r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

[IDF 2015] Intel Developer Forum rozpoczęte. Pecety nie są w centrum zainteresowania

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Tegoroczny Intel Developer Forum oficjalnie się rozpoczął, a wprowadzające wystąpienie Briana Krzanicha, dyrektora zarządzającego firmy tylko przekonało, że dziś w branży IT komputery osobiste nie są już tym, w co specjalnie się inwestuje. Nazwy nowych mikroprocesorów padły tu jedynie mimochodem, przy prezentacji trzech strategicznych filarów dalszego rozwoju: uzmysłowienia, połączonej bystrości i rozszerzenia-ciebie. Te pojęcia celowo przedstawiono na takim poziomie ogólności – szczegóły należą do deweloperów, którzy wykorzystają rozwiązania Intela do stworzenia tego, na co pozwoli im fantazja i umiejętności.

Uzmysłowienie

Uzmysłowienie (sensyfikacja) to pojęcie, pod którym Brian Krzanich rozumie odejście komputerów i urządzeń komputerami sterowanych od klasycznego zestawu interfejsów – w stronę wykorzystania naturalnych form komunikacji werbalnej, rozpoznawania obrazów i dźwięków, budowania map przestrzennych świata dla nawigujących w nim robotów i dronów. Brzmi to wciąż dość futurystycznie, początkowa prezentacja z udziałem cyfrowej asystentki Cortany nie była zresztą zbyt przekonująca, możliwość obudzenia komputera głosem i wydania mu polecenia odtworzenia muzyki nie jest żadną rewolucją. Tu jednak chodzi o detale, dopracowanie – i o ile pokaz z Windows 10 nie wypadł za ciekawie, to kolejna demonstracja rozwiązania opracowanego wspólnie z Google dla Androida, pozwalającego na obniżenie opóźnienia dźwięku, tak by zamienić tablet w instrument muzyczny działający w czasie rzeczywistym pokazała skalę trudności problemu.

W ramach uzmysłowienia, mechanizm RealSense wychodzi poza tablety. Uważni Czytelnicy pewnie pamiętają o pracach nad systemem rozpoznawania głębi przestrzeni przez kamery stereoskopowe. We współpracy z google'owymi deweloperami Projektu Tango zbudowano eksperymentalne smartfony dla zainteresowanych wykorzystaniem tego rozwiązania programistów. Prezentacja możliwości budzi wrażenie – taka kamera 3D otwiera przed smartfonami zupełnie nowe zastosowania; przykład wygenerowania w czasie rzeczywistym wirtualnego modelu makiety pokoju musiał zachwycić przede wszystkim twórców gier i wirtualnych światów, mozolnie dotąd przenoszących do nich obiekty ze świata fizycznego.

r   e   k   l   a   m   a

Zastosowania RealSense nie kończą się na skanowaniu otoczenia. Z takimi danymi można pokusić się o budowanie robotów, które będą nienadzorowane funkcjonowały w świecie rzeczywistym, między ludźmi. Brian Krzanich zaprezentował tu maszynę firmy Savioke, która jest pierwszym krokiem na drodze do pozbycia się z hoteli ludzkiej służby. Robot ten co prawda nie potrafi posłać łóżka, jednak przywiezie gościowi do pokoju na żądanie napoje i potrawy, korzystając z wind i korytarzy, którymi poruszają się ludzie. Czy wirtualny lokaj to zapowiedź innych autonomicznych pojazdów? Lepiej się na to przygotujmy.

Uzmysłowienie to także większa ekscytacja w grach. Fani symulatorów mogą być zachwyceni: dlaczego tylko gracz ma patrzeć na grę, czy gra nie powinna jednocześnie patrzeć na gracza, modyfikując według jego ruchów pole jego widzenia? Taki sprzęt, zbudowany na technologiach Intela, już niebawem zaprezentuje firma Razer. Innym pomysłowym zastosowaniem uzmysłowionego komputera mogą być interaktywne lustra memomi w sklepach, dzięki którym modni klienci będą mogli testować rozmaite warianty kolorystyczne swojej kreacji, czy też sensor nabi zapinany na małych dzieciach, by ocalić je przez niefrasobliwością rodziców, pozostawiających swoje pociechy w samochodach.

Wszystko takie bystre i tak połączone

O Internecie Rzeczy powiedziano już bardzo dużo. Krzanich tym razem skupił się na wprowadzonych w miejską przestrzeń maszynach sprzedażowych. Temat pozornie trywialny, jednak wartość tego rynku w samych USA przekracza 40 mld dolarów. Na bazie intelowego sprzętu i oprogramowania działa np. maszyna sprzedażowa, która rozpoznaje i klasyfikuje swoich klientów pod kątem wieku, płci i zapewne innych cech – by zaoferować im targetowaną ofertę napojów.

Dostarczane przez Intela rozwiązania mają zaczynać się właśnie na sensorach wbudowanych w sprzęt, przez rozwiązania Big Data do analizy zebranych przy sprzedaży danych, po mechanizmy monetyzacji tych informacji. Wszystko oczywiście z odpowiednim poziomem bezpieczeństwa, dostosowanego do realiów interakcji z tą nową klasą urządzeń. Kolejny przykład – inteligentna opaska logowania, poprzez którą zostajemy zwolnieni z uwierzytelniania się przez hasła do naszych systemów i pomysłowo zabezpieczona przed kradzieżą: jeśli zostanie zdjęta z nadgarstka, hasło jednak trzeba będzie wprowadzić. Krzanich nie powiedział niestety, co w wypadku jeśli komuś ukradną opaskę razem z nadgarstkiem. Komunikacja między tym wszystkim – na wszelkie możliwe sposoby, od Bluetootha Low Energy po sieci 5G, z jakiegoś powodu uznane za istotne dla łączności maszyna-maszyna.

Rozszerzenie-ciebie

Przejdźmy wreszcie do kwestii rozszerzenia-ciebie, rozumianego jako śmiałe spojrzenie na urządzenia ubieralne i używalne. Była to okazja do przeróżnych popisów, od zwykłych, ale modnych i eleganckich smartzegarków i smartbransoletek po rowerzystę skaczącego na swoim uzmysłowionym rowerku nad głową Briana Krzanicha, jako demonstracji nadchodzącej cyfryzacji sportu (a przynajmniej treningu sportowego).

Intel chce w ten sposób przyciągnąć do siebie społeczność Twórców-Makerów, którzy teraz zyskają wielką zachętę do popisywania się pomysłowością. Gość specjalny wystąpienia, Mark Burnett, szef potężnego United Artists Media Group ogłosił to otwarcie – milion dolarów nagrody w konkursie przypominającym telewizyjne konkursy muzyczne dla tego, kto zamiast śpiewać najlepiej, pochwali się najlepszą konstrukcją. Twórcy przystąpią do niego wyposażeni w Curie, czyli zapowiedziany już wcześniej mikrokomputerek Intela wielkości monety, zawierający wszystko co niezbędne, by uczynić sprzęt bystrym.

Na szczęście coś dla fanów PC podczas tego IDF też będzie – Brian Krzanich jakby od niechcenia pod koniec opowiedział o nowych rozwiązaniach z zakresu pamięci masowych, o tym jednak już bardziej szczegółowo w kolejnym materiale z imprezy.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.