Trwa konkurs "Ogól naczelnego", w którym codziennie możecie wygrać najnowsze maszynki systemowe Hydro Connect 5 marki Wilkinson Sword.

Więcej informacji
Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Paladins (beta PS4), czyli lepszy Overwatch?

Jakiś czas temu w PS Store moim oczom ukazała się ogólnodostępna beta gry Paladins: Champions of the Realm, zaciekawiony obrazkami, które kojarzyłem z Overwatcha, postanowiłem kliknąć przycisk pobierz...

Palandins? O co chodzi?

Paladins jest grą mieszającą gatunki MOBA z pierwszoosobową strzelaniną nastawioną na drużynowe potyczki, w których udział może brać do dziesięciu osób. Akcja gry dzieje się na niewielkich arenach osadzonych w świecie fantasy, aren bronią barwne postacie, tak zwani Championi którzy przy całej swojej niewinnej cukierkowości operują nowoczesną technologią umożliwiającą sianie niesamowitego spustoszenia.
Format zabawy z pozoru wydaje się prosty i oferuje takie opcje rozgrywki jak.:
  • Obleżenie (siege)- dwie pięcioosobowe drużyny muszą przejąć kontrolę nad celem na środku mapy a następnie przepchać wózek wypełniony materiałami wybuchowymi (payload) prosto pod bazę wroga.

  • Ładunek (payload) - ten tryb jest podobnym wariantem rozgrywki jak wyżej, z tą różnicą,że należy przetransportować wózek po szynach spod własnej bazy do bazy rywali, wygrywa drużyna, która uniemożliwi transport przeciwnikowi i sama dostarczy swój ładunek w wyznaczone miejsce w określonym czasie.

  • Survival - w tym trybie wygrywa drużyna, która jako pierwsza wygra pięć rund. Co ciekawe zawodnik, który zginie w trakcie rundy może się odrodzić dopiero w rundzie następnej.
Osobiście najbardziej do gustu przypadły mi dwa pierwsze tryby, jest w nich dużo więcej akcji i dużo mniej "kampienia" chociaż w trybie Survival, twórcy aby zapobiec przeciągającej się rozgrywce i ganianiu za rywalem w nieskończoność, zastosowali ciekawe rozwiązanie polegające na otoczeniu mapy toksycznymi oparami mogącymi zabić postać, tym samym zmuszając graczy do toczenia walk w okolicy punktu centralnego.

Championi, czyli bohaterowie

Klasycznie dla gier MOBA postacie różnią się funkcjami na polu walki, wachlarzem umiejętności czy broni, nie inaczej jest w tym przypadku. Tym co wyróżnia Paladins nie tylko od Overwatch ale i innych podobnych gier, jest kwestia przypisania postaci na stałe w danym meczu. Oznacza to nie mniej i nie więcej, że nie mamy możliwości zmiany klasy w trakcie rozgrywki, co zmusza nas do baczniejszego obserwowania tego, jakie klasy są używane przez naszych sojuszników i odpowiedniego dostosowania się do nich. Gdy tego nie zrobimy niemal pewnym jest, że przegramy potyczkę, zwłaszcza gdy mamy samych supportów czy DPS`ów. Przyznam, że podoba mi się to rozwiązanie, tym bardziej, że musimy skupić się na "wymasterowaniu" kilku postaci a nie ograniczać się ciągle do jednej i tej samej, którą najlepiej nam się gra a co za tym idzie do zwycięstwa potrzeba nie tylko wysokich umiejętności ale i współpracy z zespołem oraz zrozumienie możliwości i słabości danych klas.
Podobnie jak w Overwatch postacie dzielą się tu na.:
  • Tank (obrona)- Klasy z małym DPS ale bardzo wytrzymałe i świetnie odpierające ataki przeciwników. Głównym zadaniem Championów z tej klasy jest utrzymywanie punktu i osłanianie drużyny. Chyba jednym z lepszych tanków jest Fernando, postać bardzo podobna do Reinhardta z Overwatch.

  • DPS (atak)- Klasy skupione na zadawaniu obrażeń i eliminowaniu przeciwników, głównie to oni w każdej potyczce są brani jako pierwsi na cel przez rywali dlatego ważna jest umiejętność poruszania się tymi klasami na linii wroga. Posiadają mało zdrowia ale umiejętne poruszanie oraz wykorzystywanie osłon nie tylko tych od tanków ale i dostępnych na mapie, może sprawić, że staną się maszynami zagłady. Jednym z prostszych Championów do opanowania w tej klasie jest Viktor odpowiednik Żołnierza 76
  • Support (wsparcie)- Bardzo ważna klasa i bardzo często pomijana w randomowym matchmakingu a przecież to od nich zależy jak długo nasi sojusznicy pozostaną przy życiu czy też będą mogli się schronić za osłonami w kluczowych momentach walki. Nie zadają wielkich obrażeń, nie posiadają także wielkich ilości życia, natomiast ich umiejętności chociażby leczenia sprawiają, że los rozgrywki szybko może się odmienić. Jest to druga klasa tuz po DPS`ach, na której skupiają sie przeciwnicy. Jak w każdej klasie tak i tu można szukać podobieństw między bohaterami OW i tak najwięcej wspólnego ze sobą mają Ying oraz Łaska.

  • Flankers (skrzydłowi) - bardzo ciekawi bohaterowie, których zadaniem jest przedostawanie się na tyły przeciwnika, rozbijanie szyku i szybka ewakuacja na kolejną pozycję. Bardzo uciążliwa sekcja, która potrafi mocno uprzykrzyć ataki rywali. Mocno wyróżniająca się postacią w tej klasie jest Skye, którą śmiało mozna porównać do Sombry.
Obecnie dostępnych jest chyba 25 Championów a tym co dodatkowo wyróżnia bohaterów z Palandins, jest możliwość stosowania buildów poprzez specjalne talie kart. Tak jest, wybierając każdą z postaci możecie ją dostosować do własnego stylu rozgrywki, jeśli chcecie dłużej pozostawać w ukryciu i atakować przeciwnika z zaskoczenia, możecie stworzyć build sprawiający, że wasza postać będzie dłużej nieuchwytna czy niewidoczna, jeśli chcecie się skupić na zadawaniu obrażeń poprzez umiejętności specjalne to odpowiednimi kartami możecie przyspieszyć ich regenerację, oczywiście wszystko to funkcjonuje w oparciu o konkretne umiejętności danej postaci i nie sprawi, że nagle tank będzie healerem czy DPS`em. Dodatkowo w trakcie meczu można wykupić umiejętności pasywne za punkty zdobyte w trakcie walki. Do takich umiejętności należy chociażby regeneracja zdrowia po eliminacji, szybsze poruszanie się po mapie czy większa odporność na konkretny rodzaj obrażeń.

Poniżej można obejrzeć jedną z rund które rozegrałem Viktorem.

Czy to klon? I dlaczego lepszy?

Jak już wyżej wspomniałem to nie Overwatch a Paladins jest bliżej do gier gatunku Moba, kolejną różnicą jest możliwość rozbudowy swojej postaci (buildy) a co za tym idzie możemy budować postać pod siebie a dzięki perkom pasywnym, które dobieramy za punkty zdobyte w trakcie rozgrywki, możemy mieć większy wpływ na wydarzenia na polu bitwy jak i też większą możliwość reakcji na poczynania przeciwnika. Kluczowym elementem i jedną z najwiekszych róznic jest to, że nie możemy wymienić wybranego bohatera w trakcie rozgrywki co zmusza nas do takiego doboru bohaterów aby to drużyna najwięcej zyskała a co za tym idzie - abyśmy my wygrali. To właśnie odpowiedni dobór postaci przed meczem ma bardzo wysoki wpływ na przebieg walki, tym bardziej, że nie widzimy jakie klasy wybrał nasz rywal. Wszystko to sprawia, że gra w Paladins jest bardziej nastawiona na taktykę a nie przypadek jak ma to miejsce w Overwatch. Zapomnijcie o tym, że ujrzycie tu kogoś kto tak jak w Overwatch`u weźmie DPS`a i zacznie carrować grę wygrywając w pojedynkę cały mecz. Nie rozstawicie się tutaj Bastionem i nie przyczynicie się do baserape`u przeciwnika bo w kilka chwil oskrzydlający z ogarniętym supportem przeniesie was w otchłań. Oczywiście nie mówię tutaj, że Paladins jest grą bardziej skillową i taktyczną od Overwatch bo z pewnością oba tytuły w rozgrywce mogą temu zarówno zaprzeczyć jak i potwierdzić, głównie przy pojedynkach klanowych. Natomiast jeśli ktoś gra w większości z randomami to w Paladins będzie miał mimo wszystko większe poczucie zespołowej gry aniżeli w Overwatch.
Co ciekawe, aby grać mecze rankingowe w Paladins, należy 12 postaci wprowadzić na 4 poziom, co wymaga czasu (spędziłem w tym tytule około 20 godzin i ledwo udało mi się opanować połowę z wymaganych klas), który przekłada się na lepsze poznanie klas a co za tym idzie w pewnym stopniu wyrabia w nas nie tylko konieczność opanowania bohaterów ale i umiejętność dostosowania się do gry i drużyny a to ma spory przekład na późniejsze wyniki.
Wszystko to okraszone jest modelem rozgrywki Free To Play z elementami mikropłatności, które występują także w tytule AAA za który już wydaliście wygórowaną sumę jaką zażyczył sobie Blizzard. Tak, zgadza się. Uważam, że przy takim modelu rozgrywki jaki oferują oba tytuły, to Paladins jest na wyższej pozycji. Gdyby nie fakt, że Overwatch kupiłem z drugiej ręki (i szybko odsprzedałem) nie wyłożyłbym więcej za ten tytuł jak 120zł w dniu premiery tym bardziej gdy promuje się mikropłatności. Chcesz skórki? Zapłać, chcesz nowe grafiki? Zapłać, chcesz nowe głosy? Zapłać, chcesz skrzynki? Zapłać a to wszystko w tytule na który wydałem już XXXzł
Ktoś może powiedzieć - "hej wszystko kupisz bez wydawania złotówki", no popatrz, w Paladins też to wszystko jest i też to wszystko zdobędę nie wydając ani grosza a co więcej - nie mam konieczności płacenia za samą możliwość zagrania + (tylko w przypadku PS4) opłacania abonamentu PS+ do grania online.

Plusy/Minusy

+ Darmowa wersja Overwatch
+ Ciekawe rozwiązania z pasywnymi perkami i możliwością tworzenia swoich buildów
+ Wciągająca rozgrywka z efektem "jeszcze jednej rundy"
+ Więcej taktyki i mniej chaosu w porównaniu do konkurencji
+ Silny nacisk na drużynową rozgrywkę, w pojedynkę trzeba liczyć na bardzo słabego rywala
+ Model F2P nie oznaczający Pay to Win co bywa rzadkością w takich tytułach
+ Dużo bohaterów, którzy stale pojawiają się przy większych aktualizacjach
+ Połączenie MOBA z FPS
+ Mounty umożliwiające szybsze dotarcie do walki

- Unreal Engine nie oferuje zbyt dobrej oprawy graficznej chociaż nie jest tak źle jak można przypuszczać
- Mała ilość aren (aczkolwiek to wciąż faza Beta)
- Bardzo duże hitboxy na postaciach, co sprawia, że na KillCam`ach widzimy iż giniemy od strzałów obok nas (bez obrażeń AOE)
- Mimo wszystko wygórowane ceny gdy nastawiamy się na rozgrywkę bez mikrotransakcji 

gry hobby inne

Komentarze

0 nowych
pulka103   7 #1 01.06.2017 17:40

Jakich ja dożyłem czasów żeby ktoś twierdził jakoby Unreal Engine nie oferował dobrej oprawy graficznej :|

Simon_Goatbeard   6 #2 01.06.2017 17:42

Grałem w Paladins - gra nawet spoko, ale nie mogę porównać z Overwatch. Paladins są za darmo, polecam przetestować.

t-m-z   9 #3 01.06.2017 18:30

@pulka103: W tym tytule jak najbardziej dałoby się wyciągnąć dużo więcej z UE i o to mi dokładnie chodzi.

lordjahu   21 #4 01.06.2017 19:42

Grałem kilka godzin, ale chyba natrafiłem na debilny zespół to i po tym czasie rzuciłem grę w kąt.

pulka103   7 #5 01.06.2017 20:01

@t-m-z: Więc Unreal nie oferuje możliwości stworzenia porządnej oprawy czy gra tego nie wykorzystuje? O to mi dokładnie chodzi.

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2017 20:01
quap   11 #6 01.06.2017 22:37

@pulka103: Paladins ma bardzo przyjemną, dobrą oprawę wideo. Niektórym już się w głowach przewraca i oczekują nie wiadomo czego po grze F2P

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2017 22:37
pulka103   7 #7 01.06.2017 22:54

@quap: Jestem tego samego zdania

t-m-z   9 #8 01.06.2017 22:56

@pulka103 i @quap - wracać do jaskiń trolle i tam możecie ryczeć do bólu.

gam3f0rg3   5 #9 01.06.2017 22:58

"Ktoś może powiedzieć - "hej wszystko kupisz bez wydawania złotówki", no popatrz, w Paladins też to wszystko jest i też to wszystko zdobędę nie wydając ani grosza a co więcej - nie mam konieczności płacenia za samą możliwość zagrania + (tylko w przypadku PS4) opłacania abonamentu PS+ do grania online."

Bzdura totalna. Mam na myśli wersję PC.
To jak grasz (umiejętności) powoduje że szybciej awansujesz. Mowa rzecz jasna o Overwatch. A tym samym dostajesz wszystko.
Blizzard ceniłem począwszy od czasów Chaos Studio, legendarni Wikingowie "ciupani" na 386.
Wydałem raz i mam wszystko, tylko idioci wydają "na skórki". W OW to nie ma wpływu kompletnie na rozgrywkę. A przecież tutaj o to chodzi.
To że "naciupiesz" 120h, masz zakichaną gwiazdkę nie oznacza że wejdzie do gry osoba która zaczęła grać od tygodnia i może być po prostu lepsza.

Kompletnie niezrozumiały dla mnie wpis, no ale to Twoje zdanie.
W betę tego potworka grałem, zmiłuj się.

P.S.

https://drive.google.com/open?id=0B6Ao5HKTeq2KODdOSkZZWWRmSFE

Dwie ulubione postacie:

https://drive.google.com/file/d/0B6Ao5HKTeq2KUlBOanFHamlqODg/view?usp=sharing

https://drive.google.com/file/d/0B6Ao5HKTeq2KY2ozT2JDZXJiYUE/view?usp=sharing

Zero PLN, ekhm...euro.

Autor edytował komentarz w dniu: 01.06.2017 23:03
pr0100   6 #10 02.06.2017 02:08

@gam3f0rg3 autor tekstu, trafnie zauważył, że system miktrotranzakcji w Paladins, jest prawie taki sam jak w płatnym Overwatch. Rozumiem że lubisz Blizzarda, ale to że nie wydałeś ani euro na skiny w OW, nie oznacza że musiałbyś za coś płacić w darmowym Paladins.

  #11 02.06.2017 07:39

Grałem w obie giery dosyć długo i nie wiem ile ci zapłacili żebyś tak pisał(żart). Overwatch oferuje sobą więcej niż Paladins i wszystko jest darmowe . Nie wiem o czym mówisz , nie musisz dopłacać za skiny itp skoro wszystko jest za darmo , wypadają z *darmowych* skrzynek lub kupujesz za *darmową* walute. Jeszcze nigdy nie zapłaciłem za skrzynki w overwatch i jestem zadowolony , Z jednej skrzynki może wypaść do 500 monet, a najdroższe skiny kosztują 1000 monet. Myślę że dopłacanie w tym przypadku jest głupie :'D .

  #12 02.06.2017 08:08

@t-m-z: Oj widać że ktoś tu krytyki na klatę przyjąć nie potrafi.

~MacG   5 #13 02.06.2017 08:33

@t-m-z: Idź po rozum do głowy człowieku i szanuj konstruktywną krytykę bo jak na razie to Ty zachowujesz się jak dziecko i troll który ma ból dupy bo coś co dostał za totalnie darmo nie jest klasy "super, hiper, premium, pro". Gimbaza czy jak?

t-m-z   9 #14 02.06.2017 08:37

@gam3f0rg3: już @pr0100 Ci wyjaśnił, że oba systemy mikropłatności są do siebie bardzo podobne, co wynika z mojego wpisu.
W Paladins również im lepiej grasz tym szybszy progres postaci notujesz, co więcej kluczowy jest tu nacisk na rolę danej postaci, jeśli flankerem głównie prowadzisz wózek i notujesz 6 killi to otrzymasz mniej punktów doświadczenia aniżeli wtedy gdy te 6 killi zrobisz flankując. Bardzo podoba mi się to rozwiązanie i nie przypominam sobie aby takowe było w OW, albo go nie dostrzegłem.
Każdy awans postaci w Paladins to skrzynki z kartami czy esencjami, dodatkowo nabijasz swój własny poziom gracza za który także dostajesz złoto i skrzynki co sprawia, że wszystkie itemy bez problemu zdobędziesz bez mikropłatności. Sam odblokowałem już wielu bohaterów czy kupiłem sobie jakieś skórki a poświęciłem około 20 godzin na grę.
Tak jak pisałem w podsumowaniu, pierwszy raz widzę tak fajnie zorganizowane F2P, które nie kładzie nacisku na P2W.

DiamondBack2   2 #15 02.06.2017 08:40

Sam pogrywam w Overwatcha od dłuższego czasu a dopiero później miałem styczność z paladinsami.
Gry są podobne ale to nie klony, już oba tytuły czerpią więcej z Team Fortress niż między sobą. W Paladins są bardziej efektowne ataki ultimate przez co ma się większą przyjemność w ich używaniu :) Za to OW ma wyśmienitą polską wersję językową i wydaje się zdecydowanie lepszy od strony fabularnej.
Obie gry są aktualnie darmowe (OW na krótką chwilę) ale wystarczy, by przekonać się do jednej albo drugiej.

t-m-z   9 #16 02.06.2017 08:44

@~MacG: A poza tym wszyscy zdrowi?

elmak   6 #17 02.06.2017 08:49

@t-m-z: Akurat @pulka103 ma rację.

t-m-z   9 #18 02.06.2017 09:19

@elmak: Aczkolwiek nadal zapominacie, że nie czynię zarzutu dla samego silnika a dla tego, że Hi-Rez nie wyciągnęło z niego maximum. Po ostatnich patchach i tak jest już lepiej i poprawiono pewne elementy graficzne zwłaszcza w animacjach Championów ale to nadal może być lepsze.
Mogę się zgodzić, że przy wersji beta jest to szukanie dziury w całym i minus na siłę ;)

elmak   6 #19 02.06.2017 09:37

@t-m-z: Prosze sprawdzić Ark survival evolved to jest dopiero optymalizacyjna porażka na silniku UE.

pulka103   7 #20 02.06.2017 15:05

@t-m-z: Nie zapominamy! Staramy się w najbardziej wredny możliwy sposób zwrócić uwagę na to, że Unreal Engine nie jest niczemu winien - co sugeruje Twój "minus" . Takie już z nas dupki na tym DP ^^

  #21 08.06.2017 12:53

Gratulacje!

znalezione maszynki:

Twój czas:

Ogól Naczelnego!
Znalazłeś(aś) 10 maszynek Wilkinson Sword
oraz ogoliłaś naszego naczelnego!
Przejdź do rankingu
Podpowiedź: Przyciśnij lewy przycisk myszki i poruszaj nią, aby ogolić brodę.