Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

[Python] cz.1 | Czym jest Python?

Witam.

Zapewne mieliście już styczność z Pythonem, a jeśli jeszcze nie do końca wiecie do czego on służy i jakie ma możliwości to bardzo dobrze trafiliście aby się tego dowiedzieć.

Python

Jest interpretowanym, obiektowym językiem programowania najczęściej używanym w środowiskach Uniksowych z powodu większej ilości dostępnych bibliotek i integracji z systemami Uniksowymi.

r   e   k   l   a   m   a

Bardzo często używany jest do pisania mniejszych aplikacji desktopowych i serwerowych oraz stron internetowych.

Należy do jednych z łatwiejszych języków programowania które można nauczyć się w miarę szybkim czasie, pomimo to dysponuje bardzo dużymi możliwościami.

Podstawową zaletą Pythona jest to, że przy mniejszym nakładzie pracy można osiągnąć w przybliżeniu bardzo podobny efekt jak przy użyciu C/C++

Kto używa Pythona?

Ze względu na bardzo dużą elastyczność, liczbę dostępnych bibliotek, stabilność, szybkość i niezawodność język ten używany jest przez wiele różnych dużych projektów i firm.

A teraz do rzeczy;
- Google
- YouTube
- CIA
- Portage (menadżer pakietów w Gentoo Linux)
- Openshot (edytor wideo)
- RedHat
- Yahoo
- Civilization 4
- Blender
- Battlefield 2
- Miro
- i wiele innych

Zastosowanie

Python posiada liczne zastosowania, można w nim napisać program dla komputerów biurkowych, aplikację serwerową, stronę internetową, grę 2D/3D czy też aplikację na smartfona (najlepiej z Androidem).

Biblioteki pythona

Wbudowanych, gotowych do zaimportowania bibliotek jest bardzo dużo, a oprócz nich można zainstalować jeszcze więcej ręcznie bądź poprzez menadżer pakietów dostępny w systemie operacyjnym.

Popularne biblioteki:
- GTK (interfejs graficzny)
- QT (interfejs graficzny)
- Curl (interfejs graficzny)
- wxWidgets (interfejs graficzny)
- pyGame (tworzenie gier 2D i 3D oraz aplikacji interaktywnych)
- SQLite (bazy danych)
- MySQL (bazy danych)
- postgresql (bazy danych)
- GNU Gettext
- APT (zarządzanie pakietami w Debianie i pochodnych)
- Portage (zarządzanie pakietami w Gentoo Linux)
- MPD (sterowanie odtwarzaczem muzyki "MPD")
- DBUS (komunikacja międzyprocesowa)
- Threading (wielowątkowość aplikacji)
- OpenGL (obsługa grafiki 3D przy użyciu OpenGL)
- WinAPI (interfejs systemu Windows)
- Bluez, Blueman i Bluetooth (obsługa Bluetooth)
- Wicd (Obsługa interfejsów sieciowych)
- Scapy (manipulacja pakietami, tworzenie i wysyłanie pakietów, sniffing)
- BeautifulSoup (parsowanie HTML)
- PDF (generowanie dokumentów PDF)
- OpenID (wygodny system uwierzytelniania)
- OpenSSL (szyfrowanie SSL/TSL)
- OpenAL (biblioteka audio)
- OpenCL (przetwarzanie GPU)
- Django (framework służący do tworzenia stron internetowych)
- NumPy (obliczenia numeryczne)
- OpenCV (przetwarzanie obrazów)

Wymienione powyżej pozycje nie są bezpośrednio nazwami bibliotek pythona a nazwami oryginalnymi od których pochodzą.

W dalszych częściach poznacie podstawy samego języka oraz bibliotek które znam i będę mógł Wam wytłumaczyć ich działanie w teorii i na przykładach. 

linux oprogramowanie programowanie

Komentarze