Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Window 10 jako główny system okiem przeciętniaka - kompilacja 9941

Rozwój systemów operacyjnych jest ostatnimi czasy dość intensywny. Pojawianie się kolejnych graczy stymuluje całą resztą do udoskonalania swoich produktów. ChromeOS od samego początku tworzony zgodnie ze specyfiką radzi sobie coraz lepiej. OS X niezależnie od tego co wprowadzi i tak będzie rozchwytywany - rzesza oddanych fanów robi swoje. Natomiast od Windows odsuwa się coraz więcej osób, gdyż lata jego stagnacji coraz dotkliwiej dają o sobie znać. W zasadzie można śmiało napisać, że z każdą kolejną wersją po Viście zmieniało się jedynie UI. Oczywiście tylko z perspektywy zwyczajnego użytkownika, gdyż pod maską wciąż zachodziły zarówno mniejsze, jak i większe zmiany. W ogólnych rozrachunku nie było jednak tego zbyt wiele, co bezpośrednio przyczyniło się do wielu niepochlebnych opinii w kierunku Microsoftu.

Widmo zmian

Firma z Redmond widząc taki stan rzeczy postanowiła działać. Postanowiono ocieplić swój odbiór tworząc otoczkę przyjazną użytkownikom. Całą operację rozpoczęto poprzez przemodelowanie interfejsu swoich usług na bardziej nowoczesne. Różne programy stały się bliższe sobie nawzajem i lepiej ze sobą zintegrowane. Odświeżono dość mało popularny, lecz stosunkowo dobry portal MSN. Poza tym, znacznie przyśpieszono cykle aktualizacyjne i wydawnicze wszystkich produktów, a ponadto uruchomiono specjalne deweloperskie kanały dystrybucji. Dzięki nim możemy przetestować nowe odsłony ulubionych (lub nie) programów i systemów. Zwieńczeniem przemian jest stworzenie dedykowanej platformy, która służy za miejsce do zgłaszania wszelakich problemów, braków czy oczekiwanych nowości.

Microsoft zmienia się, gdyż rynek wywarł na nim taką potrzebę - firmy nie umiejące się dostosować szybko z niego wypadają. Trzeba pamiętać, iż w Redmond nastawieni są na zysk, a bez użytkowników nie zarobią nic. Zatem wniosek jest prosty - zmieniają się i poprawiają nie dla nas, lecz przez wzgląd na ewentualne korzyści z tego płynące. Najnowszym widocznym efektem wewnętrznych ewolucji jest Windows 10, który ma być mniej drastyczny w zmianach niż jego poprzednik. Cel, jaki przyświecał podczas jego tworzenia był jasno nakreślony od samego początku - dobry i wygodny jak Win7, a jednocześnie nowoczesny i szybki jak Win8. W pewnym sensie udało się wprowadzić ten plan w życie, gdyż nawet w swojej wczesnej formie został przyjęty znacznie cieplej od "nieudanego" poprzednika. Oczywiście pojawiło się też wiele negatywnych komentarzy, jakoby był niedopracowany i pełen braków - problem w tym iż wypowiadający się zapominają o jednej ważnej rzeczy, iż jest to jedynie wersja poglądowa, mająca na celu przedstawienie głównych zmian w kontekście firm i przedsiębiorstw. Ma to na celu zachęcenie do aktywnego uczestnictwa w rozwoju, by przed premierą dopracować ewentualne braki i nie powtórzyć poprzedniej medialnej porażki - Windows 8. Należy pamiętać, iż wersja ta nie posiada wielu konsumenckich funkcji, które zostaną wprowadzone w dalszych kompilacjach - dla nas teoretycznie będzie przeznaczona wersja Consumer Preview (obecnie dostępna jest Technical Preview).

Wersja poglądowa na co dzień

Windows 10 jest już w zasadzie dostępny od tygodnia i od tego czasu używam go jako głównego systemu. Gram, przeglądam sieć, tworzę artykuły i notatki/prace na studia - podczas tych czynności nie spotkałem się z żadnymi problemami. Sterowniki również nie sprawiają jakichkolwiek problemów, choć to prawdopodobnie zasługa samego Lenovo - pod tym względem ta firma jeszcze nigdy mnie nie zawiodła. Dużo korzystam z Office Online, zatem szczególnie ucieszyło mnie dodanie "ostatnich" do eksploratora plików. Dzięki temu mam szybki dostęp do dokumentów utworzonych/otworzonych w ostatnim czasie. Oczywiście prócz nich znajdziemy tam również niedawno otwierane pliki, zatem momentami panuje tam niezły chaos.

Menu Start

Menu Start przeszło metamorfozę i obecnie czerpie to co najlepsze od swoich poprzedników. Standardowa, rozwijana lista folderów i zainstalowanych aplikacji została urozmaicona aktywnymi kafelkami. Poza tym, na górnej krawędzi znajdują się przyciski analogiczne do tych, obecnych w ModernUI - odpowiadają one za wylogowanie, ponowne uruchomienie, zamknięcie itp. Sam wygląd można w pewnym zakresie modyfikować - zarówno pod względem wysokości (szerokość zależy od ilości przypiętych kafli), jak i koloru.

Wirtualne pulpity i menadżer aplikacji

Kolejną szumnie zapowiadaną nowością są wirtualne pulpity. Choć sam z nich nie korzystam na co dzień (nawet pod Linuksem się do nich nie przekonałem) to uważam, iż jest to krok w dobrą stronę. Ich wykonanie niestety pozostawia jeszcze wiele do życzenia, jednakże z czasem powinno się to zmienić. Obecnie nie są one całkowicie odrębnymi bytami - niezależnie od tego, na którym aktualnie się znajdujemy i tak zawsze widzimy wszystkie otwarte programy. Niby jest to fajne rozwiązanie, jednak przy ich większej ilości robi się lekki bajzel. Z wirtualnymi pulpitami wiąże się bezpośrednio jeszcze jedna nowość, która sprawia iż zarządzenie nimi jest stosunkowo przyjemne. Przy okazji ich wprowadzenia przemodelowano podgląd otwartych aplikacji, który można teraz uruchomić na 2 sposoby - skrótem na pasku zadań lub kombinacją klawiszy (Win + TAB). Z jego poziomu możemy zamykać uruchomione oprogramowanie, przenosić je pomiędzy utworzonymi pulpitami, a także zarządzać naszym wirtualnym miejscem pracy (zamykać zbędne/tworzyć nowe). Poza tym, gdy przypniemy jakąś aplikację do jednego z boków, to na drugim ukażą się miniaturki tych uruchomionych programów, które możemy tam ustawić.

Wstęp do ModernUI 2.0

Długo oczekiwanym usprawnieniem, które się wreszcie pojawiło to możliwość uruchamiania aplikacji pisanych dla ModernUI w oknach. Wymusiło to przy okazji lekką, acz w obecnej formie niekonsekwentną zmianę - pasek zadań został zastąpiony przez menu podręczne, znajdujące się w lewym górnym rogu każdej aplikacji tego typu. Korzystanie z niego wymaga pewnej zmiany przyzwyczajeń, której nie pomaga wspomniana wyżej niejednolitość . Otóż po wybraniu jakiejś opcji, wciąż pojawia się boczny panel znany z poprzednich wersji Windows, przez co jest to niewygodne - wymusza znaczny ruch kursora.

Nieustające optymalizacje

Poczyniono też szereg mniejszych zmian, które nierzadko są niewidoczne dla użytkowników na pierwszy rzut oka. Mimo, iż nie otrzymaliśmy nowej przeglądarki (o nazwie kodowej Spartan, która ma być stworzą całkowicie od podstaw, dzięki czemu obsłuży rozszerzenia w formie analogicznej do Chrome, a przy okazji zerwie z nazwą Internet Explorer), to znacznie usprawniono obecną wersję. Silnik odpowiedzialny za JavaScript (Chakra) przeszedł szereg optymalizacji, dzięki czemu jest on wydajniejszy o nawet 60% względem tego zastosowanego w Win8.1. Na pasku zadań dodano również specjalny przycisk do wyszukiwarki, który w zasadzie jest całkowicie bezsensowny, gdyż dubluje funkcję obecną w menu start. Jej działanie jest analogiczne do tej dostępnej w Windows 8.x - za jej pomocą możemy przeszukiwać zarówno sieć, jak i zawartość lokalną. Obramowania okien uległy odchudzeniu - są znacznie cieńsze niż do tej pory. Poza tym, zmieniono niektóre systemowe ikonki na bardziej "płaskie" i nowoczesne. Choć wiele pozostało jeszcze do zrobienia, to zmiany wyglądają obiecująco - miejmy nadzieję, iż Microsoft dobrze to rozegra.

Niewidoczne nie oznacza nieistniejące

Oczywiście jest też wiele mniejszych i większych zmian, które są dla nas całkowicie niewidoczne, lecz przekładają się na nasz komfort pracy. Wsparcie dla wyższych rozdzielczości, zmodernizowany system aktualizacji, czy wszelkie optymalizacje w jądrze systemu - wszystko to znacząco ułatwi naszą "współpracę" z Windows 10, dzięki czemu powinien być on jeszcze bardziej przyjazny dla nowych użytkowników.

Szybkie podsumowanie

Nowa odsłona systemu z Redmond wygląda bardzo interesująco i choć nie jest to wydanie przełomowe, to na pewno zasługuje na poświęcenie mu chwili uwagi. Zmiany poczynione w tym wydaniu są efektem rozpaczliwej próby wrócenia do łask użytkowników, co chcąc nie chcąc znacznie przyśpieszyło rozwój systemu. Udoskonalenia na które normalnie czekalibyśmy przez kilka wersji Windows, teraz wprowadzane są stosunkowo szybko. Choć jest to wciąż wersja Technical Preview to działa ona nad wyraz stabilnie i jeśli ktoś chce ją przetestować, może śmiało instalować. Wciąż brakuje asystenta głosowego (Cortana) oraz centrum powiadomień, jednakże powinny one zostać wprowadzone w kolejnych kompilacjach. Niecierpliwi za pomocą prostego skryptu, już dzisiaj mogą korzystać z tej drugiej funkcji.

Zatem czy Windows zmierza w dobrym kierunku? Moim zdaniem tak, choć jeszcze wiele brakuje mu do ideału. Aczkolwiek jeśli Microsoft będzie zachowywał umiar w wysłuchiwaniu sugestii użytkowników (niektóre są niemiłosiernie idiotyczne) to Windows powinien przybrać ciekawą formę. Należy przy tym pamiętać, iż jest to ostatnie duże wydanie, a kolejne będą wydawane już w formie aktualizacji - analogicznie do OS X. Dzięki temu rozwój będzie szybszy niż kiedykolwiek, a i powinny być one darmowe lub chociaż tanie. O tym przekonamy się zapewne najwcześniej za rok.

 

windows oprogramowanie hobby

Komentarze

0 nowych
StarterX4   10 #1 12.10.2014 13:18

To jest dopiero niestabilna alpha/beta, a wy już na główny system.... W tym systemie to się jeszcze może wiele zmienić, więc nie ma co ostatecznie oceniać.
PS. Monopol Windowsa i tak się kiedyś skończy, być może niedługo.

Autor edytował komentarz.
  #2 12.10.2014 13:20

Ja myślę, że pod ikonką wyszukiwania obok przycisku Start w finalnej wersji będzie Cortana, dlatego narazie funkcjonalność przycisku wyszukiwania i Menu Start się dubluje, w wersji finalnej będą one spełniać inne zadania.

  #3 12.10.2014 13:27

@StarterX4: A niech instaluą, MS cieszy sie bo testerów ma za darmo, inne firmy płaca cięzkie pieniądze za testowanie. Ja też ciesze sie bo na koncu kupie lepiej dopracowany produkt. Mi nie przeszkadza że niektórzy pracują za darmo. Jak lubia ich sprawa :)

  #4 12.10.2014 13:45

Microsoft vs Google runda ?

KyRol   18 #5 12.10.2014 13:45

@StarterX4: Co do końca monopolu masz rację, bo w tej chwili wygląda to tak, że m$ słucha opinii zaaferowanych tzn. tych, którzy biorą udział w różnych programach, a tymczasem zdecydowana większość to niedzielni użytkownicy i niekoniecznie feedback wykrzyczany przez garstkę królików doświadczalnych m$ pokrywa się z oczekiwaniem mas.

Jak dotąd opinie nt. 10 są takie, żeby w skrócie robić ją dalej w stronę ósemki, a jak wiemy ZU ósemki się brzydzą. Mi się nie wydaje, że pomoże tu indiański trik na linie ze zmianą numeru. To, że udało się tak z siódemką jest zasługą tego, że w końcu powszechnie dostępne były w sklepach konfiguracje komputerowe, na których względnie chodziła ta siódemka, w przypadku Visty zrobiono błąd i tempo oem-ów nie nadążało za polityką z Redmond.

Prawda jest taka, że za visty m$ naobiecywał dostawcom sprzętu zwiększone zapotrzebowanie na zasoby takie jak RAM czy HDD. I obietnicy dotrzymał, tyle, że nie vistą a siódemką. Swoją drogą perfidna to strategia, ot jak można się rządzić portfelem konsumenta bez jego wiedzy/zdania racji...

Autor edytował komentarz.
Axles   16 #6 12.10.2014 13:52

Ciekawie napisany wpis, no i co ważniejsze dużo konkretów. Samą 10-tkę też testuję, ale nie odważyłbym się na ustawienie jej jako głównego systemu :)

Szeryfuniu   11 #7 12.10.2014 13:52

Moim zdaniem Microsoft przez Windows 8 stracił bardzo wiele...
Ludzie oczekiwali następcy systemu Windows 7 takiego jak to było gdy przechodzili z XP na 7.
Po części im się to udało (system jest szybki i stabilny), aczkolwiek z interfejsem Metro trochę za szybko i zbyt drastycznie weszli na komputery użytkowników, którzy "przyspawani" są do Windows 7.
Wystarczyło by zostawić nie naruszony "Start" (by przysłowiowa "pani Krysia" umiała zrobić "zamknij system") i wybór interfejsu przy instalacji (chcesz nowy ekran Start czy klasyczny przycisk?), i było by GIT!
Zachęcić lepszymi zabezpieczeniami, stabilnością i szybkością...
Ludzi przyzwyczajają do pewnych funkcji, potem je zabierając bo są błeee, później znów dodają jako nowość i super ficzer;-)
Takie trochę odgrzewanie kotleta...
Odgrzewany kotlet nie smakuje tak jak świeżo usmażony:-)

Wpis bardzo fajny.

  #8 12.10.2014 14:02

Jednym elementem z zauważonych zmian, przynajmniej dla mnie. Nie potrzeba już instalować żadnych Codec Pack. Praktycznie każdy film, z rożnym rozszerzeniem zapisu działa płynnie. Filmy Full HD zrzucone z wielu kamer działają płynie w Windows Media Player.

Pablo79   11 #9 12.10.2014 14:05

Zobaczymy co przyniesie ostateczna kompilacja - czyli edycja stabilna Windows 10. Obecna edycja poglądowa nie za bardzo mnie jakoś przekonuje do szybkiej przesiadki z Windows 8.1 Update 1 na Win 10. Menu Start jeżeli jest potrzebne co niektórym userom, to mi już nie konieczne. Lepszym dla mnie rozwiązaniem jest ekran startowy Modern UI - ale to tylko moje zdanie i nikogo nie zmuszam i nie naciskam aby się z nim zgodził.

Jeżeli MS zdecydowałby się na darmową aktualizację z Win 8.1 na Win 10 to jestem gotowy się przesiąść. W innym przypadku dopóki, dopóty będzie wspierany Windows 8.1 Update 1 to zostanę przy nim.

  #10 12.10.2014 14:11

Używam już windowsa od wielu lat - 95, 98, xp, vista, 7, 8 i obecnie 8.1. Kilka lat temu z ciekawości próbowałem też linuxa w 3 różnych dystrybucjach a obecnie używam też androida na urządzeniu podłączonym do monitora. Cóż tak szczerze to z tych 3 wymienionych wyżej systemów najbardziej podoba mi się jednak windows. Nie jest on może doskonały ale i tak ma stosunkowo najmniej wad. Najpoważniejszą chyba wadą windowsa występującą od początku i której 10 raczej też nie naprawi są śmieci pozostające po odinstalowaniu aplikacji. Częściowo rozwiązują to zewnętrze programy do deinstalacji ale tylko częściowo. Prócz tego w windowsie zdarzają się jakieś denerwujące drobiazgi ale ogólnie to używa mi się go całkiem przyjemnie. Zmiany na lepsze w kolejnych odsłonach to: mniejsze obciążenie komputera przez system (od visty w górę), lepsza stabilność, ograniczenie ilości oprogramowania instalowanego domyślnie i wprowadzenie możliwości wyłączania niektórych elementów. Ostanie zmiany w interfejsie to dla mnie raczej mieszanie bez spójnej i konsekwentnej koncepcji. Pożytek niewielki ale da się z tym żyć. Największym atutem 10-tki będzie uważam dx12 zwłaszcza jeśli m$ zrobi brzydki kawał taki jak już robił w przeszłości.:)

  #11 12.10.2014 14:20

Ostatnim Windowsem, którego używałem jako swój system główny, był XP. Od 2007 na swoim komputerze używam Linuksa, ale oczywiście mam styczność z "wyższymi" Windowsami na innych komputerach. Nie należę do linuksowych fanatyków i nie mam zamiaru wszystkich przekonywać, że Linuks jest najlepszy, ale dla moich potrzeb i pracy jest najlepszy. Jest może mniej "rozrywkowy", ale ja akurat w gry nie gram - Linuks służy mi przede wszystkim do nauki i do pracy i do tego zastosowania jest dla mnie numerem jeden. Jest wysoce konfigurowalny, mogę dostosować wygląd i zachowanie środowiska graficznego lub w ogóle zmienić środowisko na zupełnie inne, nic nie jest mi narzucane, jest dostępna gigantyczna liczba narzędzi, z których korzystam do pracy i do nauki, a także jest to system dużo bezpieczniejszy niż Windows, chociaż zdaję sobie sprawę, że coś takiego jak w pełni bezpieczny system nie istnieje i że stuprocentowe bezpieczeństwo Linuksa to mit. Aktualnie używam Minta 17 z MATE 1.8 i obecnie to distro i to środowisko odpowiadają mi najbardziej. Bazuje na wydaniu LTS, więc nie muszę co pół roku instalować systemu na nowo, no i jest stabilniejszy od "zwykłych" cyklicznych wydań. Na drugim laptopie w domu mam Windowsa 7, którego czasem używam, ale najbardziej leży mi Linuks - lubię mieć możliwość dostosowywania środowiska pracy do własnych potrzeb i nie muszę aż tak przejmować się bezpieczeństwem, przynajmniej przy instalowaniu programów z repozytoriów. Ostatnio zainstalowałem program z popularnego serwisu o oprogramowaniu, gdzie nie powinno być zainfekowanych plików, a zawierał wirusa i musiałem się trochę napracować, by go usunąć, a w Linuksie mam repozytorium i nie muszę się martwić i obawiać, że z aplikacją ściągnę paskudztwo jakieś, przynajmniej w przypadku repozytoriów oficjalnych, bo z nieoficjalnymi sposobami instalacji programów różnie bywa.

  #12 12.10.2014 14:24

"O tym przekonamy się zapewne najwcześniej za rok"

Plotki mówią o tym że finalna wersja pojawi się w pierwszym kwartale 2015r. I sporo wskazuje na to że tak się właśnie stanie. Microsoft zapowiedział że tym razem nie planuje wydawać wersji Customer Preview, RTM itp. ale zamiast tego będzie aktualizował aktualną wersję Preview. Jednak licencja tej wersji kończy się w kwietniu 2015r co wprost sugeruje że finalny Windows 10 musi pojawić się wcześniej. Osobiście stawiałbym na premierę w marcu 2015r

nintyfan   11 #13 12.10.2014 14:27

AUTOR:
"że z każdą kolejną wersję"
Powinno być
"że z każdą kolejną wersją"

"po Viście zmieniało się jedynie UI. Oczywiście tylko z perspektywy zwyczajnego użytkownika,"
A co dla zwykłego użytkownika mogło się jeszcze zmienić? No może wymagania sprzętowe, ale nic więcej.

Autor edytował komentarz.
  #14 12.10.2014 14:35

System Windows jest tak dobry, jak szybko da się go przestawić do trybu "klasyczny" - bez zbednych wodotrysków i pozornych udogodnień pożerających gigabajty pamięci operacyjnej i dyskowej. Partycja zarchiwizowana Ghostem z win XP miała ok 500 MB, Win 7 ma 5-6 GB. Jeśli Win 10 będzie miał 15 GB to dzięki - czyli nic się nie zmieniło. Dalej to samo extensywne dziadostwo.

marcin_rom   7 #15 12.10.2014 14:49

Oceniać trzeba każdy etap życia oprogramowania, bo inaczej nie będą wiedzieć w jakim kierunku rozwijać oprogramowanie

qbaz   12 #16 12.10.2014 14:56

@Axles: Takich wpisów o Technical Preview jest ostatnio całe mnóstwo. Jak dla mnie, ten akurat, nie wnosi kompletnie nic, czego nie można się dowiedzieć od ok. tygodnia.
No, ale "pochwałka" dla autora, że mu się chciało :)
Pozdrawiam

xomo_pl   21 #17 12.10.2014 15:05

@AntyHaker obyś miał rację i wydanie finalne / bliższe finalnemu faktycznie coś wnosiło więcej niż na ten moment... bo póki co jest na prawdę kiepsko pod względem nowości... raczej przywrócono to co kiedyś zabrano...

piotr34.   5 #18 12.10.2014 15:07

@StarterX4: Nie stabilna ? to jest w zamyśle wersja "testowa" która ma na celu zapoczątkować to co ma być już w wersji stabilnej, która przewidziana jest dopiero za rok, kolejne wydanie bety, a ma być ich co najmniej kilka, mają wprowadzać do systemu, to co jest przewidziane, za pomocą też wprowadzonej do systemu aplikacji - feedback, której jej celem jest ocenianie poszczególnych funkcji w systemie, jak i też można zasugerować jakieś zmiany - co naszym zdaniem można by zmienić.
Pisać, że to jest dopiero niestabilna alpha/beta, mija się z celem, mam wrażenie, że nie korzystałeś z 10-tki, jaka beta jest stabilna ? skoro jest to w nazwie "beta" w tym wypadku techcal preview, a tak po za tym, u mnie 10-tka działa jak na tak wczesną wersję bardzo płynnie, nie ma u mnie tzw. zamrożenia się systemu (zawieszania się) dodam też że owa 10-tka jest już u mnie jako główny system, choć jestem świadom błędów które mogą wystąpić, no ale jak do tej pory, żadnych nie pożądanych rzeczy w działaniu systemu nie zauważyłem, to tylko takie jak na początek wersji - technical preview, pierwsze rzucenie okiem na to co jest, poczekajmy do wydania ostatecznej wersji i wtedy oceniajmy to czy microsoft wydał dobry system, czy też nie, jeśli tak się stanie, że nie uda się microsoftowi przekonać do 10-tki, wdedy będzie można stanowczo stwierdzić, że monopol się skończył, co w zamyśle inne systemy operacyjne, takie jak Linux czy Mac Os X mogą tylko zyskać.

Autor edytował komentarz.
  #19 12.10.2014 15:10

@piotr34.: Kazda wersja testowa jest z definicji niestabilna. I kropka.

Karol Kurczuk   10 #20 12.10.2014 15:25

Super system, jak na betę działa bardzo stabilnie, ja jestem zadowolony

  #22 12.10.2014 15:57

Chciałbym w Windows 10 zobaczyć opcję wirtualnych pulpitów, które można zahibernować wraz z aplikacjami znajdującymi się na nim. Pomście, że odpalacie sobie grę na wirtualnym pulpicie i hibernujecie sobie tą grę wraz z pulpitem. Albo pracujecie przy photoshop-ie i word-zie, które możecie odhibernować pracując dalej. To by było coś.

rychu-27   4 #23 12.10.2014 16:10

Jest już wersja PL Win 10 ?

Pablo79   11 #24 12.10.2014 16:40

@ZalogujSie (niezalogowany): O ile mi wiadomo to na wiosnę 2015 roku ma być wydana pełnoprawna wersja beta Windows 10. Premiera jest przewidziana na 2 połowę 2015 roku.

Pablo79   11 #25 12.10.2014 16:42

@rychu-27: Będzie ale najprawdopodobniej dopiero przy wydaniu finalnym.

  #26 12.10.2014 16:50

"Natomiast od Windows odsuwa się coraz więcej osób, gdyż lata jego stagnacji coraz dotkliwiej dają o sobie znać."

Powyższe zdanie to bzdura drogi Autorze nie poparta żadnymi dowodami Chyba, że za dowody przyjmiemy pojękiwania komentujących tu i ówdzie, ale to zbyt poważne nie będzie.
O sile środowiska Windows nie decyduje ani wygląd okienek, ani interfejs Metro, ani sposób machania myszą przez użytkownika, a tylko i wyłącznie dwa czynniki:
1. Dobra i względnie łatwa obsługa w miarę aktualnego sprzętu (sterowniki)
2. Potężna baza bardzo dobrego oprogramowania zewnętrznego

Chociażby dowodem na to jest fakt długoletniego olewania wirtualnych pulpitów, połówkowania okna (brak w Viście)/ćwiartkowania okna (brak w 7 i 8.1) oraz relatywnie ubogie możliwości eksploratora plików. Wszystko to budziło i budzi nadal salwy śmiechu użytkowników np. KDE tylko co z tego? Ano nic.

Od łindowsów to się mogą odsuwać świadomi użytkownicy i to tylko Ci którzy są w stanie zapewnić sobie gdzieś indziej odpowiednie środowisko pracy/rozrywki. No dobra, dodajmy jeszcze wiecznych masochistów wylewających później żale po forach.

Powyższe napisałem z pozycji użytkownika głównie linuksa (choć Windy zdarza mi się też używać).

Mk13   16 #27 12.10.2014 16:51

@rychu-27: Nigdy nie było wersji testowych systemu po polsku.

Jany   11 #28 12.10.2014 17:06

Do puki nie będzie można wyłączyć metro/modern i nie dadzą możliwośći włączenia aero glass i klasycznego menu start, ten system nigdy nie zagości na moim dysku. Sukces leży w wolności wyboru, dajcie mi możliwość Modern albo Classic, i już będzie dobrze.

Autor edytował komentarz.
piotr34.   5 #29 12.10.2014 17:08

@rychu-27: Obawiam się, że wersja PL będzie dopiero po testach, czyli po wydaniu stabilnej wersji na sklepowe półki, za rok. (chyba, że do tego czasu coś się zmieni)

Autor edytował komentarz.
  #30 12.10.2014 17:27

"sztuka dla sztuki" już kiedyś było i było propagandowym tzw "odbiciem" na zarzuty, iż jest w istocie dla nikogo
art. stawia się zaś po stronie "system dla systemu" czy też "zmiany dla zmian" i to wynosi pod niebiosa jako, że niby to nowoczesne, oczekiwane i takie tam ble bleeee i jest aż tak pocukrzone iż odnosi sie wrażenie, iż to tekscik sponsorowany
no cóż, w czystej formie, robienie piaru na plus

nintyfan   11 #31 12.10.2014 17:33

@Anonim (niezalogowany): Coś podobnego jest z Activities w KDE4.

floyd   15 #32 12.10.2014 17:37

@ZłyHans (niezalogowany): "Najpoważniejszą chyba wadą windowsa występującą od początku i której 10 raczej też nie naprawi są śmieci pozostające po odinstalowaniu aplikacji. "
To nie jest wina Windowsa, że po deinstalacji pozostają śmieci.
Windows odinstalowuje programy na podstawie deinstalatorów które tworzą autorzy programów, a ci często robią wszystko aby po odinstalowaniu zostawić po sobie jakieś ślady albo robią to niechlujnie. Najgorszy pod tym względem program jaki widziałem to QuickTime i po odinstalowaniu którego w rejestrze pozostaje setki wpisów, no i katalog z plikami aby można było ponownie dokonać instalacji.

Karol Kurczuk   10 #33 12.10.2014 17:59

@floyd: dlatego używam Iobit Uninstaller'a

  #34 12.10.2014 18:42

jany pisze, "Sukces leży w wolności wyboru, dajcie mi możliwość Modern albo Classic, i już będzie dobrze".

Przeciez masz to w win 10 !!

skrzypek   13 #35 12.10.2014 19:08

Mi się podoba :) znudziła mi się 7 więc chętnie spróbuje czegoś nowego :)

Piter432   10 #36 12.10.2014 19:18

Ja bym mógł nawet z chęcią poczekać na premierę stabilnej wersji, a potem zacząć współpracować z Microsoftem i wysłać im parę uwag, jeśli jakieś znajdę, szczególnie odnośnie personalizacji, którą masakrycznie ucięli w 8 i raczej niewiele się zmieni w 10.

florka   2 #37 12.10.2014 19:49

Nic nie wynikło dobrego z próby tego systemu na maszynie wirtualnej. Tak wolno chodziło wszystko, że stratą czasu tylko się skończyło. 80% procka (Pentium dual core T4300 @2,1 GHz 2,1 GHz ) i 2,6 GB pamięci RAM z 4GB

  #38 12.10.2014 19:51

Jedno denerwuje mnie już od łindowsa 8 i dalej pozostaje niezmienione, a mianowicie to, że po odpaleniu eksploratora plików nie przechodzę prosto do mojego komputeraqeq

dr.boczek   8 #39 12.10.2014 19:56

ja właściwie na kompie nie przechowuję żadnych żadnych danych więc postanowiłem spróbować, mam tam chyba athlona 6000 + i 2GB ram, chodzi przyzwoicie. Myślałem że będzie bardziej wymagający ale nie ma na co narzekać. chwilami sie trochę przycina bez powodu ale rzadko.
Ze sterownikami miałem trochę problemó - np drukarki hp laserjest p1005 nie potrafił zainstalować i drivery od win8 instalowałem, ze skanerem było podobnie. Wywaliłem te wszystkie cudaczne aplikacje wymagające konta w M$.

AntyHaker   18 #40 12.10.2014 20:37

@StarterX4: Ale ja go nie oceniam, napisałem jak jest - oczywiście w obecnym stanie. Poza tym, nie boję się instalacji jako główny system, bo równolegle korzystam z Minta więc w razie czego odcięty od sieci nie będę xP

onmo (niezalogowany): Też mi się tak wydaje, aczkolwiek na razie jest zbędny.

arms (niezalogowany): A tam od razu pracują. Wiele osób go zainstalowało w myśl - dają za darmo to biorę. Tylko tyle i aż tyle.

ZalogujSie (niezalogowany): Znam te plotki, aczkolwiek wolę opierać się na bardziej oficjalnych informacjach. Zatem za około rok.

@nintyfan Dzięki za błąd - poprawione. A co do pytania. Mogło zmienić się wiele - nowe funkcje, usunięcie zbędnych funkcji, poprawienie tego zapapranego rejestru, zwiększona wydajność etc etc.

Anonim (niezalogowany): U mnie lekko zapchany już Windows ma dokładnie 14.8 - więc poniżej Twojej magicznej granicy 15 xP A tak poważnie, Win7 ma ~20GB po instalacji, więc i tak jest znacznie lepiej. Moja miałaby mniej, ale używam tych kopii potrzebnych do przywracania do danego punktu w czasie (a to +5GB).

@qbaz Sęk w tym, że żaden z nich nie opisywał działania Win10 na dysku w normalnej pracy. Wszystko na wirtualkach przy kilku "syntetycznie" otwartych programach. Zero gier, zero większego zużycia. Ja jak by nie patrzeć męczę go już trochę i śmiało mogę o tym napisać. Te wpisy o których wspominasz były zazwyczaj robione na szybko, byleby być pierwszym.

@xomo_pl Z przywróconych rzeczy jest w zasadzie tylko Menu Start - reszta to całkowite "nowości" dla tego systemu. Nie wiem czy mam rację czy nie, gdyż opieram się tylko na oficjalnych danych, a nie proroctwach xP

@Roman BrzeszczyszczykiewiczŻadna nowość - widziałem to jeszcze przed zrobieniem tego wpisu xP Tak czy siak, zwykły koncept i do tego brzydki.

@rychu-27 Nie ma.

@Jany Ale przecież nie licząc Aero Glass to właśnie to Win10 oferuje o.O

e-kloszard (niezalogowany): Rozumiem że każdego użytkownika Windows sprowadzasz do idioty, który sobie z niczym innym nie poradzi? Ehh xP Ale w zasadzie się zgadzam, choć nie do końca oczywiście.

@florka Problem w tym, że większość "recenzji" tak właśnie powstała xP

Autor edytował komentarz.
  #41 12.10.2014 21:41

@Anonim (niezalogowany): Dokładnie. Ale każda wersja jest dla tych z wolnym czasem, z wolnym miejscem na dysku. Do obejrzenia i do testowania. A nie do ogólnego już używania. Wiele opcji nie działa w testowych wersjach. Ja już znalazłem choćby 7 takich opcji.

  #42 12.10.2014 21:42

@floyd: Owszem masz rację ale winda nic z tym nie robi i na to pozwala a mogła by zrobić z tym porządek i ogarnąć to trochę.

MrBeckham666   19 #43 12.10.2014 21:55

super wpis nie pierdzielisz głupot i to jest najważniejsze:)

mam 8 i nie narzekam chodz rewelacji nie ma:)

trzeba mieć tylko nadzieję że 10 to bedzie dobrze poprawiona 8:)

MrBeckham666   19 #44 12.10.2014 21:57

@piotr34.możliwe że w wersji developer się ukaże. no ale nic nie wiadomo;]

MrBeckham666   19 #45 12.10.2014 21:58

@AntyHaker: a niech instalują w koncu królili doświadczalne muszą jakieś być:)

qbaz   12 #46 12.10.2014 22:03

@AntyHaker: Naprawdę jest całe mnóstwo takich "opisów", bo sporo osób używa TP jako głównego systemu na co dzień. Nawet gdy były robione na szybko, wielokrotnie mówią więcej niż Twój tekst.
Ty jedynie zgrabnie zebrałeś do kupy to, co już wiadomo i nic poza tym. Jeżeli masz już doświadczenie z działaniem na co dzień, to W KOŃCU to opisz, bo w tekście nie ma o tym ani słowa.
Pozdrawiam

  #47 12.10.2014 22:24

@tomodachi (niezalogowany): te twoje wypociny to reklama linuksa? bo ja używałem (kiedyś) i już nie wrócę - linuks to system dla fanatyków, normalni użytkownicy moga dostać przy nim nerwicy, no chyba że tylko poczta i internet, ale wtedy to obojętnie jaki system

AntyHaker   18 #48 12.10.2014 22:35

@MrBeckham666: Od razu króliki doświadczalne - po prostu miłe osoby poświęcające swój czas w imię wyższych celów :D

@qbaz Zamiast mnie pozdrawiać, zadaj konkretne pytania, a gwarantuje że się do nich ustosunkuje. Jak na razie narzekasz i nic poza tym. Brak jakichkolwiek konkretów, a zapewniam że chętnie Twoje wszelakie wątpliwości rozwieje.

Co do samej zasadności etc - zapewniam, że takich wpisów jest mniej niż Ci się wydaje. Poza tym, gwarantuję że żadnego z tych wpisów nie czytałem, a mój jest całkowicie oparty na moich doświadczeniach, a nie jest zlepkiem wypocin innych xP

Poza tym, co mam Ci opisać z działania na co dzień? Działa stabilnie, równie szybko co poprzednik. Napisałem wyraźnie, że nie mam problemu ze sterownikami od Lenovo. Co jeszcze chcesz wiedzieć?

Tyle dobrego, że uważasz mój tekst za "zgrabny" :D

Autor edytował komentarz.
MrBeckham666   19 #49 13.10.2014 01:27

nie mam na mysli autora akrtykułu to jest tester zgadzam się;p

mam raczej na mysli tych co myślą że system za free dał ms i można go zainstalować na stałe zamiast aktualnego pirata np.

w wiekszosci pewnie instaluja dzieci albo osoby nie majace pojecia ale przynajmniej ms ma z kogo zbierać logi.

  #50 13.10.2014 01:49

No nie,kafelki wrocily.Ja podziekuje.

  #51 13.10.2014 02:40

1.Rozwodzenie się nad menu start jest zabawne. To żadna nowość, tylko wrócenie do starego pomysłu + durne kafelki.
2. Wirtualne pulpity działają źle i mają bardzo słabą funckjonalnośćna dziś.
3.Nawet głupich ikon nie chciało im się zmienić, tylko dalej to co z Visty.
4.Usprawienia w jądrze? Jakie to usprawnienia? Można źródło?
5.Już Win8 mial miec małe aktualizacje na zasadzie Win 8.1, 8.2, 8.3 itd.

  #52 13.10.2014 03:30

"Nowa odsłona systemu z Redmond wygląda bardzo interesująco..."

Nie autorze, nie wyglada interesujaco. Rzeczywistosci nie zaczarujesz.

Deliryk   10 #53 13.10.2014 07:19

Czyli podsumowując okiem zwykłego użytkownika: nic istotnego co by uzasadniało zmianę używanego obecnie windowsa 7.

Tak naprawdę cel i sens powolnej ewolucji Windowsa pokazuje ostatni obrazek we wpisie: "One store".

Autor edytował komentarz.
  #54 13.10.2014 07:56

Jak zmodyfikować instalator Windows 7. 8 i 8.1 i usunąć zbędne elementy - http://www.download.net.pl/jak-zmodyfikowac-instalator-windows-7-8-i-81-i-usunac...

SmallBoobsLover   7 #55 13.10.2014 09:07

IE11 nadal z tym górnym, brzydkim paskiem eh... kiedy oni pójdą po rozum do głowy i zwolnią grafików kacapów.

bystryy   10 #56 13.10.2014 09:37

@Benek USA (niezalogowany): "Jednym elementem z zauważonych zmian, przynajmniej dla mnie. Nie potrzeba już instalować żadnych Codec Pack. Praktycznie każdy film, z rożnym rozszerzeniem zapisu działa płynnie. Filmy Full HD zrzucone z wielu kamer działają płynie w Windows Media Player."

No popatrz, zupełnie jak w Linuksie ;) Niestety po jakimś czasie pojawia się nowa wersja kodeka lub nowe kodeki i na każdym systemie zabawa zaczyna się od początku.

bystryy   10 #57 13.10.2014 09:41

@floyd: "Najgorszy pod tym względem program jaki widziałem to QuickTime i po odinstalowaniu którego w rejestrze pozostaje setki wpisów"

Oj, to nie widziałeś jeszcze, ile śmieci zostawia po sobie Nero albo Corel Draw ;)

SinTom   8 #58 13.10.2014 09:51

"W zasadzie można śmiało napisać, że z każdą kolejną wersją po Viście zmieniało się jedynie UI." W zasadzie tak można powiedzieć, że od Windowsa 95 do Windows 7 GUI prawie się nie zmieniło ale to właśnie to, że w 8 się zmieniło doprowadziło do tak nie przychylnych opinii.

"Natomiast od Windows odsuwa się coraz więcej osób, gdyż lata jego stagnacji coraz dotkliwiej dają o sobie znać. " W statystykach tego nie widać. Właściwie to niema nadal rozsądnej alternatywy dla Windowsa.

  #59 13.10.2014 10:12

No tak wszyscy piszą że nawet ten Windows 10 jak na tak wczesną wersje nieźle działa. No a niby jak ma działać jak to przecież 8.1 z kolejnym update który ma się tylko inaczej nazywać żeby było większe wow i by było głośno o nim w internecie .

jaskmar   7 #60 13.10.2014 10:34

Hmm, mi ten system się nawet nie zainstalował, chyba chciał dodatkowe sterowniki do dysku (wtf?!), trzeba poczekać na jakieś późniejsze wydanie

floyd   15 #61 13.10.2014 11:15

Uwielbiam czytać komentarze tych co nie używają Windowsa, ale czują wolę Bożą, aby podzielić się swymi światłymi myślami na temat najnowszej wersji tego systemu. :)

Autor edytował komentarz.
AntyHaker   18 #62 13.10.2014 14:30

@MrBeckham666: Cóż tak zawsze było i tak zawsze będzie. Zazwyczaj testowe oprogramowanie traktowane jest jako darmowe xP

Anonim (niezalogowany): Źródła Ci nie podam, bo nikt tym się nie chwali. Jest przeskok z 6.3 na 6.4, więc coś w nim poprawiali. Myśl co chcesz. Poza tym, widziałeś jak wyglądała testowa wersja Win8, czy za młody jesteś? Jeśli widziałeś, to nie oceniaj wyglądu.

Co zaś się tyczy drugiego anonima - n/c ....

@Deliryk Trudno się z Tobą nie zgodzić ^^

@SmallBoobsLover Mógłbyś napisać dokładnie o co Ci chodzi? Bo nie bardzo rozumiem.

@SinTom Niby tak, ale powiedzmy sobie szczerze - większość tutaj komentujących (oczywiście nie wszyscy) pamięta najdalej do XP, niekiedy tylko Vistę ... Zatem wracanie tak daleko nie ma sensu.

Co do drugiej części - widać i to bardzo wyraźnie. Windows dalej jest wysoko, ale już nie tak jak kiedyś.

Autor edytował komentarz.
TomaszK-Poz   8 #63 13.10.2014 14:43

@Pablo79: W 10 jest ekran startowy modern

Waka   8 #64 14.10.2014 09:01

@StarterX4: Monopol Windowsa pewnie kiedyś się skończy, ale raczej później niż prędzej. Ma prawie 90% (po raz pierwszy od lat są poniżej tego pułapu), reszta systemów ma relatywnie niskie udziały na rynku i nie widać kogoś kto mógłby zagrozić. OS X jest, był i będzie systemem przeznaczonym tylko na drogie zabawki Apple, więc raczej odpada. Linux jest strasznie rozdrobniony i każda dystrybucja to inna bajka. Poza tym it's all about apps. Windows ma nadal bardzo pokaźny pakiet ekskluzywnych aplikacji bez których niektórym ciężko się obyć, przykładowo MS Office, który nadal nie ma godnego przeciwnika. Jednak aplikacje można zamienić, ale z grami już tak lekko nie ma.

kajzer121   8 #65 14.10.2014 16:23

@florka: Na maszynie wirtualnej dobrze jedynie chodzi windows xp na takim komputerze.. Nie ma najmniejszego sensu instalować windows 10 na maszynach wirtualnych..

  #66 15.10.2014 00:04

Czemu nie ma nic o szpiegowaniu użytkowników tego systemu? Przecież ten system to jeden wielki trojan. W następnym systemie wprowadzą obowiązkową opłatę abonamentową i dopiero kasa będzie płynęła do M$.

AntyHaker   18 #67 15.10.2014 12:00

@Anonim (niezalogowany): Tak, tak. Potem się obudzisz i znów do szkoły pójdziesz ... Nic o tym nie pisałem, bo nie o tym jest wpis. Wpisy na ten temat poczyniły inne osoby. Poza tym, co to za szpieg, skoro każdy o tym wie i na stronie pobierania jest to ładnie wymienione?...

amsteldam   3 #68 15.10.2014 17:18

obecnie używam W 8.1 na lapie na i3 z8ramu i ssd. nie zawiesł sie ani razu działa płynnie korzystam z wszystkich aktualizacji. do braku Startu przyzwyczaiłem sie Używam tez czasami modern UI Wykorzystuje tez prawą belke - żadnych problemów. z wszystkich Windowsów począwszy od 95. 98. Me. 7 ten jest najlepszy. jedyny minus to problemy z uruchomieniem starszych programów ale jest ich coraz mniej.

  #69 23.10.2014 15:04

@StarterX4: Monopol Windowsa może przerwać tylko Apple

AntyHaker   18 #70 23.10.2014 22:06

@nettmanek (niezalogowany): Apple? Proszę Cię ^^ Już prędzej Google.

  #71 04.11.2014 12:59

@ZalogujSie (niezalogowany): Nie zapominajmy, że wersję zmieniają się podczas aktualizacji, wiec można dojść tak do stabilnej wersji bez ponownego formata.

  #72 19.05.2015 19:59

@Axles: ja kiedyś zwariowałem i zainstalowalem windows 10 technical preview jako główny system.Nawet antivirusa nie było.

Axles   16 #73 21.05.2015 09:07

@Anonim (niezalogowany): A widzisz mnie się zmieniło od czasu napisania posta i odważyłem się zainstalować Win 10 jako główny system na notebooku :)