Program tygodnia
GIMP 2.6.12

Ocena: 8,8
icon
Polecamy
Fotorelacja z HotZlotu 2011

Przeżyjmy to jeszcze raz!
Dolina Charlotty

Instalacja oprogramowania na Mac OS X

archiwalny, Autor: qbap, Kategoria: Porady dla początkujących
 
 
 
 
Leopard... łatwiejszej instalacji programów chyba już nie ma :)
Większość użytkowników komputerów wie jak przebiega proces instalacji oprogramowania na Windows, ostatnio opisaliśmy, już nie tak powszechnie znaną, procedurę instalacji na Linuksie. W niniejszym artykule prezentujemy "trzecią drogę" - rozwiązanie zastosowane w systemach Mac OS X. Koncepcja wdrożona przez Apple jest niewątpliwie bardzo przyjazna użytkownikowi. Czas więc przyjrzeć się bliżej instalacji oprogramowanie na Makówkach. Czy jest wygodniej niż na innych platformach? Niech każdy sam oceni.

Mac OS X to wersja systemu Mac OS stworzona w oparciu o system Darwin korzystający z mikrojądra Mach-3 oraz narzędzi i usług zaczerpniętych z systemów FreeBSD i NetBSD. I właśnie Leopard, bo tak brzmi jego nazwa kodowa, posłuży nam za podstawę do demonstracji w jaki sposób można instalować programy na Macach.


Instalacja z plików DMG

Pliki DMG to właściwie wirtualne obrazy, które montujemy w systemie za pośrednictwem dwukrotnego kliknięcia na ikonkę reprezentującą obraz dysku. Jeżeli ktoś nie potrafi sobie tego wyobrazić to możne łatwiej skojarzyć taką funkcję z montowaniem plików ISO do wirtualnych napędów w systemie Windows za pośrednictwem np. DAEMON Tools. Być może brzmi to nieco zawile ale zamieszczone screeny powinny wszystko wyjaśnić ;-) Najpierw zobaczmy jak wygląda instalacja Skype, a następnie Adobe Photoshop Elements. Wybrałem te aplikacje z tego względu, że reprezentują one dwie różne formy instalacji. Która z nich jest lepsza sami oceńcie ;-)




Funkcja otwórz montująca obraz DMG




Sprawdzanie i montowanie obrazu DMG




Uruchamianie okna instalacji




Instalacja, czyli przeciągnięcie ikonki Skype do folderu Aplikacje




Proces kopiowania plików




Wysuwanie wirtualnego napędu za pomocą menu kontekstowego




Wysuwanie wirtualnego napędu za pomocą przeciągnięcia ikonki na Kosz



W skrócie cały proces instalacji programu polegał na przeciągnięciu ikonki Skype do folderu Aplikacje. Moim zdaniem to zdecydowanie szybszy sposób niż klikanie Dalej, Dalej, Dalej... :-) Oczywiście niektóre aplikacje wymagające np. akceptacji End User License Agreement posiadają podobne formy "klikania" znane z Windowsa. Do nich zalicza się Adobe PhotoShop Elements 6 i dlatego zobaczmy jak wygląda w tym wypadku okno instalacyjne po zamontowaniu pliku DMG.


Okno widoczne zaraz po zamontowaniu pliku DMG




Uwierzytelnianie praw do instalacji programu




Inicjowanie okna instalatora




Klasyczne klikanie Dalej ;-)



Instalacja z plików PKG

Pliki PKG to format skompresowanego instalatora graficznego wykorzystywanego przez producentów wielu aplikacji przeznaczonych dla systemu Mac OS X. Instalacja programów w tym przypadku jest bardzo zbliżona do tej znanej z systemu Windows. Użytkownik uruchamia plik wykonywalny, na skutek czego pojawia się okno z instrukcjami instalacji programu.




Funkcja otwórz archiwum PKG




Okno instalacyjne programu




Akceptacja licencji programu




I finalizowanie instalacji programu



Odinstalowywanie programów w Mac OS X

Przy tej okazji warto dowiedzieć się w jaki sposób odinstalowuje się aplikacje w systemie firmy Apple. Sposób na to jest bardzo prosty... i polega na przeciągnięciu ikonki z folderu Aplikacje do Kosza systemowego. Jak można łatwo się domyślić opróżnienie kosza wiąże się z pełnym skasowaniem programu z komputera. Rozwiązanie to nie jest jednak doskonałe, ponieważ pozostawia w innych lokalizacjach pliki konfiguracyjne skasowanego programu. Ma to oczywiście swoje zalety i wady. Zaletą takiego rozwiązania jest to, że w przypadku ponownej instalacji oprogramowania automatycznie zostaną wykorzystane stare pliki konfiguracyjne, a co jest tego naturalną konsekwencją automatycznie powrócą nasze indywidualne ustawienia. Należy przy tym pamiętać, że pozostają jedynie pliki konfiguracyjne, a nie tak jak w Windows różnego rodzaju wpisy w plikach systemowych, które powodują "zamulanie" komputera. Oczywiście wszyscy, którzy takie pozostałości uznają za wadę mogą skorzystać z odpowiednich aplikacji czyszczących system :-)


Odinstalowywanie, czyli przeciągnięcie ikonki Skype do Kosza



* prezentowane screeny pochodzą z anglojęzycznej wersji Leoparda (system dostępny jest również w polskiej wersji językowej).

Komentarze (45)  

r   e   k   l   a   m   a
Avatar
gothmori (niezalogowany) | 05.05.2008 18:53#1

ehh.. ale.. yy... czy są ludzie którzy nie potrafią instalować programów na macu?? przecież to dziecinne proste..sama instalacja systemu jest prosta jak......no prościej być nie może ;p wiem bo instalowałem 10.4 nie mając wcześniej styczności z komputerami Mac ;p moim zdaniem ta instrukcja nie ma sensu.. to tak jak uczyć ludzi instalować programy w windowsie.. :/

Avatar
??? (niezalogowany) | 05.05.2008 18:58#2

Eeee na windzie jest lepiej!!!

Avatar
qbap (niezalogowany) | 05.05.2008 19:03#3

To nie jest artykuł instruktażowy, ale bardziej ciekawostka dla osób nie mających styczności z Mac OS X.

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 05.05.2008 19:16#4

→??? "Eeee na windzie jest lepiej!!!" ehh gdybyś miał deczko pojęcia... najlepszy linux siada przy macu..system niesamowicie wydajny i stabilny..a programy instaluje się o wiele szybciej niż w windzie ;p

Avatar
Kamil (niezalogowany) | 05.05.2008 19:36#5

Witam! a czy na macu- leopard, mozna miec gg??? czy jaki komunikator tam jest mozliwy do zainstalowania???

Avatar
informatyk (niezalogowany) | 05.05.2008 19:39#6

Swietnie, moze nie jest to super ciekawy temat, ale bardzo mi sie podoba, ze dobreprogramy.pl nie zapominaja o uzytkownikach apple.

Uprzejmie prosze redakcje dobraprogramy.pl o wiecej ciekawych artykulow, newsow odnosnie macow.

A najlepiej jesli dobreprogramy.pl zalaza osobny dzial dla maca/ osx.

Pozdrawiam.

Avatar
Thar (niezalogowany) | 05.05.2008 19:40#7

@gothmori, oczywiście możesz powiedzieć coś więcej na temat tej niesamowitej wydajności i stabilności (zwłaszcza w porównaniu z Linuksem), czy tylko tak sobie rzucasz pustymi hasełkami?

Avatar
JR (niezalogowany) | 05.05.2008 19:43#8

mi się tam podoba.
możliwości przetestowania na własną rękę nie mam (jak i większość czytelników prawdopodobnie - Mac nie jest popularny nad Wisłą) a przynajmniej nabrałem przysłowiowego "bladego pojęcia" na ten temat.

moim zdaniem nie ma sensu pisanie, że artykuł nie ma sensu - to miałoby sens, gdyby jeszcze nie powstał. teraz, kiedy jest, kiedy ktoś włożył pracę w jego utworzenie można tylko docenić jego starania i albo uznać za pożyteczne, albo nie i zignorować.

"to tak jak uczyć ludzi instalować programy w windowsie"
uwierz: są (nawet wokół ciebie) ludzie, których trzeba. co? gorsi są dlatego?

Avatar
dzonasek (niezalogowany) | 05.05.2008 19:47#9

pamietajmy ze apple to hardware i software, to jakby tlumaczyl ze soft w mikrofalowkach dziala nienagannie...
linux i windows musi obslugiwac tysiace urzadzen i niesposob jest sprawdzic przetestowac i wykryc ewentualne bledy ktore moga sie ujawnic w trakcie tej wspolpracy.

Latwo jest projektowac system dla wlasnego sprzetu, gorzej dla calej platforwy, a juz bardzo trudno robic osy dla roznych platform praktycznie w tym samym czasie (unixy)

Avatar
ozzy (niezalogowany) | 05.05.2008 20:25#10

a ja wciskam ctrl+alt+ wpisuje root potem wstukuje haslo a nastepnie wpisuje: Pacman -S mplayer moc feh firefox ekg thunar ... itd itd i od razu instaluje mi sie programów tysiąc pięćset sto dziewięćset i zadnego srania sie z przeciagniem jakichś ikonek i sobie ide na herbatke wracam i wszystko jest pieknie jakbym mial instalowac wszystko oddzielnie to dowidzenia:P a paczki sciagaja mi sie z prędkoscią 7 MB/s . to jest instalowanie. Archlinux i Pacman to mistrzostwo świata

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 05.05.2008 20:31#11

→JR praca na pewno w jakimś stopniu pożyteczna bo obala kolejny mit z którym się spotkałem.. że mac jest trudny w obsłudze... ale... sam instruktaż instalacji programu który praktycznie sam się instaluje..
"uwierz: są (nawet wokół ciebie) ludzie, których trzeba. co? gorsi są dlatego?" nie popadajmy w paranoje...nie wyciągaj pochopnych wniosków z mojej wypowiedzi ;] ja sam jeszcze wielu rzeczy muszę się nauczyć..ale moim zdaniem instruktaż instalacji programów które instalują się same jest troszkę niepotrzebny.. ale obala pewien mit ;p

→Thar no jakbym miał porównywać z Debianem 4.0 r2 to ten system to cacko..
10.4 testowałem na kompie z ramem 512 ddr (u siebie tez mam 512ddr) procesor był co prawda szybszy ale nie aż tak mocno, też intel

poza tym te szybkie linux'y mają to do siebie że albo mają stare albo skromne środowiska(i programy) i są trudne w obsłudze a mac OS?? mac płynie... uwierz zrobiłem brutalny test temu systemowi xD
Mac OS to prostota i funkcjonalność..

Avatar
Darth (niezalogowany) | 05.05.2008 21:13#12

Nudy na pudy... :P Chociaż mogliście Cover Flow w Finderze dać :P


Kamil@: GG raczej nie, ale Kadu chyba raczej tak... Różne...

Avatar
indiced (niezalogowany) | 05.05.2008 21:24#13

Mac OS X jest wspaniałym systemem, aczkolwiek wole swój obecny system, bo wygląda również efektownie. Do tego nie mogę przetrzymać faktu, że przy touchpadzie w MacBook'ach jest tylko jeden przycisk... wole jak są dwa, LPM uruchamia programy a PPM wyświetla menu kontekstowe... podczas gdy w Mac OS rolę Menu kontekstowego pełni specjalny pasek narzędziowy u góry.... też jest to jakieś rozwiązanie...i zauważyłem, że Microsoft w Windows Vista również wyeksponował specjalną belkę z narzędziami w Eksploratorze, która pełni rolę tego paska z MacOSX...


Wolałbym, aby instalacja w Windows wyglądała jak ta z MacOSX...wszystko spakowane w jednym pliku...marzenie... koniec z brakującymi dll'ami itp;))))

Avatar
Viking (niezalogowany) | 05.05.2008 21:25#14

Nie mam Mac-a,ale zawsze podobały mi się te komputery i ich systemy.Z ciekawości zerknąłem do tego opisu.

Avatar
Piotrek (niezalogowany) | 05.05.2008 21:30#15

Śmieszą mnie takie porównania, zainstalowałem sobie maca i to tamto owamto...
Testowanie na nieoryginalnych maszynach jabłka to żadne testowanie, łudką na pustyni nie popłynie.

Avatar
m (niezalogowany) | 05.05.2008 21:39#16

@kamil
w mac os x 10.5 nie da sie jeszcze zainstalowac kadu (bedzie mozna w kadu 0.6.5), ale jest np. Adium - takie cudo jak Pidgin, obsługuje gadu, jabbera, google talk, msn i kilkanascie innych badziewi.
Spokojnie kadu zainstalujesz w 10.4 tiger.

Avatar
Mariusz (niezalogowany) | 05.05.2008 21:41#17

OSX do Darwin, Darwin to Unix. Apple robi tylko GUI.

Ozzy, masz rację, bardzo to proste co napisałeś...()załamują mnie tacy ludzie...

Avatar
pioo (niezalogowany) | 05.05.2008 22:33#18

Z gg na Mac OS X nie ma najmniejszego problemu. Jest tyle różnych metod że można spokojnie w czymś wybrać. Ja osobiście korzystam z transferu gg do iChat przez jabbera. Dla nie wtajemniczonych może wyda się to mało zrozumiałe ... ale naprawdę nie macie się czego obawiać. Dodatkowo w internecie można znaleść sporą ilość tutoriali jak przejść cały proces transferu :P Jak by co służę pomocą :P

Avatar
Thar (niezalogowany) | 05.05.2008 22:41#19

@gothmori, cały czas te same ogólniki. BTW, twierdzisz że Mac OS jest stabilniejszy niż Debian? Respekt...

Avatar
./MaTriX'u (niezalogowany) | 05.05.2008 22:49#20

App - program ktory usuwa aplikacje i tzw. preferencje (settings) z systemu
wystarczy przeciagnac aplikacje /folder przeciagnac na ikone programu App , program spyta sie czy usunac binaria + ustawienia uzytkownika, a nastepnie aby permanentnie usunac apli z systemu - nalezy tylko oproznic kosz
po zawodach
nic prostrzego i przyjemniejszego, nie zdaze wyjac piwa z lodooffki i odpalic fajki a aplikacja jest usunieta
dlatego MAC
chociaz dzis brakuje mi strojenia Windows, czegos mi brakuje, jednak strojenie Winsowsowego rejestru - to fajna sprawa, jako stawy winowsiarz nadal proboooje "stroic" OS-X'a - ale tu NIE MA CZEGO STROIC ;-(((((

Avatar
Bartek (niezalogowany) | 05.05.2008 23:08#21

Mac OS X jest wspaniałym systemem, aczkolwiek wole swój obecny system, bo wygląda również efektownie. Do tego nie mogę przetrzymać faktu, że przy touchpadzie w MacBook'ach jest tylko jeden przycisk... wole jak są dwa, LPM uruchamia programy a PPM wyświetla menu kontekstowe... podczas gdy w Mac OS rolę Menu kontekstowego pełni specjalny pasek narzędziowy u góry.... też jest to jakieś rozwiązanie...i zauważyłem, że Microsoft w Windows Vista również wyeksponował specjalną belkę z narzędziami w Eksploratorze, która pełni rolę tego paska z MacOSX...


-------
he he stuknij w touthpada dwoma złączonymi palcami i pokaże ci się menu kontekstowe tak jak w Windowsie. To się nazywa Multitouth, twierdzenie, to jest właśnie ten twój brakujący drugi przycisk.

Avatar
ifile.pl (niezalogowany) | 05.05.2008 23:49#22

Jest adium i kadu. Polecam adium do pobrania z http://www.ifile.pl

Avatar
pm (niezalogowany) | 06.05.2008 0:17#23

Indiced w OS X jest meni kontekstowe i jest drugi klawisz ... porostu trzymasz dwa palce na touchpadzie i klikasz :) hehe pozdrawiam

Avatar
ania (niezalogowany) | 06.05.2008 0:46#24

@indiced
W MacOS X można emulować "prawoklik" poprzez tapnięcie dwoma palcami na raz, lub "zwykłym" klikiem z wciśniętym controlem. Pierwsze z tych rozwiązań po krótkim treningu kładzie na głowę filozofię dwóch przycisków. Mojego jedynego przycisku w iBooku używam zaledwie kilka razy dziennie, głównie przy drag'n' .
I mimo, że dzięki wygodzie użytkowania Macowego touchpada myszki nie używam od wielu miesięcy, to aż boję się pomyśleć, jak wygodne muszą być touche multitouch :)

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 06.05.2008 3:15#25

→Thar no może nie stabilniejszy ale co najmniej tak samo stabilny ;p

Avatar
scx (niezalogowany) | 06.05.2008 9:18#26

@gothmoriehh
"czy są ludzie którzy nie potrafią instalować programów na macu?? przecież to dziecinne proste..sama instalacja systemu jest prosta jak......no prościej być nie może (...) moim zdaniem ta instrukcja nie ma sensu.. to tak jak uczyć ludzi instalować programy w windowsie.. :/"
Tak samo można powiedzieć, po co tworzyć instrukcję opisującą instalacje oprogramowania np. w systemie Debian GNU/Linux. Przecież ten proces jest banalny i wydawałoby się, że oczywisty. A jednak nie dla wszystkich. Niektórzy nowi użytkownicy OS X mają problem z instalacją na nim programów. Artykuł nie wyczerpuje tutaj całego tematu - nie wspomina ani o Finku ani MacPorts (DarwinPorts). Poza tym jest raczej skierowany do osób, które nie miały styczności z Mac OS X, bardziej w celu zaznajomienia z dostępnymi sposobami instalacji niż jako instrukcja dla prawdziwych "makówkarzy".

"najlepszy linux siada przy macu..system niesamowicie wydajny i stabilny"
Jasne, a świstak siedzi i zawija je w te sreberka.
Tym komentarzem udowodniłeś, że masz nikłe pojęcie zarówno o systemie Linux, jak i Mac OS X.
Poza tym system dla Maków wydaje się mocno przereklamowany. Mimo zapewnień rzeszy użytkowników ma problemy ze stabilnością i responsywnością. Sam doświadczyłem kernel panic przy montowaniu pendrive, "wykrzaczania się" iPhoto przy zgrywaniu zdjęć, czy wręcz nagminnych zawieszeń Safari. Ogólnie pojęta wydajność nie różni się znacząco od innych systemów. Nie należy podchodzić do tego systemu jak obiektu kultu. Nie jest to beznadziejny system, ale jest to tylko system. Nic ponad to.

"no jakbym miał porównywać z Debianem 4.0 r2 to ten system to cacko..
10.4 testowałem na kompie z ramem 512 ddr (u siebie tez mam 512ddr) procesor był co prawda szybszy ale nie aż tak mocno, też intel"
Nawet Panowie w iSpocie powiedzą Ci, żeby do Tigera z 512 MB RAM lepiej nie podchodzić. No chyba, że masz zamiar pobawić się kalkulatorkiem. W praktycznie, do normalnej pracy 1 GB to minimum, 2 GB są wysoce zalecanie dla bardziej pamięciożernych programów. I w tym momencie okazuje się, że wymaganie nie odbiegają znacząco od np. Windows Vista.

"poza tym te szybkie linux'y mają to do siebie że albo mają stare albo skromne środowiska(i programy) i są trudne w obsłudze a mac OS?? mac płynie... uwierz zrobiłem brutalny test temu systemowi xD
Mac OS to prostota i funkcjonalność.."
Znowu powtarzasz zasłyszane slogany? Ja jakoś nie mogę narzekać na braki w środowiskach graficznych w systemie Linux, czy to GNOME, czy KDE, czy jeszcze innych typu Window Maker lub Fluxbox w zależności od preferencji. Również o dołączonym oprogramowaniu mogę powiedzieć, że jest dla mnie wystarczające.
A Mac OS X? Nie jest ani taki prostu w obsłudze, szczególnie dla "switcherów" z innych systemów. Takie rzeczy, jak brak "prawdziwej" maksymalizacji, odmienna filozofia docka i zamykania programów, brak wbudowanego menadżera pakietów i aktualizacji ze wspieranymi repozytoriami to tylko kilka przykładów niedogodności na jakie mogą natknąć się nowi użytkownicy. Pomijam tutaj takie rzeczy jak górne menu, czy inne mapowania klawiatury (aczkolwiek w Leopardzie polska klawiatura programisty została upodobniona do tej znanej z Windows, pozostawiając tym samym starszych użytkowników Maków troszeczkę na lodzie), bo są to rzeczy do których generalnie łatwo się przyzwyczaić, mimo że woli się inne rozwiązania.
Zauważ, że ilość oprogramowania dołączanego do OS X jest bardzo skromna. Przypominam - iLife dołączany jest do nowych Maków, nie do systemu. Nawet jednak z tym pakietem, brakuje tutaj sporo oprogramowania, które mogłoby ucieszyć wielu użytkowników. Niestety - w przeciwieństwie do Windows czy Linux, to dodatkowe oprogramowanie jest w wyśmienitej większości płatne. Oczywiście można skorzystać z portów "linuksowych" aplikacji, które będą słabo integrowały się z systemem (należy również zauważyć, że nie każdy program z systemu Linux jest dostępny na OS X). Można również zadowolić się zastanym oprogramowaniem i darmowymi odpowiednikami, które jednak oferują zazwyczaj bardzo ograniczoną funkcjonalność. Co "bogatsi" skuszą się w końcu wydać pieniądze na edytor tekstu, menadżer plików, klienta FTP czy program do nagrywania płyt.
I proszę mi nie mówić, że dołączone oprogramowanie, iLife czy płatny iWork są dla mnie wystarczającym zestawem oprogramowania do wszystkiego. W rzeczywistości mają ograniczoną funkcjonalność i nie są niczym rewolucyjnym. Bo cóź może być niezwykłego w prostym kliencie poczty Mail? iCal z Address Book naprawdę brakuje funkcjonalności (dla niektórych osób wręcz podstawowych), ot choćby globalnej możliwości powiadomień dla wszystkich zdarzeń. Częściowo problem rozwiązuje iCalFix. Poprawiono to w nowszej wersji, ale aktualizacja jest już płatna.
iWeb z pakietu iLife natomiast służy do tworzenia bardzo prostych stron, typu np. blog - aczkolwiek posiadających bardzo ładny wygląd. Jednakże spora część funkcjonalności jest niedostępna bez wykupienia płatnego konta .Mac.
To są tylko przykłady.

Jak już wspomniałem - OS X nie jest złym systemem, ale również nie przewyższa w niczym "konkurencji". Jest to tylko oprogramowanie, posiadające zarówno wady jak i zalety. Nic ponad to.

Avatar
szon (niezalogowany) | 06.05.2008 15:03#27

Synaptic jest lepszy. Dodaj/Usuń w Ubuntu pozwala na zainstalowanie setek a nawet tysięcy programów za jednym zamachem, to samo z deinstalacją. I co ważne, na Maku czy Windowsie program muszę najpierw zdobyć (kupić, znaleźć w Internecie) a w Ubuntu Klikam tylko Aplikacje->Dodaj/Usuń zaznaczam to co chcę i reszta robi się sama. Widać tu wyraźnie, że żaden inny system pod tym względem nie dorasta do pięt Linuksowi.

Avatar
jargo (niezalogowany) | 06.05.2008 15:27#28

@scx
hm... trochę zaskakujesz swoimi wypowiedziami pomimo ze Maca mam od dwóch miesięcy i pracuję na nim bardzo dużo to z bardzo dużą częścią Twoich spostrzeżeń bym dyskutował- ogólnie zgadzam się z Twoim podsumowaniem ale dodam że wg mnie Mac Os + iLife to dużo więcej niż oferuje konkurencja. Sarafi tez jak na razie mi się ani razu nie zawiesiło ;)

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 06.05.2008 18:30#29

→scx 512 nie wystarcza?? yyy...... przepraszam ale... nie zgadzam się zupełnie ;p nie wiem jak do leoparda ale tygrys śmiga na 512...i tu bym się kłócił..z leopardem nie miałem do czynienia ;p
dostępność oprogramowania.. fakt darmówek wielu nie ma ale np. oprogramowanie do moich klawiszy mac/windows, program do cyfrówki mac/windows program do komórki xD mac/windows i tak można do jutra..xD ja na mac'a nie narzekam.. łatwo jest się przestawić ;] co do paska to właśnie on najbardziej w tym wszystkim mi się spodobał ;] opcje zmieniają się w zależności od programu ;] ale to potrafi denerwować.. moim zdaniem system jest baardzo łatwy.. ;] co do fluxboxa to środowisko niewątpliwie dla zaawansowanych użytkowników ;ppp ale wadą jaką zauważyłem w mac'u nieznaczną jest brak możliwości zmiany motywu.. tzn. nie znalazłem takiej opcji ;p

Avatar
grze_S (niezalogowany) | 06.05.2008 21:07#30

Nie no widze ze nawet ciekawie jest to zrobione, ale i tak wolę APTa (chociaż słyszałem że jest jakiś jego port dla Mac'a...)

Avatar
chmielu (niezalogowany) | 07.05.2008 7:53#31

--> gothmori - jesli chodzi o zmiane motywu to poszukaj programu shapeshifter formu unsanity. Darmowy nie jest, ale zato potrafi cuda z systemem zrobic...

Avatar
bill (niezalogowany) | 08.05.2008 17:49#32

Tak, tak artykuł fajny ale co z tego, jeśli w serwisie dobreprogramy.pl nie ma działu z programami dla MacOSX.

Avatar
gothmori (niezalogowany) | 08.05.2008 21:50#33

→bill nie zdziwiłbym się gdyby trwały pracę nad dodaniem programów do mac'a ;] to nie jest chop siup.. mac tak na prawdę w polsce w miarę widoczny jest od niedawna ;p wiec..

Avatar
Hakerpawel (niezalogowany) | 12.05.2008 18:48#34

Czy może ktoś mi polecić jakieś "ciekawe stronki " nt. wydajności MAC'ów gdzie można zakupić odpowiednie wersje jak to jest ze sterownikami etc... bo słysząłem że mac'i mozna instalować tylko na komputerach firmy Apple...
jak by któś miał czas i chęć to prosze o kontakt :7851375

Avatar
Iver (niezalogowany) | 24.07.2008 22:35#35

Proponuje najpierw popracować na macu a potem rozmawiać na ten temat.
ktoś tu pisze o setkach programów na linux'a
więc pytam np. gdzie jest środowisko do tworzenia stron, apletów we flashu? no jest ale w powijakach.. i długo jeszcze nie będzie ....
wiele programów/odpowiedników dla windowsa jest szczątkowych i topornych w linuxie a na maca są (płatne taki jak i na windzie)
nie wiem o co chodzi w stwierdzeniu że klient poczty w mac os x nie oferuje zbyt wiele? a co ma oferować? pisze maila i tyle co ma więcej robić? śmieci wynosić? na viście po 2 tygodniach pracy poczta systemu windows czy jak się to tam nazywa zaczęła wariować (i z taką historią miałem do czynienia na kilku komputerach)
a co do prostoty maca? przykład:
drukarka sieciowa z własnym ip wpięta w domenę... na win xp home katorga z instalacją... kombinacje z jakimiś portami ip itd
przychodzę z MB podłączam do sieci... dodaj drukarkę sieciową... chwila i mam ją zainstalowaną bez żadnych płytek ze sterami itd
prosto łatwo i przyjemnie....
też się bawiłem pacmanem w arch linuxie (mam go zresztą zainstalowanego na lapku pc) tylko proponuje pamiętać o tym że jeśli chce się wydajności na linuxie to trzeba mieć odpowiednią dystrybucję... ubuntu, mandriva, suse tego nie zapewnią... odpowiednią dystrybucję czyli też wiedzę... zapraszam użytkownika windowsa do instalacji archa albo gentoo.... i na tym to polega a w w macu jest instalka jak w windows ale prócz stabiloności i od razu skonfigurowanych okien są unixowe narzędzia
ps. wiem jak wygląda konfiguracja X na różnych maszynach na linuxie... więc rozumiem że większość linuxowych głosów zaczyna sie od instalacji oprogramowania a nie od konfiguracji środowiska graficznego...

Avatar
que_pasa (niezalogowany) | 08.08.2008 23:50#36

@Iver
więc rozumiem że większość linuxowych głosów zaczyna sie od instalacji oprogramowania a nie od konfiguracji środowiska graficznego...

heh, podoba mi się to zdanie :)

Avatar
assi (niezalogowany) | 01.09.2008 3:31#37

Od kilku lat pracuję na windzie,sama musiałam dojść do wszystkiego,dało się,choć zajęło to trochę czasu...Ale od kilku miesięcy mam również kompa z systemem os x i ten system jest piękny:)Jako laik komputerowy powinnam mieć,zdaniem niektórych,problemy z przyuczeniem się do nowych warunków..Takich problemów nie było,jestem pod wielkim wrażeniem os x,prosota i intuicyjność użytkowania tego systemu mnie zaskoczyły bardzo pozytywnie:)Bałam się przesiadki na ten system,słyszałam,że jest bardzo ciężko jeśli pracowało się na wcześniej na Windows.Miałam kilka problemów,nie mówię,że nie,ale odpowiedzi na moje pytanie znalazłam w necie,wystarczyło poszukać w Google;)Nie znam się na systemach tak jak wielu z Was,dla mnie ważna jest stabilność i niezawodność systemu oraz prosta obsługa i teraz z bólem serca siadam do Windowsa,jeśli muszę...I nie ma takiej rzeczy,której by mi brakowało na maczku,a gadu przez Adium to poezja:P
A piszę to,żeby nikt nie bał się zmian,może się okazać,że "nie taki straszny wilk..."Pozdr:)

Avatar
Agnieszka (niezalogowany) | 07.11.2008 19:17#38

to teraz niech ktoś mi poradzi, w jaki sposób uruchomić maca po tym jak jakis """"" usunął ktorys z plikow uruchamiających system, do tego zalozyl haslo, ktorego wpisanie wymuszane jest przy opcji alt przy uruchamianiu z plyty instalacyjnej....
po trzech miesiacach na macu robi mi sie slabo jak siadam do pracy przy laptopie z windowssem...

Avatar
Agnieszka (niezalogowany) | 07.11.2008 19:19#39

acha, dodam, ze wszystkie inne opcje uruchamiania, wszelkie kombinacje klawiaturowe wykorzystalam juz na wstepie, i nicccc

Avatar
Gore (niezalogowany) | 18.11.2009 19:38#40

I tu wszyscy mądrale ci nie pomogą

Avatar
sds (niezalogowany) | 07.05.2010 14:10#41

Osobiscie posiadam komputery z oboma systemami w domu - samsunga na windzie i slicznego mac booka air :). Tego pierwszego uzywam do grania i pracy, gdyz system windows jest jakby nie bylo sytemem na ktorym pojdzie niemalze kazdy program na rynku. Na windzie przechowuje tez zdjecia i ogladam filmy. Maca ozywam do przegladania internetu i do czytania ibookow. Moim zdaniem mac to nie jest do konca wszechstronnym komputerem, natomiast jego wielkim plusem jest elegancja i ogolna prezencja. sds

Avatar
Linda (niezalogowany) | 07.05.2010 22:29#42

Jestem posiadaczka pieknego macbooka pro i nigdy juz nie zamienie na zaden inny system. Mac jest po prostu cudowny, przejrzysty. Od chwili zakupu w/w laptopa ani razu nie wlaczylam windowsa. Teraz kolej na zakup rownie pieknego iMac`a:):):) Kto nie ma doczynienia z tym systemem niech nie zabiera glosu.....tyle w tym temacie!

Avatar
f-ck (niezalogowany) | 23.11.2010 12:31#43

Świetny artykuł. Czekam na swojego pierwszego Maca i umilam sobie ten czas nauką teorii. Artykuł idealny dla "świeżaka"

Avatar
XXXXXXX (niezalogowany) | 09.12.2010 10:40#44

a jak zainstalować coś na systemie mac os 9.2 ?
gdzie znajde w necie programy dla tego systemu typu edytor tekstowy, odtwarzacz filmów ?

Avatar
OSBom (niezalogowany) | 03.02.2011 15:33#45

Witam, mam problem gdy wŁożę do napędu pŁytkę instalacyjną mój mak nie może rozpoznać w jakim programie go otworzyć... poradzi ktoś?

Dodaj komentarz

Zasady publikowania komentarzy
Autor
Treść