20 najlepszych dodatków do Microsoft Office

20 najlepszych dodatków do Microsoft Office

20 najlepszych dodatków do Microsoft Office
16.12.2015 15:10

Programy z pakietu Microsoft Office mają ogromne możliwości, ale to nie znaczy, że niektórych rzeczy nie da się zrobić lepiej lub szybciej. Naprzeciw wymaganiom użytkowników wychodzą tu różne dodatki i rozszerzenia. Dzięki nim można ułatwić sobie wiele zadań lub tworzyć takie dokumenty, jakich sam Office stworzyć nie pozwala.

Na początek należy wyjaśnić, jak z dodatków korzystać. Office ma własny sklep z dodatkami, do którego można przejść z programów pakietu (część Wstawianie wstążki) lub udając się pod adres store.office.com. Do logowania należy oczywiście wykorzystać to samo konto Microsoft, na którym korzystamy z Office'a. Poniżej ikonki sklepu w programach znajduje się lista aktualnie zainstalowanych rozszerzeń.

Obraz

Audible Charts

Audible Charts to bardzo prosty dodatek do Excela 2013 i nowszych, który pozwala zamienić dane na muzykę. Wartości w zaznaczonej kolumnie lub wierszu są „odgrywane” przez syntezator. Melodia może być odgrywana automatycznie po zaznaczeniu danych lub na żądanie.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Do obliczenia dźwięków dodatek znajduje najwyższą i najniższą wartość w zaznaczonym zbiorze i mapuje je odpowiednio na C3 i C6. Częstotliwości pośrednie są wyznaczane przez logarytmiczne mapowanie wartości na dźwięki i zaokrąglane do najbliższego półtonu.

Bubbles

Bubbles to dodatek do programów Excel 2013 i 2016, Excel Online i Excel dla iPada. Służy on do wizualizacji danym w postaci interaktywnych bąbelków

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Kulki można dowolnie przemieszczać ręcznie, a także włączyć grawitację na którejś ze ścianek wizualizacji, wyłączyć efekty oraz pokazać szczegółowe wartości. Dodatek stara się symulować realistyczne zachowanie kulek różnego rozmiaru. W razie potrzeby można „obciąć” zakres danych i zaprezentować tylko te najważniejsze (największe wartości).

Microsoft Mathematics

Microsoft Mathematics to niezbędnik matematyka dla programów Word i OneNote, który pozwala wpisywać w nich formuły matematyczne, także odręcznie na ekranie dotykowym, całkować, różniczkować, operować na macierzach, znajdować niewiadomą, a także rysować wykresy dwu- i trójwymiarowe.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Microsoft Mathematics ma bardzo intuicyjny, wizualny edytor równań, dzięki któremu można wprowadzać elegancko złożone formuły matematyczne do dokumentów. Dodatek może operować na liczbach rzeczywistych i zespolonych z podaną precyzją, a funkcje trygonometryczne obliczać w radianach, stopniach lub gradach. Ponadto dodatek pozwala rysować wykresy w dwóch i w trzech wymiarach, do czego wykorzystuje DirectX. Wykres można oczywiście wstawić do edytowanego dokumentu.

Microsoft Translator

Translator to dodatek przygotowany przez Microsoft dla wszystkich programów pakietu Office, dający im dostęp do możliwości Microsoft Translatora. Po uruchomieniu dodatku wystarczy wybrać języki (możliwe jest rozpoznawanie automatyczne) i zaznaczyć fragment tekstu, by zobaczyć jego tłumaczenie.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

W dodatku od razu można wprowadzić poprawki, a następnie umieścić przetłumaczony fragment tekstu w przygotowywanym dokumencie. Dodatek wymaga oczywiście połączenia z Internetem do prawidłowego działania.

Modern Trend

Modern Trend to świetny dodatek do Excela 2013 i nowszych, a także Excela Online i Excela dla iPada, przygotowany przez Microsoft. Z jego pomocą można narysować bardzo eleganckie i nowoczesne wykresy, ilustrujące tendencje na podstawie kolumn danych. To także jeden z nielicznych dodatków do Office'a dostępny po polsku.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Modern Trend daje możliwość wyboru jednego z sześciu schematów kolorystycznych wykresu i łatwej zmiany towarzyszących mu tekstów. Klikając na punkt na wykresie można oznaczyć ważne dane, które będą od tej pory wyeksponowane. Można także włączać i wyłączać widoczność zestawów danych.Multiple Choice Quiz i Free Response QuizTe dwa dodatki do PowerPointa 2013 i 2016 pozwalają szybko umieścić w prezentacji testy sprawdzające wiedzę Pierwszy z nich pomaga zbudować testy z jedną lub wieloma prawidłowymi odpowiedziami, drugi zaś pytania otwarte, czyli takie, na które należy odpowiedzieć własnymi słowami.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

W dodatku Multiple Choice Quiz można wstawiać pytania i odpowiedzi od razu z docelowym formatowaniem, a także zaznaczyć prawidłową odpowiedź, zlecić mieszanie odpowiedzi przy każdej próbie, zablokować wielokrotne odpowiadanie na to samo pytanie lub zezwolić na kilka prób. Można też dodać podpowiedź. Free Response Quiz zaś umieszcza w prezentacji pytanie i pole na odpowiedź. Komponenty te działają w trybie prezentacji i przeglądania, tam też zobaczymy zapisane odpowiedzi. Jeśli prezentacja była publikowana za pomocą Office Mix, odpowiedzi i nieudane próby zostaną zebrane przez narzędzia analityczne.

Narzędzia sprawdzające pakietu Microsoft Office 2013 oraz Pakiet akcesoriów językowych dla pakietu Microsoft Office 2016

Jeśli programy z pakietu Office 2013 wyświetlają informację o braku narzędzi sprawdzających (jak widać na poniższym zrzucie) przy pisaniu tekstu po polsku, należy pobrać Narzędzia sprawdzające pakietu Microsoft Office 2013 – polski.

Obraz

W zestawie znajdziemy wszystkie narzędzia niezbędne do pracy z tekstami w języku polskim, czyli sprawdzanie pisowni, słownik synonimów i antonimów (tezaurus), a także schematy dzielenia wyrazów.

Dla pakietu Office 2016 powstał Pakiet akcesoriów językowych dla pakietu Office 2016, w którym znajdziemy nie tylko narzędzia pomagające w pisaniu, ale także tłumaczenie interfejsu programów na polski i przetłumaczoną na nasz język pomoc.

OfficeTab

OfficeTab to niewielki program, który dodaje do Worda, Excela i PowerPointa możliwość przeglądania plików w kartach. Program działa z wersjami Office'a od 2003 do 2016.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

W ustawieniach OfficeTab znajdziemy możliwość zmiany zachowania kart i przypisania skrótów klawiszowych do różnych akcji. Możemy także wybrać dla nich schemat kolorystyczny, ustawić maksymalny rozmiar, zablokować zmianę rozmiaru i tak dalej.

OmniPage File Converter

OmniPage File Converter to dodatek do programu Word 2013, który służy do konwersji obrazków i plików PDF (o ile nie są zbyt duże) na tekst. Dodatek wykorzystuje cenione algorytmy OCR firmy Nuance Communications.

Obraz

Dodatek rozpozna tekst w języku angielskim, niemieckim, francuskim, włoskim, japońskim i hiszpańskim. Z językiem polskim niestety zupełnie sobie nie radzi. Po rozpoznaniu można wynik od razu wkleić do dokumentu. Ponadto dodatek może rozpoznawać tylko tekst, lub tekst wraz z formatowaniem.

Pro Word Cloud

Pro Word Cloud to dodatek do Worda i PowerPointa 2013 i nowszych. Z jego pomocą z zaznaczonego tekstu można zbudować „chmurę” słów i wygenerować obrazek. Narzędzie pozwala wybrać jeden z kilku krojów tekstu, schemat kolorystyczny, układ słów, a także maksymalną liczbę słów i rozmiar obrazka. Program rozpoznaje język tekstu i stara się usunąć spójniki i popularne słowa, ale nie zawsze jest w stanie to zrobić.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Z pomocą programu można wygenerować element dekoracyjny na stronę, ciekawe podsumowanie tekstu, a nawet graffitti do wykorzystania w innym projekcie.

Random Generator i Random Sorter

Bywają takie dni, kiedy trzeba do arkuszy wprowadzić trochę chaosu i błyskawicznie przygotować zestaw losowych danych lub pomieszać te, które już mamy. Wtedy z pomocą przychodzą dodatki Random Generator i Random Sorter dla Excela 2013 i Excela Online.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Ten pierwszy, jak nazwa wskazuje, jest w stanie w zaznaczonych komórkach umieścić losowe dane z podanego zakresu. Mogą to być liczby całkowite, liczby rzeczywiste, daty (niestety zapisane po amerykańsku, ale większość dodatków cierpi na tę przypadłość) lub wartości binarne (prawda lub fałsz). Drugi jest w stanie pomieszać komórki na kilka sposobów: w ramach jednego wiersza, w ramach kolumny, całe wiersze, całe kolumny lub wszystkie komórki w zaznaczonym zakresie. Ten dodatek może nie działać prawidłowo z najnowszą wersją Excela i odmówi mieszania komórek, gdyż wymaga to nadpisania danych.

SecretTube

SecretTube to dodatek dla Excela 2013 i Online, który wstawia do arkusza ramkę do wyszukiwania i oglądania filmów z serwisu YouTube. Rozszerzenie pozwala też szybko ukryć film w „sytuacji alarmowej”. Najeżdżając na lewy-górny róg pola z filmem można go ukryć, zaś ponownie pokazać go można klikając dwa razy w to samo miejsce. Twórca dodatku zamieścił w nim krótką instrukcję, która pokazuje, jak nie dać się złapać na oglądaniu filmów w narzędziu pracy. Oczywiście do niczego nie namawiamy :-)

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

W ustawieniach aplikacji można wyłączyć możliwość ukrywania filmów, włączyć automatyczne odtwarzanie po włączeniu dodatku i automatyczne wstrzymywanie odtwarzania, gdy otwierane są okna dialogowe.

Syntax Highlighter

Syntax Highlihter to rozszerzenie dla Worda 2013 i nowszych, które szybko koloruje składnię kodu źródłowego w dokumentach. Z pewnością przyda się przy pisaniu pracy inżynierskiej.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Po instalacji rozszerzenia wystarczy zaznaczyć fragment tekstu, w którym znajduje się kod, wybrać z listy język i zatwierdzić wybór. Rozszerzenie pokoloruje kod w wielu popularnych językach, jak C++, C#, ObjectiveC, Java, HTML, CSS, JavaScript, Matlab, PHP, Python, Ruby, SQL, VB.NET, XML i kilka innych. Formatowanie można szybko usunąć narzędziem „Wyczyść całe formatowanie”, które znajduje się w panelu „Czcionka”. Często używane języki można dodać do ulubionych. W miarę korzystania z rozszerzenia będzie zapełniana lista ostatnio używanych języków.

Wikipedia

Wiele osób podczas pisania korzysta z zasobów Wolnej Encyklopedii. Dodatek Wikipedia pozwala robić to szybciej – daje dostęp do definicji bezpośrednio w oknie Worda lub Excela. Dodatek działa także w aplikacjach na iPadzie.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Jeśli dodatek wykryje język polski Office'a, otworzy Wikipedię po polsku. Hasła można wpisywać ręcznie, można też włączyć opcję automatycznego wyszukiwania zaznaczonego tekstu.

Yellohcharts Free

Yellohcharts Free to darmowa wersja dodatku dla Excela 2003 i nowszych oraz Online, która pozwala stworzyć bardzo ładne, interaktywne i animowane wykresy. Za darmo dostaniemy możliwość rysowania wykresów kolumnowych w dwóch wersjach kolorystycznych, w płatnej odmianie dodatku jest ich 20 i zostały przygotowane dla różnych scenariuszy.

  • Slider item
  • Slider item
[1/2]

Yellohcharts pozwala wybrać dane z arkusza, tak samo jak wbudowane narzędzia Excela, typ wykresu, a potem schemat kolorystyczny i zmienić opisy. Podstawową przewagą tak stworzonego wykresu nad domyślnym jest jego interaktywność, uzyskana dzięki zastosowaniu HTML5. Pod kursorem mogą pokazywać się wartości reprezentowane przez „słupki”, można także wyłączać serie danych. W ustawieniach można włączyć widoczność dodatkowych elementów, jak siatka czy etykiety.

Microsoft Office Compatibility Pack (Office 2000 i 2003)

Microsoft Office Compatibility Pack to dodatek niezbędny, jeśli ktoś korzysta ze starszych wersji pakietu Office. Pozwala on otwierać dokumenty, skoroszyty i prezentacje zapisane w formatach Open XML (DOCX, XSLX, PPTX), używanych przez pakiet Office 2007 i nowsze, w programach z Office'a 2000 i 2003. Dodatek działa z programami Word, Excel i PowerPoint, a także z Word Viewer 2003, Excel Viewer 2003 i PowerPoint Viewer 2003.

Zapisz jako PDF lub XPS (Office 2007)

Choć dziś trudno w to uwierzyć, jeszcze niedawno Office za sprawą protestów Adobe nie mógł zapisywać plików w przenośnym formacie PDF. Było to możliwe np. za pomocą osobnego dodatku Zapisz jako PDF lub XPS, który umieszcza odpowiednią opcję w menu „Plik”. Dodatek działa z programami Access, Excel, InfoPath, OneNote, PowerPoint, Publisher i Word z wersji 2007 pakietu.

Jak pobrać wersję testową Office 2016?

Oczywiście by skorzystać z dodatków należy mieć pakiet Microsoft Office. W naszym katalogu programów znajdziecie wersję próbną Microsoft Office 2016, z której można korzystać przez 60 dni. Aby ją aktywować, należy podać klucz, który znajdziecie w opisie programu.

Obraz

Dostępna jest także wersja próbna Office 2016 for Mac dla systemu OS X, która działa przez 30 dni. Na urządzeniach mobilnych warto skorzystać z aplikacji Word, Excel i PowerPoint dla systemów Android i iOS. Nie sposób nie wspomnieć tu o świetnej aplikacji OneNote do robienia notatek, dostępnej na różne systemy.

Podsumowanie

Przy przeglądaniu dodatków do programów biurowych Microsoftu od razu widać, że do ich twórców jeszcze nie dotarło, że pakiet dostępny jest w 40 językach. Szkoda, bo dla angielskiego znajdziemy sporo ciekawych narzędzi pomagających w tworzeniu i składzie tekstów i nawet tak prosta rzecz, jak wygenerowanie losowych dat, sprawia problemy. W końcu nie każdy kraj zapisuje daty w kolejności miesiąc-dzień-rok.

W tym artykule zebraliśmy 20 naszym zdaniem najlepszych, najciekawszych i najbardziej przydatnych dodatków, ale oczywiście lista ta mogłaby być znacznie dłuższa. Jeśli chcecie podzielić się swoimi ulubionymi dodatkami do Office'a, zapraszamy do komentowania, a zestawienie uzupełnimy.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (51)