Blog (2)
Komentarze (2)
Recenzje (0)
@AlcarinAwatar na stronie internetowej: przyszłość na stronach WWW, którą ciągle pytamy o seks

Awatar na stronie internetowej: przyszłość na stronach WWW, którą ciągle pytamy o seks

04.03.2013 12:37

Jeszcze nieśmiało, ale coraz częściej firmy lub dostawcy usług wykorzystują na stronach internetowych awatary. To pomysł chwytliwy, bo dla internautów czatowanie lub rozmowa z wirtualnym doradcą jest niewątpliwą atrakcją.

Największą frajdę męskiej części internetowej społeczności (chociaż ostatnio byłem świadkiem w damskim wydaniu) sprawia zazwyczaj prowokowanie czat bota lub wirtualnego doradcy, zwłaszcza jeśli jest to atrakcyjna kobieta. Internautów interesuje też badanie jego możliwości co do tematyki rozmów, często pytają go o coś zupełnie nie związanego z ofertą firmy albo tematyką strony. Niestety spotyka ich rozczarowanie, bo awatar najczęściej odpowiada: nie rozumiem.

Przyzwyczailiśmy się do tego, że z awatarami można rozmawiać za pomocą czatu, jak np. z Rafałem na stronie PKP Intercity. To łatwy, interaktywny sposób na zasięgnięcie informacji o interesujących nas połączeniach. Awatary mogą jednak równie dobrze wykonywać swoje zadanie posługując się głosem. Rolą awatarów na stronie internetowej jest najczęściej przedstawienie oferty albo zachęcenie nas do interakcji, czyli np. kliknięcia w odpowiedni przycisk. W takiej roli świetnie sprawdzają się właśnie wirtualni doradcy, posługujący się ludzką mową. Strona z tego typu wirtualnym awatarem może być interaktywna także w szerszym zakresie – są systemy, z którymi internauta może nawiązać dialog. Tego typu systemy, które wykorzystać można nie tylko na stronach www, ale i w aplikacjach na urządzenia mobilne, przykładem może być projekt Unico Software we współpracy z inżynierami z krakowskiej Akademii Górniczo-Hutniczej.

Jak to się dzieje, że awatar może mówić ludzkim głosem, a w dodatku odpowiadać na nasze pytania? Oprócz sztucznej inteligencji, w systemie informatycznym awatara wykorzystane są takie technologie jak: rozpoznawania mowy (ASR), synteza mowy (TTS), przetwarzania języka naturalnego (NLP) oraz analiza semantyczna wypowiedzi (SA). Co więcej, dzięki sztucznej inteligencji awatar posiada umiejętność uczenia się i w przyszłości na stronach internetowych znajdą się doradcy, z którymi będzie dało się porozmawiać również na tematy niezwiązane z działalnością czy ofertą firmy.

Teraz kwestie tego, kiedy tego typu narzędzia na stronach, zostaną użyte do właściwych im celów, a nie będą odpytywane w celach nikomu niepotrzebnych.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)