Blog (26)
Komentarze (200)
Recenzje (2)
@FL_FANFruity Loops - Lekcja 7 - Harmor i Harmless

Fruity Loops - Lekcja 7 - Harmor i Harmless

30.10.2012 12:32, aktualizacja: 22.11.2014 15:14

Harmor

Potężny addytywno-subtraktywny syntezator, syntezator obrazu jak również audio resyntezator. Tak jak jego mały brat Harmless, Harmor napędzany jest przez potężny addytywny silnik syntezy. Jego moduły będą wyglądać znajomo dla entuzjastów syntezatorów subtraktywnych: oscylatory, filtry itp. Te efekty są  w module Harmor ale, ponieważ przeprowadzone przez addytywne syntezy, oferują więcej swobody. Znajdziemy w nim instrumenty z  kategorii: Arp, Bass, FX, Lead, Pad, Sequence, Synthesizer itd. Wewnątrz modułu jest X/Y modulation, filtry „shape” oraz „resonance type”. Ponadto Global EQ mix, Phaser mix, Blur mix, Tremolo depth, Pluck decay length i wiele wiele innych. Klikając przycisk pod symbolem oka po prawej stronie otwieramy VISUAL FEEDBACK.

433958

W sekcji efektów spotkasz wszystkie znane efekty: distortion, chorus, delay and reverb, jak również potężny Soundgoodizer bazujący na silniku Maximus.

433960

Dwie niezależne części (lub “warstwy”) dla nawet bardziej złożonych dźwięków. Części mogą zostać importowane z innego presetu.

433962

Addytywna synteza ogólnie bardzo zużywa CPU, ale nie silnik Harmor. Jego wydajność jest porównywalna z subtraktywnymi syntezatorami. Wiele dźwięków odtwarzanych równolegle nie przeładuje CPU.

433964

Będąc addytywno-subtraktywnym syntezatorem, Harmor może resyntetyzować również. pliki audio. Reprodukcja będzie wierna, a nie dźwięko-podobna jak w wielu dodatkowych syntezatorach. Resynteza może oczywiście zostać „wykręcana”, pozwalając na „time stretching”, „pitch shirting” lub mniej konwencjonalne manipulacje. I oczywiście, rezultat analizy może nadal przekształcić się w obraz w celu dalszej obróbki.

433966

Posiada wirtualną muzyczną klawiaturę tak jak Sytrus i kilkadziesiąt instrumentów/efektów do wyboru. Wśród nich znajdują się kategorie: Arp, Bass, FX, Lead, Pad, Sequence, Synthesizer, wystarczy otworzyć menu klikając prawym przyciskiem myszy na zaznaczone strzałeczki na zdjęciu.

433968

Harmor posiada również podobny do tego w Sytrusie modulator (X/Y Modulation), którym możemy swobodnie modulować dźwięki i efekty.

433970

Przy zastosowaniu Automation Clips na różne efekty możemy osiągać naprawdę niesamowite rezultaty, wzbogacając nasze utwory o wyjątkowo efektowne wstawki.

Harmless

Nie powinno mieć znaczenia jak wszystko jest zsyntetyzowane, jeżeli rezultat brzmi subtraktywnie. Ale HARMLESS jest więcej niż dowodem pojęcia pięknej kontroli, która nie byłaby możliwa przez klasyczną subtraktywną syntezę. Filtrowanie i fazowanie może być wyznaczane niezwykłymi kształtami, czymś co zwykle umożliwiają tylko cyfrowe filtry offline.

433974

Filtry mogą nawet zostać zdefiniowane w Hz zamiast oktaw. W końcu, dostajesz kontrolę każdej części częstotliwości, tworząc brzmienia zdecydowanie niemożliwe używając wspólnej metody syntezy.

Napędzany przez wysoce zoptymalizowany, wielotorowy addytywny silnik, użytkowanie CPU jest porównywalne z tym z tradycyjnych syntezatorów subtraktywnych, specjalnie dla pewnych brzmień.

Harmless – Tworzenie własnych padów i efektów

433978

Opcje Chorus ustaw na "Deep", Delay na "Stereoized" i Reverb na "The venue" oraz Comp na "Warming". Oczywiście konfiguracja tych opcji zależeć będzie od formy kompozycji - to tylko ustawienia wyjściowe.

Obydwie gałki "attack" (błękitna i zielona) zaznaczone czerwonymi strzałkami, są ustawione na max - podstawa tworzenia płynnie wchodzących padów.

Żółte strzałki kolejno z numerami:

1 - Release - ustaw na max, jeśli chcesz aby dźwięk trwał jak najdłużej, "opóźnienie uwolnienia" 2 - Decay - dajemy na max, aby dźwięk nie rozpadał się za szybko, współpracuje z opcją "Release" oraz "Pluck only on release", bo musi być ustawiona na większą wartość aby efekt był odczuwalny.

3 - Unison - Pogrubianie dźwięku, działa podobnie jak "chorus", lecz w przeciwieństwie do "chorus" gdzie działa to na efekt końcowy, tutaj każda nuta jest podbijana zdefiniowaną przez uzytkownika ilosćią tak zwanych "subdźwięków".

4 - Tremolo - przyjemny efekt, który idealnie współpracuje z efektem spod numeru 5 5 - Vibrato - dźwięk delikatnie drga. 6 - Pitch - Regulacja tonacji 7 - Detune - opcja wypaczania tonacji 8 - Harmonic mask mix - Tą gałką ustawiamy barwę dźwięku, gdy ustawimy wszystkie suwaki na zero i przekręcimy gałkę maksymalnie w prawo, nie będzie słychać za wiele, działa to na zasadzie odcinania częstotliwości i decybeli. Warto tutaj eksperymentować i podnosić pojedynczo suwaki i nasłuchiwać wyniku.

Niebieska ramka - SUB - warto pobawić się tymi suwakami, gdyż nadają dodatkowych tonacji, basu, masy i głębi. Dźwięk staje się bardziej masywny, mocniejszy i pełen głębi.

Zielona ramka - Korektor - używamy by wykosić niepotrzebne przydźwięki, buczenie i rzężenie.

Pomarańczowa ramka - Portamento - włącz i ustaw aby brzmienia przechodziły płynnie bez pominięcia tonów pomiędzy nimi.

Ciemnozielona ramka - Filter envelope amount - można za jej pomocą uzyskać dźwięk "spod ziemi" który powoli wychodzi na wierzch, w miarę jak przekręcamy gałkę w prawo.

Biała ramka - Filter Frequency - ta gałka odpowiada za "jaskrawość" dźwięku, gdyż moduluje częstotliwością brzmienia dźwięków. Warto wykorzystać działanie gałek po lewej stronie.

Błękitna ramka - Resonance amount - nadaje dźwiękowi efekty, często piszczące, świszczące, laserowe, coś czasem jak rozsypane szkło pod wodą, a czasem zwyczajny flow z górnych częstotliwości do niższych - głównie przy kręceniu gałką "ofs" gdy "osc" jest na max , choć polecam różne konfiguracje - warto używać aby dodać jakichś wariacji swoim dźwiękom. Jeśli przestawimy tryb zaznaczony pomarańczową strzałką z "Classic" na "Noise" to będzie to brzmieć jak "elektroniczna woda" lub dźwięki przypominające 8‑bitowe brzmienie w zależności od innych ustawień ( Przypominam tu o możliwościach gałki w ciemnozielonej ramce i jej efekcie wychodzenia dźwięku spod ziemi - w takim połączeniu brzmi to świetnie.

Wspomniany efekt "elektronicznej wody" uzyskamy w następującej konfiguracji: Przełączamy na tryb "Noise" i ustawiamy Res - 50%, ofs - 0 % i osc 100 % - działa nawet bez innych efektów.

Przy ustawieniu gałek "Delay feedback level" oraz "Delay time" (w sekcji "Delay" na dole pomiędzy "Chorus" a "Reverb") uzyskamy tutaj naprawdę niezwykłe pole do popisu przy niewielkim wkładzie pracy, ale należy się posługiwać tym umiejętnie, aby osiągnięty efekt był ciekawy i nie męczył uszu.

Inny ciekawy efekt uzyskamy w następującej konfiguracji: Wystarczy włączyć znów tryb "classic" - dodatkowo Reverb oraz Delay i przekręcić gałki "res", "ofs" i "osc" w prawo na max, a gałką "Filter Frequency" (z białej ramki) kręcić od zera do max i znów do zera aby uzyskać wspaniałe efekty specjalne.

Ciemnoróżowa ramka - Phaser - użyj, jeśli chcesz nanieść efekt "phaser" (bardziej mi pasuje używać go w gąszczu innych efektów, bo sam w sobie niewiele wnosi)

Jasnoróżowa ramka - ta sekcja odpowiada również za barwę dźwięków, przykładowo po przekręceniu gałki "Harmonizer mix" pady brzmią jak kościelne organy. Wspominałem o tym w wersji tworzenia padów "na szybko".

Właściwie to tyle potrzeba aby stworzyć naprawdę rozwinięte brzmienia, pady i inne efekty przy okazji. Kończę zatem w tym miejscu aby nie zagmatwać całości. Przykładów nie będzie ponieważ musiałbym ich tu podać setki, aby zaprezentować wszystkie te opcje w dowolnej eksperymentalnej konfiguracji - zostawiam eksperymentowanie zatem Wam życząc tym samym owocnej pracy i ciekawych efektów!

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)