r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Gary Yost o tym, jak powstał 3ds Max

Strona główna Aktualności

Może trudno w to uwierzyć, ale 3ds Max w tym roku skończy 22 lata. I jak to zwykle bywa, w poszukiwaniu czegoś zupełnie niezwiązanego z tematem, trafiłam na nagrany w 20 urodziny 3ds Max wywiad z Garym Yostem — osobą, która powołała 3D Studio DOS do życia, i która kierowała dalszym jego rozwojem prawie do 1999 roku. Co myśli Yost o programie, którego podstawy stworzył 20 lat wcześniej? Dlaczego przestał nad nim pracować?

Gary Yost kierował zespołem, który stworzył CAD-3D dla Atari ST, 3D Studio DOS, a następnie 3D Studio MAX dla Windowsa NT. Yost jest obecnie wicedyrektorem Mental Images, nauczycielem i fotografem.

W 1985 roku Yost przekonał Toma Hudsona, z którym wtedy pracował w Antic Software, do rozpoczęcia prac nad programem do modelowania 3D dla Atari ST, czego efektem było wydanie CAD-3D. W 1988 roku Yost podpisał umowę z Autodeskiem, który miał wydać jego program, i rozpoczął tworzenie „szwajcarskiego scyzoryka” dla wizualizacji 3D. Do zespołu Yosta dołączyli Jack Powell i autor Deluxe Paint dla Amigi — Dan Silva. W tamtych czasach grafika 3D znajdowała zastosowanie głównie w projektowaniu przemysłowym i architekturze — sztuka i efekty specjalne w filmach przyszły trochę później. Ale czteroosobowy zespół pod kierownictwem Yosta starał się stworzyć pakiet elastyczny i uniwersalny. Pierwsze wydanie 3D Studio DOS trafiło między innymi do twórców reklam i właśnie w reklamie pojawiła się pierwsza fotorealistyczna animacja wykonana w 3D Studio — spadająca szpilka na końcu reklamy sieci Sprint. Animacja zaskoczyła nawet Yosta.

r   e   k   l   a   m   a

Praca nad wersją dla Windows NT była szczególnym wyzwaniem, gdyż członkowie zespołu (już więcej niż czterech) pracowali z domów korzystając z modemów. To rozwiązanie zupełnie nie zdawało egzaminu i o mały włos 3D Studio MAX nigdy nie ujrzałby światła dziennego. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych niestety praca nad pakietem przerosła zespół, którego członkowie między 1997 a 1999 rokiem wycofali się z rozwijania 3D Studio MAX.

Yost jest szczególnie dumny z otwartej architektury 3ds Max, który można rozszerzać wtyczkami, których jest kilka tysięcy. Ponadto dzięki powstaniu tego programu wielu kreatywnych twórców mogło rozwinąć skrzydła, i to nie tylko animując spadające szpilki na potrzeby reklam. A jeśli kogoś interesują szczegóły pracy nad programem, warto przeczytać również wywiad z Tomem Hudsonem, który dzieli się swoimi inspiracjami i doświadczeniami na łamach MAX Underground. Warto również przypomnieć sobie (lub zobaczyc pierwszy raz) pierwszy film stworzony przez Hudsona — „Corner Stone” — którego odświeżoną wersję można obejrzeć na Vimeo.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.