60 FPS w Firefoksie: projekt Silk obiecuje naprawdę płynny interfejs przeglądarki

60 FPS w Firefoksie: projekt Silk obiecuje naprawdę płynny interfejs przeglądarki

60 FPS w Firefoksie: projekt Silk obiecuje naprawdę płynny interfejs przeglądarki
30.01.2015 13:13

Silniki skryptowe, środowiska uruchomieniowe – to wszystko możebyć szybkie jak błyskawica, ale jeśli interfejs użytkownika zanimi nie nadąży, to użytkownicy i tak będą narzekali, że„muli”. Zrozumiał to szybko Microsoft. Mimo że Windows Phonenie jest zbyt wydajnym systemem, skutecznie sprawia wrażeniewydajnego dzięki dynamice animacji interfejsu. Teraz zaczyna torozumieć też Mozilla. Projekt Silk to szansa na uzyskanie płynniedziałającego UI przeglądarki, odświeżanego w 60 FPS.

By zapewnić należytą płynność animacji interfejsu, Firefoxstara się dziś rysować swój interfejs w tempie zgodnym zesprzętem – jedna klatka co 16,6 milisekund, tak by nadążyć zastandardową częstotliwością synchronizacji wyświetlacza (wwypadku monitorów ciekłokrystalicznych pamięci obrazu monitora) zdopływającymi do niego informacjami o obrazie. To tzw.synchronizacja pionowa, vsync, której utrata prowadzi do rozmaitychzaburzeń wyświetlania.

Stara się – ale nie zawsze to „liskowi” wychodzi. Planującyrysowanie kolejnych klatek co 16,6 ms timer jest bowiem zrealizowanycałkowicie programowo, wskutek czego bazujące na nim animacjeotrzymują czasoznaczki o niejednorodnych interwałach. Odchylenianie przekraczają 1%, ale to wystarczy, by ludzkie oko zauważyło,że coś jest nie tak. Co więcej, zdarza się, że software'owytimer będzie przesunięty względem pionowej synchronizacji. Wtedysprzęt, nie czekając na działanie oprogramowania i tak wyświetlikolejną klatkę według swojego sprzętowego zegara. Jeśli potokrenderowania nie zdąży na czas z kolejną klatką, w pamięciobrazu pozostanie poprzednia. Wystarczy tu minimalne przesunięcie,by program zgubił jedną klatkę i musiał czekać do następnegosygnału vsync z jej nadrobieniem.

Obraz

Silnik renderujący Firefoksa (Gecko) w teorii powinien bezproblemu uporać się w ciągu 16,6 ms z przeprowadzeniem trzechoperacji: narysowaniem nowej klatki w głównym wątku, przesłaniemzaktualizowanej treści do kompozytora obrazu oraz złożeniem wcałość nowej treści. W praktyce często dzieje się inaczej –kroki te nie tylko nie mają nic wspólnego z synchronizacjąpionową, ale też korzystają z niezależnych timerów.

Obecny cykl potoku renderowania: można spodziewać się zakłóceń
Obecny cykl potoku renderowania: można spodziewać się zakłóceń
Spięcie renderowania z vsync: zapomnijmy o zacinających się animacjach
Spięcie renderowania z vsync: zapomnijmy o zacinających się animacjach

Projekt Silk ma sprawić, że interfejs Firefoksa będzie gładkijak jedwab, dzięki spięciu całego potoku renderowania zsynchronizacją pionową. Wszystkie wykonywane w głównym wątkuanimacje będą otrzymywały ujednolicone co do interwałówczasoznaczki. Kolejne operacje od rysowania po kompozycję będąrozpoczynane w ściśle określonych momentach. Firefox będzie teżmógł sobie znacznie lepiej radzić z interfejsami dotykowymi –nie będzie musiał odpowiadać na zdarzenia dotykowe, których niema na ekranie, płynniej będzie przewijał zawartość stron zaruchem palca. Okazało się też, że Silk umożliwił przyspieszeniesamego czasu kompozycji obrazu, a co za tym idzie, zmniejszyłobciążenie procesora i przez to zużycie energii.

Już niebawem rozwiązania opracowane w ramach Silk pojawią sięna urządzeniach mobilnych z Firefox OS-em. Następnie trafić mająna inne platformy, zaczynając od Androida. Nie podano jeszczeżadnych konkretnych terminów wprowadzenia Silk na wersje desktopowetej przeglądarki. Więcej na ten temat można poczytać na łamachbloga hacks.mozilla.org.

Programy

Zobacz więcej
Źródło artykułu:www.dobreprogramy.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (69)