Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

„WuOsiem” – jak to ugryźć?

No i o co Ci znowu chodzi!?

Oficjalną premierę systemu Windows 8 mamy już za sobą. Przyszedł czas na refleksje? Eee….. nie! Prawdę mówiąc to mam tę całą premierę w... oj daleeeko daleeeko za górami za lasami. Premiera była jaka była, zresztą tak naprawdę kogo interesuję to, że ktoś pokazał światu coś co już było od dawna znane ogółowi.

Panie, to o czym ten wpis!?
A tak naprawdę to chcę Wam w tym wpisie, przedstawić kilka prostych skrótów, które mogą Wam pomóc w przekonaniu się do tego systemu. Albo zwyczajnie ułatwić pracę, na tym jakże kontrowersyjnym systemie. No i "oczywiście" trochę ponarzekać na Modern UI. Ale na początek kilka faktów z procesu jaki na obecną chwilę jest wyłącznie dostępny, by nabyć „kolorowe kafelki” dla siebie.
Dla tych co jeszcze nie dokonali aktualizacji oto najważniejsze 3 linki:

Tylko kilka kliknięć i Ty też możesz zostać kafelkowym potworem!

Aktualizacja do W8 dla komputerów z systemem Windows 7 kupionych między 2 czerwca 2012 r. a 31 stycznia 2013 r. -(69zł) – nie dotyczy Windows 7 Starter Edition!
- link

Aktualizacja do W8 dla systemów nie obiętych powyższą promocją (XP, Vista, W7) - (129zł)
- link

Aktualizacja z W8 do W8Pro (249zł) i/lub dodatek Windows Media Ceter Pack za free do 31 stycznia 2012 r.
- link

Jak to zainstalować?

Pobieramy asystenta aktualizacji i cała reszta to już prowadzenie za rączkę, więc nic skomplikowanego w tym nie ma i każdy kto choć raz instalował jakiś system operacyjny nie będzie miał z tym najmniejszego problemu.

A u mnie było to tak.

Ja już jestem „kafelkowym potworkiem”
Mam to już za sobą, choć system Windows 8 instalowałem 3 razy. Za pierwszym razem, po zakupie i otrzymaniu klucza, pobraniu iso, zgraniu go na bootowany dysk USB, oraz zainstalowaniu systemu, miałem małe problemy. Nie wiem czym były one spowodowane ale po dokonaniu „czystej instalki” (z usunięciem partycji systemowej), nie miałem możliwości aktywacji systemu. Choć przy instalacji, która jak wiemy jest jednocześnie aktywacją systemu ( o ile mamy aktywne połączenie z internetem), wszystko przebiegło prawidłowo. Jednak w samym systemie miałem brzydką informację o bulidzie 9200 w prawym dolnym rogu (jak masz to samo po instalacji to wiedz, że coś się dzieje!). W rzeczywistości to zwyczajnie świadczy o tym, że nie aktywowaliśmy systemu. W moim przypadku opcje aktywacji były niedostępne. A próba wpisania klucza skutkowała taką oto informacją:

Pomyślałem, że przesadziłem z tą niestandardową instalacją i muszę dokonać tego w sposób „prawidłowy”. Nie obeszło się również bez ciekawych zdarzeń, których nie sposób zrozumieć.

1.Pierwsze z nich to instalacja karty muzycznej (zintegrowanej) , którą to zainstalował sobie sam „WuOsiem”. Jako, że mam w miarę nową płytę główną (roczną) to mimo to W8 świetnie poradził sobie z instlacja tej karty i od razu wszystko działało prawidłowo. Co w tym dziwnego? O tym za napiszę za chwilę.

2. Co do drugiej sytuacji, która miała miejsce. To był to taki chochlik, który powodował około 5-6 restartów komputera podczas instalacji aktualizacji. Za każdym razem pojawiał się taki komunikat:

Po tym komunikacie (który wisiał parę minut a kółeczko wciąż się kręciło – skąd my to znamy!)komputer się restartował i ponownie ten komunikat się pojawiał. Trwało to jakieś 5-6 razy i nagle system w jakiś magiczny sposób zaskoczył i ujrzałem ekran logowania :). W sumie trwało to około 25 minut.
3. Ten problem był równie ciekawy. Przy próbie instalacji sterowników do zintegrowanej grafiki system się wieszał. Co ciekawe, wieszał się tak, że nawet przycisk reset w obudowie komputera odmawiał posłuszeństwa. Za każdym razem tak było, więc darowałem sobie dalszą zabawę. Gdybym nie wziął się za ponowną instalację pewnie problemów mogło by się pojawić więcej.

W końcu zainstalowałem ponownie stary system i dokonałem już klasycznego uaktualnienia z poziomu instalatora Windows 8. Wszystko poszło gładko. I co ciekawe to uaktualnienie przebiegło bez problemu (nie była to czysta instalka, lecz uaktualnienie). Na dysku C widniał piękny folder o nazwie Windows.old :), co tylko utwierdzało mnie w przekonaniu iż zrobiłem uaktualnienie prawidłowo. System od razu się prawidłowo aktywował. I generalnie wszystko było ok. Poprzednie problemy zniknęły.
Teraz wrócę do 1 punktu i problemu jaki miałem z poprzednią instalacją. W tej drugiej już instalacji W8 karta muzyczna (zintegrowana), która w poprzedniej instalacji systemu działała (słuchałem nawet muzyki), w tej instalacji nie wykryła sterowników i sama się nie zainstalowała. Także trochę to dziwne. Jedna instalka, system coś instaluje, druga nie. No ale mniejsza z tym. Tym razem już nie było problemów. Poza tym, że byłem zdziwiony tym, że większość wypisuję, że instalacja niestandardowa jest możliwa. Poprzednia moja instalacja i komunikat błędu aktywacji (Pierwsze zdjęcie) trochę temu zaprzeczał. A ponieważ ciekawość to moja druga natura. Postanowiłem dokonać trzeciej „czystej” instalacji - bez uaktualniania starego systemu. Przy okazji postanowiłem trochę podrasować system W8, a właściwie przyspieszyć jego działanie, łącząc 2 dyski w RAID 0. Tak też zrobiłem i tym razem nie było najmniejszego problemu. Nie dość, że sama instalacja przebiegła prawidłowo to jeszcze sam W8 dostał sporego kopa.

Przed (1 dysk brak RAID-u)

Po (2 dyski RAID 0)

Choć i tak całkiem fajnie W8 działał bez RAID-u. Ciekawe tylko dlaczego aż tak dużo problemów było za pierwszym razem.

Ciemna strona melanżu.

Zadowolonym żeś jest?

No nie do końca. Poza moimi przyzwyczajeniami z poprzednich systemów MS (a są one dość duże), to są też rzeczy do których wciąż (od pierwszej instalacji W8 – a to już parę miesięcy minęło) nie mogę się dalej przyzwyczaić. I są rzeczy, których nie potrafię ( o ile się w ogóle da) zmienić.
Czego nie potrafię zmienić i co mnie dość irytuję to to, że „kafelkowy potwór” duplikuje ikony w pasku menu w trybie obsługi 2 monitorów. A ponieważ używam 2 monitorów do pracy to trochę mnie to irytuję a niestety nie ma sposobu by to zmienić (ja go nie znam). Jeżeli masz 2 monitory to jesteś skazany w trybie „rozszerzenia pulpitu” na oglądanie tych samych ikonek z paska zadań na obu monitorach.

Takie to głupie Panie!

Windows 7 nie miał z tym kompletnie, żadnego problemu. W pewnym sensie to i może jest przydatne, bo mamy szybki dostęp do paska zadań z obu monitorów. Jednak mi to nie koniecznie pasuję a niestety jestem zmuszony aby tak było i nie mogę nic z tym zrobić.
Lepszym rozwiązaniem były by dwa niezależne paski zadań na każdym monitorze. To byłoby świetne!

No cóż kolejna sprawa to brak transparentności pomiędzy aplikacjami Modern UI a aplikacjami desktopowymi. To chyba największa wada tego systemu (jak dla mnie). Chrome w Modern a Chrome na Desktopie to 2 różne rzeczy. Co jest w pewnym sensie bez sensu (jak to zdanie). Liczyłem trochę po cichu, że to się zmieni choć było już dawno wiadomo, że tak ma być i koniec. Jednak jak dla mnie używanie Modern UI mija się z celem jeżeli muszę odpalać osobno 2 aplikację, które nie są ze sobą zsynchronizowane. Wiem, wiem to zadanie przerosło Microsoft i zdaję sobie z tego sprawę, że nie jest tak łatwo jakoś to połączyć. Poza tym developerzy dostali by kociokwiku jak by mieli taką funkcjonalność łączyć dla obu interface-ów. Jednak tak naprawdę co mnie to obchodzi! System ma być wygodny. A to jest tak cholernie niewygodne, że odechciewa się korzystać z Modern UI. Jedyne rozsądne wyjście to używać w Modern UI do tego czego nie używamy w klasyczny sposób. Innej opcji (poza małymi wyjątkami) nie widzę.

Spodziewałem się też, że producenci oprogramowania w MS Store bardziej postarają się z dostosowaniem swoich aplikacji do działania z Modern UI. Jednak co instaluję, to się zawodzę. Jeżeli aplikacje w kafelkach mają być tak okrojone funkcjonalnie, tak niewygodne, to nie mam więcej pytań. Onet nawet nie pofatygował się o obsługę scrolla w myszce aby szybko przewijać zawartość kafelków.W portalach rozrywkowych tj. demotywatory nie działają obrazy ruchome. O obsłudze treści multimedialnch w „kafelkowym świecie” można na razie zapomnieć. A najfajniejsze są te drobne błędy, takie co niby nie są straszne, a szczypią tak okropnie, że człowiek zaczyna się zastanawiać kto nad tym siedział i jaki miał w tym cel aby to tak spartaczyć. Podam jeden z pierwszych przykładów jaki mi przychodzi do głowy. Klikając na dowolny z kafelków, nie ważne jaki. Niech to będzie np. aplikacja DP lub Onet, nie ważne co. Wystarczy użyć strzałek, lewej i prawej. I co? No właśnie nic! Przewijanie treści strzałkami zadziała jak klikniecie myszką w dowolne miejsce na wyświetlonej planszy i wtedy dopiero strzałki zaczynają działać i można przewijać treść. Na to bym nie wpadł, że można aż tak źle zaprojektować domyślną funkcjonalność tego UI. Co ciekawe przy kolejny przejściu do Modern UI już to działa prawidłowo, ale tylko jeżeli wyjdziemy z metro za pomocą kafelka Desktop. Jeżeli przejdziemy do pulpitu z Modern UI w inny sposób to sytuacja się powtarza. Ewentualnie zrestartujemy komputer. Może to nie wielki błąd, ale czasami wkurza. Jest jeszcze cała masa bledów jakie zauważyłem. Choćby wyszukiwanie w sklepie, to kolejna rzecz, która jest bynajmniej dziwna. Polecam spróbować znaleźć szybki sposób na instalacje aplikacji ze sklepu. Na razie jest ich niewiele, więc pół biedy. Ale jak będzie ich tysiące? W sklepie zapomniano o podstawowej rzeczy, jaką jest porządnie dopracowana wyszukiwarka aplikacji. Owszem wielu powie, że można wyszukać najeżdżając na prawy dolny róg i użyć wyszukiwarki albo zwyczajnie wpisać szukaną frazę i aplikacja się znajdzie. Owszem, zgadzam się. Jednak mi nie chodzi o sam sposób wyszukiwania ale o jego efekty. Otóż błąd jaki zauważyłem polega na tym, że część aplikacji ze sklepu jest niewidoczna dla naszej wyszukiwarki. Podam przykład dla gry Angry Birds Space.

Gra de facto jest na stronie głównej sklepu.

A więc szukamy jej wpisując słowo:
Angry

Birds

Space

Angry Birds Space
AngryBirdsSpace

Inne warianty też nie działają. Tej gry po prostu nie da się wyszukać. Albo nie została zindeksowana albo nie wiem co. Z innymi grami jest podobnie. Większość da się wyszukać, jednak z jakiś tajemniczych powodów, niektórych się nie da. Oczywiście można to łatwo naprawić i zapewne to zostanie naprawione. Przy okazji wyszukiwania, natrafiłem na kolejne niedopatrzenie w Modern UI. Spróbujcie wyszukać np. 10 aplikacji w sklepie i w szybki sposób wrócić do głównego ekranu sklepu :). Powodzenia! Jest to nie możliwe! Trzeba te 10 razy klikać wstecz. Przejście do głównej strony (klawisz Windows) i klikniecie na sklep, powoduje powrót do ekranu ostatniego wyszukiwania. Także interface przyjazny użytkownikowi ,że szok. Chyba, że zna ktoś inny sposób. Ale nawet jeżeli takowy jest, to i tak świadczy to źle o tym UI. Zwyczajnie nie powinienem się nad tym zastanawiać czy i jak to zrobić. Na tym polega przyjazność każdego interface-u.

Albo kto wpadł by na pomysł, że przy instalacji dowolnej aplikacji na kilka sekund wyłącza się strzałka wstecz na planszy powrotu do poprzedniego ekranu. Jak nam się pobieranie wolniej zainicjuje to możemy nawet kilka sekund czekać aby wrócić do poprzedniego ekranu. Zamiast „wchodzę, instaluje, wychodzę” jest „wchodzę, instaluje, czekam, wychodzę”. A śmietnik jaki po instalacji robi się czasami w kafelkach jest przerażający, niektóre aplikacje wrzucają do kafelków po kilkanaście ikon. Dobrze by było wyłączyć automatyczne dodawanie do kafelków skrótów (może jest taka możliwość ale ja jej nie znalazłem). Brak możliwości regulowania wielkości kafelków, to też kolejna bezsensowna rzecz. Nie mówiąc już o jakiej kol wiek ich personalizacji. Ehh… naprawdę nie ma się co już więcej rozpisywać na ten temat. Kafelki jak na razie nie spisują się zbyt dobrze. Może za jakiś czas te wszystkie błędy poprawią. Ale jak dla mnie przy starcie W8 taka ilość błedów jest niedopuszczalna.

Panie a klasyczne menu START! też lipa, bo go nima!

Właśnie nie! Jak dla mnie menu START nie jest aż takie niezbędne. Można się bez niego obejść i to spokojnie. Choć jak by MS zostawił to menu ,to chyba by się wielka krzywda nikomu nie stała. Gdyby nie Modern UI, to może bym to jeszcze zrozumiał. Ale po tym jak niedopracowany funkcjonalnie jest ten interface i jak po macoszemu zostali potraktowani użytkownicy komputerów stacjonarnych, zaczynam się zastanawiać czy MS ma równo pod sufitem.

Dobra koniec narzekania. Czas ułatwić sobie życie.

Jako, że korzystałem już od jakiegoś czasu z W8 to do pewnych rzeczy zdążyłem się przyzwyczaić. Do innych jeszcze nie. Pewne rzeczy do których już przywykłem to skróty klawiszowe. Myślę, że każdy kto ich wcześniej nie używał (ponieważ większość jest podobna jak w poprzednich systemach MS - pomijając Modern UI) teraz zwłaszcza powinien sobie je przyswoić. Część z nich dotyczy wyłącznie Modern UI, dlatego aby nie dostać większego wstrętu do tego „tworu”, polecam je sobie przyswoić.

Najważniejsze skróty

- czyli jak łatwo poradzić sobie bez klasycznego startu z Modern UI i desktopem.

Skróty Windows – Modern UI:

Windows + X – menu kontekstowe (działa w Modern UI i na Desktopie)

To chyba najważniejszy skrót (dlatego jest jako pierwszy), dzięki niemu mamy dostęp do szeregu najważniejszych opcji w systemie. Osobiście uważam, że jest to o wiele przydatniejszy skrót (funkcjonalnie) niż menu start z poprzednich systemów MS.

Windows – ekran startowy

Windows + F – przenosi do wyszukiwarki plików;

Windows + C – pokazuje boczny panel;

Windows + I – włącza panel ustawień;

Windows + K – włącza panel urządzeń;

Windows + P – włącza panel zarządzania monitorami;

Windows + H – włącza panel udostępniania („Share”);

Windows + Tab – przełącza między ostatnio używanymi aplikacjami Modern, można zamknąć aplikację lub je przypiac do lewej lub prawej strony ekranu;
Windows + Shift + Tab – to samo co wyżej ale przełączanie w odwrotnej kolejności;
Windows + . – wyświetla po prawej stronie ekran aktywnej aplikacji w trybie „1/3 szerokości";

Windows + Shift + . – jak wyżej, tylko po lewej stronie;

Windows + Z – włącza menu niektórych aplikacji Modern (to samo co prawy klawisz myszki); - jedyny skrót który działa wyłącznie przy uruchomionym menu start w Modern UI

Skróty Windows - Desktop:

Windows + E – otwiera okno „Komputer”
Windows + D – pokazuje pulpit (w interfejsie tradycyjnym);
Windows + , – szybki podgląd pulpitu (Aero Peek znane z Windows 7);
Windows + klawisze 1–9 – uruchamia skrót z danej pozycji na pasku zadań;
(bardzo przydatne)
Windows + B – zaznacza strzałkę rozwijania obszaru powiadomień na pasku zadań;
Windows + strzałka w lewo – wypełnia aktywnym oknem lewą połowę ekranu;
Windows + strzałka w prawo – wypełnia aktywnym oknem prawą połowę ekranu;
Windows + strzałka w górę – maksymalizuje okno;
Windows + strzałka w dół – minimalizuje okno;
Windows + M – minimalizuje wszystkie otwarte okna;
Windows + Home – minimalizuje lub maksymalizuje wszystkie okna poza aktywnym;
Windows + R – włącza okienko „Uruchom” („Run”);
Windows + E – włącza okno „Mój komputer” w Eksploratorze;
Windows + U – włącza panel ułatwień dostępu („Ease of Access Center”);
Windows + Enter – włącza Narratora; - no polish, no fun :(
Windows + spacja – zmienia układ klawiatury na następny na liście;
Windows + L – blokuje ekran

Naprawdę warto się zapoznać z tymi skrótami, które ułatwiają niesamowicie poruszanie się po systemie. Chociażby skrót Windows + E, który otwiera okno „Komputer”. Niby nic wielkiego, ale zaletą pamiętania tego i innych skrótów jest to, że gdy mamy masę okien otwartych to taki skrót niejednokrotnie pozwala zaoszczędzić kilka cennych sekund.

Co jeszcze powiesz DjLeo?

Ikony skrótów (wyłącz, uśpij, hibernacja, restart, wyloguj):

Jedyne czego tak naprawdę mi brakuję pod ręką w tym systemie, to przycisków związanych z zasilaniem, uśpieniem, hibernacją, czy zwyczajnym restartem. Klikanie na panel boczny, ustawienia, zasilanie i daną opcję jest męczące i nie ukrywam, że mnie trochę irytuje. Ale jest prosty sposób by temu zaradzić, który wygląda następująco:

U mnie na pasku wygląda to tak:

Skróty te pełnią następujące funkcję:

Jak tworzymy takie skróty? To proste.

1. Tworzymy skrót (Prawy klawisz myszki na pulpicie/Nowy/Skrót).
2. Wpisujemy skrót:

Hibernacja(hibernation):

C:\Windows\System32\shutdown.exe /h

Wyloguj(logoff):

C:\Windows\System32\shutdown.exe /l

Wyłącz(poweroff):

C:\Windows\System32\shutdown.exe /s /t 5
- 5 to czas w sekundach do wyłączenia komputera, jeżeli wpiszmy 0 wyłączenie nastąpi natychmiast, jeżeli wpiszemy np. 10, to pomocny może okazać się poniższy skrót, który anuluję proces wyłączenia komputera.

Wyłącz-anuluj(poweroff-abort):

C:\Windows\System32\shutdown.exe /a

Uruchom ponownie(restart):

C:\Windows\System32\shutdown.exe /r /t 0
- tutaj również możemy ustawić czas do restartu.

Uśpij(sleep):

C:\Windows\System32\rundll32.exe powrprof.dll,SetSuspendState
- ten skrót wygląda „odrobinę” inaczej, ale równie dobrze działa.

3. Nadajemy nazwę.

To właściwie tyle, otrzymaliśmy właśnie coś takiego:

Możemy jeszcze dla każdego skrótu podmienić sobie ikonę (właściwości/zmień ikonę/przeglądaj).

Ikony możecie ustawić dowolne, jest cała masa darmowych w Internecie. Chociażby na tej stronie: iconarchive.com (nie wszystkie są darmowe - czytajcie warunki licencji).

Jest jeszcze jeden skrót, który służy do przełączania użytkowników:

Przełącz użytkownika(switch user)

C:\Windows\System32\tsdiscon.exe – również może być przydatny.

Kończ już!

Cóż jeżeli chodzi o system Windows 8, to osobiście jestem zadowolony z tego jak działa. Widzę znaczną różnicę w stosunku do poprzednich systemów Microsoftu. Dlatego jak na razie nie ma co narzekać, źle nie jest.

To na razie wszystko. Mam nadzieję, że te proste skróty choć odrobinę pomogą w ujarzmieniu tej bestii, jaką jest Windows 8. Jest jeszcze wiele innych ciekawych ułatwień, które można zastosować w tym systemie, ale o tym następnym razem.

Pozdrawiam
Kafelkowy potworek.

EDIT:
Małe sprostowanie co do funkcjonalności paska na 2 ekranach, jak słusznie kolega @mktos zauważył są takowe opcje we właściwościach paska zadań i można je dostosować do indywidualnych potrzeb.

Kolejna rzecz jaką zauważyłem, odnośnie problemów z wyszukiwaniem w sklepie, jest dość błaha. Choć i tak jest to niedopracowanie. Problemy z wyszukiwaniem aplikacji są spowodowane tym, iż musi być w opcjach językowych ustawiony język angielski. Po dodaniu języka English (United States) wyszukiwanie działa lepiej. Choć i tak wykrywa, rzeczy które nie są związane z tym co wpisujemy.  

windows porady inne

Komentarze

0 nowych
freeq52   8 #1 06.11.2012 09:32

Na razie nie odczuwam potrzeby aktualizacji systemu i tego nie zrobię, mimo że te 129zł to grosze...
Inną sprawą jest, że MS chyba zakłada, że każdy internauta ma już ich system, bo dziwne że nie ma czegoś takiego jak kupno normalnej wersji systemu, ba, co więcej - jak ktoś słusznie zauważył pod ostatnim newsem dotyczącym Win8 - bardziej opłaca się kupić starego XP i aktualizację do Windows 8, niż wersję OEM, gdzieś ze sklepu :)
Modern UI jest niestety słabe :/

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #2 06.11.2012 10:07

@Zbigniew2003

Dziękuję za miłe słowa.

@freeq52

W przypadku W7 zastanawiałbym się nad przejściem na W8. Ale w przypadku każdego wcześniejszego systemu uważam, że warto. Co do braku sprzedaży bez uaktualnienia to nie wiem o co chodzi Microsoftowi. I tak aktualizacja się bardziej opłaca to fakt. A Modern jak Modern, jaki koń każdy widzi.

mordzio   14 #3 06.11.2012 10:49

Bardzo rzeczowy i przydatny poradnik przesiadki na win8.
Cena uaktualnienia jest bardzo przyzwoita, jednak jakoś mam opory przed zainstalowaniem na stałe win8.

underface   14 #4 06.11.2012 11:34

tydzień po premierze i kolejny wpis o 8. póki co imo najlepszy. Sam miałem coś naskrobać o tej wersji windowsa, ale jakoś leń we mnie siedzi, a ponadto DjLeo poruszył kilka faktów, które miałem również opisać;p

Axles   16 #5 06.11.2012 11:40

Hmm czyli posiadając Windows XP Prof w wersji OEM mogę z powodzeniem za 129zł przejść na Windows 8 ?
Czy będzie do tego jakaś możliwość zgrania obrazu by mieć płytę instalacyjną Win 8 bez każdorazowego instalowania XP by później zaktualizować do ósemki?

flaszer   10 #6 06.11.2012 11:52

Dobry wpis, konkretnie i na temat, bez wylewania własnych żali. Co do zbioru ikonek, korzystam od dawna, świetna strona, tylko popraw odnośnik bo nie przenosi bo kliknięciu i leniwcy muszą kopiować URL :P

djfoxer   17 #7 06.11.2012 12:18

Świetne! DjLeo spisałeś się! :)

  #8 06.11.2012 13:06

Bardzo dobry wpis, wielu osobom się przyda. Mnie osobiście jeszcze bardziej zniechęca do upgrade'u W7->W8. Na wirtualce się skończy. Aby ten system był dla mnie użyteczny w podobnym stopniu co W7 muszę wykonać cały szereg czynności i to tylko aby uzyskać protezę lub namiastkę, tego czego potrzebuję.
Przyzwyczajenia przyzwyczajeniami, ale ergonomia, którą wykorzystuję aby efektywnie pracować - to już inna sprawa. Do mnie W8 na desktopie nie przemawia :)

  #9 06.11.2012 13:08

Wpis w zakładkach jako genialny agregat przydatności windowsowych - rzeczywiście, po instalacji win 8 sam odruchowo zacząłem korzystać z mnóstwa hotkey'i, które poznawałem ze stażem, żeby tylko zrobić coś szybciej na tym systemie, gdzie można się zaklikać na śmierć.

mktos   9 #10 06.11.2012 13:16

Co do dwóch monitorów - weź sobie prawym na pasku zadań i właściwości, tam masz możliwość dostosowania zachowania paska zadań dla wielu monitorów - łącznie z pokazywaniem np. tylko ikonek programów które są na konkretnym ekranie albo wyłączeniem zduplikowanego paska.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #11 06.11.2012 13:54

Bardzo dziękuję, za pochlebne opinie.

@mktos

Dzięki za info, faktycznie kilka opcji tam jest które rozwiązują mój problem. Fajnie, że to napisałeś.
Znalazłem też rozwiązanie problemu z wyszukiwaniem w sklepie i w czym Tkwi problem.
Dodam to na końcu wpisu.

Chillout   7 #12 06.11.2012 14:09

Produkt niedopracowany i niestety w sprzedaży...

Nie mówię tutaj o metrze, ale funkcjonalności.

Współczuje osobom starszym, to jest system dla dzieci.

System ma być prosty i bezproblemowy.

Po waszych wpisach i rzekomych "prostych rozwiązaniach danych problemów, wnioskuje, że zwykły zjadacz w sile wieku niestety sobie nie poradzi. Wnuczku znowu coś nie działa...Zainstaluj XP.

A miał być taki prosty i intuicyjny w użytkowaniu.

Dochodzę do wniosku, że unity jest po prostu genialne w swojej prostocie w Ubuntu.
Wpisujesz i masz.

Autor edytował komentarz.
Tomasz Wołoszyński   5 #13 06.11.2012 14:40

Aktualizacja do Windows 8 Pro za 129 zł jest rzeczywiście opłacalna, ale z mojej perspektywy tylko pod jednym warunkiem - posiadamy wersję BOX poprzedniego systemu.

Uaktualnienie można oczywiście przenosić pomiędzy komputerami, pod warunkiem, że będzie ono zainstalowane tylko na jednym komputerze w tym samym czasie. Gdyby jednak przyszło nam do głowy wymieniać sprzęt ... aby zainstalować Windows 8 na nowym komputerze potrzebujemy wtedy także nowej licencji poprzedniego systemu (chyba, że na starym komputerze mamy licencję BOX).

Reasumując dla tych, którzy mają system w wersji XP, Vista, 7 OEM i nie wykluczają kupna nowego sprzętu, bardziej opłacalny będzie zakup pełnej licencji OEM nowego systemu od Microsoft. Chociażby dlatego, że nowa licencja OEM umożliwia przenoszenie systemu pomiędzy komputerami, uaktualnienie natomiast umożliwia tylko przenoszenie samego upgrade'u.

W związku z powyższym, ja zdecydowałem się na zakup pełnej wersji OEM.

Autor edytował komentarz.
underface   14 #14 06.11.2012 14:43

@Chillout
przez co sugerujesz, że jest niedopracowany? Ja używam finalnej wersji od zeszłego tygodnia. Nie licząc wpadki z szukajką sklepu to system działa bardzo dobrze. Śmiem twierdzić, że pracuje się na nim tak samo jeśli nie lepiej niż na 7.

  #15 06.11.2012 15:53

Jeśli chodzi o wyszukiwarkę w sklepie, u mnie pomogło odhaczenie w ustawieniach sklepu "wspierania wyboru aplikacji w rodzimym języku" czy jakoś tak. W każdym razie domyślnie sklep widzi tylko polskie apki

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #16 06.11.2012 16:33

Świetny wpis, dla mnie jeden z lepszych. Przeczytałem już dużo artykułów, recenzji, mniejszych cze większych wpisów na blogu, sam stworzyłem trzy blogi o Windows 8, jednak nigdzie nie znalazłem wzmianki o stworzeniu skrótów do opcji wyłącz itp. Wielkie dzięki za to ;)

Przyznają od razu, że moim wpisom daleko do Twoich, jednak mam nadzieję, że ich poziom będzie powoli wzrastał ;)

Modern UI dla mnie jest świetnym rozwiązaniem, lepszym niż klasyczne Menu Start. Jednak nie jest to rozwiązanie doskonałe, chociaż te niedogodności dla mnie są bardzo minimalne. Irytuje mnie czasami sklep od Microsoftu, trochę ciężko się po nim poruszać. Póki co wybór aplikacji jest ubogi jednak mam nadzieję, że w najbliższym czasie kolekcja ta zostanie szybko uzupełniona :D

Teraz przejdźmy do mojej największej bolączki, o której Ty wspomniałeś. Chodzi mi oczywiście o brak współpracy aplikacji desktopowych z tymi z Modern UI, dlatego korzystanie z Google Chrome z poziomu tych dwóch interfejsów jest trochę irytujące. Można ratować się logowaniem do Chrome, ale nie jest to rozwiązanie idealne.

Pozdrawiam ;)

@Chillout
Windows 8 jest znacznie prostszym systemem dla osób mających po raz pierwszy kontakt z komputerem. Osoby starsze działając na Modern UI powinni być zadowolone.

Windows 8 to system bardzo dopracowany, i jak najbardziej powinien trafić do sprzedaży ;) W Windows 8 działa praktycznie wszystko, a co do XP, to takie coś może paść jeśli byśmy komuś zainstalowali jakąś dystrybucje Linuxa na desktopie ;)

Vanshei   14 #17 06.11.2012 17:30

Spróbujcie wyszukać np. 10 aplikacji w sklepie i w szybki sposób wrócić do głównego ekranu sklepu

Prawy myszy, strona główna ;)

zoso71   8 #18 06.11.2012 18:30

Ikony z czasów XP i Visty?? Wow!!
Porażające i smutne zarazem :-(

Chillout   7 #19 06.11.2012 19:28

Jak widać po wpisie, nie wszystko idzie gładko.

@Scorpions.B
Po pierwsze:
Przy takiej ilości kafelków jak na pierwszym obrazku to nie sądzę.
Po drugie:
Posadź starszą osobę i niech sama połapie się w tych różnokolorowych kafelkach, niech jeszcze doczyta co tam jest napisane.
Zaraz powiesz, że można zostawić z 3 aplikacje w ModernIU itd, żeby było łatwiej.
Nie daj boże sama się przełączy na zwykły tryb.... więc po co to ModernIU, Kup babci XP.

Podsumowanie:
Kupić system dla babci, żeby mogła pograć sobie w pasjansa za kilkaset złotych.

Postawić ubuntu, zostawić trzy ikonki w unity -koszt 0,70 za płytę.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #20 06.11.2012 20:40

@Vanshei

No tak zgadza się. Ale sam fakt, że trzeba się nad tym zastanawiać świadczy o tym, iż obsługa nie jest na tyle intuicyjna. A wystarczyłby jeden przycisk obok strzałki. Czy chociażby pole wyszukiwania w sklepie, obok napisu Sklep. Proste rozwiązania są najlepsze.Dziękuję, że to napisałeś.

@Scorpions.B

Dzięki za miłe słowa.

Autor edytował komentarz.
Utermiko   2 #21 06.11.2012 21:50

Asystent uaktualniania do W8 jest zbugowany. Zamiast sprawdzać całą ilość pamięci RAM, sprawdzał ile jest dostępne, przez co na czas zakupu W8 musiałem pożyczyć RAM'u. Ogólnie podoba mi się to, że szybciej się uruchamia oraz zamyka. Modern UI rzeczywiście jest troszkę niedopracowane :P

Banan   10 #22 06.11.2012 21:56

Mi jakoś to wyłączanie boczny panel > ustawienia > zasilanie > zamknij nie przeszkadza. Nawet śmiem twierdzić, że idzie mi to szybciej niż na Viście, ale to pewnie przez szybkość działania systemu - Vista piekło, ósemka niebo =)

Świetny wpis DjLeo!

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #23 06.11.2012 22:23

Dzięki Banan.

@Utermiko
Szkoda, że asystent nie ma możliwości wyboru wersji 32/64 bitowej. To jest dziwne. Robisz update z 32 bit Visty i nie możesz zainstalować W8Pro 64bit.

gowain   18 #24 06.11.2012 22:44

@DjLeo nawet na czystej instalacji?

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #25 06.11.2012 23:00

@gowain

Iso się pobiera poprzez asystenta, więc nie masz możliwości wyboru wersji 64bitowej. Ściąga się taka wersja jaka miałeś z systemie z którego chcesz zaktualizować. Ja na szczęście miałem Viste Ultimate 64bit, więc nie miałem problemu. Ale ktoś kto migruje z XP a chce mieć W8Pro to ma mały problem. Przy instalacji nie ma wyboru wersji, choć nie wiem jak przy instalatorze 32bitowym. Na moim nie było.

gowain   18 #26 06.11.2012 23:09

A przy asystencie podajesz jakiś klucz/numer? Czy dopiero przy/po instalacji?

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #27 06.11.2012 23:27

Tak podaje się klucz. Jednak nie ma on wpływu na instalkę. Banan z mojego ISO zainstalował system na swoim kluczu. Więc klucz nie jest przypisany do ISO. Przy instalacji (czystej) również podajesz klucz. Dziwne to trochę.

Shaki81 MODERATOR BLOGA  37 #28 06.11.2012 23:36

Oryginalny nie będę, ale muszę:) Kapitalny tekst. W końcu ktoś rzeczowo przedstawił problemy W8, a nie tylko krzyczy, że Metro (tfu Modern) jest do d.

Over   9 #29 06.11.2012 23:57

Wpis w Pyte :)
Osobiście nie nawidze zmian jestem przyzwyczajony do W7 i nielubie jak coś jest inaczej wcześniej miałem Viste wiele się nie różniła od 7 ale generalnie głównie z wygladu pomiędzy XP a Vista i W7 jest bardzo duuuża różnica. a W8 łamie dotychczasowe standardy i juz wyprubowałem na 30 letnim moim kliencie werscje W8 i miałem ciągle pytania co gdzie i z czym to się je a prawdopodobnie po wyjsciu miałbym telefony co gdzie mam nacisnąc zeby cos uruchomić wiec stwierdziłem ze W7 bedzie odpowiedni dla tej osoby ;)
Ja sie w tym systemie połapie ale inni...
Nie sądze...

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #30 07.11.2012 00:07

@Overclocker

Patrz a niektórzy mówią, że W8 jest dla dzieci :) Nie ma co się oszukiwać W8 nie jest zbyt przyjazny. A to trochę przykre bo widziałem jak starsi ludzie mają olbrzymie problemy z jego obsługą. Dla mnie Modern UI to niestety nie jest user-friendly interface.

Autor edytował komentarz.
  #31 07.11.2012 01:04

nie działa pierwszy link pod słowami "Aktualizacja do W8 dla komputerów z systemem Windows 7 kupionych między 2 czerwca 2012 r. a 31 stycznia 2013 r. -(69zł) – nie dotyczy Windows 7 Starter Edition!"

Tomasz Wołoszyński   5 #32 07.11.2012 09:02

A czy to nie jest tak, że user-friendly jest dla wszystkich tych, którzy korzystają z ekranów dotykowych?

Mam na myśli starszą osobę, która korzysta z komunikatora, aby utrzymać kontakt z dziećmi (np. Skype) + od czasu do czasu przegląda internet (np. IE) - i na pulpicie ma wtedy dwie duże kafelki właśnie ze Skype i IE. Dla starszych osób dotknięcie jest dużo prostsze niż opanowanie myszki - w końcu z dotykaniem rzeczy spotykamy się już będąc dziećmi, gdy chcemy poznawać świat. Obsługa myszki jest umiejętnością nabytą.

Celowo mówię o EKRANACH dotykowych, a nie urządzeniach wskazujących dotykowych, bo te na obecnym poziomie rozwoju są moim zdaniem dodatkową komplikacją - nadal opiera się to na umieszczeniu kursora w odpowiednim miejscu, a obsługa gestów to moim zdaniem za mało, aby mówić o ułatwieniu.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #33 07.11.2012 10:13

@Tomasz Wołoszyński

Wszystkie osoby które znam (starsze), nie używają tabletu tylko komputera stacjonarnego lub laptopa. W dodatku nie posiada z nich nikt tabletu z W8. Mówisz o tym co może być wygodne dla grupy której tak na prawdę nie ma i nie wiadomo kiedy będzie. Gdyby ktoś wpadł na to iż na laptopie używanie modern UI jest niewygodne zapewne by tego nie wypuścił. A ponieważ tak się stało, to wnioskuję, że interface jest nieprzyjazny.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #34 07.11.2012 10:28

Pisałem wyżej o mojej bolączce dotyczącej Google Chrome. Nowa wersja przeglądarki przynosi ze sobą świetne zmiany. Teraz mamy do wybory, w którym trybie chcemy pracować, czy Modern UI, czy klasycznym. Dzięki temu rozwiązaniu przeglądarka niezależnie od sposobu jej uruchomienia włącza się zawsze z jednym z określonych trybów. Dla mnie jeden z problemów w taki sposób został rozwiązany.

@Tomasz Wołoszyński
Ogólnie uważam obsługę dotykową za lepsze rozwiązanie dla osób starszych, obecnie nie możemy zbyt dużo o niej mówić, bo ilość takich urządzeń z Windows 8 nie jest duża, a i ceny w wielu wypadkach trochę zbyt duże jak na osobę starszą. Jednak wraz z upowszechnieniem się tego standardu obsługa komputera może stać się o wiele prostsza ;)

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #35 07.11.2012 10:54

@Scorpions.B

Tak zgadza się. Widziałem to w wersji developerskiej Chrome. Przeglądarka dynamicznie przełącza się pomiędzy interface-mi. Jest do dobre rozwiązanie. Ale jak na razie w oficjalnej wersji tego nie ma.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #36 07.11.2012 11:20

@DjLeo
Czy, aby na pewno? W dzisiejszej aktualizacji to się pojawiło ;)

  #37 07.11.2012 13:13

Zainstalowałem Windows 8 pro/129zł/+WMC/za darmo/ w dn.27.11.br.Wszystko działa O.K.Mam problem ze Sklepem.Ale o tym pisał autor.Ponieważ wczesniej miałem zainstalowaną wersję rozwojową W8,instalacja odbyła się w j.angielskim.Po wczytaniu pliku z j.polskim,jestO.K,ale Store w dalszym ciągu jest w j.angielskim.Dlaczego???.Czy ktoś wie?.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #38 07.11.2012 14:19

W wersji developerskiej z numerkiem 24.xxx to jest w wersji obecnej 22.xxx nie ma tej opcji. Przed chwilą zainstalowałem .Sam nie wiem, może jest coś nie tak.

Tomasz Wołoszyński   5 #39 07.11.2012 14:33

Kilka godzin temu otrzymałem swoją kopię W8 w wersji OEM i zastanawia mnie jedno... Czy Microsoft zaoszczędził na plastikowych pudełkach, czy też "kartonowe etui" ma jakiś większy sens?

Kupując W8 w wersji OEM otrzymujemy kartonowe opakowanie, a w nim następne kartonowe opakowanie - oba zaplombowane - moje pytanie brzmi "Po co?". Klucz licencyjny znajduje się na tym wewnętrznym kartonowym opakowaniu, więc po co je dodatkowo plombować? I jedyna odpowiedź, która mi się nasuwa to "Aby uszkodzić nośnik.".

Jeśli w ferworze radości chwycimy za nóż i beztrosko zaczniemy przecinać plombę w wewnętrznym opakowaniu możemy uszkodzić nośnik, bo pudełko jest nieco większe od samej płyty. Oczywiście można powiedzieć, że plombę usuwa się karta kredytową, ale ja mam tylko jeden złoty TIP dla Microsoftu.

TIP: Opublikujcie oryginalne obrazy ISO na swoich serwerach, bo niektórym się przydadzą. Obojętnie na jakiej zasadzie to będzie działać - może być za autoryzacją tj. wpisanie klucza posiadanej już licencji.

PS
Nie można było nośnika zapakować w plastikowe pudełko znane z W7 SP1 OEM ?

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #40 07.11.2012 15:47

@Tomasz Wołoszyński

Wrzuć jakieś zdjęcie jak to wygląda. Ile zapłaciłeś za OEM?

Tomasz Wołoszyński   5 #41 07.11.2012 16:25

345 zł + wysyłka (kupowałem też gryzonia więc rozeszło się po kościach...)

Opakowanie wygląda dokładnie tak jak na tym filmie - http://www.youtube.com/watch?v=Brqh8C9bQzI

Oczywiście ten wewnętrzny kartonik jest tak mały, że można się spodziewać, że w środku jest od razu płyta - ale czy naprawdę Microsoftu nie był stać nawet na dodatkowe "foliowe" opakowanie - typowo jak na płytę, skoro nie ma pudełka.

Jak widać na filmie kolega na filmie zaopatrzył się w profesjonalny sprzęt do cięcia - ja zacząłem od noża, ale jak zorientowałem się jak to wygląda ... przerzuciłem się na kartę kredytową.

Reasumując chciałbym, aby posiadacze licencji W8 mieli możliwość pobrania odpowiednich wersji systemu z oficjalnych serwerów MS. Nawiasem mówiąc, nie rozumiem dlaczego firma, która wprowadziła kafelki do swojego systemu do tej pory nie przeszła całkowicie na dystrybucję cyfrową, albo po prostu nie dała możliwości wyboru pomiędzy pobraniem obrazu ISO, a korzystaniem z gotowego nośnika - z jednej strony innowacje, z drugiej konserwatyzm.

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #42 07.11.2012 21:35

Zgadzam się, poza tym niemożność pobrania wersji 64bitowej przy aktualizacji z 32 bitowego systemu to jakieś nieporozumienie.

  #43 11.11.2012 13:14

Co do Angry Birds, dzieje się tak dlatego, że domyślnie włączone jest wyszukiwanie aplikacji tylko w języku polskim. Trzeba to zmienić w ustawieniach. :)

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #44 16.11.2012 14:00

@DjLeo
Powiem Ci, że przeglądam te wszystkie ostatnio pisane blogi o Windows 8 i twierdzę, że nawet w minimalnym stopniu nie równają się z Twoim wpisem. Jak dla mnie główna nagroda dla Ciebie, tym bardziej, że blog nie pisany w celu zdobycia nagrody, lecz z chęci podzielenie się doświadczeniami.

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #45 16.11.2012 22:36

@Scorpions.B

Dziękuję, to naprawdę motywujące co mówisz. Co do wpisów na blogu o W8 hmm... nie chcę nawet komentować. Nie twierdzę, że mój jest niewiadomo jaki, ale trochę denerwujące jest to, że część ludzi (świadomie lub nie) powiela to co zawarłem w tym wpisie. Ktoś chociaż mógłby napisać coś oryginalnego, a o W8 można jeszcze sporo napisać. Co ciekawe przed konkursem miałem już przygotowane kolejne tematy o W8. Więc nie omieszkam kolejnego wpisu opublikować, ale chce to zrobić dobrze, nie zważając na konkurs. Więc nie zamierzam uczestniczyć w tym pędzie, do byle jakich wpisów. W wywiadzie ze mną wyraźnie to zaznaczam, iż takie blogowanie mnie nie interesuje. Nic na siłę. Jeszcze raz dzięki za miłe słowa.

Scorpions.B WSPÓŁPRACOWNIK  20 #46 17.11.2012 20:56

@DjLeo
Czekam na Twój wpis z ogromną niecierpliwością ;)

A skoro o Tym wspomniałeś. Sam mam zamiar opublikować jakiś poważniejszy wpis również o tematyce Windows 8. Ponieważ moje obecne wpisy w listopadzie były pisane z nudów w ciągu jednego dnia, głównie ze względu na kilka godzin wolnego czasu, to postanowiłem, że mój kolejny wpis będzie czymś większym, nie chodzi mi o ilość tekstu, lecz o wartość wpisu. Postanowiłem przetestować Windows 8 na Intel Celeron 1,7GHz i 768MB RAM. Zobaczymy jak Windows 8 sprawował by się na moim komputerze, jeśli dostałbym go na przełomie 2002-2003 roku. Aż, dziwne, że mój komputer z tamtych czasów chodzi. Póki co, miewa się on równie dobrze, co mój obecny sprzęt :D:D:D

  #47 20.11.2012 15:43

czesc,

a wiesz moze w jaki sposób ms sprawdza czy komp był kupiony po 2 czerwca (przy zniżce 69zł)? wierzą na słowo, czy jest to gdzies zapisane w kluczu, czy w dacie rejestracji czy aktywowanie czy czegoś..?

Jaahquubel_   12 #48 23.11.2012 13:16

Wpis-kandydat do Głosu ludu!


"Windows + spacja – zmienia układ klawiatury na następny na liście"
Czyli będzie już mniej sytuacji, że ktoś ma zamienione Z i Y? Już o tym pomyśleli?

"Chociażby skrót Windows + E, który otwiera okno „Komputer”. Niby nic wielkiego, ale zaletą pamiętania tego i innych skrótów jest to, że gdy mamy masę okien otwartych to taki skrót niejednokrotnie pozwala zaoszczędzić kilka cennych sekund."
Ale to już działa od Windowsa 95, jak parę innych skrótów.
A tak poza tym, MS, jak zwykle, nie pomyślał o personalizacji tych skrótów?

DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #49 24.11.2012 18:17

@Scorpions.B

Już nie długo trzeba będzie czekać :) A W8 na słabszym sprzęcie całkiem dobrze sobie radzi :)

@rzekaoszustów

Wydaje mi się, że się nie zarejestrujesz jak nie będziesz znać daty sprzedaży, ale nie wiem nie jestem pewny. Najlepiej na infolinie MS zadzwonić. Choć ja wiele razy się przekonałem to MS nie przykłada zbytniej wagi do różnych spraw. Ale jak w tym przypadku jest to nie wiem.

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #50 24.11.2012 18:25

@Jaahquubel_

No to fakt w W8 Shift i Ctrl nie zmienia języka. A często był to problem, jak ktoś tego nie wiedział. Ja standardowo zawsze usuwałem język "Polski" z układu klawiatury, pozostawiając "Polski programisty". Co do skrótów, no tak niektóre działały na starszych systemach. Co do personalizacji skrótów to neistety (płaczę) nie ma nieprogramowej możliwości ich personalizacji (chyba, że tego jeszcze nie odkryłem:). Ale biorąc pod uwagę, że MS zrobił to co zrobił z UI tego systemu, nie liczyłbym na ukrytą opcje personalizacji skrótów ;)

Jaahquubel_   12 #51 26.11.2012 15:12

Personalizacja - w słowniku MS chyba nie ma tego słowa, ale... nauczysz kogoś obsługiwać jednego Windowsa 8, obsłuży każdego. A w przypadku, gdy możliwości personalizacji jest dużo (czyli choćby w obrębie samego Ubuntu albo samego Minta), różne instalacje tej samej wersji mogą się różnić na tyle mocno, że zmiana maszyny może być problematyczna. Oczywiście upraszczam, ale widać o co cho.

PeJo   8 #52 30.11.2012 14:05

Właśnie przesiadłem się na Win8 i ten wpis @DjLeo jest rewalka. Potwierdzam - mistrzostwo świata.
Powoli się odnajduje w nowym systemie, idzie powoli ale coraz lepiej.
Pozdrawiam

ps. odkryłem właśnie błąd przeglądarki Chrome - nie chce się uruchomić (tylko jako Administrator) wyskakuje błąd: Klasa niezarejestrowana

Autor edytował komentarz.
DjLeo MODERATOR BLOGA  17 #53 03.12.2012 00:54

@Jaahquubel_ - no tak widać, widać o co cho. :)
@PeJo - dziękuję.