Grafika 3D: Blender, cz. XVII – animacja – ćwiczenie "Kostka"

Trzy ważne pytania

Czas na ćwiczenie. Od czego zaczynamy? Oczywiście od trzech ważnych pytań:

    1. Co robimy?Prostą, kilkunastosekundową animację marketingową dp w rozdzielczości HD.
    2. Po co? W jakim celu?Chcę utrwalić wiedzę z zakresu animacji. Sama animacja ma promować portal dp :).
    3. Jak? W jaki sposób?Używając Blendera, a w nim podstawowych prymitywów i podstawowych transformacji. Wykorzystam także tekstury.

    Idea

    Czas na pomysł, scenariusz, scenorys...

    Grafika 3D: Blender, cz. XVI – animacja

    Wrażenie ruchu

    Animacja to rodzaj filmu, gdzie wrażenie ruchu spowodowane jest niedoskonałością (bezwładnością) ludzkiego wzroku w trakcie zmieniających się szybko obrazów – tzw. obrazy poklatkowe. Kto z nas w rogu na kartkach zeszytu nie rysował ludzika w różnych stadiach ruchu, by następnie szybko zrobić trrrrrrrrrrrrrrr (kineograf – flipbook) – to była animacja :).

    Grafika 3D: Blender, cz. XV – choinka

    Przy okazji zimy i Świąt Bożego Narodzenia warto ubrać choinkę, a nóż, widelec coś pod nią znajdziemy - nową kartę graficzną do renderowania w Cycles lub przydatną do gier, a może garść kości pamięci, a może SSD - pomarzyć można. Choinka jest tak naprawdę pretekstem do poznania generatora drzew w Blenderze.

    Sadzimy drzewko

    Drzewo możemy co prawda sami stworzyć, ale jeżeli są to standardowe drzewa, to wygodniej i szybciej wykorzystać dodatek (addons) Sapling Tree Generator zawarty w Blenderze. Dodatek ten jest standardowo wyłączony, zatem należy go włączyć.

    Grafika 3D: Blender, cz. XIV – modyfikatory

    Po co nam modyfikatory

    Można by pomyśleć, że w trybie edycyjnym możemy wszystko zrobić - i chyba jest to prawda, tylko czasem byłaby to mozolna i uciążliwa praca. Dlatego wymyślono modyfikatory, które potrafią zdecydowanie usprawnić różne działania.

    Czym są modyfikatory

    Jak sama nazwa wskazuje - różnymi modyfikacjami na obiektach, ale takimi sprytnymi, że dzięki sparametryzowaniu cały czas są edytowalne i w każdej chwili możemy zmieniać ich właściwości.

    Grafika 3D: Blender, cz. XIII – światła – ćwiczenie „Miasto"

    Zróbmy sobie dzielnię-city, taką z widoku ptaka i oświetlmy ją na różne sposoby. Dodajmy też "szczyptę" mgły, trochę latarń i... samochodów. Dziś, to światła są głównymi bohaterami. Potrzebować będziemy kilku biurowców, które częściowo oteksturujemy, rozmnożymy, lekko zmodyfikujemy i poustawiamy na "mapie'.

    Biurowiec - konstrukcja

    Dodajemy zwykłego Cube + -> Mesh -> Cube. Zmieniamy mu nazwę na "Biurowiec_1".

    Przechodzimy do trybu edycyjnego

    Grafika 3D: Blender, cz. XII – światła

    Ciemność, widzę ciemność

    W ciemnym pokoju wszystko jest... czarne.

    Zatem w tworzeniu naszych światów 3D potrzebujemy światła, które przede wszystkim oświetla naszą scenę, ale oprócz tego pełni jeszcze szereg innych ról:

    • Uplastycznienie sceny – nadanie efektu przestrzeni dla płaskich wyrenderowanych obrazów. Często współdziała z perspektywą;
    • Skierowanie uwagi – główne obiekty sceny właściwie podświetlone;

    Grafika 3D: Blender, cz. XI – tekstury, materiały – ćwiczenie „Zastawa"

    Do ćwiczenia z materiałami i teksturami wykorzystamy grafikę utworzoną w ćwiczeniu z krzywymi - "Stół".

    Dodamy jeszcze kubek i wazon do naszej zastawy. Tym razem, jednak nie skorzystamy z krzywych lecz po prostu z trybu edycyjnego.

    Kubek

    Otwieramy plik ze stołem, nowa warstwa np. i wstawiamy cylinder + Mesh -> Cylinder.

    Przechodzimy do trybu edycyjnego i wybieramy tryb selekcji jako ścianki (Face) -> Face.

    Zaznaczamy górną ściankę

    Grafika 3D: Blender, cz. X – tekstury

    Materiały, gdzie mamy do dyspozycji kolor, przeźroczystość czy połysk, to zdecydowanie za mało. Wyobraźmy sobie, że chcemy mieć obiekt wielokolorowy, z logiem na środku i chropowatą powierzchnią. Tu z pomocą przychodzą właśnie tekstury czyli obrazy (zwykle kolorowe) o różnej naturze.

    Do czego nam tekstury

    Tekstury służą głownie do zwiększenia realizmu tworzonych grafik, a możemy wykorzystać je w wielu sytuacjach:

    • Nałożenie jakiegoś obrazka/grafiki na obiekt
    • Miejscowa zmiana przeźroczystości
    • Lokalne nałożenie dodatkowego koloru

    Grafika 3D: Blender, cz. IX – materiały

    Co to jest materiał

    Obiekty w grafice 3D rozpoznajemy przez ich wygląd, a na wygląd wpływa m.in. zastosowany materiał, który ma szereg atrybutów:

    • Kolor – często reprezentowany przez trzy składowe RGB (Red, Green, Blue);
    • Połysk – zdolność do odbijania/pochłaniania lub rozpraszania światła – materiały metaliczne, perłowe, matowe itd.;
    • Przeźroczystość – zdolność do przepuszczania światła – materiały przeźroczyste, półprzeźroczyste, nieprzeźroczyste; uwaga: światło przechodząc z jednego ośrodka np powietrza do drugiego np.

    Grafika 3D: Blender, cz. VIII – rzeźbienie

    Myślę, że każdy kiedyś rzeźbił: w glinie, mydle czy drewnie. Rzeźbić można także meshe w Blenderze.

    Blenderowskie rzeźbienie

    Rzeźbienie w Blenderze to tak naprawdę nic innego jak lokalne przesuwanie wierzchołków (Vertex). Czyli aby w ogóle móc być wirtualnym Michałem Aniołem niezbędna jest odpowiednio duża liczba wierzchołków. Zatem zanim chwycimy za "dłuto", to należy zaraz po wstawieniu + jakiegoś obiektu - np. kuli - na scenę, w Tweak Panelu odpowiednio ustawić - na ogół zwiększając - gęstość siatki.