Blog (6)
Komentarze (322)
Recenzje (0)
@qnebraBlender. Pierwsza produkcja filmowa

Blender. Pierwsza produkcja filmowa

09.09.2012 17:23

Wstęp

Witam was wszystkich. Tym razem i pierwszy raz na serio wpis poświęcony grafice komputerowej, a konkretnie grafice 3D. Nie będę się rozpisywać, ale złapałem bakcyla na pracę z tym rodzajem grafiki, a samo jej tworzenie w pewnym otwartoźródłowym programie, którego nazwy nie wolno wymawiać do jej tworzenia sprawia mi olbrzymią przyjemność.

Gdzie znaleźć ten program?

W repozytoriach Ubuntu znajduje się wersja 2.62 tego programu. Krótko pokażę jak zainstalować sobie wersję 2.63 z zewnętrznego repozytorium.

sudo add-apt-repository ppa:irie/blender
sudo apt-get update

Co w filmie piszczy.

Sam film nie będzie zawierał zbyt wielu elementów. Ot. Jeden sześcian, jedna kamera i jedna lampa. To wystarczy na sam początek.

Realizacja

Na początek uruchamiamy program. Klawisz Windows wciskamy, wpisujemy "Blen" i otwieramy ten program. Wyskoczy taki ładny ekran.

429616

Naciskamy poza tym splash screenem. Mamy widok samego programu. Maksymalizujemy go przeciągając go na górną belkę systemu. Teraz nawigacja. Korzystamy z klawiszy na klawiaturze alfanumerycznej. Naciskamy klawisz 7. Otrzymujemy widok z góry. Widok oddalamy za pomocą klawisza "‑", a zbliżamy "+".

429618

Tutaj operujemy głównie kamerą. Sześcian pozostaje nieruchomy. Klikamy na kamerę prawym przyciskiem myszy. Zostanie wskazana i zaznaczona na pomarańczowo. Teraz najeżdzamy myszką na pasek z prawej i wciskamy ikonę kamery. Zaznaczamy opcje pokazane na zrzucie ekranu.

429620

Teraz trzeba przełączyć na kolejną opcję. Na tym samym pasku gdzie była ikona kamery znajduje się także ikona sześcianu. Pokazuje ona właściwości obiektu. Modyfikujemy jej pozycję za pomocą opcji w prawym panelu z zakładce "Transform", a dokładniej "Rotation" tak by celownik włączony w poprzednim punkcie wskazywał róg sześcianu.

429622

Teraz należy utworzyć klatkę kluczową. Na osi czasu znajdującej się na dole ekranu mamy wskazaną klatkę numer jeden. Teraz korzystając z panelu po lewej stronie okna programu wciskamy tam opcję pokazaną na zrzucie ekranu. Wybieramy typ "LocRot". Klatka kluczowa została utworzona.

429624

Teraz wskazujemy klatkę numer 250 po prostu klikając na nią na osi czasu. Włączamy widok z góry klawiszem 7 i po przesunięciu kamery kierujemy celownik w stronę przeciwnego rogu sześcianu. Oczywiście górnego, i położonego najbliżej kamery. Do przesuwania używamy takich kolorowych strzałek pokazywanych po zaznaczeniu obiektu. Mamy otrzymać coś podobnego do tego na dwóch zrzutach. Oczywiście w klatce 250 tworzymy klatkę kluczową. To istotne.

429626
429627

Teraz należy przesunąć lampę. W tym celu klikamy na nią PPM i przesuwamy przy użyciu kolorowych strzałek znajdujących się przy niej. Ma znaleźć się na dole w widoku z góry, gdzieś w pobliżu kamery. Po wskazaniu lampy na panelu z prawej strony pokazała nam się ikona taka jak tu. Z napisem "Object Data". Po wciśnięciu tego przycisku najeżdzamy na zakładkę "Lamp" i zmieniamy tam jej rodzaj z "Point" na "Sun". Opcja słoneczko zapewnia brak użerania sie z kątem ustawienia źródła światła, a po wskazaniu opcji "Sky" i "Atmosphere" z zakładki poniżej także ładne tło.

429629

Teraz wskazujemy kamerę. I wybieramy na osi czasu klatkę pierwszą. Upewniamy się, że nic nie zostało przeoczone i w klatkach 1 i 250 kamera jest we właściwej pozycji i pod właściwym kątem. Oczywiście muszą one być klatkami kluczowymi. W lewym panelu, poniżej "Keyframes" znajduje się "Motion Paths:", na polski "Ścieżki ruchu". Klikamy "Calculate Paths", a w okienku które wyskoczy "Ok". Powinno wyjść takie coś.

429631

Teraz należy wcisnąć przycisk "Play" na pasku poniżej osi czasu. Spowoduje on wyświetlenie się prewizualizacji pokazującej ruch na scenie. Kamera powinna wykonywać ruch wzdłuż linii przy jednoczesnym obrocie wskazując na sześcian celownikiem. Jeśli to tak wygląda to nie pozostaje nam nic innego jak wcisnąć kombinację klawiszy "Ctrl + F12", lub z górnego paska opcji "Render", a stamtąd "Render Animation". Czekamy na zakończenie pracy renderowania.

429633

Koniec.

Czemu nie pokazałem modelowania 3D, teksturowania i innych tego typu czynności? Bo w internecie jest pełno poradników na te tematy, a jak na lekarstwo jest pozycji opisujących pracę z kamerą. A poza tym, nie umiem teksturować, ale się nauczę.

Pytanko

Jak wstawić tu obrazek na blog, bo nie chcę zamieszczać linków do zewnętrznych serwisów, a poza tym wpis bez obrazków jest po prostu brzydki. Możecie wybrać temat kolejnego wpisu:

  • - o irytacji i niestabilnym Aero
  • - epicka fotoszopka z wybuchem w tle - tutorial
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (6)