Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Znalezisko, czyli co ma Red Hat do Ligi Mistrzów

Witam

W tym tygodniu w ramach Ligi Mistrzów oglądać mogliśmy, jak Barcelona gromi Szachtar Donieck. Wyjątkowo udało mi się zdążyć na początek transmisji. No i niespodzianka - na ekranie telewidzów najbardziej elitarnych rozgrywek piłkarskich Europy wyświetlono .... Linuksa :)

Może sprawę bym przemilczał, ale ku mojemu zdziwieniu, do dnia dzisiejszego w Internecie nikt na to nie zwrócił uwagi. Poszukałem chwilę na Ipli i proszę bardzo, oto rzeczona sytuacja:

Nie jest to dla mnie żaden szok - oprogramowanie do transmisji telewizyjnych musi być niezawodne i specjalistyczne, nie dziwi mnie też wybór Red Hata (bo właśnie o niego chodzi, na co naprowadził mnie napis "Psyche") - to duża firma z supportem.

Myślę za to, że taka ciekawostka to fajna sprawa. Zwłaszcza w kontekście biadolenia o bezużyteczności Linuksa czy teorii, że jest potrzebny tylko geekom. Oczywiście mogło być lepiej (takie napisy mało kogo by zachęciły do przesiadki), ale nie ma co narzekać. Kto wie, może kiedyś doczekamy się reklam Ubuntu na bandach finału Champions League? :) 

Komentarze

0 nowych
TestamenT   11 #1 08.04.2011 18:05

"Zwłaszcza w kontekście biadolenia o bezużyteczności Linuksa czy teorii, że jest potrzebny tylko geekom."
No pięknie teraz tym co tak biadolili może świat się zawalić :D

Zacna ciekawostka aczkolwiek w szoku nie jestem :)

webnull   9 #2 08.04.2011 18:07

No ładnie, ładnie.

Niezła ciekawostka.

Teraz kilka milionów ludzi będzie kojarzyć "RedHat" i "Linux" ze... sportem haha ;-)

Ryan   15 #3 09.04.2011 13:32

A nie dostrzegasz tego, że w tym "niezawodnym i specjalistycznym" potoku do transmisji telewizyjnej coś jednak zawiodło, skoro widać było prompt logowania?

BenderBendingRodriguez   6 #4 09.04.2011 13:39

Windowsa lepiej znają dzięki szeroko znanym BSOD :)

ulth   4 #5 09.04.2011 14:16

Dajcie mi coś takiego jak Cfos speed na linuxa i przechodzę bez zająknięcia. Przy ściąganiu w sieci, ping w linuxie dochodzi do kilku tysięcy ms i nie ma żadnego programu do optymalizacji łącza. Dzielić łącza na dwa kompy się nie da w linuxie.
Tyle w temacie.

BenderBendingRodriguez   6 #6 09.04.2011 14:22

@ulth

Czy sądzisz że firmy korzystałyby z Linuxa gdyby nie było oprogramowania do traffic shaping'u? Po prostu nie szukałeś wystarczająco długo...

BenderBendingRodriguez   6 #7 09.04.2011 14:34

@ulth

Albo przepraszam, nie szukałeś wogóle...

webnull   9 #8 09.04.2011 15:37

@ulth
Oj, szkoda słuchać takich bzdur :-)

W większości routerów jest zainstalowany Linux, i że niby spowalnia on łącze?

Jeszcze się z czymś takim nie spotkałem.

przemo_li   11 #9 09.04.2011 15:53

@ulth
Ja się nie znam, ale kolega ze studiów zarządzał siecią blokową. Nawet kompa z prockiem 4 rdzeniowym specjalnie kupował i całość hulała na Debianie. Ale może on się po prostu nie zna? Może pomylił konsolę Debiana (bo miał instalkę bez GUI), z pulpitem Wingrozy?

Zresztą zespół DP też jest ciemny skoro "wciskają" sprzętowe routery Vayaty jako rozwiązanie oparte na Linuksie.

Ale co ja tam mogę wiedzieć, ja tylko korzystam z sharpera na pojedynczym kompie, że Fx ma pierwszeństwo przed całą resztą. Działa, ale może po prostu czytać nie umiem.

:P

przemo_li   11 #10 09.04.2011 15:56

Zaś co do tematu Linuksa wyskakującego tu i uwdzie, to na necie co chwila wyskakują informacje o "alternatywnych" programach użytych w filmach.

O dziwo w filmie może być wyeksponowany sprzęt z jabłuszkami i to całkiem nachalnie, za to już nie jest pokazane żadne oprogramowanie zamknięte. Np. CSI kryminalne zagadki lub Doktor House.

@Ryan
Może to była część umowy RH i organizatorów ;)

przemo_li   11 #11 09.04.2011 15:57

@ulth
Wszystkie parametry połączenia czy to radiowego czy wifi można w Linuksie ręcznie modyfikować albo przez GUI (OpenSuSE ma najlepsze konfiguratory graficzne) lub przez pliki konfiguracyjne.

Ave5   8 #12 09.04.2011 17:04

@ Ryan

Popatrz na to z innej strony - ile razy w historii Ligi Mistrzów widziałeś takie potknięcia? Ja po praz pierwszy, a oglądam od daaaawna. Problemy z transmisją były tylko przy ekstremalnych warunkach pogodowych.

4lpha   9 #13 09.04.2011 17:10

Dobre! Ale domyślam się, że transmisja odbyła się bez kłopotów pomimo wyskoczenia prompta?

Ave5   8 #14 09.04.2011 17:12

Zgadza się, problemów nie było. Sam prompt zniknął po jakichś 20 sekundach.

Ryan   15 #15 09.04.2011 17:25

@webnull: Szukajcie a znajdziecie. Problem, którego tym razem nie znasz, nazywa się buffer bloat. Zerknij na blog Jima Gettysa, jeśli Cię zagadnienie interesuje. Żeby być sprawiedliwym nie dotyczy to wyłącznie Linuksa, ale błędna jest Twoja asercja, że jeśli ty o czymś nie słyszałeś, to nie istnieje to.

@przemo_li: Jasne, a bugcheck podczas olimpiady to była umowa z MS. :>

@Ave5: Spoko, tylko że wyciąganie wniosków na temat niezawodności Linuksa na podstawie historii LM i jednego zrzutu ekranu jest trochę naiwne. ;)

ktośtam   5 #16 09.04.2011 19:39

"na co naprowadził mnie napis "Psyche""
A napis "Red Hat Linux", widoczny bardzo wyraźnie, Cię na to nie naprowadził?

Ave5   8 #17 09.04.2011 19:52

Nie, bo nie zanotowałem go podczas oglądania w TV - zauważyłem dopiero na screenie.

  #18 09.04.2011 20:20
webnull   9 #19 09.04.2011 22:59

@Ryan
Faktycznie tego typu problem istnieje, dobrze tylko, że mnie on nie dotknął. Dzięki za informację.

Ryan   15 #20 09.04.2011 23:04

Przeczytaj uważnie blog. Ten problem dotyka *każdego* i jest związany z wykorzystywaniem na dzisiejszych łączach archaicznych optymalizacji.

XeonBloomfield   5 #21 09.04.2011 23:09

@przemo_li | 09.04.2011 15:53:

Vyatta jak już to software'owy router, który jest tak inteligentnie skonstruowany, że wystarczy średniej klasy sprzęt i obsłuży vortal taki jak dobreprogramy.pl...

Przykładowo kiedy dobreprogramy.pl migrowały na Vyatta'e użyto do tego celu serwera HP ProLiant ML110 z procesorem Core 2 Duo i 1GiB pamięci RAM, który przy obciążeniu dużo większym niż poprzednie routery miał ogromny zapas mocy dla jeszcze większego ruchu...

przemo_li   11 #22 10.04.2011 00:07

@XeonBloomfield
Dokładnie to napisałem. Tylko wyśmiałem ultha, że niby redakcja DP robi nas w balona opisując, że Vyatta jest oparta o Linuksa. Tyko nazwa mi się pomyliła.

@Ryan
A jakże by inaczej? ;)
PS możesz podać linka do konkretnego artykułu z bloga jg's? Czytam i czytam o tym bufferbloat i doczytać się związku nie mogę.

Ryan   15 #23 10.04.2011 00:18

Praktycznie każdy tekst o BB dotyczy Linuksa (i Windowsa i praktycznie całego istniejącego softu). Przykładowo tutaj:

http://gettys.wordpress.com/2010/12/07/bufferbloat-and-network-neutrality-back-t.../

Jim pisze:
"And that is part of how we got so badly into this mess: we’ve sized many of the buffers for the worst case situation (and then some for good measure), and then, without thinking, believe the same buffering will work well on a very slow network (e.g. the txqueuelen setting for many Linux network device drivers)."

Zabawne jest też to, że wpisując w Google samo txqueuelen pierwszym wynikiem (u mnie przynajmniej) jest:

Linux Increasing The Transmit Queue Length (txqueuelen)
-- Explains how to setup and increase the txqueuelength parameter per network interface under Linux to improve network performance.

A w samej treści:

High value is recommend for server connected over the high-speed Internet connections that perform large data transfers.

Czyli powszechna wiedza jest dokładną odwrotnością tego, o czym piszą Jim Gettys i Van Jacobson. :) Niezłe podsumowanie tego gdzie co jest źle i dlaczego znajduje się tutaj:

http://gettys.wordpress.com/2010/12/13/mitigations-and-solutions-of-bufferbloat-.../

kamil_w   10 #24 11.04.2011 17:47

I proszę - sam wpis to zwykła ciekawostka (którą również zauważyłem na żywo), ale za to po raz któryś już natrafiłem w komentarzach na informacje, które mnie zaciekawiły i o których nie omieszkam poczytać (a dokładniej chodzi mi o buffer bloat i Vyatta).

BenderBendingRodriguez   6 #25 11.04.2011 17:56

@Ryan

Dlaczego mówisz że powszechna wiedz jest odwrotnością skoro te rekomendowane ustawienia są dla połączeń o dużej prędkości. Chyba ciężko byłoby znaleźć jakiś złoty środek w tym wypadku?

Ryan   15 #26 13.04.2011 12:47

Dla łączy o wysokiej przepustowości buforowanie jest jeszcze silniej niewskazane. Serio, przeczytaj teksty Gettysa, będzie Ci łatwiej punktować to o czym napisałem. :)