r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

FTC sugeruje Do Not Track dla aplikacji mobilnych

Strona główna Aktualności

Smartfony i nierzadko również tablety to urządzenia, które są niemal ciągle podłączone do Internetu i zawsze towarzyszą swoim właścicielom. Powoduje to zbieranie ogromnych ilości danych o użytkownikach — głównie o aktywności i przemieszczaniu się — i ich rozpowszechnianie bez zgody i wiedzy użytkowników. Amerykańska Federalna Komisja Handlu przygotowała raport, w którym podaje wytyczne dla deweloperów w sprawie informowania użytkowników o tym, które z ich danych są zbierane przez daną usługę. Raport powstał na podstawie doświadczeń FTC z ubiegłego roku oraz majowych rozmów z przedstawicielami przemysłu, związkami handlowymi, obrońcami prywatności i reprezentantami środowiska akademickiego. Przyglądaliśmy się zagadnieniom związanym z prywatnością przez dekady. To jest potrzebne, ponieważ mnóstwo reklam przesuwa się na urządzenia mobilne, a wiele zasad i praktyk w tej przestrzeni przypomina Dziki Zachódpowiedział Jon Leibowitz z FTC.

Wytyczne są niewiążące i sugerują między innymi opracowanie piktogramów informujących o fakcie gromadzenia i przesyłania danych. Kolejnym zaleceniem jest ułatwienie dostępu do polityki prywatności serwisu i jasne poinformowanie o tym, jakie dane będą zbierane, aby użytkownik dobrze wiedział, na co się zgadza. Skończyć należy także wprowadzanie w błąd, na przykład sugerowanie, że aplikacja raz odczyta położenie, podczas gdy tak naprawdę robi to ciągle. Zdaniem Komisji, wyraźne udzielenie zgody jest potrzebne również kiedy aplikacja automatycznie wysyła zdjęcia czy ma dostęp do książki adresowej. To w pewnym stopniu można połączyć z kontrowersjami wokół aplikacji społecznościowej Path, która bez opamiętania wysyłała dane z książki adresowej użytkownika, w tym dzieci poniżej 13 roku życia, czym złamała postanowienia Children's Online Privacy Protection Act. Jej właściciele zapłacą karę wysokości 800 tysięcy dolarów.

Warto zaznaczyć, że Komisja sugeruje także implementację mechanizmu Do Not Track w aplikacjach na smartfony i tablety. Dzięki temu, podobnie jak ma to miejsce w przeglądarkach desktopowych, sieci dostarczające reklamy nie będą miały możliwości podążania za nami i gromadzenia danych, co pozwala im na dostarczanie reklam kierowanych. Obecnie taką możliwość mają Safari na iOS, Internet Explorer na Windows Phone 8, Chrome 25 dla Androida, Opera Mobile i mobilny Firefox, ale warto postarać się, aby był to standard.

r   e   k   l   a   m   a

Komisja przedstawiła w zasadzie kompletne rozwiązanie, które może ochronić prywatność użytkowników urządzeń mobilnych. Na razie obowiązku podążania za wskazówkami FTC nie ma, ale takie praktyki mogą stać się standardem. Wpłynie to pozytywnie na ochronę naszej prywatności, ale nie będzie bez efektu na działalność największych firm na świecie — Microsoftu, Amazona, Apple'a, Google'a, BlackBerry i innych… choć z pewnością wizerunkowo wyjdą na tym „na plus”.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.