa złącza tej karty to wyjścia DisplayPort! Początkowo zastanawiałem się jak też podepnę monitory do tych "kompów", ponieważ nie mam na stanie żadnych z DisplayPort ale okazało się na szczęście, że firma handlująca tym sprzętem zapewniła przelotkę na DVI.

Co do karty NVS295 to uczciwie trzeba przyznać, że przy większych złożeniach w SolidWorks czy nawet przy niektórych rysunkach 2D w programie DraftSight zaczynała mocno "lagować". No cóż, nie można mieć wszystkiego zresztą zawsze pozostaje możliwość zamontowania innej karty graficznej, nawet dwuslotowej. W każdym razie z prostymi bryłami w programach inżynierskich karta nie miała żadnych problemów.

I to by było na tyle - wszystkie cztery maszyny pracują u nas od mniej więcej pięciu miesięcy, po 16 godzin na dobę (dwie zmiany). Do chwili obecnej bez żadnych problemów i żadnych awarii (odpukać ;) ).

Podsumowując, osobiście uważam to za bardzo udany zakup, tym bardziej, że wcześniej kupowaliśmy nowe HP Z (głównie 240), które były zdecydowanie droższe! (Uczciwie należy jednak przyznać, że montowano w nich NVidie Quadro K4000, które też kosztują niemało :) )
Do prostych zastosowań w biurach konstrukcyjnych używany Dell T3500 nadaje się jednak znakomicie.

 

windows sprzęt oprogramowanie

Komentarze

0 nowych
zakius   7 #1 11.05.2017 18:13

cóż, ten procesor to antyk i wciąga sporo energii by wykonać proste zadania
jasne, za 1k ciężko złożyć coś lepszego, ale nie uważam tego za specjalną okazję
chociaż sam system już sporo daje...

KyRol   19 #2 11.05.2017 18:24

"Podsumowując, osobiście uważam to za bardzo udany zakup (...) Do prostych zastosowań w biurach konstrukcyjnych używany Dell T3500 nadaje się jednak znakomicie."

Panie, kup sobie watomierz, zrób z niego użytek i przemnóż to przez ilość takich stacji w biurze. W dłuższej perspektywie wyjdzie na to, że zakup czegoś mniej energochłonnego, też poleasingowego z i5 zamortyzuje się i zwyczajnie wyjdzie taniej... Jednie jeśli ktoś na tej jednostce rzeczywiście w CADach łupie godzinami, to może i wybór nie był taki najgorszy.

Autor edytował komentarz w dniu: 11.05.2017 18:25
miclis   7 #3 11.05.2017 18:56

Gdybym miał kiedyś kupić PC do jakichś prostych rzeczy (tj. nie do grania w najnowsze gry), to kupiłbym coś poleasingowego. Szkoda kasy na nówki. Czasami przeglądałem allegro lub sklepy specjalizujące się w takim sprzęcie i zazwyczaj łatwo było znaleźć przyzwoitego kompa w niskiej cenie.

  #4 11.05.2017 20:52

@KyRol: Różnica w TDP między tym Xeonem, a i5 w kompie poleasingowym, który kosztuje w okolicach 1000zł, to 30W, a tym samym jakieś 4zł miesięcznie, nie wiem czy to warte dopłacania...

@sagraelski też jestem wielkim fanem poleasingowych kompów. Najnormalnie nie opłaca się kupować nic nowego do zastosowań biurowych, czy trochę więcej wymagających. Jedynie gdzie kupuję nowy sprzęt, to serwery. Wszystko na gwarancji :)

Autor edytował komentarz.
Ayaritsu   5 #5 11.05.2017 20:55

Nie są robione duże złożenia jak taki komputer jest wystarczający:)

Co do samych komputerów...u mnie w pracy wiele stacji do symulacji, modelowania itp. to właśnie Dell'e z serii Workstation...jedno mogę śmiało powiedzieć, są nie do zajechania. Najstarsze pamiętają czasy C2D i od tamtych czasów chodzą 24/7 i tylko raz coś padło...kość RAMu. Cały czas 100% obciążenia. Symulacje itp. są przygotowywane na innych komputerach, a potem wrzucane na kolejki do symulowania właśnie na te Dell'e dlatego chodzą po 24/7. Workstationów mamy parędziesiąt i nic się z nimi nie dzieje, dlatego nikt ich nie wymienia, a co jakiś czas dochodzą nowe:) Są też HP'ki i Fujitsu, ale jednak to nie to samo...

Ja bym rozglądał się za wersjami z 2x CPU. Są niewiele droższe, a mają zdecydowanie większą wydajność:) Można kupić z jednym CPU i dokupić drugi, bo XEON;y są strasznie tanie...4c8t kosztują po 20-30zł :) Nowsze generacje 400zł za 8c16t...

takijeden.ninja   7 #6 11.05.2017 21:07

@sagraelski: Czy w tych pieniądzach warto? Odpowiedzi zawsze będą zarówno na tak jak i na nie. Warto jak siedzisz na windzie, bo licencja już jest, ale jeśli bierzesz stację pod linuksa to już mocno tak sobie. W tej kasie pasowałby tam 6 rdzeniowy procek. Na grafikę nie ma co narzekać bo zawsze wkładają paści, a dopłaty do czegoś lepszego są mało opłacalne, już lepiej kupić mocniejsze karty osobno. Łatwo się też z tego Della robiło hackintosha.
Defekt tej konstrukcji polega na obsłudze 24 GB RAM i niestety pamięci są kosztowne.
Ogólnie ból jest taki, że jak przyjdzie tą stację rozbudowywać o dodatkowy RAM i lepszego klocka to sens zakupu znika. Jest OK jak w tej kasie możliwości tych dwóch elementów Wam wystarczają.


@KyRol: Procek taki sobie i mocno prądożerny, ale jeśli mają energię w ryczałcie to może być kompletnie bez znaczenia.

  #7 11.05.2017 21:22

Komputer nawet fajny, ale ta grafika to tragedia.

Do worda czy excela wystarczy, do cada3d zdecydowanie się nie nadaje.

@Ayaritsu
Do 3500 nie można dokupić drugiego procka, można natomiast do 5500, ale oprócz procka konieczne jest dokupienie specjalnego "adaptera", który jest dość drogi.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  38 #8 11.05.2017 21:51

A ja uważam, że był to dobry zakup. Cena przyzwoita a z tym zapotrzebowaniem na nadmiar energii to bez przesady.

KyRol   19 #9 11.05.2017 21:52

@gowain: Biorąc pod uwagę obciążenie robocze całości i takie szczegóły jak zarządzanie energią w większej skali np. choćby kilkunastu jednostek - jednak ma to znaczenie. Wiem dokładnie jak ma się to dokładnie w praktyce z T3500 i Optiplexem. Poza tym, że taki Optiplex nie generuje aż tyle hałasu co T3500 to różnica w poborze energii jest dość znaczna. Wyniku nie pamiętam, ale pomiar mogę powtórzyć przy następnej okazji. Poza tym do jednostki z i5 nie trzeba dokładać, pierwsza-lepsza aukcja z alledrogo to oferta za 750zł: http://allegro.pl/dell-optiplex-sff-790-i5-2400-250gb-4gb-win-7-gw-i6636184422.html

Będąc bardziej wnikliwym, niewykluczone, że do CADa można było by znaleźć coś lepszego w zbliżonym progu cenowym. Serwery poleasingowe też można nabywać, również z gwarancją. Ja zaopatrzyłem się w 12-kieszeniowy NAS w firmie Apress24 z Żar za 700zł. Jest to dla mnie znacznie bardziej racjonalny wybór od zakupu jakiegoś cztero-kieszeniowego mikroserwera w tej samej cenie. Apress zaopatruje w takie jednostki nawet uczelnie, więc chyba z gwarancją i dostępem do części zamiennych problemu nie ma. Nie wiem czy masz na myśli odpłatne licencjonowaniu czy techniczny support w ramach gwarancji, w każdym razie ja tam swój cel osiągnąłem. Teraz poluję na preferowane dyski przeze mnie i zażegnałem raz na zawsze problem braku powierzchni dyskowej na cokolwiek;)

Autor edytował komentarz w dniu: 11.05.2017 21:54
  #10 11.05.2017 21:54

@gowain: "Jedynie gdzie kupuję nowy sprzęt, to serwery. Wszystko na gwarancji :)"

A ja kupuję poleasingowe, ale z gwarancją. Nowe wrzucam tam dyski, bo to coś co najbardziej podczas użytkowania po tyłku dostaje.

GBM   22 #11 11.05.2017 22:35

Niegdyś kupiłem i opisałem właśnie T3500. Bardzo dobry pecet z niezłymi bebechami, służy mi do dziś. A po dodaniu SSD-ków działa jak złotko. https://www.dobreprogramy.pl/GBM/Dell-Precision-T3500-z-Intel-Xeon-na-pokladzie-...

Pudel89   11 #12 12.05.2017 00:02

@KyRol: Czy Ty wszystko i wszystkich musisz krytykować i oceniać przez własną miarę? Przez miarę własnych wyborów? Przez miarę własnej kieszeni? Przez swój i tylko swój sposób kreowania tylko swojego życia?
Zauważyłem że nie oceniasz wyboru Kolegi lecz starasz się mu pokazać, że to Twoje wybory byłyby lepsze, że to Ty myślisz lepiej i przyszłościowo.
Zauważam także, że masz spory problem ze swoim ego, ze swoimi podsumowaniami, które zawsze polepszają Twój humor lub/i podbudowują Twoje zbyt duże mniemanie o sobie. Wybacz Kolego, ale krytyka każdemu jest potrzebna. Autorowi też, ale Twój sposób oceny żywnie zaczyna przeradzać się w krytykanctwo. Czemu? Ano temu, że popełniasz kolejną odpowiedź tylko po to by pokazać że masz rację.
Tak nawiasem. W dyskusję nie będę wchodził. W tekście jest zdanie "klucz" które daje do myślenia czemu został popełniony ten zakup :)
Pozdrawiam i polecam słoneczko, kawę i ruszenie szarych komórek w kierunku kreowania w głowie wyobrażeń o dużo szerszym zakresie. :)

  #13 12.05.2017 01:07

@Areh: Osobiście nie siedzę w serwerach, jak już się zdarzy, że komuś coś trzeba załatwić to wolę to zrobić tak, żeby miał pomoc techniczną - tylko i wyłącznie dlatego :)

sagraelski   9 #14 12.05.2017 06:27

@KyRol: Hmmm... mamy w firmie kilka maszyn CNC, które "łupią" tyle prądu, że te kilka watów z tych komputerków to jak pojedynczy atom w kosmosie :) Śmiem twierdzić, że gdybym miał tu kopalnię BTC to nikt by nie zauważył ;)

sagraelski   9 #15 12.05.2017 06:31

@GBM: Tak, właśnie czytałem. Utwierdza mnie to w przekonaniu, że to był dobry wybór.

KyRol   19 #16 12.05.2017 08:28

@Pudel89: Można było kupić inaczej, z perspektywy innych - lepiej. Powiedz dlaczego bym miał się wstrzymywać wobec tego z komentarzem? Ewidentnie był to pośpieszny zakup, bo T3500 moim zdaniem opłacało się kupować kilka lat wcześniej, a nie teraz gdy Optiplexy można nabyć z szybszymi bebechami w niższej cenie.

Piszę ze swojej perspektywy, problem masz ty, a nie bloger, który wstawił wpis. Powiem Ci coś jeszcze. Są tacy, którzy przyklasną autorowi wpisu, jak i są tacy, którzy będą mieli własne zdanie. W indywidualnej ocenie każdego czytelnika pozostaje więc kwestia tego kto i gdzie ma rację.

Natomiast krytykanctwem nazywa się się zwykły blamaż bez argumentów. U mnie argumentów, spostrzeżeń i analogii nie brakuje. Także pozostaje Ci ukrywanie komentarzy, jak coś się tobie nie podoba;)

KyRol   19 #17 12.05.2017 08:39

@sagraelski: No dobrze, ale poza kwestią elektryczności jest jeszcze sprawa tego czy te jednostki są odpowiednio wydajne do tego, co mają robić. Przecież ktoś je wcześniej wymienił, bo dławiły gdzieś tam robotę... T3500 ma jednak już swoje lata...

sagraelski   9 #18 12.05.2017 09:51

@KyRol: Wspominałem w tekście, że do prostych rzeczy tak, jak najbardziej! Prostych z konstrukcyjnego punktu widzenia, cokolwiek to znaczy bo na tym znają się nasi inżynierowie produkcji (branża metalowa). Po tym prawie pół roku wiem już, że te maszyny "robią" robotę :) Zapewne będziemy dokupować kolejne w podobnej konfiguracji.

takijeden.ninja   7 #19 12.05.2017 09:56

@Ayaritsu: W przypadku stacji roboczych na dwa procesory w pewnych Dellach jest tylko taki szkopuł, że potrzebujesz dodatkową kartę procesorową (kiepsko dostępna) do umieszczenia na niej drugiej procesora. I koszt tych dwóch rzeczy robi się nieciekawy. W tej klasie sprzętu (2 klocki na płycie) ciekawiej może wyjść lenovo thinkstation c20/20x.

Stare stacje fujistu są jak... ruskie czołgi. Powoli przymierzam się do przywrócenia jednego staruszka do życia.

Autor edytował komentarz w dniu: 12.05.2017 09:59
KyRol   19 #20 12.05.2017 09:59

@sagraelski: T3500 ma już swoje lata, no ale do projektowana rynien być może nie trzeba niczego lepszego. Idzie kupić coś o wiele nowszego w niewiele większych pieniądzach, nawet z serii Precision...

Autor edytował komentarz w dniu: 12.05.2017 10:09
Ayaritsu   5 #21 12.05.2017 10:33

@takijeden.ninja: Tak jak mówiłeś, w pewnych DELL'ach:) W większości nie ma problemu:) Zabawa zaczyna się jak trzeba rozbudować RAM i trzeba pewną płytkę dokupować...ale to też nie jest specjalnie drogie bo już to przerabiałem:)

Co do Fujitsu to w środowisku mają opinie taniego Dell'a :) Ale Fujitsu jest dobre, powiedziałbym że zaraz po Dell'u, ale tylko linia premium:)

GBM   22 #22 12.05.2017 11:04

@KyRol Masz rację co do tego, że T3500 najlepiej było brać kilka lat temu. Teraz faktycznie te Optiplexy z i5 i i7 biją na łeb na szyję starsze jednostki.

Ale przyznam szczerze, że ani myślę póki co wymieniać moją stacjonarkę, która teraz w sumie robi mi jako główna maszynka w moim labie o najlepszych parametrach + cosik do grania, kodzenia, czy innych bardziej wymagających operacji, których nie robię na moim macbooku.
Generalnie T3500 ma duży potencjał i z tymi bebechami można sporo podziałać, w sumie zakładałem kiedyś, że zaalokuję go jako serwer w jakiejś zaprzyjaźnionej serwerownii, ale na tę chwilę myślę wymienić mu grafikę i jeszcze potestować pod kątem Hackintosha :-) za:
https://www.tonymacx86.com/threads/success-on-dell-precision-t3500.161409/
http://t3500.mcdonnelltech.com/

Najbardziej w T3500 boli mnie brak obsługi USB 3.0 oraz SATA-III. Jednak robi to wąskie gardło dla pamięci przenośnych i masowych :(

Ale jakbym teraz stał przed wyborem zakupu nowej maszynki to nie wiem czy nie pokusiłbym się o kupno jakiegoś leciwego zestawu z dobrym prockiem i złożeniu samemu reszty bebechów :-)

Btw. Za linkowanie użytkowników w systemie komentarzy to ktoś powinien zostać spalony na stosie. Napisany jest fatalnie, a do tego w ogóle nie przetestowany... Nie kumam jak można do czegoś takiego doprowadzić...

takijeden.ninja   7 #23 12.05.2017 11:15

@Ayaritsu: Z fujitsu to jest tak, że jak sięgniesz po starą maszynkę mid/high level to mucha nie siada i żaden tani lub średniawy Dell nie ma podejścia. Solidne, ciężkie maszyny z nieciekawym wyglądem, który kierował je bardziej do branży przemysłowej niż do postawienia na biurku grafika. W starych stacjach był ten plus, że oparte były na płytach Tyan (dla fujitsu) i zasilacze były normalne, żadnych wynalazków jak w Dellach. To środowiskowe porównanie z tanim Dellem to się chyba wzięło z komputerów typowo biurowych.

Jaka to ta większość bezproblemowych dwuprocesorowych Delli? Jak możesz to podaj modele to sobie zanotuję na przyszłość.
Co do platformy na Xeonach 54xx to się zgodzę, ale z tego co pamiętam to dla wyższych modeli Xeonów 55xx i 56xx była osobna karta procesorowa, która na rynku wtórnym chodzi po ok. 6 stówek i jest deficytowa.

takijeden.ninja   7 #24 12.05.2017 11:28

@GBM: Nie pamiętam dokładnie rodzaju i ilości slotów w T3500, więc być może trzeba by wybierać czy USB 3.0 czy kontroler SAS/SATA 3.
I tak:
- kontroler USB 3.0 + esatap (sata 2) jest na PCIe 1x (2.0)
- kontroler SAS/SATA 3 (np. Dell Perc 310) jest na PCIe 8x

Swego czasu robiłem hamaca z drugiego linka. Efekt bardzo dobry, można było uzyskać jednoprocesorowego Maca Pro 5.1 z przyciętym Ramem (ograniczenie T3500).

KyRol   19 #25 12.05.2017 11:29

@GBM: Ja też mam w chacie starszego Optiplexa i też nie zamierzam go zmieniać bo wyposażony jest w RS232 i LPT, mam też nieco starszy ale jary programator pamięci flash i EEPROM polskiej produkcji Vi-Lab 8MB. Nowsze Optiplexy już rzadziej miewają LPT, mój model z kolei nie należy do tych najszybszych ze złączem LPT. Też mi po głowie chodził temat hackintosha, ale szczerze? Do niczego nie będzie mi to potrzebne. Wszystko mogę zrobić na tym, co już posiadam, nie jestem też uzależniony od własnościowego oprogramowania w żaden sposób, więc... Byłby to raczej czas poświęcony na rozrywkę, gdyż nie zrealizuję na hackintoshu części moich celi i domowych zastosowań czy zadań.

Sęk w tym, że jak już sięga się do portfela po ten nowszy komputer do z góry określonego celu w danym przedziale kwotowym, to jednak warto rozważyć zakup po przeanalizowaniu potrzeb i zrobieniu jakiegoś research-u. Komputery to nie ziemniaki, że kupuje się je bez bezrefleksyjnie na kilogramy.

GBM   22 #26 12.05.2017 12:11

@KyRol: A kontrolerów na PCI, które posiadają złącza RS232 i LPT nie myślałeś wykorzystać? Zawsze to jakaś możliwość kompromisu :)

Ja właśnie poluję na własny programator tylko... na razie jeszcze nie wiem do czego mógłbym go wykorzystać. W sumie starych kart rozszerzeń od dźwiękówek po sieciówki do grafik to mam w ciul, ale musiałbym znaleźć chwilkę czasu żeby wybadać temat, które i jak można podrasować flashowaniem :)

Wiadomo, research to podstawa jeśli chodzi o wybór/konstruowaniego nowego kompa. U mnie tak naprawdę potrzeb jest wbrew pozorom dużo i ostatnio duży nacisk kładę nie tylko na obsługę szyfrowania, ale także hypervisorów KVM. Z resztą tego jest naprawdę dużo a u mnie co rusz testuję sobie coś nowego :D Z resztą sam wiesz jak to u mnie wygląda :P

@takijeden.ninja Ale myślisz, że jak kupię taki kontroler i wsadzę go do T3500 to będę miał dobre osiągi? Mniemam, że będą one ciut lepsze niż na SATA-II/USB 2. Moim zdaniem procek jest za stary i nie obsługuje już trzeciej technologii komunikacji (ładnie ujmując ;p).

Ayaritsu   5 #27 12.05.2017 12:13

@takijeden.ninja: Wiesz...chcesz porównywać mid/high Fujitsu z low/mid Dell'a...no nawet nie trzeba komentować:) Jeśli chodzi o obudowy to się zgodzę, Dell wypada słabo jeśli porównamy kompy do biura, ale nie jest to jakaś przepaść.

Jeśli chodzi o Dell Workstations to nie mamy akurat 55xx 56xx, mamy wcześniejsze 54xx, 52xx i później to już prawie każdą generację many, ale w związku z tym że potrzebujemy mocy to od razu kupujemy 2x CPU, ale przyznam się szczerze że nie widziałem w tych nowszych takich kart o których mówisz (a wiem o których kartach mówisz), nawet przed chwilą rzuciłem okiem na T7910 aby się upewnić i nie ma, jedynie są karty na zwiększenie ilości RAMu, ale to też nie w każdych:)

GBM   22 #28 12.05.2017 12:14

@KyRol a z hackintoshem to jest tak, że jest to całkiem fajna zabawa. A na samy, Mac OS-ie to jest kupa fajnego softu. Osobiście w wolnych chwilach staram się szukać coś nowszego i lepszego, ale imho jest to bardzo fajny system pełniący funkcję przenośnego "klienta" dla reszty maszynek i systemów opartych na Linuxie :) W sumie teraz zacząłem bawić się Ansible i coraz bardziej doceniam "centralność" :P

KyRol   19 #29 12.05.2017 12:22

@GBM: Te kontrolery działają z różnym skutkiem, a już przypadku programatorów to najwięcej stwarzają problemu. Poza tym tryby pracy takiego LPT da się ustawić w BIOSie takiego Della, a taka karta LPT nie umożliwi mi tego, będzie miała jakieś ograniczenia albo będzie odpowiednio kosztowała. Core 2 Duo nawet na dzisiaj to nie taki najgorszy sprzęt do samego programowania kości. Dziś mojego Optipleksa idzie kupić za 100 - 150zł. Mogę wymienić też mobo lub mobo z prockiem i RAMem, koszt samej płyty głównej to 30zł... Myślałem nad zmianą bo DDR3 są szybsze i tańsze od DDR2, ale znowu - do programowania o wiele wolniejszych staroci raczej nie będzie mi to potrzebne.

Ja mam co programować, mam kolekcję co najmniej 30 płyt z programami z automatów Arcade. W cholerę różnych EEPROMów mam do zaprogramowania. Poza tym mogę naprawić np. starsze konsole jak np. Nintendo Wii, w którym flash ma tendencję do padania. Oprócz tego można zaprogramować niektóre układy w telefonach czy po prostu można zastosować moduł flash czy EEPROM do własnego projektu z własnym mikrokontrolerem.

PS. Jak będziesz chciał coś programować na kości, odezwij się. Ja mam dwa programatory, jeden ViLab o którym wspominałem, a drugi to chińczyk, który potrafi programować nieco nowsze układy z pudełka. Vi-Lab też potrafi, ale do nieobsługiwanych przez niego kości trzeba pisać własne programy. Sęk w tym, że do ViLaba nie mam instrukcji, w której jest cała dokumentacja do niego. Oprócz funkcji programatora, ma funkcję testowania kości pod względem sprawnościowym no i ma funkcję analizatora logiki. Miał być też emulatorem czasu rzeczywistego, ale ta funkcja została porzucona i nie została dodana do oprogramowania. Szczegółowy opis tutaj: https://web.archive.org/web/20071031093624/http://www.cyfronika.com.pl/xeltek/pr...

Autor edytował komentarz w dniu: 12.05.2017 12:56
Indy   9 #30 12.05.2017 13:34

Odniośnie tej Quadro to patrząc po jej parametrach, używany GeForce za parę stówek będzie znacznie wydajniejszy niż ona - nawet biorąc pod uwagę dedykowane sterowniki po Inventora i resztę.

GBM   22 #31 12.05.2017 14:25

@KyRol: C2D są jak dla mnie nieśmiertelne i moim zdaniem zdadzą się jeszcze na długo w różnych zastosowaniach, które nie są zbyt zasobożerne.

Natomiast obecnie na kompach opartych o C2D i DDR2 to raczej odpalam różne programy do odzyskiwania danych, ich niszczenia czy po prostu przekopiowywania. Mam pewność, że w miarę to pójdzie aczkolwiek trochę więcej prądu zje (ale to jest zależne od sytuacji co oczywiste). Natomiast C2D imho są już ubogie jeśli chodzi o wirtualizację :(

A co do LPT to fakt, nie pomyślałem o tym, że może być ciężko sterować magistralą portu i innymi ustawieniami...

A co do programowania to spoko, jak znajdę trochę więcej czasu i wpadnie mi coś w łapki to chętnie bym pożyczył od Ciebie sprzęcik. W sumie pomału próbuję uczyć się programowania niskopoziomowego (zaczynam od C, w planach mam Assemblera) więc może to będą ciekawe przypadku do nauki i testów :) Tak czy tak dzięki za propozycję!

takijeden.ninja   7 #32 12.05.2017 14:29

@GBM: Jeśli kontroler będzie we właściwym slocie i poprawnie zadziała z płytą główną to procesor nie ma tu nic do rzeczy.
Zaproponowalem Ci karty na konkretnym złączu i tym się kieruj.

@Ayaritsu: Żle się wyraziłem, porównuję ten sam segment Della do fujitsu i tylko w obrębie stacji roboczych. Tu nie ma mowy o jakości z tańszego Della.

No właśnie, w obrębie 55xx i 56xx Dell przycwaniakował z kartami procesorowymi i to niestety ogranicza opłacalność tych jednostek na rynku wtórnym. Pisałem konkretnie o tej serii, bo ona odnosi się +/- do wspomnianego jednoprocesorowego T3500 z wpisu. Na wyższe modele na razie nie patrzę, czekam aż stanieją :-)

KyRol   19 #33 12.05.2017 14:53

@GBM: Nie siedzę na co dzień z tym c2d tylko mam go do takich, a nie innych zadań. Na co dzień siedzę obecnie na Odroidzie C2, jakoś ostatnio wszystko mnie drażni to, co piłuje tym wiatrakiem. Jak trzeba włączę PC do przerzucenia np. danych. Ostatnio też więcej siedzę z Arduino i Kicadem, więc nie muszę słuchać tych wiatraków. Sprzętu jak i dziewczyny - nie pożyczam;) Miałem na myśli bardziej zaprogramowanie odpowiedniej kości Tobie;)

Autor edytował komentarz w dniu: 12.05.2017 14:55
GBM   22 #34 12.05.2017 15:18

@KyRol: Luz, źle zrozumiałem :) Będę miał na uwadze jak coś ;)

KyRol   19 #35 12.05.2017 15:21

@GBM: Ja też nie wyraziłem się jasno. Grunt, że się rozumiemy;)

zakius   7 #36 16.05.2017 18:49

@Ayaritsu: co ci da 87236428 wątków jak większość domowego softu siedzi na 1, a ten jest żałosny w tych maszynach?

Ayaritsu   5 #37 17.05.2017 08:01

@zakius:
Temat jest o soft'cie który używa więcej niż jednego wątku, a nie o zastosowaniach domowych :) U mnie w pracy to np. widać bo jak się coś liczy to rozprasza się dosłownie na wszystkie wątki a najnowsze maszyny mają wątki liczone w dziesiątkach:) Ale w domu też to ma rację bytu, ale to zależy od programów/gier:) Np. do WoT'a wolałbym coś nowszego z wysokim zegarem, bo kijowo się rozprasza:)

  #38 29.05.2017 15:50

A co powiecie na ofertę hp z210 za 850 na aledrogo? Xeon E3-1270 3,4 GHz, 8GB RAM ECC. Jak dla mnie to potwór z potencjałem za psie pieniądze i wszystkie te całe i5, tym bardziej za podobne pieniądze, zamiata pod dywan. Do tego GF1050 i mamy kilka lat spokoju... :D

  #39 03.07.2017 11:08

Pobór prądu można zmniejszyć bez problemu kupując procesor xeon z serii L np. na aliexpress niewiele mniej wydajny L5630 (40W) za ok 5,5USD, lub bardziej wydajne 6-rdzeniowe L5639, L5640 (60W) ~25USD.