DirectX 11 zapowiedziany

23.07.2008 16:17, Autor: TomisH, Kategoria: News
NewsImage

Podczas tegorocznego GameFest firma Microsoft oficjalnie zapowiedziała kolejną, jedenastą już wersję bibliotek DirectX. Najnowsza edycja, podobnie jak poprzednia, przeznaczona będzie tylko pod Windows Vista. Pojawi się także w kolejnych odsłonach systemu.

Jak pamiętamy, kiedy wypuszczono DX10, użytkownicy zmuszeni zostali do zmiany kart graficznych na takie obsługujące nowy standard. "Jedenastka" na szczęście takiej rewolucji nie wprowadza - jest kompatybilna z poprzednią wersją bibliotek, a więc także z obsługującym je sprzętem.

DX11 niesie ze sobą także nowe technologie, które pozwolą na użycie GPU kart jako równoległego procesora o ogólniejszym zastosowaniu (więc nie tylko odpowiedzialnego za grafikę), czy poprawią rozłożenie "mocy" na wątkach w maszynach wielordzeniowych (czas najwyższy). Dojdzie również sprzętowe wsparcie dla teselacji, co umożliwi twórcom gier pokazanie w swoich tytułach ładniejszych, mniej kanciastych brył przy oglądaniu modeli z bliska.

Źródło: Gamikaze
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze (97)  

Avatar
Balon (niezalogowany) | 23.07.2008 16:19#1

yeah!

Avatar
yro (niezalogowany) | 23.07.2008 16:21#2

jak zwykle tylko na viste

Avatar
Alien (niezalogowany) | 23.07.2008 16:27#3

Najnowsza edycja, podobnie jak poprzednia, przeznaczona będzie tylko pod Windows Vista.
10 nie jest do konca przeznaczona tylko na viste ]:->

Avatar
-X- (niezalogowany) | 23.07.2008 16:43#4

lol "jest kompatybilna z poprzednią wersją bibliotek, a więc także z obsługującymi je sprzętami"

Mam to rozumieć tak ja to rozumiem? To samo z paroma funkcjami działajacymi na starych kartach zgodnych z DX 10? Jesli tak to panowie z M$ nie daje się nowego numerka w wersji bo to absurd.
Nvidia nam odgrzeje znowu 8800gt i sprzeda jako 10800 oczywiście na pudełku będzie DX 11 Ready.

Avatar
fastman92 (niezalogowany) | 23.07.2008 16:46#5

na pewno wejdzie z windows seven.
ZAuważcie, że skoro Directx 9.0 MS dał w instalatorze to z tego mogli również skorzystać nie tylko użytkownicy windows ale też linux przez wine. Ale MS nie lubi linuxa ani starzych windowsów.

Avatar
kkthx (niezalogowany) | 23.07.2008 16:47#6

Zapowiada sie super , a moze nawet PRZELOMOWO, bo DX10 nic nie wnosil, wiec pora na 11 by odswierzyla i poprawila reputacje.

Czekam na dx11 i gry na nim.. oj beda piekne chyba

Avatar
Los_Emilos (niezalogowany) | 23.07.2008 16:57#7

A wiadomo kiedy wyjdzie?

Avatar
Puma (niezalogowany) | 23.07.2008 17:01#8

Aha ta vista, nie drzwiami to oknem jest wpychana klientom ;)

Avatar
edi15ta (niezalogowany) | 23.07.2008 17:02#9

No tak Apple zapowiedzialo OpenCL w Snow Leopardzie, wiec M$ tez musial sie pochwalic ze nad taka technologia rowniez pracuje.

Avatar
windozer (niezalogowany) | 23.07.2008 17:03#10

Tak trzymać MS, ciągły nacisk na rozwój gdy konkurencja zmaga się ze stagnacją!

Avatar
tomko222 (niezalogowany) | 23.07.2008 17:05#11

wole OpenGL...

Avatar
Dawid (niezalogowany) | 23.07.2008 17:07#12

A dla XP to nie łaska??

Avatar
Rodzyn1985 (niezalogowany) | 23.07.2008 17:15#13

I dobrze, że nie będzie tylko z Windowsem Seven oraz karty graficzne dzisiaj z DX10 będą miały funkcje niektóre DX11 :) Widać, że MS uczy się na błędach :)

Tylko ciekaw jestem jak to w grach będzie wyglądać między DX10 a DX11 choć wiem, że DX to nie tylko gry :]

Avatar
JarekMk (niezalogowany) | 23.07.2008 17:27#14

Zostaje przy OpenGL :]

Avatar
Platonow (niezalogowany) | 23.07.2008 17:34#15

O! Coś ciekawego! Mam nadzieję, że to naprawdę wspomoże odtwarzanie aplikacji z Dx9, a jednocześnie będzie kiedy to możliwe włączac te nowe technologie. :)

Avatar
Gugu (niezalogowany) | 23.07.2008 17:44#16

Vista to ogromny zawód, będę czekał na DirectX pod xp, albo na nowy system, tak jak większość dużych znanych korporacji.

Avatar
Ender (niezalogowany) | 23.07.2008 17:47#17

nie rozumiem. to co to bylo dx 10.1? mam 8800gt, to dx 11 pojdzie na nim?

Avatar
MaxDamage (niezalogowany) | 23.07.2008 17:48#18

Jeszcze nie został wykorzystany potencjał dx10 a juz zapowiedziano 11. Czyżby 10 była niewypałem? I tylko chwytem marketingowym Visty?

Więc mogę już reklamować na aukcji mojego nędznego G8600 jako zgodnego z directx 11 :D


Mądrości sobie i Wam życzę...

Avatar
efdf (niezalogowany) | 23.07.2008 17:50#19

ciekawe czy bedzie directx 20 -_-

Avatar
Energizer (niezalogowany) | 23.07.2008 17:53#20

A i tak nie ma to jak OpenGL :-)

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 17:54#21

"Najnowsza edycja, podobnie jak poprzednia, przeznaczona będzie tylko pod Windows Vista."
Zmuszają do przejścia na Viste

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 17:58#22

Jeśli Windows Seven okaże się klapą tak jak Vista to ja po raz kolejny zostaje na XPeku z DX9 i przeczekam na godnego następcę XP.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 18:05#23

po co directX 11 ??? skoro bardzo malutko gier obsługuje wersję 10

Avatar
no ja (niezalogowany) | 23.07.2008 18:14#24

A ja nie widzę w grach żadnej różnicy między DX9, a DX 10.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 18:15#25

Jeh myślę, że 10 była niewypałem choć ruznica byą zauwarzalna w porównaniu do 9 a 11 cho cho ciekawego jaki będzie dirctx za 20, ale za ten czas Microsoft upadnie a rządzić będzie linux, macOS.

Avatar
elmer (niezalogowany) | 23.07.2008 18:22#26

po co maja robic DX na starego xpka, skoro napedzaja sami rynek. nowy dx -> nowe gry -> nowe wymagania -> nowe karty grafiki. kolejny raz bedzie trzeba wydac kilkaset pln zeby pograc w nowosci... a kiedys wystarczal p 166 mmx i wszystko szlo ]:->

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 18:31#27

-Ender "...jest kompatybilna z poprzednią wersją bibliotek", więc zdaje się, że będzie działać... przynajmniej tak mi się wydaje. Poza tym wydaje mi się że 8800GT nie obsługuje DX w wersji 10.1.

Tak propo OpenGL to, co się z nim dzieje? Ostatnia wersja jest z sierpnia 2006... chyba, że coś przegapiłem?

Avatar
slawex1983 (niezalogowany) | 23.07.2008 18:37#28

W historii TYLKO z wersją 10 jest tak, że do działania wymaga karty, która go obsługuje. MS wraca do starych zwyczajów. Przypomnę, że GeForce 1 (DX6) obsłuży część gier DX9.

Avatar
G.Gn7 (niezalogowany) | 23.07.2008 18:47#29

To źle bo bie dość że DX 11 będzie skutecznie eliminował wieloplatformowość gier to jeszcze będzie tylko i wyłącznie pod nędzną śVistę. Żenada... :-(

Już tylko czekać na podniety w stylu "Linux to syf, bo nie ma na niego dobrych gier"

Tak samo kiepsko zapowiadają się następne gry - tylko pod śVistę! Gracze to będą mieli przekichane... nie dość, że będą musieli przejść na śVistę ze starego dobrego XP, to jeszcze będą musieli nie wiadomo jaki drogi sprzęt kupować raz, że ta śVista będzie wymagać nie wiadomo ile, a dwa, to wymagania gier....

Dobrze, że sprzęt szybko tanieje, ale patrząc na oprogramowanie (z wyjątkiem OpenSource) to wymagania rosną, a wydajność jest ta sama jaka była i to pod warunkiem, że sprzęt będzie lepszy.
To specjalnie tak M$ robi tj. deoptymalizuje kod oprogramowania(patrz śVista) aby zmusić innych do zmiany komputera, nawet jeśli obecny komputer dobrze działa i XP na min śmiga.
Tak więc nie kupię śVisty i zrezygnuję z gier, które są/będą tylko na śVistę.

Avatar
BlackEagle (niezalogowany) | 23.07.2008 18:52#30

"jest kompatybilna z poprzednią wersją bibliotek" - poprzednia to DirectX 10, a nie "poprzednie", czyli 9 i 8... Nawet czytać ze zrozumieniem nie potraficie, bo zamiast sie uczyć to na forach siedzicie.

Avatar
ppp (niezalogowany) | 23.07.2008 18:56#31

Opengl to syf.Strukturalny i zle udukomentowany.

Avatar
gww15 (niezalogowany) | 23.07.2008 18:57#32

@kkthx
Czekam na dx11 i gry na nim.. oj beda piekne chyba

Coś mi się wydaję, że nie o piękny wygląd gier tu chodzi,tylko o wielką gonitwę szczurów.

Avatar
Zibbi (niezalogowany) | 23.07.2008 19:06#33

"Super!"

Tak byś powiedział, gdybyś był miał Windows Vista:P

Avatar
mati(at)... (niezalogowany) | 23.07.2008 19:10#34

Śmieszą mnie komentarze typu: poczekam na windows 7, M$ już oficjalnie ogłosił że będzie to tylko odświeżona (czyt. cięższa i z nowymi problemami) Vista więc nie wiem czy jest na co czekać, jak się chce nowoczesny i szybki system to zostają już tylko distra linuxa, na microsoft nie ma co liczyć. Co do DX11 to fajnie że nie będzie żadnej rewolucji, niedawno kupiłem kartę :>

Avatar
_koles_ (niezalogowany) | 23.07.2008 19:17#35

Się nie podniecajcie tak. I tak OpenGL LEPSZE.

Avatar
Bubabb (niezalogowany) | 23.07.2008 19:26#36

Vista giń przepadnij xD

Avatar
jA (niezalogowany) | 23.07.2008 19:29#37

kkthx | IPHASH : N7-Z8-9A-CY | 23.07.2008, 16:47
Opera/9.51 (Windows NT 6.0; U; en-GB)
Zapowiada sie super , a moze nawet PRZELOMOWO, bo DX10 nic nie wnosil, wiec pora na 11 by odswierzyla i poprawila reputacje.

Przelomowo to by bylo gdyby dodali obiecywane wsparcie do raytracingu.

Avatar
windozer (niezalogowany) | 23.07.2008 19:41#38

@mati(at)...
Na jakiej podstawie stwierdzasz ,że Win Seven będzie "cięższy i z nowymi problemami" ? Masz jakieś dojścia w samej korporacji ? Czy tylko piszesz to co ci ślina na język przyniesie ? miłośniku Linuxa korzystającego z Visty , hehe :)

Avatar
qwerty (niezalogowany) | 23.07.2008 19:56#39

ms moze sie juz kapnal ze wciskanie visty na sile niewychodzi ;p to zaczyna przyciagac do niej coraz nowszymi aplikacjami.

Avatar
anonim (niezalogowany) | 23.07.2008 20:01#40

@MaxDamage Podobnie jak sama Vista, która sama w sobie była tylko chwytem marketingowym.

Avatar
jajo (niezalogowany) | 23.07.2008 20:02#41

@anonim | IPHASH : JV-33-VK-H4 | 23.07.2008, 18:15

Naucz się pisać, bo robisz wiochę jak pseudoposłowie dzisiaj (no może nie tylko dzisiaj) w sejmie.

Co do artykułu, cieszy mnie że nie będzie trzeba znowu zmieniać karty graficznej.

Avatar
Mayron (niezalogowany) | 23.07.2008 20:08#42

Moja i tak nie jest zgodna z DX10 ;]

Avatar
Podwrażeniem. (niezalogowany) | 23.07.2008 20:23#43

No to Panom którzy kupili WinXP już dziękujemy!
Następcy Billa w MS mają łeb do wyciągania kasy z kieszeni gawiedzi.
Tylko podziwiać......
NAIWNOŚĆ ludzką.

Avatar
kruky (niezalogowany) | 23.07.2008 20:26#44

@mati - mysle, ze wiekszosc ludzi interersuje sie bardziej aplikacjami/grami niz systemem ;) a ze te sa pod winde...

co do reszty - przeczytajcie newsa jeszcze raz. a potem zastanowcie sie czy rzeczywiscie nie ma powodow do nowegu numerku.

Avatar
nie płacz proszę! (niezalogowany) | 23.07.2008 20:26#45

Ech.. macie problemy. Chcecie grać kupcie se konsole. Lepiej wyjdziecie na tym. Nie będziecie się martwić czy twoja karta obsłuży DX 1024

Avatar
Kylo by DEVIL SLI (niezalogowany) | 23.07.2008 20:42#46

Vista jest dobra tylko trzeba mieć dobry sprzęt z wypasem a jak się ma padaczke to się narzeka !!!!!! Normalnie podziwiam niektórych.........dx 10 nie wniósł jednak szału w grafice ale zawsze do przodu !!!!

Avatar
Krzepisz (niezalogowany) | 23.07.2008 20:49#47

Nie macie się co delektować że po upadku ms będzie rządzić bo napewno więkrzość dystrybujci stanie się płatna.

Avatar
Podwrażeniem. (niezalogowany) | 23.07.2008 21:03#48

No to Panom którzy kupili WinXP już dziękujemy!
Następcy Billa w MS mają łeb do wyciągania kasy z kieszeni gawiedzi.
Tylko podziwiać......
NAIWNOŚĆ ludzką.

Avatar
MiL (niezalogowany) | 23.07.2008 21:33#49

A ja mam laptopa z kartą Intel X3100 i jestem z tego zadowolony bo mnie nie dotyczy ta marketingowa papka. A jak bede chciał pograć w nowsze gry to kupię konsolę.

Avatar
Thurion (niezalogowany) | 23.07.2008 21:45#50

Opengl wymiata.

Avatar
NIC (niezalogowany) | 23.07.2008 22:19#51

Gdyby specyfikacje kart graficznych były otwarte... To 100 razy lepiej te funkcje działałyby pod linuksiem... A tak to możemy liczyć na linuksiku tylko na softwerowe rozwiązania...

Avatar
lukman (niezalogowany) | 23.07.2008 23:00#52

no ja bym nie był taki pewien co do tego za ten directx 11 będzie dla wszystkich kart :( za darmo czego wam nie zrobią wiec gdzieś będą musieli to wsadzić a co za tym idzie to chyba karty graficzne

Avatar
BlackEagle (niezalogowany) | 23.07.2008 23:10#53

Ja mam kartę zgodną z DirectX 10.1 i cieszę się, że DirectX 11, który na pewno przyniesie wiele korzyści, będzie kompatybilny "w dół". Liczyłbym na lepsze efekty graficzne i poprawienie wydajności, ale jak będzie to zobaczymy po premierze : )

Avatar
djadolf (niezalogowany) | 23.07.2008 23:18#54

ludzie GFy nieobsluguja 10.1 !! a 10.1 byla poprawka 10 ktora zle wykozystywala grafe ... nawet wasze 8800gt niemaja 10.1 ... a o 11 juz dawno slyszalem ma wyjsc w 4 kwartale czy cos ... wkoncy bedzie mozna wykozystac wiecej ...

Avatar
trawka100 (niezalogowany) | 23.07.2008 23:33#55

a ja wam powiem ze jestescie ********** predzej czy puzniej itak kupicie viste albo win seven i inne i directx i tak zmienicie na nowy i kompy tez nowe kupicie technika idzie w góre nic nie poradzicie na to

Avatar
penguin (niezalogowany) | 23.07.2008 23:34#56

zastanawia mnie wiedza techniczna wszystkich tutaj wypowiadajacych sie na temat czego to dx10 wniosl do pieknosci gier a czego nie i jakie to dx11 nie przyniesie zajefajnosci.

ja tam nie jestem programista gier (choc wybralem studia z tym zwiazane wiec juz za rok-dwa bede mogl sie tak wlasnie nazwac), ale o ile sie interesuje tematem opengl/dx to moge powiedziec ze roznica w grafice pomiedzy DX9 a DX10 jest praktycznie zadna a jednoczesnie nieskonczona bo to dwie odrebne sprawy.
to jest sama biblioteka i wizualnie tego sie w 99% nie da rozroznic a wszystkie efekty DX10 mozna zrobic w DX9 (zakladam ze karta graficzna wspiera potrzebne standardy), tylko ze w DX9 zrobi sie to po prostu wiekszym nakladem sil.

nie jestem specjalista w tych sprawach; moge sie mylic. ale mialem doczynienia z programowaniem okienkowym i roznicy pomiedzy napisaniem aplikacji w QT4 a .NET pod windowsem na pierwszy rzut oka nie ma. nawet takie ladne efekty przejscia jak ma QT4 da sie w .NET wykonac, tylko wymaga to troche gimnastyki.

to same narzedzia, to jakie ladne/piekne/sliczne gry sie nimi tworzy to osobna sprawa.

no ale jesli sie myle to prosze kogos _kompetentnego_ o sprostowanie bo sam jestem ciekaw a w tej chwili zajmuje sie programowaniem czego innego zeby miec czas na szukanie po necie prawidel rzadzacych game developingiem :)

Avatar
Tavaro (niezalogowany) | 24.07.2008 0:05#57

@ trawka100 - prędzej się przesiądę na Linuksa, niż kupię Vistę czy 7-kę...

Avatar
Trigger (niezalogowany) | 24.07.2008 0:39#58

Jakie posunięcie:
Jak chce się poznać źródło to najpierw trzeba wejść na Gamikaze, a dopiero tam widoczne jest właściwe źródło - joystiq.

Avatar
BlackEagle (niezalogowany) | 24.07.2008 1:05#59

@ penguin

Oczywiście, że DirectX 10 oprócz kilku faktycznych ulepszeń, które dają nowe możliwości (zmniejszenie limitu obiektów na scenie itd), wprowadza więcej usprawnień dla programistów niżeli samych użytkowników, ale zakładając, że będą oni mieli chociaż 10% więcej czasu na programowanie grafiki, to jest duża szansa, że przeznaczą ten czas na poprawianie obrazu, czego nie zdążą zrobić dla np. DirectX 9 i w tym sensie należy rozważać, czy nowe API, pośrednio, przyniesie lepszą jakość grafiki w grach.

Pozdrawiam

Avatar
acodin (niezalogowany) | 24.07.2008 1:16#60

ja jeszcze nie grałem w grę która by wołała dx10 nie wiem jak to w akcji wygląda.a dx11 o matko trochę Microsoft się za bardzo śpieszy ostatnimi laty fajnie ale za szybko

Avatar
X (niezalogowany) | 24.07.2008 1:20#61

DX 10 nie wniósł żadnych bo nienapisali pod niego jeszcze żadnej gry !
A te gry co to są niby DX10 są napisane pod DX9 i mają zaimpletowane pojedyncze efekty DX10.
Jak by się ukazała gra pisana od podstaw pod DX 10 to przekonalibyście się czy nic nie wniósł.

Avatar
sjf (niezalogowany) | 24.07.2008 2:06#62

ta na viste heh... :/ moze bedzie jakas lewa wersja na xp ^^ hehe ;P

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 24.07.2008 7:36#63

@Kylo by DEVIL SLI, trawka100
Nie, no rzeczywiście... Świetny to system, który już sam na starcie potrzebuje "sprzętu z wypasem". Nawiasem mówiąc, w czasie gdy Windows żre coraz więcej zasobów, kolejne wersje niektórych dystrybucji Linuksa chodzą coraz szybciej na tym samym sprzęcie. I wytłumacz mi, trawka, o co Ci chodzi z tą techniką? Bo jeśli nie prowadzisz skomplikowanych obliczeń/modelowania 3D/profesjonalnego montażu filmów, to do wszystkiego poza grami wystarcza (i długo będzie wystarczał) jednordzeniowy procesor i przeciętna karta graficzna zgodna z DX9. Rzeczywiście, ta technika idzie do przodu. Zastanowiłeś się kiedyś, po co? Komputery są szybsze, ale żadnych przełomów w architekturze nie zauważyłem.

Nawiasem mówiąc, ile to gier zdążyło wyjść pod DX10? Nawet się nie zdążyłem zastanowić nad zakupem nowej karty (no dobra, wcale nie zamierzałem jej kupować). A teraz 11? Coś mi mówi, że przy generalnej niechęci do Visty i dużych wymaganiach DX10 (i 11 pewnie też) OpenGL może odebrać kawałek tortu.

Avatar
krokodyl (niezalogowany) | 24.07.2008 8:48#64

@penguin
Masz rację. W dx10 wystarczy napisac jedna funkcje by uzyskac super hiper efekt, który przy dx9 trzeba "napocic sie" by wygladalo tak samo.

Avatar
MiL (niezalogowany) | 24.07.2008 8:49#65

@penguin
Kiedys duzo pisałem pod Direct3D i OpenGL, nawet moja praca magisterska tego dotyczyła i masz całkowitą rację. To że gry będą ładne nie zależy od tego czy Microsoft wyda kolejną wersję swojej biblioteki czy nie, a od ludzi grę tworzącą. Powiem więcej: wszystkie tego typu efekty da się stworzyć programowo czy nawet w DOSie. Programowo będzie to działać oczywiście wolno, ale wyglądać tak samo.
DirectX jest tu tylko narzędziem. To tak jakby dać malarzowi paletę zawierającą więcej kolorów, to jeżeli malarz jest kiepski to i tak nie stworzy dobrego obrazu.
Wszyscy którzy myślą że jak zainstalują DX11 to gry będą wyglądały o niebo lepiej niech lepiej trochę o tym poczytają. Poza tym gry pod DX10 można policzyć na palcach i nie wydaje mi się żeby z DX11 było lepiej. Po co tworzyć gry pod system który ma 15% uzytkowników, z czego może połowa ma wspierające DX10 karty. To jest marketing.

Avatar
sCooBy (niezalogowany) | 24.07.2008 8:51#66

Cytat z innego portalu:
"Już w sierpniu Microsoft zamierza podjąć rozmowy z NVidią odnośnie sprzętowej implementacji DX 11 w układach graficznych."

Coś mi się wydaje że tak kompatybilność będzie podobna jak DX9 i DX10 bo albo karta coś obsługuje sprzętowo albo nie...

Avatar
szon (niezalogowany) | 24.07.2008 8:51#67

"Vista jest dobra tylko trzeba mieć dobry sprzęt z wypasem a jak się ma padaczke to się narzeka !!!!!!"
Czytałem tekie teksty już chyba z milion razy i zawsze śmiać mi się chce. Jak w jednym zdaniu można sobie samemu zaprzeczyć? Jeśli system potrzebuje wielokrotnie mocniejszego sprzętu niż jego poprzednik to znaczy, że to jest syf.

Avatar
sh4d0w (niezalogowany) | 24.07.2008 9:08#68

...marketing, marketing i jeszcze raz marketing... po to, żeby wszystkim wcisnąć Vistę lub W7. Jeszcze się Dx10 na dobre nie przyjął a już o jedenastce mówią. Absurdalny wyścig trwa a ty konsumencie już szykuj kasiore na nowe karty i systemy operacyjne, żeby zagrać w kilka gier, które na to wyjdą.

Avatar
sCooBy (niezalogowany) | 24.07.2008 11:40#69

@szon
"Jeśli system potrzebuje wielokrotnie mocniejszego sprzętu niż jego poprzednik to znaczy, że to jest syf."

To jest twoja pusta teoria czy jakieś obecnie panujące prawo?
Śmiać mi się chce jak czytam takie teksty. Człowieku - poznaj różnice pomiędzy Windows Vista a Windows XP i potem się wypowiadaj.

Windows Vista posiada o wiele więcej usług niż poprzednik a także zmieniony interfejs i niestety to wymaga mocniejszego sprzętu. Gdyby iść twoim tokiem myślenia to Windows XP powinien wyglądać i być tak funkcjonalny jak Vista a mieć wymagania sprzętowe Windows 3.11 - ale to jest technicznie niemożliwe.

ps. Nikt ci nic nie wciska. masz wybór - możesz sobie linuxa zainstalować (zainstalowałeś). Więc co się czepiasz systemu który ciebie nie dotyczy i jeszcze wypowiadasz się na ten temat?
Nie pasi DX? To po konsolę do sklepu i spokój, nikt cię do niczego nie zmusza.

Avatar
MiL (niezalogowany) | 24.07.2008 12:34#70

@sCooBy
Nie unoś się tak bo ci żyłka pęknie. Jeżeli uważasz ze wymagania visty są usprawiedliwione to to uzasadnij.

Avatar
tomasz (niezalogowany) | 24.07.2008 13:00#71

@sCooBy
[Więc co się czepiasz systemu który ciebie nie dotyczy i jeszcze wypowiadasz się na ten temat?]

System Microsoftu dotyczy wszystkich w większym stopniu, niż Ci się wydaje.Nawet tych, którzy go nie używają.

[być tak funkcjonalny jak Vista]

Tak funkcjonalny? :D

Avatar
sh4d0w (niezalogowany) | 24.07.2008 13:12#72

sCooBy: ...co to znaczy "mnie nie dotyczy" - tak się składa, że komputery to mój zawód i hobby. Tak się też składa, że interesuję się wszystkim co ma związek z zerami i jedynkami... nie rozgraniczam tutaj na windows/linux/osx... to, że używam Linuksa nie oznacza, że mam się ograniczać tylko do niego. Może ci pasuje ograniczanie się... ja lubię mieć wiedzę i zdanie na każdy temat.

Wyraziłem swój pogląd a ty możesz się z nim albo zgodzić albo nie. Jak masz coś sensownego do powiedzenia to mów, jak masz mnie tylko "uspokajać" to sobie daruj, bo nie świadczy to dobrze o twojej kulturze.

Co do tematu - zgadzam się w 100% z MiL

Avatar
Bananikus (niezalogowany) | 24.07.2008 13:27#73

@anonim: Tworzą OpenGL 3.0, ale trudno znaleźć jakieś dokładniejsze informacje.

Avatar
sabby7890 (niezalogowany) | 24.07.2008 13:32#74

@penguin

Programuję trochę i mogę Ci powiedzieć, że masz w 100% rację.

Większość "nowych" efektów z DX10 można zaimplementować używając DX9, wymaga to jednak nieco więcej gimnastyki, ale jednak da się.

Jakby jednak nie patrzeć, jest o wiele większe "community" DirectX niż OpenGL, no i DirectX ma zagwarantowane poprawne działanie pod Windowsami. OpenGL rozwija się o wiele wolniej i dev gier wybierają DX.

Teraz będzie następowała szybsza przesiadka na Vistę, gdyż żadna szanująca się firma nie wypuści gry w DX9, jeśli jest już DX11 - z prostego powodu - marketing. Nawet, jeśli gra będzie oferowała to samo, będzie lepiej się sprzedawać z informacją, że wykorzystuje najnowszą technologię DX etc.

Według mnie dev gier powinni skupić się na rozwoju Wine - np jeśli taka nowa gierka działa pod Wine (z błędem jednym), powinni wyeliminować błąd w Wine, skompilować grę z użyciem Wine do natywnej binarki Linuksa i podesłać patcha developerom Wine.

Większość gierek nie wymagałaby żadnych patchy, tylko rekompilacji. Dev zapewnione by mieli wsparcie techniczne pod platformę Windows i gotowy produkt na Linuksa (i MAC OSX i reszta) małym nakładem czasu i pieniędzy - bez gwarancji (tak jak mówi licencja samego systemu).

Tak działa np Eve Online i Google Picasa - są skompilowane z użyciem Wine - programy nie mają ani krztyny binarnego kodu przeznaczonego dla Windows (tylko kod źródłowy skompilowany przy pomocy Open Source'owego Wine).

Avatar
MaXXioR (niezalogowany) | 24.07.2008 13:47#75

A ja czekam na DX 19.0 - podobno będzie wreszcie kompatybilna z OpenGL

Avatar
sh4d0w (niezalogowany) | 24.07.2008 14:35#76

sabby7890, no z tym Wine to się nie zgodzę do końca. Wine używa OpenGL do emulowania DX. Takie rozwiązanie nie pozwala korzystać z niektórych "szaderów-bajerów" z DX - gry dają się uruchomić, ale niektóre efekty trzeba wyłączyć. Czasami nie da się wyłączyć i gra wtedy działa niestabilnie albo w ogóle nie działa.

Najsensowniejszym wyjściem dla "dev'a", który chce grę sprzedawać na różne platformy jest OpenGL + OpenAL.... (vide ID Software - gram na Linuksie w ET-QW bez najmniejszego problemu)

Jak by znacząca firma poszła po rozum do głowy i zabrała się solidnie za rozwój OpenGL to mogło by być ciekawie... wtedy wyroby Billa nie byłyby potrzebne do grania.

Coś kiedyś pisane było w sieci o konsoli do gier chyba Asus'a, która miała być zbudowana na otwartych standardach... ale chyba pomysł upadał bo cisza na ten temat od tamtego czasu. A szkoda bo pomysł nie głupi.

Avatar
3Dfx (niezalogowany) | 24.07.2008 14:50#77

Witam kolegów, po przeczytaniu wszystkich komentarzy z przykrością stwierdzam, że nikt tu ze zgromadzonych nie potrafi czytać :)
"DX11 niesie ze sobą także nowe technologie, które pozwolą na użycie GPU kart jako równoległego procesora o ogólniejszym zastosowaniu"
Nie wiem czy państwo wiedzą ale taka katra GeForce 280 GTX potrafi zakodować film z HD do H.264 osiemnaście razy szybciej niż najszybszy obecnie dostępny procesor Intel Core2Extreme QX97770. I w tym należy szukać podstaw do REWOLUCJI nowego DX. Pozdrawiam.

Avatar
Kubb (niezalogowany) | 24.07.2008 14:59#78

mam nadzieję że grafa będzie jeszcze lepsza

Avatar
Emiya Shiro (niezalogowany) | 24.07.2008 15:12#79

mogą sobie tego DX'a wsadzić w tyłek skoro tylko na Viste :/ urzywam XP i jestem zmuszony dalej mieć DX 9c choć moja grafika obsługuje DX10 :/

Avatar
BlackEagle (niezalogowany) | 24.07.2008 18:51#80

@ Emiya Shiro

"zmuszony"? - rozumiem przez to, że Twój komputer jest działa tylko z Windows XP ; )

Ps. Skoro od początku było wiadomo, że DirectX 10 będzie tylko dla systemu Windows Vista, to może nie warto było kupować kartę z obsługą najnowszego API, albo po prostu przyzwyczaić się z myślą, że nic Ci to nie da?

Avatar
BlackEagle (niezalogowany) | 24.07.2008 18:58#81

Vista to dobry system, który jak swój poprzednik (XP) dopiero z czasem nabiera smaku. Potrzebny jest jednak wydajny komputer. Ja przesiadłem się ze względu na architekturę x64 (m.in. obsługę 4 GB pamięci RAM), a mając do wyboru "zmodyfikowany XP" - Windows Professional x64 Edition, a Windows Viste Ultimate x64, nie zastanawiałem się. Oczywiście popieram, że producenci wymuszają zmianę sprzętu, ale nie wyobrażam sobie, że DirectX 11 mógłby przynieść widoczne korzyści jeżeli sprzętowo wspierałaby go np. karta ATI Radeon 9600.

Avatar
Energizer (niezalogowany) | 24.07.2008 19:02#82

@ppp
A co masz lepszego od OpenGL? DirectX? A skad wiesz co tam w nim siedzi? Może dużo gorszy syf...

Avatar
mateo (niezalogowany) | 24.07.2008 22:07#83

@sabby7890
"Według mnie dev gier powinni skupić się na rozwoju Wine - np jeśli taka nowa gierka działa pod Wine (z błędem jednym), powinni wyeliminować błąd w Wine, skompilować grę z użyciem Wine do natywnej binarki Linuksa i podesłać patcha developerom Wine."

Problem polega na tym że Wine nie został stworzony do gier. Proponuję uruchomić grę np Max Payne 2 jeśli pobawisz się trochę opcjami w celu użyskania lepszej grafy i i nagle okazuje się że gra działa wolno, a na słabszych maszynach jest totalnie niegrywalna. Dodam że ta sama wersja wersja pod Windows będzie działać bardzo szybko.

"Większość gierek nie wymagałaby żadnych patchy, tylko rekompilacji. Dev zapewnione by mieli wsparcie techniczne pod platformę Windows i gotowy produkt na Linuksa (i MAC OSX i reszta) małym nakładem czasu i pieniędzy - bez gwarancji (tak jak mówi licencja samego systemu)."

W przypadku Mac OS X dzięki Transgaming w ten sposób tworzonych jest wiele gier. Wszytko to jest możliwe dzięki wykorzystaniu Cider

http://www.macworld.com/article/52176/2006/08/cider.html

Niestety w przypadku Linuksa to totalnie obłało egzamin poniewaz nieweiele osób było w stanie zapłacić za wersje dla Windows korzystające z WineX i oznaczone jako "for Linux". Dośc ciekawe jest natomiast że większym zainteresowaniem cieszą się natywne gry dla sytemu Linux tworzone przez id software, epic games, LGP, Runesoft, S2games i wielu innnych producentów. Zeby zrozumieć przyczyny polecam przeczytać w czym tak naprawdę kiedyś tkwił problem i dlaczego Wine nie jest nawet dziasiaj rozwiązaniem dla tego systemu.

http://web.archive.org/web/20020202220852/www.gamespy.com/articles/may01/wine/

"Tak działa np Eve Online i Google Picasa - są skompilowane z użyciem Wine"

"Wersja dla systremu Linux" ma sporo
brakujących funkcji

http://picasa.google.com/linux/faq.html

Poza tym

"Picasa for Linux isn’t open source; it uses a carefully tested version of Wine to run the current Windows version of Picasa. Wine itself is an open-source implementation of the Windows API. It runs on top of the X Window System and Linux or Unix."

Wracając do Eve online poniewaz to chyba jedna z dwóch lub może trzech gier stworzonych w ten sposób ( większość innych gier w tym firmy Transgaming jest już dziś niedostępna w sklepach) dla Linuksa to niestety nie słyszałem zbyt dobrych opini o "wersji dla Linuksa".

Avatar
fufuspk (niezalogowany) | 25.07.2008 0:10#84

to teraz tylko czekań na windows seven ;] bo viśty nie mam zamiaru instalować... bleeee....

Avatar
Lukass (niezalogowany) | 25.07.2008 9:57#85

@3Dfx
Nie wydaje mi się, żeby wykorzystanie karty graficznej jako procesora do ogólnego zastosowania wymagało akurat zmian w DirectX, ale jestem laikiem w tej kwestii. Coś mi jednak świta, że takie pomysły już są w realizacji.

Avatar
smbd (niezalogowany) | 25.07.2008 11:19#86

@mateo
Wine został stworzony po to żeby implementować API Windowsa - w tym tą część do gier - czyli DirectXa. I dx jest akurat lepiej rozwijaną gałęzią wine.
Zatem uważam ze wine jednak do gier jest. (W swoje ulubione (nie najnowsze) pykam aż miło. Tj. CS, Diablo II, Starcraft..
A transgaming i tam te inne - cóż. Płatny.

Avatar
sh4d0w (niezalogowany) | 25.07.2008 11:59#87

smbd: tak, wine to implementacja API Windowsa w Unixach, ale DX w Wine to emulacja via OpenGL i jest tworzona "przy okazji"... Starsze gry jak najbardziej działają bez problemów. Ale nowe nie do końca, trzeba wyłączyć część efektów.

Ja gram w Trackamnie via Wine - wszystko działa super - ale poziom cieniowania muszę mieć ustawiony na "PC1" chociaż moja karta daje radę na "PC3 high"

Avatar
Bambosz107 (niezalogowany) | 25.07.2008 15:26#88

tak, tak M$ zbija kase, wszyscy sie wściekają, że trzeba zmieniać karty graficzne, kupić viste i bedzie ok. A ja mam xp pro i mam to wszystko w nosie bo M$ na pewno nie wyda żadnego przełomowego directx sam mam dx9 i jestem zadowolony

Avatar
mav_28 (niezalogowany) | 26.07.2008 2:58#89

Posiadam system Windows Vista Ultimate 64bit Edition i jestem z niej bardzo zadowolony. Moja konfiguracja: Athlon64 X2 Dual Core na AM2+ 4800 (2500Mhz), 2x1GB ram DDR2 667Mhz (dual channel) Kingstona, płyta główna ASUS M2N X plus, grafika GeForce 9600GT 512 GDDR3 Gigabyte`a. Sprzęt nie jest najszybszy ale też nie najwolniejszy. Obecnie nie ma programu czy gry, których nie mógł bym komfortowo używać. Nie rozumiem tego całego jęczenia i odgrażania się, że "nigdy nie przesiądę się na vistę bo to syf". Na jakiej podstawie są te stwierdzenia o w/w syfności systemu skoro nigdy (jak wynika z tego co piszecie) visty nie urzywaliście - bynajmniej nie na swoich kompach. Co do samego artykułu i DX - myślę, że biblioteki te są swojego rodzaju tłumaczem i "kabelkiem" między kodem programu a funkcjami karty graficznej realizowanymi sprzętowo. DX10 czy DX11? Na pewno nowszy będzie miał bardziej bogaty słownik... :)

Avatar
serafin (niezalogowany) | 27.07.2008 18:52#90

Heh, śmieszni ludkowie,Vista z new sterownikami jest szybsza w grach i tego już nie da się podważyć!!Sam czekam na nowego kompa,aby mnieć te 20 fps więcej na vis cie niż na tym nieszczęsnym xp;/
Giń Linuxie!!
Przepadnij w niepamięć xp!!

Avatar
Virtual_ManPL (niezalogowany) | 27.07.2008 19:34#91

Vista szybsza... ROTFLMAOLULZOMFG !!!
nie rozsmieszajcie mnie tymi komentarzami...

a na Dx11 chetnie poczekam ;)
i dodanie GPU jako dodatkowej mocy obliczeniowej przy wykonywaniu jakis obliczen :D

Avatar
Zibbi (niezalogowany) | 27.07.2008 21:32#92

Tak trzymac MS! Mówili be na Viste to niech sie teraz w ********** pocałują!

Avatar
Virtual_ManPL (niezalogowany) | 28.07.2008 22:13#93

@ Zibbi - nie stoi na przeszkodzie by zrobic tez te biblioteki na XP, jak zrobiono z emulacja Dx10 na XP wlasnie ;)

a po za tym ciakawie ktore gry to beda wykozystaywac...

wystarczy policzyc ile teraz gier wpelni jest pod Dx10...

Avatar
blackghost (niezalogowany) | 29.07.2008 10:55#94

emulacja dx10 na xp? taka to emulacja, że masz napisik dx10, poza tym to wciąż dx9

Avatar
leizfak (niezalogowany) | 10.11.2008 0:59#95

Powiem tak: jak sobie odpalimy grę w dużej rozdzielczości na małym ekranie, to kantów nie będzie widać. A jakieś rozmywanie tekstur etc. odejdzie w zapomnienie. Beret. Pogadali. :P

Cały ten bajzel M$ to chwyt marketingowy. Oni nakręcają rynek !!!Obudźcie się ludzie, nie śpijcie, pomyślcie !!

Avatar
ms_A (niezalogowany) | 02.01.2009 2:01#96

wow w koncu jak mam quada to 2 rdzenie nie bede sie marnowaly w grach i w 3ds karta bedzie do rederow :D chyba tak to mam rozmiec ...

Avatar
anonim (niezalogowany) | 28.04.2009 10:15#97

Nie wiem o co chodzi zdecydowanej większości ludzi. Godnym następcą WinXP będzie Win7. A nawet już jest beta;) To dobry system i nie macie co czekać na inny, który tak samo jak XP obsłuży stare sprzęty. W końcu czas mija, najwyższa pora zmienić piecyki;)
A DX11 będzie nie tylko pod Vistę, ale i pod następne systemy. W Vistę też nie będę się pchał, mimo że po serwis packach jest nawet nie najgorsza. I tak poczekam na 7-kę + DX11, a do tego obok Gentoo i czego chcieć więcej:D

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść
 
Polecamy
Recenzja Samsung NP530U4B

Ultabook z nadwagą
Recenzja nowego iPada

Rewolucja czy stagnacja?
Testujemy GALAXY NOTE

Czy to tablet z telefonem?
Top programy
  •  
Top programy ostatnie 7 dni
  •  
Top programy ostatnie 30 dni
  •  
Skanery antywirusowe
skaner av