Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   
Pobierz program Asystent pobierania włączony

Adobe Photoshop Lightroom jest programem adresowanym do profesjonalnych fotografów, pozwalającym na łatwe importowanie zdjęć z kamer cyfrowych, edycję, selekcjonowanie i szybkie tworzenie przejrzystych zestawień katalogów zawierających setki, a nawet tysiące zdjęć.

Galeria programu

Interfejs jest w pełni konfigurowalny i pozwala na dużą swobodę w zmianach ustawień, dzięki czemu praca ze zdjęciami może stać się jeszcze wydajniejsza i łatwiejsza. Dzięki Adobe Lightroom fotograf jest w stanie porównywać fotografie korzystając ze zbliżeń, co często jest przydatne w porównywaniu detali, a w profesjonalnej fotografii jest wręcz codziennością. Prócz tego aplikacja pozwoli na "dostrojenie" zdjęć z zachowaniem wysokiej jakości bez utraty jakże ważnych szczegółów.

Adobe Lightroom jest zoptymalizowaną aplikacją bez wygórowanych wymagań, co pozwoli na jej wykorzystanie w systemach przenośnych, coraz częściej towarzyszących profesjonalnym fotografom w podróżach.

Wersja Lightroom 3 została zmodernizowane od podstaw z myślą o szybkości działania i czasie reakcji. Dodano funkcję podglądu i ustawienia zapewniające użytkownikowi szybki dostęp do funkcji sortowania i wyszukiwania obrazów. Mechanizm przetwarzania plików surowych wyposażony został w system redukcji szumów i narzędzia poprawiające ostrość. Dodatkowo użytkownicy mogą zarządzać plikami wideo DSLR i importować je oraz korzystać z funkcji wyświetlania zdjęć bezpośrednio po ich zarejestrowaniu aparatem (Tethered Shooting, dostępne w wybranych aparatach firmy Nikon i Canon).

Ligtroom 3 zawiera narzędzia umożliwiające kontrolę nad luminancją i redukujące szum koloru, które pomagają uzyskać wyraźniejsze zdjęcie z prześwietlonych lub niedoświetlonych obrazów, przy zachowaniu tego samego poziomu szczegółów. Funkcja automatycznej korekcji obiektywu może znacznie poprawić uzyskane rezultaty, niezależnie od obiektywu. Użytkownicy mogą zastosować profile korygujące niepożądane zniekształcenia geometryczne, barwne i efekt winiety, które większość obiektywów wywołuje na zdjęciach. Fotografowie mogą również korzystać z narzędzia do prostowania, zapewniającego lepszą perspektywę pionową i poziomą, dodatkowych fabrycznych ustawień, umożliwiających zastosowanie bardziej fotograficznych stylów korekcji oraz trzech nowych współczesnych stylów winiety oraz efektu ziarna, zapewniających bardziej naturalny wygląd obrazów.

W nowej wersji rozszerzono również opcje zarządzania zdjęciami, dodając nowe funkcje publikowania albumów na internetowych portalach publikujących zdjęcia. Użytkownicy portalu Flickr mogą synchronizować swoje konta z oprogramowaniem Lightroom przy pomocy jednego kliknięcia. Integracja z dodatkowymi portalami publikującymi zdjęcia jest możliwa za pomocą dodatkowych modułów innych producentów. Możliwość dostosowania układów wydruku zapewnia większą kontrolę nad sposobami prezentowania ostatecznych wersji zdjęć przez fotografów, a nowe funkcje zarządzania znakami wodnymi, obejmujące opcje modyfikowania tekstu, rozmiaru, położenia i stylu znaku wodnego, dają większą swobodę oznaczania prac, zarówno profesjonalistom, jak i amatorom. Oprogramowanie Lightroom 3 zawiera obecnie również opcję eksportu pokazów slajdów w formie plików wideo i możliwość dodania dźwięku i ekranów tytułowych.

© dobreprogramy

Recenzje użytkowników

kombajn do wywoływania rawów, algorytmy przetwarzania z Photoshopa, photoshopowy format DNG, proste wywoływanie zdjęć, masowe konwersje plików ...
brak na linuksa, drogi, mało funkcji edycyjnych, zasobożerny, minimalne opcje edycji wideo

Głównym plusem Lightrooma dla mnie jest tworzenie własnych albumów zdjęć, dzięki któremu mamy możliwość szybkiej edycji danych fotografii lub też ich przeglądania, drukowania itp. Program sam w sobie jest zasobożerny, a gdy zaimportuje się do niego kolekcję kilkudziesięciu tysięcy zdjęć to jest jeszcze mniej ciekawie.

Niewątpliwym plusem jest bezstratny format DNG stworzony przez Adobe i dość popularny. Dzięki temu formatowi zdjęcia raw w moim przypadku zajmują połowę swojego rozmiaru, a dodatkowo każda zmiana edycyjna zdjęcia jest zapisywana w zintegrowanym pliku xml właśnie w 'kontenerze' DNG w postaci historii i zawsze można wrócić do dowolnego kroku edycji pliku z przeszłości (np. jakby po dwóch latach nasza wiedza fotograficzna zwiększyła się można wrócić do zdjęcia i wykadrować je poprawnie ;) Wielkim plusem są też algorytmy edycyjne, znane i doceniane przez fotografów na całym świecie, chociażby algorytm odszumiania i wyostrzania. Plusów jest dużo więcej, ale te z mojego punktu widzenia zasługują na wyróżnienie.

Minusy są jak w każdym programie, mimo zaawansowania tego narzędzia cena jest zbyt wysoka. Drugim wielkim minusem to brak wersji na dystrybucje linuksowe. Dalej, obróbka surowych cyfrowych negatywów jest bardzo rozbudowana, za to z plikami wideo jest biednie, bardzo biednie. Edycja samych zdjęć też nie jest za bogata bo zaliczyć tutaj można kadrowanie, prostowanie, redukcja czerwonych oczu i kilka innych, brakuje zaś ważnych opcji z photoshopowego CameraRaw. Do plusów a zarazem minusów można zaliczyć dużą liczbę pluginów lecz niestety w większości dodatkowo płatnych i to nie mało bo kilkadziesiąt euro.

12.12.2012 11:10 | Recenzja do wersji 4.2
Przemyślany interfejs, wygodne zarządzanie kolekcją fot, dużo opcji oznaczania zdjęć (oceny, etykiety, tagi), filtry widoku, funkcje retuszu, szablony
Brak geotagowania, brak funkcji rozpoznawania twarzy, brak możliwośći tworzenia zdjęć HDR, brak możliwości zmiany daty wykonania zdjęcia w tagach
ocena użytkownika

Adobe Lightroom to niezbędnik fotografa, który chce utrzymać swoją kolekcję zdjęć w ładzie. Program składa się z 5 modułów:
- Biblioteka - pomaga zapanować nad ogromnymi zbiorami fotografii poprzez dodawanie słów kluczowych do zdjęć, ocen, czy etykiet. Zdjęci można również grupować według informacji o zdjęciu zawartych w tagach i przeglądać je według nich (np. czułość ISO, zastosowany aparat, zastosowany obiektyw, itp)
- Edycja - pozwala na szybki retusz zdjęcia (usuwanie prześwietleń, korekta kolorów, usuwanie ziarnistości, zmiana barw poszczególnych elementów, usuwanie niedoskonałości cery, kadrowanie)
- Prezentacja - tworzenie prezentacji ze zdjęciami
- Druk - mnóstwo opcji związanych z drukowaniem zdjęć
- Web - możliwość stworzenia internetowego albumu zdjęć przy pomocy kilku kliknięć.

Pierwsze kroki:
Przy pierwszym kontakcie z programem użytkownik, nie wiedząc "co, gdzie i jak", może się zrazić do Lightrooma. Warto zatem przygodę z tym programem zacząć od poczytania instrukcji obsługi lub poszukania w internecie jakiś samouczków. Wiele przydatnych opcji jest ukrytych i warto zajrzeć do opcji, by móc zacząć z nich korzystać.

Zalety:
Prócz wymienionych przeze mnie zalet w polu "Plusy" ogromną zaletą dla fotografa jest funkcja automatycznej korekty soczewki obiektywu. Dzięki dużemu zbiorowi szablonów cały proces odbywa się przy pomocy trzech kliknięć myszki.
Dodatkowo jest to jedyny program do katalogowania zdjęć w pełni integrujący się z Photoshopem.


Wady:
- brak rozpoznawania twarzy i automatyczne tagowanie zdjęć za pomocą imion byłoby mile widziane
- brak geotagowania - fajnie byłoby dodać do zdjęcia informację o tym, gdzie było ono zrobione i móc przeglądać zdjęcia według miejsc
- brak tworzenia zdjęć HDR (chociaż można znaleźć w internecie plugin, który to umożliwia)
- brak możliwości zmiany czasu wykonania zdjęcia - czasami jest tak, że w naszym zbiorze zdjęć lądują zdjęcia wykonane przez naszych znajomych. Niestety bywa, że ludzie nie ustawiają daty w aparacie, w efekcie czego do naszej kolekcji przenika chaos.

Pomimo powyższych wad uważam, że jest to jeden z najlepszych programów do zarządzania fotografiami.

28.09.2011 15:37 | Recenzja do wersji 3.4.1

Komentarze

rzr (niezalogowany) 18.09.2013 10:52 #168

@Axles: ..."Gdy wetnie ci pliki XMP, które zawierają dane postprocesu dla danego rawa, a które to LR tworzy do 'zwykłych' rawów w osobnym pliku to docenisz format DNG bo on zapisuje XMP 'w sobie"...

A dlaczego ma mi wciąć xmp niby? A gdyby nawet, to powinno mi wciąć też rawa, nieprawdaż? A po drugie, jest takie coś jak "backup", cenne pliki, jak również pliki nad którymi pracujemy w celach komercyjnych raczej powinny być w jakiś sposób zabezpieczone, no ale każdy ma taki "workflow" ile wiosen przeżył na tym świecie... Przy okazji, zapis postprocesu do jednego pliku jest dla mnie jedną z cech DNG która mnie do niego - mówiąc delikatnie - zniechęca.

Właściwie to DP był przez ładnych kilka godzin jedynym portalem w Europie (i chyba na świecie) który wrzucił info o wersji 5.2 :) Szacun! Nawet Adobe jakoś tej 5.2 nie nagłośniło, chyba trzymają głowę w chmurze :) i jakoś dziwnie nie chcąc szerzej komunikować o poprawieniu fatalnych błędów premierowej wersji 5.0. Wszystkich zniechęconych do Lr warto poinformować, że program wreszcie ożył, pedzel korekcji miejscowej nie zawiesza aplikacji, a Spot Healing Brush przestał mieć czkawkę i dostał dodatkowy suwak wtapiania. Kadrowanie działa i nie wywala plików ładowanych z katakogów utworzonych z poprzednich wersji Lr. Działa i odszumianie i wyostrzanie dla zmniejszanych plików wyjściowych, no i samo wczytywanie plików Raw jest o niebo szybsze. To takie chyba najważniejsze i najbardziej widoczne zmiany, szczegóły na ich stronie, choć nie o wszystkim napisali...

Strzala (niezalogowany) 05.07.2013 22:26 #167

Axles

Korekcja perspektywy - poszukaj w Develop/Lens Corrections
Obrót o zadany kąt - Develop, wybierasz kadrowanie, tool - masz Angle tu z ręki możesz wpisać dowolny kąt z zaktesu +/- 45 stopni.
Dodatkowo jak klikniesz w ikonkę linijki możesz na zdjęci narysować linię odniesienia

zerrek (niezalogowany) 25.06.2013 19:11 #166

super sprawa, parę dni temu w komputroniku kupiłem najnowszą wersję boxową i naprawdę program warto polecić, masa przydatnych narzędzi, dość prosty w obsłudze po dość krótkim czasie, naprawdę fajna jakość produktu i ergonomia użytkowania.

Axles  19.06.2013 08:44 #165

DNG jest bezstratny i zawiera w sobie surowe dane z matrycy konkretnego rawa tyle, że wrzucone do innego kontenera. Gdy wetnie ci pliki XMP, które zawierają dane postprocesu dla danego rawa, a które to LR tworzy do 'zwykłych' rawów w osobnym pliku to docenisz format DNG bo on zapisuje XMP 'w sobie'.
Gdyby było mało i ktoś miał dylemat czy używać DNG czy nie to należy pamiętać, że w DNG można zaszyć DODATKOWO oryginalny plik RAW z aparatu, tyle że plik zwiększy swoje rozmiary, ale jak to ktoś pisał nie ważne jest zajmowane miejsce.

rzr (niezalogowany) 18.06.2013 11:07 #164

DNG ma dla Ciebie więcej zalet niż RAW??? No to jestem w domu...

Axles  18.06.2013 10:49 #163

Zabij mnie ale nie pamiętam, że pisałem coś o tym, że ten format jest kompatybilny wstecz pisałem o nim, że jest 'standardem' i już kilku producentów aparatów wg. Wikipedii używa go w swoich sprzętach. Ja używam dng bo ma dla mnie zalety, których nie mają oryginalne rawy z mojego aparatu, ale nikogo nie zmuszam przecież, niech spróbuje każdy i przekona się sam.

rzr (niezalogowany) 17.06.2013 10:07 #162

@Axles
Moduł Develop i Camera Raw, przynajmniej od wersji 3.0 a może od ktorejś 2.x są oparte na t y m s a m y m silniku, więc nie bujaj że w Lightroom w wersji 4.2 (do tej wersji odnosi się Twoja recenzja) czegoś nie ma co jest w ACR. Więc i korekcji perspektywy nie było wcześniej w ACR, no ale to trzeba wiedzieć. A jeśli chodzi o dng to czy na 100% jesteś pewien, że jest to format kompatybilny wstecznie? Jesteś tego pewien? Bo jeśli okaże się - a są takie opinie i jest ich coraz więcej - że dng ulega modyfikacjom, to jego uniwersalność staje pod znakiem zapytania. Ale to nie mój problem, ja tylko zwracam uwagę.

Axles  12.06.2013 10:37 #161

@rzr
Dawno to pisałem, ale z tego co pamiętam jest kilka takich opcji których brakuje w LR a są w CameraRaw. Przykładowo nie ma choć ręki nie daję, korekcji perspektywy, którą dopiero w wersji 5 wprowadzą.

@strzała
"recenzja Axles:
Czytając tą recenzję mam wrażenie osoba pisząca tą recenzję nie poznała programu a podjęła się oceny. O to kilka moich uwag: ... "
ad 1. no nie do końca, patrz chociażby zdanie wyżej,
ad2. zgadzam się LR to nie PS, zakładkę Develop znam, ale zauważ, że ja pisałem o opcjach 'edycji', a jest ich hmm z kilka rodzajów i brakuje jak pisałem, korekcji perspektywy (która swoją drogą ma być w wersji 5, czy np. obrót o zadany kąt (choć obracać się da ręcznie) itp. Więc nie pisz, że jest identycznie jak w CameraRaw bo tak nie jest, są róznice. Co do dodatków to kosztują one często połowę ceny LR :/
ad3. pełna zgodność
ad4. to tu trochę zaskoczyłeś mnie, byłem pewien co przeczytałem zresztą na dość popularnym serwisie o fotografii, że algorytmy są identyczne jak w PS, zresztą miaoby to sens nawet bo po co wymyślać coś 2 razy.
ad5. kolekcja to około 30 tysięcy głównie rawów i fakt są poradniki jak przyśpieszyć, ale głownie polegają one na wyłączeniu nieużywanych modułów, co koniec końców i tak nie zmienia faktu, że program jest ciężki, nawet na sprzęcie z górnej półki,
ad6. zgadzam się to bardzo duża zaleta, lecz jakiś czas temu odkryłem, że pliki raw z mojego aparatu nie
ruszał, a zmiany zapisywał do osobnego pliku xml, ale gdy tylko exportuję zdjęcia od razu do dng to
problem znika, xml jest wkomponowany w niego i w moim przypadku plik wyjściowy zajmuje 2x mniej miejsca niż oryginalny raw (z Samsunga NX 10),
ad7.cena w tej chwili nie jest tak zaporowa jak przedtem.

"PS. Nie polecam sugerowania się recenzją Axles, polecam za to wypróbowania wer. testowej i poszukania w sieci samouczków."
Szkoda, przecież ja zdecydowanie więcej plusów opisałem niżeli minusów, a te zresztą były jak już to
drobne i trochę na siłę wymyślane, bo nie ma programu idealnego.

@rzr
"a to się w ogóle dziwię, jak można wystawić jako recenzję programu tekst @Akslesa który stanowi kwintesencję ludzkiej ignorancji :) Takich bzdur nie powinno się wypisywać nawet w komentarzach. Słaba
edycja wideo...na boga, a cóż jeszcze ma pociągnąć ten biedny Lightroom, przecież jest wg recenzenta
"zasobożerny", jeszcze mu edytor wideo doczepić?"
To po co dali tą opcję do LR, jak już coś program ma mieć to niech ma na przywoitym poziomie, albo wywalą całkowicie (i tu ta opcja bardziej by się zdała).

"DNG zamiast RAW-a? Gratuluję! Chyba że Lr akurat nie obsługuje plików z jakiegoś korpusu ale dla oszczędzania miejsca ???"
A co złego w dng jest? Jakbyś nie zauważył to można go traktować jako swojego rodzaju standard (został zgłoszony do ISO jako propozycja standardu: http://www.dpreview.com/news/2008/5/15/adobeDNG) , producenci aparatów narzucają każdy swój format raf, nef, rw2, cr2 i masa innych, a tak jest jeden bezstratny format. Dla mnie to wygoda.

Krzysztof C.  10.06.2013 13:02 #160

Upgrade zrobiłem z rana, warto było. Nowe funkcje bardzo przydatne. Zauważyłem też ogólny wzrost wydajności szczególnie w korektach lokalnych. Cena nadal atrakcyjna.

detron (niezalogowany) 27.05.2013 17:16 #159

@Axles
Axles ma mało narzędzi bo nie przełączył zakładki z library na develop.
Co mdo linuxa wersja 3 działa pod wine, z v4 też za jakiś czas tak będzie, o ile już tak nie jest.

Program bardzo intuicyjny, moim zdaniem najlepszy do raw, posiada wszystko co powinien posiadać. Nie jest to PSCS6, ale służy do innych celów. To jest program do wywoływania rawów a nie tworzenia grafiki!!!
Owszem można go zastąpić darmowym RawTherapy, który jest równie pożyteczny, tylko mam wrażenie ze w tym drugim jest więcej narzedzi i większy bałagan, i tak na dobrą sprawę nie jest dla amatora. Dla amatora (pomijając cene) lepszy i prostszym w użyciu będzie lightroom, zawsze można co 30 dni w piaskownicy instalowac triala

rzr (niezalogowany) 18.04.2013 16:26 #158

A propos plug-inów do Lr - proszę bardzo, zestaw Nik Software Complette Edition składający się z 6 bardzo dobrych wtyczek do Ps, Lr i innych jak na złość staniał z ok 500 do 149 USD! Za cały komplet!

Remiksson (niezalogowany) 18.04.2013 01:56 #157

Proszę szanownej redakcji o zdjęcie tekstu Akslesa jako recenzji programu. Ten człowiek nie ma pojęcia o czym pisze, Lightrooma widział chyba tylko na obrazku.
Brak edycji filmów jako wada? Aksles, Lightroom jest programem dla FOTOGRAFÓW, nie filmowców. Do filmów są odrębne specjalizowane programy, nikt przy zdrowych zmysłach zajmujący się filmowaniem nie będzie oczekiwał od programu do zdjęć, edycji plików video.
Zasobożerność? No błagam... Jestem fotografem, używam LR od samego początku. Moja biblioteka składa się z setek tysięcy zdjęć a program mimo to działa płynnie. Oczywiście jak każdy tego typu program, potrzebuje pamięci RAM (ale współczesne komputery raczej nie mają jej mniej niż 4GB co wystarcza do płynnej pracy z programem) i trochę miejsca na dysku (na cache i na blibliotekę). Jednak u mnie cache mam ustawiony na 10GB co w zupełności wystarcza, a folder z biblioteką nie zajmujował nigdy więcej niż 2-3 GB. Gdzie ta zasobożerność przy dzisiejszych cenach i pojemnościach dysków, nawet SSD? Nie mówię o miejscu zajmowanym przez pliki RAW, bo to jest zasobożerność zdjęć, nie samego programu.
Brak funkcji z Camera RAW? A przepraszam, których niby? Jest absolutnie wszystko , na dodatek bardziej intuicyjnie podane i wszystko jest pod ręką. Wysoka cena? Wybacz, ale oplułem monitor ze śmiechu. 500 zł to jest śmieszna cena jak za tego typu program, nawet jak na polskie zarobki. To program dla zawodowców, którzy na zdjęciach zarabiają. A jak jesteś niedzielnym pstrykaczem to "pracuj" sobie na Picasie, jest darmowa, Lightrooma nie potrzebujesz. Mała ilość pluginów i są drogie? Sa setki pluginów darmowych w sieci, wystarczy mieć na tyle oleju w głowie aby umieć korzystać z Google. A darmowych presetów jest jeszcze więcej, na dodatek możesz tworzyć własne, jesli potrafisz (Aksles, wiem, że Ty nie potrafisz, ale to nie znaczy, że się nie da i trzeba je kupować od tych co potrafią). Brak wersji na Linuksa? Linuks jest programem niszowym. Ilu ludzi ma Linuksa? A ilu spośród nich potrzebuje Lightrooma? Na dodatek Linuks nie jest systemem dla szarego użytkownika (choć propaganda wciska ludziom kit, że jest), to system dla pasjonatów. Fotograf nie jest informatykiem, oczekuje, że po zainstalowaniu programu będzie on działać, nie ma czasu biegać po forach i marnować dnia na szukanie odpowiedzi czemu wysypało się jakieś repozytorium, po czym wklepywać godzinami linijki tekstu aby to naprawić. Nie ma żadnego praktycznego ani ekonomicznego sensu opracowywać wersji na ten niszowy system. Aż dziwne, że Aksles nie dopisał do wad "brak wersji na telefony komórkowe, tablety, tostery i kuchenkę mikrofalową".Taka "recenzja" nie powinna w ogóle doczekać się publikacji.

anatoliaa (niezalogowany) 13.04.2013 14:48 #156

wyświetla się komunikat: "ta aplikacja nie będzie działała na twoim komputerze"..
mam Windows 8, 64 bit 8gb pamięci, procesor i7 - co jest nie tak?

zadowolony użytkownik (niezalogowany) 12.04.2013 14:44 #155

Cenie ten program za bardzo wysoką jakość przetwarzanych plików RAW, łatwość obsługi i mnogość funkcji. Przy nowej niższej cenie program jest bez konkurencyjny.
Używam go na win8pro, żadnych problemów.

Pozdrawiam zadowolonych Użytkowników :)

rzr (niezalogowany) 01.03.2013 17:11 #154

Ja to się w ogóle dziwię, jak można wystawić jako recenzję programu tekst @Akslesa który stanowi kwintesencję ludzkiej ignorancji :) Takich bzdur nie powinno się wypisywać nawet w komentarzach. Słaba edycja wideo...na boga, a cóż jeszcze ma pociągnąć ten biedny Lightroom, przecież jest wg recenzenta "zasobożerny", jeszcze mu edytor wideo doczepić? Wysoka cena...była wysoka do v3 włącznie, obecnie Lr w detalu kosztuje mniej niż połowę ceny wersji poprzedniej, wiec? "Edycja samych zdjęć" jak pisze autor jest ograniczona do kilku narzedzi...kolejna bzdura, przecież dla "samych zdjęć" (domyślam się że idzie o jpg) można stosować wszystkie narzędzia z Develop :) owszem, onę będą inaczej pracowały niż z RAW-ami, ale przecież RAW to nie jpeg :) DNG zamiast RAW-a? Gratuluję! Chyba że Lr akurat nie obsługuje plików z jakiegoś korpusu ale dla oszczędzania miejsca ??? No i te "opcje photoshopowego Camera Raw" których rzekomo nie ma w Lr. Śmiechu warte :) Za to ani słowa o specyficznej pracy z programem, która nie każdemu odpowiada. Ani słowa o kalibracji body w Lr - wielu potencjalnych użytkowników Lr zniechęca efekt końcowy po eksporcie zdjęć, gdy tymczasem wypadało by sprawdzić, jak możemy ułożyć sobie swoją puszkę z programem, i czy uda nam się osiągnąć zamierzony efekt. Moduł Kalibracji to tysiące rozwiązań dla skorygowania kolorystyki interpretowanej przez program, tymczasem niewielu w ten moduł w ogóle zagląda :) Ani słowa o możliwości tworzenia własnych profili dla eleminowania wad obiektywów, bądź korzystania z już dostępnych w bazie. Szkoda słów, chyba że zdejmiecie tą "recenzję" drodzy Admini, bo przynosi ona jedynie wstyd dla Waszego serwisu.

trollek74 (niezalogowany) 01.03.2013 02:49 #153

do kos72
tak sie znasz na programach i LR 4 Ci nie pasuje ,bo za duzo funkcji itp. ;))) wez do réki ksiázké "pracujác nad kadrem w cyfrowej ciemni" duChamin i sie poucz troszeczké.
Kolory masz inne ,bo moze masz profil koloru zmieniony na Adobe ,Cmyk lub sRGB.
Lightroom to program stworzony do wolania pliku RAW ,najlepszy na rynku do OS Win .
Jak ktos chce bawic sie prosto i szybko -polecam ACDSee pro 2 lub PS E7 msofty lekkie ,chodza bez problemu na laptopach.
Do filmów zas odsylam do Virtual Dub.
Wracajác do LR w wersji 3,3 exportowalem tysiace zdjec do filmu Time Lapse dziéki funkcji sync. zaoszczedzilem tygodni pracy w innych softach. Program nie ma równych i pod tym wzglédem.
Recenzjé Alex i kamil_w radzé pominác ,te osoby nie majá pojécia o potencjale LR.

Strzala (niezalogowany) 27.02.2013 22:08 #152

do "taki nick już istnieje"
O gustach się nie dyskutuje, interfejs może się podobać lub nie. Można zaimportować pojedyncze zdjęcie do obróbki, program nie kopiuje fizycznie obrabianego pliku lecz tylko miniaturę i informację o pliku i ewentualnych zmianach. W preferencjach można ustawić gdzie ma się znajdować baza z informacjami o pliku. Program nie rusza oryginalnego pliku wszystkie zmiany wykonywane są na wirtualnej kopi (to jest największa zaleta tego programu), gdy chcesz zapisać gotowy plik korzystasz z opcji export.

Strzala (niezalogowany) 27.02.2013 21:50 #151

recenzja Axles:
Czytając tą recenzję mam wrażenie osoba pisząca tą recenzję nie poznała programu a podjęła się oceny. O to kilka moich uwag:
1. pod względem funkcjonalności LR = Camera Raw
2. LR to cyfrowa ciemnia a nie Photoshop, co do możliwości edycyjnych proszę zajrzeć do zakładki develop i pomijam tu dostępność w sieci dodatkowych filtrów(sporo jest też darmowych)
3. edycja filmów to tylko dodatek (dodatkowo słaby), ale proszę poszukać na youtube kilka efektów naprawdę jest ciekawych
4. algorytm odszumowania i wyostrzania na tle konkurencji nie jest najmocniejszą stroną LR (trzeba przyznać że w LR4 troszkę poprawili w stosunku do LR) proszę poczytać fachową prasę lub najlepiej samemu spróbować.
5. "zasobożerny" nie wiem jak duża to jest kolekcja ale w sieci znajdziesz kilka trików które dzięki zmianą w ustawieniach importu znacząco poprawiają wydajność.
6. Dla mnie największą zaletą tego programu jest to że cała edycja odbywa się wirtualnie (nie ruszamy oryginału) do każdego obrobionego pliku mam załączoną historię zmian i mogę zawsze powrócić do dowolnego etapu edycji.
7.Na koniec CENA - za LR4 trzeba zapłacić ok. 500 PLN (studencka jest jeszcze tańsza) jak na możliwości tego programu i oferty cenowej konkurencji to dla mnie rewelacja. Dla tych których nadal ta cena przeraża polecam PhotoScape (darmow), do wywoływania RAW używałem kiedyś RAW Therapee (kiedyś bardzo niestabilny teraz ponoć to poprawili).
PS. Nie polecam sugerowania się recenzją Axles, polecam za to wypróbowania wer. testowej i poszukania w sieci samouczków.

rzr (niezalogowany) 27.02.2013 12:16 #150

recenzja Axles:
"...brakuje zaś ważnych opcji z photoshopowego CameraRaw..."
----------------------------------------------------------
A jakichże opcji Camera Raw nie ma w Lightroom???

jas03 (niezalogowany) 07.02.2013 23:23 #149