r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Klient Slacka na Commodore 64 – to jest dopiero usługa wieloplatformowa

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Slack stał się ulubionym narzędziem do komunikacji grupowej dla milionów użytkowników – dość powiedzieć, że korzystamy z niego intensywnie w redakcji dobrychprogramów. Korzystamy z niego na pecetach z Windowsem czy Linuksem, na Makach, na smartfonach z Androidem i iPhone’ach. Niezależnie od platformy spisuje się świetnie. Jedno jednak musimy przyznać, nigdy jeszcze ze Slacka nie korzystaliśmy na Commodore 64. Pewien nowozelandzki programista, Jeff Harris, uznał jednak, że świat potrzebuje Slacka działającego na chyba najpopularniejszym 8-bitowym komputerze w historii.

Czas skończyć z dyskryminacją klasycznych maszyn. Co z tego, że C64 nie ma nawet gniazdka ethernetowego, nie mówiąc już o Wi-Fi? Dla chcącego nic trudnego. Klient Slacka przygotowany przez Harrisa sprytnie łączy w sobie aspekt sprzętowy i programowy, wprowadzając komputer z 1982 roku w świat komunikacji grupowej XXI wieku. Na część sprzętową składają się:

– Commodore 64
– podłączony do Internetu komputerek Raspberry Pi,
– ręcznie robiony kabelek ze złączem rozszerzeń (UserPort) Commodore 64 po jednej stronie, a przejściówką RS-232-USB po drugiej stronie

r   e   k   l   a   m   a

Na część software’ową składają się:

– aplikacja transportowa napisana w node.js, komunikująca się z publicznym API Slacka, która działa na Raspberry Pi,
– terminal Slacka, napisany w assemblerze 6502 na C64, który komunikuje się z aplikacją transportową poprzez prosty protokół RPC

W ten sposób uzyskujemy na Commodore 64 podstawową funkcjonalność Slacka – wysyłanie wiadomości na kanałach jak i do poszczególnych osób, działają nawet komendy ze slashem. Wszystko to z zawrotną szybkością 1200 b/s, czyli nawet do 150 znaków na sekundę.

Trzeba jednak przyznać, że sięgając po Raspberry Pi, Jeff Harris poszedł trochę na łatwiznę. Dla Commodore 64 znajdziemy kontrolery Ethernetu, pozwalające na podłączenie tego komputera do Sieci. Biorąc pod uwagę to, że na C64 udało się stworzyć kompletny sieciowy system operacyjny, oferujący multiasking i graficzny interfejs użytkownika, pewnie dałoby się i przygotować natywnego klienta Slacka, rozmawiającego bezpośrednio z API tej usługi.

W naszej bazie oprogramowania klienta Slacka na C64 nie znajdziecie. Są tylko wersje na Windowsa, macOS-a, Androida, iOS-a, a nawet egzotycznego Windows Phone'a.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.