r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Dobry sprzęt na dobreprogramy – graj z AMD. Podsumowujemy nasz konkurs

Strona główna AktualnościDOBREPROGRAMY

Konkurs „Dobry sprzęt na dobreprogramy – graj z AMD” już za nami. Wczoraj, podczas naszego programu na żywo poznaliśmy zwycięzców, którzy dzięki zdobytym punktom (i odrobinie szczęścia w losowaniu) będą mogli się cieszyć sprzętem ufundowanym przez czerwoną drużynę. Dzisiaj macie okazję zapoznać się z rankingiem tych wszystkich uczestników konkursu, którzy dotrwali do samego końca – i udzielili odpowiedzi, które uznaliśmy za co najmniej poprawne.

Crème de la crème

Przypomnijmy jednak wpierw wyniki z wczoraj. Na szczycie rankingu znaleźli się użytkowniczka Agnes.87 oraz użytkownik wszechmocny. Uzyskali oni po 96 punktów, czyli niemal wszystko, co było do uzyskania. Przeprowadziliśmy więc losowanie, w wyniku którego pierwsza nagroda, czyli procesor AMD A10 7800, płyta główna MSI A88XI oraz karta graficzna XFX Radeon R7 250 trafiły do Agnes.87, zaś druga nagroda, czyli procesor AMD A8 7600 z płytą MSI A88XI przypadła wszechmocnemu.

Do losowania o nagrodę trzecią, procesor AMD A8 7600, przystąpiło trzech użytkowników, którzy w rankingu uzyskali po 92 punkty. Byli to Goldfinger, soanvig i thunder13. Tu los uśmiechnął się do Goldfingera. Dla soanviga i thundera13 przygotowaliśmy nagrody pocieszenia – hojne zestawy dobroprogramowych gadżetów.

r   e   k   l   a   m   a

Dotrwaliście do końca? Możecie być z siebie dumni

Nie spodziewaliśmy się tak zaciekłej rywalizacji, nie spodziewaliśmy się, że zwycięży w niej kobieta. Dotrzeć do samego końca nie było łatwo. W konkursie wystartowało około 500 osób. Wyścig ukończył zaledwie co dziesiąty – na finalnej liście mamy 49 użytkowników, którzy dali radę naszym, najwyraźniej niełatwym pytaniom. Gratulujemy im wszystkim wiedzy i wytrwałości. A oto obiecany ranking:

    
 NickLiczba punktów

 
 Agnes.8796 
 wszechmocny96 
 Goldfinger92 
 soanvig92 
 thunder1392 
 karol221-1084 
 kwjm84 
 majacek84 
 Skullek84 
 bravo80 
 michq80 
 nnick80 
 Olbi80 
 orooro80 
 Smilodon80 
 okokok76 
 scripter176 
 spq76 
 stream76 
 T.Peck76 
 luki_92_9272 
 marczenty72 
 meciarz72 
 msnet72 
 rylek72 
 arturjakis68 
 davido13268 
 demba68 
 Kraefezze68 
 NobodyTT68 
 ollbrzym68 
 Pawlo23268 
 Perceptron68 
 Spiner368 
 t0ken68 
 Arkantos766 
 209964 
 dragonn64 
 Kaworu64 
 Szafirek2264 
 jarkus62 
 justmanxd60 
 rutek0060 
 kreciu81pl58 
 wikti56 
 adamk198552 
 Ola10052 
 tkako52 
 john.doe40 
    
    

Jak ocenialiśmy?

Jak wiecie, zastosowaliśmy nową formułę konkursową, dzięki której udało się zmniejszyć rolę ślepego trafu, a zwiększyć rolę wiedzy i umiejętności. Wasze odpowiedzi na publikowane w kolejnych dniach konkursu otrzymywały określoną liczbę punktów, w zależności od jakości odpowiedzi. Odpowiedziom uznanym przez redakcyjne jury za doskonałe i wyczerpujące przyznawaliśmy 10 punktów, odpowiedziom dobrym 6 punktów, odpowiedziom, które nie były błędne, ale też nie były zadowalające – 2 punkty. Przyjrzyjmy się wytycznym, według których ocenialiśmy:

1. Co to jest FreeSync i kto może z tego rozwiązania skorzystać? Tu dobrą odpowiedzią było to, co można było znaleźć na stronach AMD, w odpowiedziach doskonałych znajdywaliśmy precyzyjne techniczne opisy, rozważania o częstotliwościach odświeżania, licencjonowaniu czy interfejsach DisplayPort.

2. Ile interfejsów renderowania obsługują sterowniki AMD Catalyst? Za odpowiedzi dobre uznaliśmy te, w których wymieniono po prostu poprawną liczbę lub listę. Odpowiedzi doskonałe rozróżniały między sterownikami na Windows i Linuksa, opisywały też poszczególne API i ich zastosowania.

3. Czym od strony konstrukcyjnej jest AMD TrueAudio? Podobnie jak w wypadku FreeSync, odpowiedź wyszukana na stronach AMD była dobra. Odpowiedzi, w których autorzy wyjaśniali o co chodzi z procesorami sygnałowymi, opisywali wręcz działanie ich instrukcji, były uznawane za doskonałe.

4. Ile maksymalnie wyświetlaczy można podłączyć do karty graficznej obsługującej AMD Eyefinity? Podanie maksymalnej liczby dla najlepszej pod tym względem karty było już dobrą odpowiedzią, ale niektórzy postarali się bardziej, swoją doskonałą odpowiedź rozbudowując o wyjaśnienia i opisy specyficznych przypadków.

5. Czym różni się Unified Video Decoder od Video Codec Engine? Za dobre uznaliśmy już odpowiedzi czysto funkcjonalne, w stylu że jeden mechanizm służy do sprzętowej akceleracji dekodowania wideo, a drugi do sprzętowego kodowania wideo. W doskonałych odpowiedziach można było poczytać o rodzajach kodeków, ASIC-ach i tego typu sprawach.

6. Do czego służy rdzeń ARM Cortex A5 w procesorach x86 AMD? Na tym pytaniu „poległo” wielu. Każdy, kto wiedział jednak o co chodzi z mechanizmami bezpieczeństwa TrustZone może być pewien, że odpowiedział dobrze. Najlepsi wyjaśniali działanie Platform Security Processor i podziału na procesory logiczne.

7. W jaki sposób najnowsze APU (korzystające z heterogenicznej architektury obliczeniowej) przenoszą dane między przestrzeniami adresowymi CPU do GPU bez fizycznego kopiowania danych (tzw. zero copy)? To niełatwe pytanie zmroziło wielu, którzy w tym momencie rezygnowali z dalszego udziału w konkursie. Wystarczyło jednak wspomnieć o wspólnej przestrzeni adresowej, by zdobyć tu punkty. Najlepsi pisali dokładnie o rozwiązaniu hUMA, wskaźnikach do struktur danych i poszczególnych językach programowania.

8. Co przedstawia poniższy obrazek? To pomysłowe zadanie, wymyślone przez Xyrcon, wcale nie było łatwe, odsetek błędnych odpowiedzi był bardzo duży. Wystarczyło jednak odpowiedzieć, że to jednostka centralna PlayStation 4, by otrzymać swoje punkty. Najlepsi dokładnie opisywali rdzenie Jaguara i Radeony oraz kontrolery pamięci.

9. Co może dać procesor zbudowany wg założeń heterogenicznej architektury obliczeniowej (HSA) aplikacjom korzystającym z akceleracji OpenCL? To oczywiście kolejne trudne pytanie, ale ci, którzy dotrwali do ostatniego dnia, pewnie spodziewali się, że nie będzie łatwo. Zaliczaliśmy odpowiedzi mówiące o przyspieszeniu działania aplikacji i większej elastyczności, ale najlepsi potrafili dokładnie wyjaśnić relacje między OpenCL i HSA, wyjaśnić rolę schedulerów czy czyszczenia pamięci.

10. Skąd się wywodzi modułowa konstrukcja procesorów, stosowana przez AMD w ostatnich generacjach CPU tej firmy? To było zdecydowanie najtrudniejsze pytanie. Uznaliśmy te odpowiedzi, które nawiązywały do poprzednich generacji rdzeni procesorów AMD – ale najlepsi pisali słusznie o architekturze Clustered Multi-Thread i procesorach Alpha firmy DEC, powstałych jeszcze w latach dziewięćdziesiątych.

Wszystkim uczestnikom konkursu dziękujemy za włożony trud, mamy nadzieję, że bawiliście się dobrze. Już niebawem zaprosimy Was do kolejnej zabawy tego typu.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.