Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.   
Pobierz program Asystent pobierania włączony

LibreOffice powstał jako alternatywny pakiet na bazie OpenOffice, do którego prawa posiada firma Oracle. Rozwijany jest przez organizację The Document Foundation stworzoną przez członków społeczności OpenOffice. Projekt jest wspierany przez takie firmy i organizacje jak Canonical, Fundacja Wolnego Oprogramowania, Google, Novell czy Red Hat.

Galeria programu

W skład pakietu wchodzą niezależne aplikacje: procesor tekstu Writer, arkusz kalkulacyjny Calc, moduł bazodanowy Base, program graficzny Draw, a także program do tworzenia prezentacji Impress. Edytor tekstu, Writer, umożliwia wyświetlanie wielu stron podczas edycji oraz udoskonalone tworzenie notatek.

Pakiet oferuje wsparcie dla formatu OpenDocument (ODF), jak również .oxt oraz mdb w wydaniu dla Windows. Może otwierać dokumenty MS Office 2007 i Office 2008 for Mac OS X (.docx, .xlsx, .pptx, etc.). Wprowadzono też częściową obsługę VBA na tej platformie. Dzięki wykorzystaniu interfejsu API ułatwień dostępu jaki oferuje Mac OS X, jest bardziej przyjazny osobom słabo widzącym. Sporo nowości znajdziemy także w programach Draw oraz Impress.

Writer - rewelacyjny procesor tekstu nadający się nawet do profesjonalnych zastosowań, trudno jednoznacznie określić, "kto" jest lepszy - potentat ze stajni Microsoft - Word, czy też Writer. Ten darmowy edytor posiada wszelkie możliwości jakie cechują ekstraklasę w tej dziedzinie, do dokumentu można wstawiać grafikę, tabele, wykresy. Użytkownik ma do dyspozycji arkusze stylów. Writer obsługuje korespondencje seryjną, posiada rozbudowany słownik do którego można wstawiać nowe wyrazy, a także całe frazy. Podczas pisania edytor "podpowiada" nam dalszy ciąg frazy lub wyrazu (po przyzwyczajeniu się do tej opcji może ona wydatnie przyspieszyć prędkość wprowadzania tekstu). Writer posiada również bogatą listę szablonów ułatwiających i przyspieszających tworzenie efektownych dokumentów. Bardzo rozbudowane funkcje formatowania i indeksowania tekstu nie ustępujące możliwościom Worda. Bardzo dobrze funkcjonujące w tej wersji filtry i znakomita wymiana danych z MS Office. Najnowsza wersja wspiera również: AportisDoc (Palm), Pocket Word oraz Pocket Excel w celu ułatwienia tworzenia dokumentów dla PDA.

Calc - znakomity arkusz kalkulacyjny, cechuje go przede wszystkim intuicyjna, bardzo wygodna obsługa, formuły mogą być tworzone poprzez słowa w języku polskim. Automatyczna konwersja na Euro, obliczanie kursów na podstawie aktualnych kursów pobranych z Internetu. Wyjątkowa swoboda w formatowaniu komórek, możliwość graficznej prezentacji struktury formuł. Można również tworzyć własne funkcje. Bardzo bogate możliwości tworzenia wykresów. W stosunku do poprzednich wersji znacznie udoskonalone filtry eksportu i importu - wymiana danych z Excelem przebiega bezproblemowo.

Base - to moduł do tworzenia baz danych, pozwala na modyfikację tabel, formularzy, zapytań i raportów. Program wykorzystuje wbudowany silnik bazodanowy H-SQL, potrafi również obsługiwać bazy oparte o dBASE. Przechowuje dane w plikach XML, praca zaś możliwa jest w jednym z trzech trybów: kreator, widok projektu, widok SQL.

Draw - bardzo wygodny program graficzny, który w sposób znaczący podnosi wartość całego pakietu. Dzięki niemu można stworzyć praktycznie dowolne ilustracje i efekty podnoszące wartość dokumentów tworzonych poprzez pakiet LibreOffice. Oczywiście Draw znakomicie współpracuje z innymi aplikacjami OO. Draw jest aplikacją, która oferuje użytkownikowi niebanalne możliwości. Bogate możliwości obróbki obiektów, edytowanie gradientu, przeźroczystością, foto realistyczny rendering tekstur, efekty oświetlenia, perspektywy, przeźroczystości, formularze obiektów 3D. Konwersja rastrów na wektory i odwrotnie, skalowanie na siatkach i prowadnicach, rozciąganie tekstu po liniach, krzywe Beziera. Obsługa OpenGL. To jednak tylko niektóre z bardzo bogatych możliwości tej silnej aplikacji.

Impress - to narzędzie do tworzenia prezentacji. Bardzo duże możliwości i wyjątkowa łatwość uzyskania efektu. Wiele łatwych w obsłudze narzędzi, możliwość tworzenia prezentacji 3D. Grafika rastrowa i wektorowa, wygodna współpraca z "Draw" dają duże możliwości ekspresji. Dużą zaletą jest możliwość tworzenia plików wykonywalnych (nie ma konieczności posiadania LibreOffice na komputerze, na którym prezentacja ma zostać uruchomiona). Impress zawiera oczywiście filtry pozwalające na import i eksport z i do MS PowerPointa. Najnowsza wersja umożliwia zapisywanie prezentacji w formacie Macromedia Flash.
© dobreprogramy

Recenzje użytkowników

Cena, a w zasadzie jej brak; możliwość zastosowania w biznesie; wygodne używanie szablonów; brak wstążki
Problemy z plikami doc; w trakcie korzystania z pakietu nie działają przyciski multimed. i funkcyjne, słabe wsparcie społecznościowe, brak wstążki
ocena użytkownika

Prawie zawsze, gdy w internecie pojawia się temat związany z zakupem przez jakąś firmę czy jednostkę administracyjną pakietów biurowych Microsoft Office można przeczytać opinię, że za darmo można korzystać choćby z LO, niektórzy twierdzą nawet, że pakiet ten jest lepszy od MO 2007 czy 2010.

Sama praca w LO należy do całkiem wygodnych, brak wstążki, co dla niektórych jest zaletą, nie przeszkadza za bardzo. Można mieć pewne zastrzeżenia co do rozmieszczenia poszczególnych opcji, ale jest to raczej kwestia przyzwyczajenia z korzystania z programów Microsoftu, czy też koncepcji samych twórców LO, choć nie da się ukryć, że niektóre funkcję są umieszczone bardziej logicznie w MO.

Libre ma ciekawą koncepcję motywów, używa się ich bardzo wygodnie, wcześniej nie korzystałem w zasadzie z tej funkcji w MO, ale tu naprawdę to działa. Także jeśli ktoś często stosuje numeracje i wypunktowanie tekstu powinien docenić łatwość korzystania z tych funkcji w LO.

Jeśli chodzi o Writera (odpowiednik Worda) sprawuje się on praktycznie tak samo dobrze, jak konkurencja, przeważającą większość rzeczy zrobimy w nim bezproblemowo. Osobiście brakuje mi tylko funkcji formularzy, ale jeśli ktoś nie używa tego, to nawet nie zauważy jej braku.

Odpowiednikiem Excela (arkusza kalkulacyjnego) w LO jest Calc, działa on całkiem dobrze, można stosować długie formuły, makra itp. Dla podstawowego zastosowania nadaje się znakomicie.
Mogą się jednak pojawić problemy, gdy korzystamy z dodatkowego oprogramowania, które np. generuje nam do dalszej edycji raporty w postaci arkuszy kalkulacyjnych.

Z innych programów zawartych w pakietach biurowych nie korzystam, więc wypowiadać się nie będę. Przez krótki czas bawiłem się z możliwością stosowania bazy danych i odniosłem wrażenie, że w MO korzysta się z tego wygodniej, nie zagłębiałem się jednak w tą kwestię, więc oceniać nie będę. Wiem też, że są kłopoty w przypadku przygotowania prezentacji w LO i próbie jej odtworzenia w MO, w drugą stronę jest podobnie.

Skoro jest dość dobrze, to dlaczego tak mało osób/instytucji korzysta z LO?

Pierwsza sprawa to format. LO teoretycznie obsługuje zarówno doc, jak i docx, jednakże przy otwieraniu złożonych dokumentów w którym stosuje się zaawansowane formatowanie nie jest już tak różowo. Jeżeli w firmie dokumenty krążą głównie pomiędzy komputerami firmowym wszystko jest w porządku, także z wydrukowaniem dokumentów zapisanych wcześniej w MO nie ma kłopotu, gdyż Microsoft udostępnia programy umożliwiające drukowanie takich dokumentów bez potrzeby posiadania MO.
Jeśli jednak w firmie czy w domu, wysyłasz dużo dokumentów, które później mają być edytowane przez osobę trzecią, to korzystając z LO narażasz się na spore kłopoty i problemy.

W Polsce słabo jest także ze wsparciem społeczności dla Libre, nie chodzi tu o to, że nikt nie pomaga, po prostu z uwagi na stosunkowo małą liczbę osób korzystających z tego pakietu, można nie uzyskać pomocy nawet w przypadku stosunkowo prostych problemów.

Kolejną sprawą są pewne małe błędy, albo też ograniczona funkcjonalność niektórych rozwiązań:
- podczas pracy z LO 3.4.2 nie działają przyciski multimedialne na klawiaturze oraz funkcyjne od laptopów;
- można się nieźle natrudzić jeśli ktoś chce coś zmienić w numeracji stron;
- w Calcu przy dłuższych formułach brakuje kolorów do ich podświetlania :P;
- słabiej rozbudowana pomoc w LO, należy ją także dodatkowo zainstalować;
- nie można używać grafiki w stopce i nagłówkach;
- część użytkowników skarży się, że tworzenie makr w LO jest mniej intuicyjne niż MO;
- krawędzie w tabelach są czasami gubione albo błędnie wyświetlane podczas edycji dokumentu, należy wtedy odświeżyć widok.

Podsumowując
Libre, zwłaszcza w domu może bez problemu zastąpić płatne oprogramowanie, należy tylko pamiętać o problemach z formatowaniem w .doc.
Jeśli chodzi o biznes, także można poradzić sobie pracując na LO, kłopot pojawia się gdy trzeba wysyłać dokumenty z możliwością edycji, albo gdy dostajemy dokumenty do dalszej edycji, a.
Także część oprogramowania biurowego korzysta z produktów MO, więc przed wdrożeniem LO w firmie należy się zastanowić czy problemy z formatem zapisu nie będą nam przeszkadzać w pracy.

Co bym zrobił gdyby MO był darmowy, albo LO kosztował tyle co MO, albo troszkę mniej?
W takim przypadku nie zastanawiałbym się i wybrał produkt Microsoftu z uwagi na to, że sprawia wrażenie nieco bardziej dopracowanego i nie da się ukryć, iż na razie format .doc jest nie do zastąpienia.

16.08.2011 10:34 | Recenzja do wersji 3.4.2

Komentarze

Yoger  14.04.2014 19:49 #751

Do użytku domowego nadaję się w sam raz. Polecam.

Danmaz  14.04.2014 19:27 #750

Dziękuję squzeezebox i K2o za pomoc. Nic nie pomogło. Instalowałem jeszcze 3 razy i dalej brak numeracji. Zainstalowałem Apache Open Office 4.01. i nie ma żadnych problemów z numeracją, co jest nie tak ?

Anonim (niezalogowany) 14.04.2014 13:30 #749

Witam, chciałbym się dowiedzieć czy program LO odczytuje zeskanowane dokumenty OCR i pliki PDF oraz czy jest możliwość ich edycji i zapisania w formacie DOC?

Anonim (niezalogowany) 14.04.2014 13:19 #748

Witam, chciałbym się dowiedzieć czy LO odczytuje zeskanowane dokumenty OCR i pliki PDF i czy jest możliwość ich edycji? Pytam bo potrzebuję takiego programu a ABBYY nie jest niestety darmowy. Jeżeli ktoś mógłby mi pomóc to bym bardzo prosił o odpowiedź.

wacki49  11.04.2014 21:48 #747

Znalazłem rozwiazanie ,które mi pomogło. We Włąsciwościach pliku instalacyjnego w zakładce Zgodność odchaczyłem opcje zgodność ze starszymi systemami Windows. Poszło ,działa i widzę już sporo zmian od poprzedniej wersji.Oby na lepsze.

wacki49  11.04.2014 20:32 #746

To pierwsza wersja która ma problem przy instalacji. Zatrzymuje się w momencie tworzenia skrótów i stoi. Mam Win 8,1 z nowym update.Wcześniejszą wersje odinstalowałem i wyczyściłem rejestr CCleanerem.Czyżby wadliwa instalka?

K2o  10.04.2014 19:55 #745

Danmaz wypróbuj rozszerzenie Pagination.

Dźubasek  10.04.2014 16:55 #743

squzeezebox: Dziękuję. W takim razie instalujemy :) Pzdr!

Danmaz  10.04.2014 14:14 #742

Jak w tym edytorze numeruje się strony? Niby prosta sprawa - wstaw stopkę, wstaw numer strony. Ale u mnie wstawia zamiast liczby treść "numer strony" na 10 stronach. Jakaś masakra, albo ja jestem zbyt tępy. Win 8.1 64-Bit.

squzeezebox  10.04.2014 13:39 #741

@Dźubasek: wszystko działa bardzo dobrze.

yarek35  13.03.2014 15:17 #740

@przemox: opcja wklej bez formatowania ew. wklej jako zwykły tekst powinno zadziałać

przemox  13.03.2014 14:20 #739

@jankesd: u mnie - także Win 7 64-bit, choć myślę, że jest to raczej sprawa LO, a nie systemu - również nie sposób skopiowanego tekstu z LO wkleić do tworzonej poczty w przeglądarce. Trzeba to zrobić "z przystankiem" - najpierw do notatnika, a dopiero potem do przeglądarki. Pozdrawiam

Dźubasek  13.03.2014 14:02 #738

Czy słownik języka polskiego pracuje poprawnie?
W żadnym darmowym pakiecie biurowym jak do tej pory nie znalazłem. W każdym coś nie tak. Albo autokorekta nie działa, albo sprawdzanie pisowni do bani...

jankesd  11.03.2014 13:30 #737

Mam pytanie do wszystkich użytkowników pakietu biurowego LibreOffice.Używam Win 7 64-bit.Czy ktoś ma podobny problem jak pisze w LO, a nastepnie chce skopiować treść do nowego listu w skrzynce pocztowej np. poczta onet.Próbowałem na różne sposoby kopiować nie wychodzi, nawet dokument zapisany w LO i jako załącznik nie da się wysłać.Proszę o pomoc w tej kwesti.

hotgeek (niezalogowany) 05.03.2014 11:31 #736

@Anonim (niezalogowany): Mint i Manjaro tworzą nową jakość? Mint całkowicie bazując na Ubuntu i LMDE na Debianie, a Manjaro to prekonfigurowany Arch. No to żeś się popisał :) Co do Canonical to głównie dzięki nim i taki firmom jak Red Hat czy Novell no i oczywiście Google jest poruszenie wokół Linuksa bo bez nich nadal Linux by pozostawał w "Garażu".

hotgeek (niezalogowany) 05.03.2014 10:16 #735

@Piozo: Instalujesz najpierw 8 a dopiero potem upgrade do 8.1? Hmm coś niesamowitego :) A wracając do tematu LO to w wersji 4.2.1 do dzisiaj "spellcheck" i language tool nie działają w ogóle w języku polskim. W Linuchu instaluję dodadkowo język polski i częściowo pomaga, ale pod Windowsem nie pomaga żaden z tych zabiegów, a znależć rozwiązanie na polskich forach graniczy z cudem.

Endriu_L (niezalogowany) 03.03.2014 18:49 #734

@Piozo
Hmm
Mam na dwóch komputerach win8.1 x64 Pro i na żadnym nie miałem opisanego przez ciebie problemu. Wszystko wciąż działa mi poprawnie.

hotgeek (niezalogowany) 25.02.2014 16:17 #733

@Anonim (niezalogowany): Stary nie masz pojęcia o czym piszesz, a i przez to szerzysz dezinformację. Open Source i licencje z nim związane upoważniają Cię do sforkowania danej aplikacji i udostępnianiu dalej nawet odpłatnie, a jedyny warunek to to, że twój fork też musi być Open Source. To tak mniej więcej jeżeli chodzi o licencję i idee. Chyba idea Open Source nie mieści się w ramach rozumowania przeciętnego użytkownika Windows. Libre Office między innymi powstał dlatego, że OO nie był jakiś czas rozwijany, a dopiero po tym jak Apache Fundation przejęło OO znów zaczęły się nad nim prace. Oba pakiety są praktycznie jednakowe, a cała społeczność Open Source może Cię zapewnić, że LO jest o wiele lepiej rozwiniętym pakietem. Może zanim zaczniesz narzekać i siać poltki to zapoznaj się może uprzednio z faktami.

Citizen73  19.02.2014 18:29 #732

Ciekawie wygląda sprawa formatów open document zapisanych na Microsoft Office Exel 2010, Mój Libre Office Calc wyświetla je ze sporą ilością błędów w czasie gdy formaty .xls Microfostu obsługuje poprawnie.