r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Coraz więcej gier kupujemy na Xbox Live Arcade, Minecraft prowadzi

Strona główna Aktualności

Okazuje się, że nie tylko na wydanych na płytach grach na Xboksa 360 można sporo zarobić. Microsoft oficjalnie nie podaje liczb związanych z Xbox Live Arcade — swoją platformą dystrybucji cyfrowej gier, zazwyczaj mniejszych niż te z płyt, tańszych i nierzadko stworzonych w niezależnych studiach — ale sprzedaż przeanalizowała firma FADE. Wyniki wykazały ponadto, że dystrybucja cyfrowa w ostatnim roku znacznie zyskała na popularności wśród posiadaczy konsol Microsoftu.

Xbox Live Arcade pobił w 2012 roku rekord sprzedaży. Użytkownicy wydali tam w sumie 290 milionów dolarów — dwa razy więcej, niż rok wcześniej. Dystrybucja cyfrowa ma się więc coraz lepiej na tych konsolach, a tymczasem sprzedaż gier w pudełkach spada. Analizy z końca ubiegłego roku mówią, że w 2012 roku Amerykanie wydali na gry na konsole 23% mniej, niż w 2011. Producenci konsol (a przynajmniej Sony) znów odwlekają usunięcie ze swoich urządzeń napędów optycznych, a za rogiem czają się urządzenia spełniające tę samą funkcję, ale bazujące tylko na dystrybucji cyfrowej (SteamBox), albo nawet na strumieniowaniu gier z chmury (OUYA). Trudno przewidzieć, czy zmienią one w znacznym stopniu przyzwyczajenia graczy, choć kuszą cenami. W miejscach, gdzie łącza są nie najlepsze, płyty raczej tak szybko z użycia nie wyjdą.

Jeśli chodzi o popularność poszczególnych pozycji na XBLA, najwięcej zarobił wydawca Minecrafta. Gra w wersji dla Xboksa 360 ma kilka niespotykanych na innych platformach funkcji, jak tryb multiplayer z podzielonym ekranem, nieco inny interfejs, tutoriale i możliwość gry ze znajomymi z Xbox Live. Minecrafta kupiło prawie 5 milionów graczy, co przyniosło prawie 100 milionów dochodu. Dużym hitem okazał się także The Walking Dead, pobrany ponad 2,5 miliona razy, ale tu zyski są 10 razy mniejsze — w końcu odcinki gry były dostępne za darmo. Milion sprzedanych kopii, za niecałe 15 dolarów każda, zaliczyła pozycja Trials Evolution. W podobnej cenie dostępne były Counter-Strike: GO, Castle Crashers, Gotham City Impostors, I Am Alive, Alan Wake's American Nightmare i kilka innych gier, które zarobiły 3-4 miliony dolarów każda, ze sprzedaży przekraczającej 200 tysięcy sztuk.

r   e   k   l   a   m   a

Oczywiście sprzedaży „pełnowymiarowych” gier pozycje z XBLA jeszcze nie dogoniły. Kinect Adventures! od premiery w 2010 roku sprzedało się około 17 milionów kopii, pozycje z serii Call of Duty nierzadko sprzedają się w nakładzie liczącym kilkanaście milionów sztuk. Może jednak za kilka lat zobaczymy je w końcu także w dystrybucji cyfrowej.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.