Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Wewnętrzne porty USB w laptopie

Z jakiegoś dziwnego powodu prawie zawsze zaczynam wpisy od "to będzie krótki wpis", a potem robi się z tego 10 stron w edytorze. Tym razem będzie to jednak krótki wpis. Chyba.
Mój problem pierwszego świata na dziś: laptop ma złącza USB do którego wpięta jest permanentnie jedna jedyna rzecz, odbiornik unifying Logitecha. A ja nie lubię jak cokolwiek na stałe w te porty jest wpięte, a to wadzi o coś, a to człowiek wypnie na chwile zanim komputer schowa do torby i zapomni zabrać. Problemy. Można coś z tym zrobić?

Można

Mało kto wie, ale sloty mini-PCIe, w które wyposażona jest chyba większość laptopów i niektóre komputery stacjonarne, to tak na prawdę nie są tylko proste złącza PCIe w zminiaturyzowanej formie. Poza samym interfejsem PCIe dostępne są na nim: Interface kart SIM, sterowanie diodami WWAN/WLAN oraz sygnały USB 2.0. Głównie ostatnie jest interesujące.
Teoretycznie wystarczy kawałek PCB, wiedza z zakresu znaczenia poszczególnych pinów w slocie, gniazdo USB typu A, trochę wprawy w budowaniu obwodów drukowanych i gotowe. No nie do końca, niestety, o ile sygnały USB są na poziomie 3v3 to do zasilania urządzeń podłączonych przez typowy port potrzeba minimum 4V z małym haczykiem. A tak się nieszczęśliwie składa, że na tych portach największe napięcie jakie możemy wydobyć to 3v3. Także poza gniazdem i kawałkiem płytki potrzebujemy jeszcze mnożnika napięcia, który dostarczy odpowiedniego jego poziomu do naszego nadajnika. O ile mnożniki da się zbudować z małej ilości komponentów, tak biorąc pod uwagę jak to ma być małe i gdzie się ma wcisnąć, stwierdziłem, że może lepiej sprawdzę w internecie czy ktoś nie wpadł na pomysł podłączenia czegoś do wewnętrznego portu USB laptopa.

Okazało się, że i owszem. Na pomoc przychodzą moi ulubieni Chińczycy z takim oto narzędziem:

Płytka wyposażona w złącze USB 3.0 (po co, tego nikt nie wie, bo dostępne jest tylko 2.0), mnożnik napięcia, i w razie czego da się połamać aby wcisnąć się w miejsce na kartę half-size. Dostępna na ebay za całe $3.30 (13pln z przesyłką) lub na polskim alledrogo za całe 30pln + przesyłka.

Pozostaje zatem demontaż dolnej pokrywy laptopa i instalacja:

Niestety okazało się, że po instalacji w miejscu na pełnowymiarową kartę obudowa nie do końca się domyka i trzeba było kartę połamać i przenieść na miejsce tej half-size. Niniejszym także dziękuje Dellowi za nieposkąpienie slotów mini-PCIe. Po tej operacji mamy ślicznie zamontowany port USB wewnątrz obudowy w którym, jak się uprzemy, to zamontujemy nawet mały pendrive, ewentualnie adapter BT, jak ktoś nie ma, czy cokolwiek co się tam wciśnie. ;)

 

sprzęt porady inne

Komentarze

0 nowych
Semtex   17 #1 24.07.2015 17:49

Już wiem dlaczego WTW wygląda jak wygląda :P

Kaworu   12 #2 24.07.2015 17:50

@Semtex: Ja też wiem, ale raczej nie myślimy o tym samym. ;P

gowain   18 #3 24.07.2015 17:56

@Semtex: Przecież wygląda świetnie i działa wyśmienicie! ;)

foreste   14 #4 24.07.2015 18:26

A da rade w pc zamontować moduł bt z laptopa ? chce zamontować w pc w obudowie do wewnętrznego portu usb ale właśnie one sąna 3v3 ;/

Semtex   17 #5 24.07.2015 18:28

Chodzi mi o całkowity minimalizm, ten wpis tylko to potwierdza... czy to dobrze, czy źle, nie mnie oceniać, mi osobiście forma WTW nie odpowiada, ale to tylko moje prywatne widzimisię ;)

Kaworu   12 #6 24.07.2015 18:30

@foreste: No bez stabilizatora się nie obejdzie. ;P Ale że tam niskie prądy idą to starczy LM1117 na przykład i najlepiej przynajmniej jeden kondensator na wyjściu.

Kaworu   12 #7 24.07.2015 18:31

@Semtex: Oj no, ile można napisać o USB z mini-PCIe poza tym, że jest, i jak wykorzystać. :D

Semtex   17 #8 24.07.2015 18:33

Bardziej chodzi o to, że Ty chowasz wszystko co tylko da się schować, to samo zrobiłeś w WTW :P

Pomijam fakt czy aby na pewno wszystko trzeba chować :D

Kaworu   12 #9 24.07.2015 18:35

@Semtex: Ale wiesz, nie chodzi o to że pochowane, tylko wbudowane. Znaczy po co ma byc na widoku jak to kategoria "ustaw i zapomnij, że istnieje". Poza tym, co jak co, ale mało opcji to WTW nie ma. :D

Dahaka06   1 #10 24.07.2015 22:01

Widzę że kolega ma Dell Latitude z serii 6000.Wygląda mi to na 6500/6510.
Bardzo fajne i wytrzymałe komputery.

Jaro070   15 #11 24.07.2015 22:04

@Kaworu

A SSD mSata zadziała czy nie bardzo? Fizycznie złącze jest identyczne.

Kaworu   12 #12 24.07.2015 22:25

@Dahaka06: Blisko, blisko. E6420. ;)

Kaworu   12 #13 24.07.2015 22:28

@Jaro070: Fizycznie złącze jest to samo, tylko elektrycznie nie. Także - jeśli laptop obsługuje mSATA to działa, jak nie to nie. Od Sandy Bridge w górę są szanse, że laptop obsługuje, nie wiem jak u AMD,

AntyHaker   17 #15 25.07.2015 00:22

Hmm, ja osobiście zawsze ten adapter wypinam i chowam razem z myszką, zatem nie mam tego problemu :D Microsoft Arc Mouse xP

CrisPL   7 #16 25.07.2015 01:22

Szkoda, że osobiście nie spotkałem się z laptopem, który by miał więcej jak jedno takie złącze, w które i tak mamy już kartę sieciową wi-fi wpiętą.

Pablo_Wawa   9 #17 25.07.2015 03:03

@CrisPL: netbook Asus Eee PC 1000HE ma 3 złącza miniPCI-E, ale tylko jedno jest używane (do karty WiFi), pozostałe nie mają nawet przylutowanego złącza, ale można dokupić i przylutować sobie. Z tym, że w tym modelu (a dokładniej - w całej serii 1000, popularnej w latach 2009-2010) te złącza nie są identyczne i w 100% zgodne z miniPCI-E:
- złącze pod kartę WiFi nie ma doprowadzonych linii sygnałowych USB;
- drugie (opcjonalne) złącze (przylutowane w modelu 1000H GO) jest używane dla karty GSM 3G (nawet jest miejsce na przylutowanie czytnika dla karty SIM);
- trzecie złącze nie jest typowym miniPCI-E, ma tylko jego mechaniczny kształt - są tam doprowadzone sygnały używane w gnieździe miniPCI-E, ale też dla dysku IDE (albo czytnika CF).

Co do montażu odbiornika/nadajnika we wnętrzu notebooka - trzeba pamiętać, że często wnętrze jest ekranowane i w pewnych miejscach może nie być "zasięgu", tj. tam zamontowany odbiornik nie będzie widoczny/nie zadziała.

A jeśli ktoś jest zainteresowany modernizacją netbooka/notebooka, to garść informacji odnośnie montażu modułu GSM znajdzie tutaj: http://programistrz.pl/ciekawostki/asus-eeepc/

Kaworu   12 #18 25.07.2015 09:07

@foreste: Ale do czego? Sygnały USB są na 3v3, tu chodzi o napiecie zasilania (a do tego to to sie nie nada). ;P

Vidivarius   13 #19 25.07.2015 10:47

@kaworu
A da się tak upchnąć jakiś GPS i czy w ogóle są tak małe moduły?

Kaworu   12 #20 25.07.2015 11:08

@Vidivarius: Tak upchnąć raczej nie. Ale moduły GPS czasem są widywane w modułach GSM, które bezpośrednio są na mini-PCIe. Na przykład Ericsson F5521GW. Tyle, że tam pozostaje jeszcze kwestia posiadania (lub zamontowania) odpowiedniej anteny.

Vidivarius   13 #21 25.07.2015 11:42

@Kaworu: OK. Dzięki za odp.

Pablo_Wawa   9 #22 25.07.2015 11:43

@Vidivarius: Ja właśnie mam taki uniwersalny moduł miniPCI-E (Option GTM671WFS: http://www.avnet-embedded.eu/products/wireless/cellular/product/gtm671wfs/) w swoim netbooku (patrz link w poprzedniej mojej wypowiedzi #17, gdzie opisałem jego instalowanie w netbooku). A tutaj https://techship.se/products/category/cellular-modules/ masz np. listę różnych modułów GSM/LTE/GPS - wystarczy że zastosujesz odpowiedni wybór/filtr i znajdziesz pasujące modele kart (oprócz kart miniPCI-E są też nowszego standardu M.2).
A co do anteny, to do GPS nadaje się też taka zwykła płaska (foliowa) antena od WiFi lub GSM - modele anten aktywnych są zbyt grube, żeby się wygodnie dało je zmieścić w laptopie/netbooku - pamiętaj o problemie z ekranowaniem obudowy, poza tym moduł musi wspierać użycie takiej anteny, tj. podawać napięcie jej zasilania - albo zamontujesz sobie dodatkowy układ ją zasilający (ja w końcu z takiej zrezygnowałem na rzecz pasywnej). Kilka zdjęć mojego sprzętu: http://programistrz.pl/ciekawostki/asus-eeepc/photos/

Jeszcze ważna rzecz: niektóre laptopy (m.in. Dell, HP, IBM/Lenovo i Fujitsu-Siemens) mają w BIOSie blokadę w postaci białej listy dopuszczalnych modeli (dedykowanych dla danego modelu laptopa) kart miniPCI-E (WiFi/GSM) i jeśli użyje się innej, to laptop się nie uruchomi (czasami pojawi się stosowny komunikat). Są modyfikacje BIOSu bez takiej białej listy, ale trzeba taką poszukać w necie (i działają tylko dla Windows 7 i nowszych, mnie się to nie udało w przypadku Windows XP w dwóch laptopach HP). Asus na szczęście nie ma takiej blokady (ale ma inne "wady"/ograniczenia - patrz moja poprzednia wypowiedź).

Autor edytował komentarz.
Vidivarius   13 #23 25.07.2015 11:58

@Pablo_Wawa: Dzięki za wyczerpujące info. Długo nosiłem się z zamiarem dorzucenia takiego modułu i chyba ten wpis mnie do tego nastroił :) Co do anteny, to zważywszy na problemy jakie przedstawiasz z tymi aktywnymi, zostanę przy pasywnych (raczej).

Kaworu   12 #24 25.07.2015 12:09

@Pablo_Wawa: "modele anten aktywnych są zbyt grube" - pasywne tez bywają. Znaczy grubość to kwestia bardziej tego jaki to typ anteny a nie tego czy to to antena aktywna czy nie. Najczęściej do GPSów stosuje się anteny ceramiczne a one są dość grube (ale i chyba najlepsze jakie są do tego typu zastosowań).

Pablo_Wawa   9 #25 25.07.2015 12:14

@Kaworu: tak, ale pasywne są zazwyczaj grubości folii plus mały kawałek laminatu o grubości ok. 1 mm, a taka aktywna antena - ceramiczna? - ma conajmniej 5-6 mm grubości (i rozmiar kwadratu o boku 1,0-1,5 cm lub więcej) I bywa tak, ze wewnątrz laptopa, jak nawet się tam zmieści, to nie działa, bo masz ekranowaną obudowę (często palmrest/plastikowa obudowa jest od wewnątrz wyklejona ekranującą folią. Antenę najlepiej zamontować - tak jak te od WiFi - na górnej klapie laptopa (za ekranem LCD) - ale tam to już tylko cienkie anteny się da włożyć.

Autor edytował komentarz.
Kaworu   12 #26 25.07.2015 12:19

@Pablo_Wawa: Tak, chyba że mówisz o ceramicznej antenie pasywnej, która ma ~5mm grubości. I o tym właśnie mówię, że cechą decydującą o grubości anteny jest jej typ a nie to czy ma na sobie LNA czy nie.

Autor edytował komentarz.
Pablo_Wawa   9 #27 25.07.2015 12:21

@Kaworu: no i jeszcze pozostaje kwestia podania napięcia zasilania dla takiego wzmacniacza LNA, a większość modułów mPCIe (i pewnie M.2) go nie podaje.

Autor edytował komentarz.
Kaworu   12 #28 25.07.2015 12:26

@Pablo_Wawa: Taa, ale to nie problem. One przyjmują jakoś 3-5V, jakieś miejsce gdzie wyciągniesz zawsze znajdziesz.

Pablo_Wawa   9 #29 25.07.2015 12:30

@Kaworu: dla elektronika nie problem, ale dla zwykłego użytkownika już tak - bo nie wystarczy sam montaż karty i podłączenie antenek.

A dla fanów rozszerzania/modernizacji laptopów polecam ten artykuł: http://beta.ivc.no/wiki/index.php/Eee_PC_Internal_Upgrades - był on też inspiracją dla mnie do późniejszej dalszej modyfikacji mojego netbooka (z tym, że ten gościu "nieco" przesadził :)).

foreste   14 #30 25.07.2015 13:01

@Kaworu: Zle mnie rozumiesz :) w pc masz 5v i logika d- i d+ masz też na poziomie 5v a jak mówisz ze laptopowe usb wewnętrzne ma 3v3 to i logikę ma też 3v3 np w avr chcesz do procka podłączyć lcd na 3v3 to trza stabilizator i konwerter napięć logiki ewentualnie obniżyć do 3v3 zasilanie procka w zestawach arm na odwrót trza konwertera z 3v3 na 5v logiki :P.

Kaworu   12 #31 25.07.2015 13:44

@foreste: Dobrze Cie rozumiem, D+/- są na poziomie 3V na zewnętrznych portach. Rozchodzi się tylko o zasilanie. Na zewnętrznych masz 5V z którego urządzenie i tak zrobi 3v3. Na wewn. masz od razu 3v3 i nie musisz robić wstawiać stabilizatora. Tyle, że ten odbiornik jest do użycia z zewnętrznym portem, i dlatego potrzebuje powyżej 4V. Ile dokładanie to zależy jaki ma stabilizator. I dlatego trzeba mu to napięcie zasilania podnieść. ;)

Autor edytował komentarz.
bachus   19 #32 25.07.2015 14:06

Dużo już rzeczy przerabiałem/montowałem w laptopach, ale takiego cuda to jeszcze nie widziałem. WYKOP! (a zaraz, to nie ta strona...).

dadziok   3 #33 05.01.2016 20:57

@foreste: U naszych kochanych przyjaciół z Azji można zamówić przejściówki z mini-PCIe na normalny PCIe do komputera :)