Pobierz program Asystent pobierania włączony

LibreOffice to zupełnie darmowy pakiet biurowy, który stanowi świetną alternatywę dla płatnego Microsoft Office. Dzięki aplikacjom w nim zawartym użytkownik może tworzyć i edytować dokumenty tekstowe, arkusze kalkulacyjne, prezentacje, a także bazy danych. Jego ogromną zaletą jest stosunkowo wysoka zgodność z plikami pakietu Office, dzięki czemu mogą być one otwierane i modyfikowane bez utraty informacji.

Galeria programu

Dzięki programom zawartym w pakiecie LibreOffice stworzymy zarówno proste dokumenty takie jak listy motywacyjne lub CV, ale i całe prace dyplomowe. Niestraszne mu również obliczenia, dzięki czemu upraszcza rachunkowość. Ze względu na otwartą licencję pakiet może zostać wykorzystany również w firmie, bez ponoszenia jakichkolwiek opłat z tym związanych. Tworzone przez niego dokumenty są obowiązującym standardem administracji publicznej, a na dodatek jest on kompatybilny z plikami Microsoft Office i Office for Mac OS X. Zaawansowani użytkownicy również znajdą dla niego zastosowanie m.in. dzięki obsłudze VBA i wsparciu dla OpenCL. W skład pakietu wchodzą następujące aplikacje:

Writer

Rewelacyjny procesor tekstu nadający się nawet do profesjonalnych zastosowań. Ten edytor posiada wszelkie możliwości jakie cechują ekstraklasę w tej dziedzinie: do dokumentu można wstawiać grafikę, tabele, wykresy. Użytkownik ma do dyspozycji arkusze stylów. Writer obsługuje korespondencję seryjną, posiada rozbudowany słownik do którego można wstawiać nowe wyrazy. Podczas pisania edytor podpowiada dalszy ciąg wyrazu, co może wydatnie przyspieszyć prędkość wprowadzania tekstu. Writer posiada również bogatą listę szablonów ułatwiających i przyspieszających tworzenie efektownych dokumentów. Bardzo rozbudowane funkcje formatowania i indeksowania tekstu nie ustępujące możliwościom Worda.

Calc

Jest to rozbudowany, wygodny w obsłudze arkusz kalkulacyjny. Dzięki niemu użytkownik wykona wiele obliczeń przy użyciu komputera, tym bardziej, że reguły można wprowadzać w języku polskim. Arkusz zapewnia m.in. automatyczną konwersję na Euro, obliczanie kursów na podstawie aktualnych danych pobranych z Internetu, a także możliwość tworzenia własnych funkcji. Problemu nie stanowią wykresy, ani formatowanie komórek, które można dokładnie dopasować za pomocą wielu funkcji edycyjnych. Calc pozwala na wymianę danych z Excelem.

Impress

To narzędzie do tworzenia prezentacji, które zapewnia duże możliwości i wiele łatwych w obsłudze narzędzi: bloki tekstowe, grafiki, gotowe szablony, a także wsparcie dla animacji. Program pozwala również na tworzenie prezentacji 3D, zapewnia obsługę grafiki rastrowej jak i wektorowej. Impress pozwala na tworzenie plików wykonywalnych, do których otworzenia nie jest potrzebny żaden pakiet biurowy, zapewnia ponadto obsługę formatu stosowanego przez PowerPointa. Dodatkową zaletą jest opcja tworzenia prezentacji w formacie Macromedia Flash.

Draw

Dzięki programowi Draw użytkownik może stworzyć praktycznie dowolne ilustracje i efekty podnoszące wartość dokumentów tworzonych poprzez pakiet LibreOffice. Jest to aplikacja, która oferuje użytkownikowi duże możliwości obróbki obiektów, edytowanie gradientu, manipulowanie przeźroczystością, fotorealistyczny rendering tekstur, efekty oświetlenia, perspektywy, przeźroczystości, czy nawet formularze obiektów 3D. Dodatkowymi zaletami jest obsługa konwersji rastrów na wektory, skalowanie na siatkach i prowadnicach, rozciąganie tekstu po liniach i tworzenie krzywych Beziera. Draw pozwala na wykorzystanie możliwości OpenGL.

Math

Ten składnik pakietu pozwala na tworzenie reguł matematycznych. Jest to narzędzie bardzo przydatne dla studentów, nauczycieli i pracowników naukowych. Pozwala on na wstawianie w reguły operatorów jedno i dwuargumentowych, relacji, operacji na zbiorach, funkcji, atrybutów, nawiasów, a także określonych formatów jak np. potęgi. Bez najmniejszego problemu można tworzyć w nim zapisy macierzowe, a dzięki gotowej liście można do formuły szybko dodać np. oznaczenie nieskończoności. Reguły utworzone w tym programie mogą być wykorzystane w innych składnikach pakietu.

Base

Jest to moduł pozwalający tworzyć i edytować bazy danych. Pozwala on na modyfikację tabel, formularzy, zapytań i raportów. Program wykorzystuje do działania wbudowany silnik bazodanowy H-SQL, potrafi również obsługiwać bazy oparte o dBASE. Przechowuje dane w plikach XML, praca zaś możliwa jest w jednym z trzech trybów: kreator, widok projektu, widok SQL. Do działania modułu Base konieczne jest zainstalowanie w systemie oprogramowania Java.

Uwaga!

  • Dla użytkowników wymagających najwyższej stabilności poleca się wersję 4.3.6, którą pobrać można z poziomu linków bezpośrednich (powyżej gwiazdek z oceną).
© dobreprogramy

Publikacje powiązane

Już jest LibreOffice 4.4, jak dotąd najlepsze wydanie

119
OPROGRAMOWANIE 29.01.2015 | Mateusz Zasuwik (Quest-88)

The Document Foundation opublikowała pierwszą wersję swojego Officea z najnowszej linii 4.4. Zmian jest wiele i każdy użytkownik powinien znaleźć coś dla siebie. Sporo z nowości powstało podczas ubiegłorocznej edycji Google Summer of Code, co cieszy podwójnie. Fundacja zwiększa rokrocznie liczbę dostępnych w programie miejsc, a studenci albo wracają w następnych latach, albo kontynuują pracę nad projektem jako wolontariusze bądź etatowi pracownicy, zachęceni przez korporacyjnych „łowców głów”. W kwietniu ubiegłego roku powołano do życia projekt o nazwie Document Liberation Project, którego…

LibreOffice 4.3 to ulepszone komentarze, modele 3D i lepsze wsparcie dla innych formatów

49
OPROGRAMOWANIE 30.07.2014 | Łukasz Tkacz (lukasamd)

Fundacja The Document Foundation pochwaliła się właśnie wydaniem LibreOffice 4.3 – kolejnej wersji darmowego, otwartego pakietu biurowego tworzonego na licencji LGPLv3. Jest to już ósme główne wydanie, które zawiera szereg poprawek, optymalizacji działania, a także zmian mających na celu zwiększenie interoperacyjności z innym oprogramowaniem tego typu. Pakiet ten rozwija się bardzo szybko, jest również coraz częściej wybierany zamiast komercyjnego Microsoft Office. Jedną z ważniejszych zmian jest zwiększenie limitu znaków przypadających na jeden akapit tekstu we Writerze. Poprzednio…

Recenzje użytkowników

Cena, a w zasadzie jej brak; możliwość zastosowania w biznesie; wygodne używanie szablonów; brak wstążki
Problemy z plikami doc; w trakcie korzystania z pakietu nie działają przyciski multimed. i funkcyjne, słabe wsparcie społecznościowe, brak wstążki
ocena użytkownika

Prawie zawsze, gdy w internecie pojawia się temat związany z zakupem przez jakąś firmę czy jednostkę administracyjną pakietów biurowych Microsoft Office można przeczytać opinię, że za darmo można korzystać choćby z LO, niektórzy twierdzą nawet, że pakiet ten jest lepszy od MO 2007 czy 2010.

Sama praca w LO należy do całkiem wygodnych, brak wstążki, co dla niektórych jest zaletą, nie przeszkadza za bardzo. Można mieć pewne zastrzeżenia co do rozmieszczenia poszczególnych opcji, ale jest to raczej kwestia przyzwyczajenia z korzystania z programów Microsoftu, czy też koncepcji samych twórców LO, choć nie da się ukryć, że niektóre funkcję są umieszczone bardziej logicznie w MO.

Libre ma ciekawą koncepcję motywów, używa się ich bardzo wygodnie, wcześniej nie korzystałem w zasadzie z tej funkcji w MO, ale tu naprawdę to działa. Także jeśli ktoś często stosuje numeracje i wypunktowanie tekstu powinien docenić łatwość korzystania z tych funkcji w LO.

Jeśli chodzi o Writera (odpowiednik Worda) sprawuje się on praktycznie tak samo dobrze, jak konkurencja, przeważającą większość rzeczy zrobimy w nim bezproblemowo. Osobiście brakuje mi tylko funkcji formularzy, ale jeśli ktoś nie używa tego, to nawet nie zauważy jej braku.

Odpowiednikiem Excela (arkusza kalkulacyjnego) w LO jest Calc, działa on całkiem dobrze, można stosować długie formuły, makra itp. Dla podstawowego zastosowania nadaje się znakomicie.
Mogą się jednak pojawić problemy, gdy korzystamy z dodatkowego oprogramowania, które np. generuje nam do dalszej edycji raporty w postaci arkuszy kalkulacyjnych.

Z innych programów zawartych w pakietach biurowych nie korzystam, więc wypowiadać się nie będę. Przez krótki czas bawiłem się z możliwością stosowania bazy danych i odniosłem wrażenie, że w MO korzysta się z tego wygodniej, nie zagłębiałem się jednak w tą kwestię, więc oceniać nie będę. Wiem też, że są kłopoty w przypadku przygotowania prezentacji w LO i próbie jej odtworzenia w MO, w drugą stronę jest podobnie.

Skoro jest dość dobrze, to dlaczego tak mało osób/instytucji korzysta z LO?

Pierwsza sprawa to format. LO teoretycznie obsługuje zarówno doc, jak i docx, jednakże przy otwieraniu złożonych dokumentów w którym stosuje się zaawansowane formatowanie nie jest już tak różowo. Jeżeli w firmie dokumenty krążą głównie pomiędzy komputerami firmowym wszystko jest w porządku, także z wydrukowaniem dokumentów zapisanych wcześniej w MO nie ma kłopotu, gdyż Microsoft udostępnia programy umożliwiające drukowanie takich dokumentów bez potrzeby posiadania MO.
Jeśli jednak w firmie czy w domu, wysyłasz dużo dokumentów, które później mają być edytowane przez osobę trzecią, to korzystając z LO narażasz się na spore kłopoty i problemy.

W Polsce słabo jest także ze wsparciem społeczności dla Libre, nie chodzi tu o to, że nikt nie pomaga, po prostu z uwagi na stosunkowo małą liczbę osób korzystających z tego pakietu, można nie uzyskać pomocy nawet w przypadku stosunkowo prostych problemów.

Kolejną sprawą są pewne małe błędy, albo też ograniczona funkcjonalność niektórych rozwiązań:
- podczas pracy z LO 3.4.2 nie działają przyciski multimedialne na klawiaturze oraz funkcyjne od laptopów;
- można się nieźle natrudzić jeśli ktoś chce coś zmienić w numeracji stron;
- w Calcu przy dłuższych formułach brakuje kolorów do ich podświetlania :P;
- słabiej rozbudowana pomoc w LO, należy ją także dodatkowo zainstalować;
- nie można używać grafiki w stopce i nagłówkach;
- część użytkowników skarży się, że tworzenie makr w LO jest mniej intuicyjne niż MO;
- krawędzie w tabelach są czasami gubione albo błędnie wyświetlane podczas edycji dokumentu, należy wtedy odświeżyć widok.

Podsumowując
Libre, zwłaszcza w domu może bez problemu zastąpić płatne oprogramowanie, należy tylko pamiętać o problemach z formatowaniem w .doc.
Jeśli chodzi o biznes, także można poradzić sobie pracując na LO, kłopot pojawia się gdy trzeba wysyłać dokumenty z możliwością edycji, albo gdy dostajemy dokumenty do dalszej edycji, a.
Także część oprogramowania biurowego korzysta z produktów MO, więc przed wdrożeniem LO w firmie należy się zastanowić czy problemy z formatem zapisu nie będą nam przeszkadzać w pracy.

Co bym zrobił gdyby MO był darmowy, albo LO kosztował tyle co MO, albo troszkę mniej?
W takim przypadku nie zastanawiałbym się i wybrał produkt Microsoftu z uwagi na to, że sprawia wrażenie nieco bardziej dopracowanego i nie da się ukryć, iż na razie format .doc jest nie do zastąpienia.

16.08.2011 10:34 | Recenzja do wersji 3.4.2

Komentarze

  #824 24.02.2015 03:49

Na ile umożliwia mi doświadczenie, żeby ocenić LibreOffice w porównaniu do Microsoft Office, to w Microsoft Office nie ma chyba niczego takiego ważnego, czego nie byłoby w LibreOffice, z wyjątkiem 2 trochę wkurzających różnic. 1 - LO nie wyświetla dokumentów .doc tak samo jak MO, tylko trochę przesuwa akapity i nie są tam gdzie powinny, jeśli w MO było dobrze. 2 - LO nie zaznacza dokumentów (.doc, .docx., .odt) tak samo jak MO, tzn. że puste miejsca zaznacza w całości i nie widać gdzie są jakieś niepotrzebne odstępy, ciągi spacji lub tabulatorów, a w funkcji ''znajdź i zamień'' nie da się wyszukiwać właśnie takich znaków specjalnych, jak np. akapit. Gdyby kogoś ciekawiło po co mi to, to odpowiem, że w MO utworzyłem makro, które znajduje i czyści dokument z takich śmieci (puste ciągi spacji, tabulatorów, niedbale zrobione odsunięcia teksu przy akapitach i przy wypisywaniu czegoś ''w słupkach'', np. przez spacje, a nie przez ''Tab'', etc.), a w LO właśnie z ww. przyczyny nie da się tego makra zrobić. W najnowszej wersji jeszcze nie jest to poprawione. Inna sprawa to różne inne straszne rzeczy (błędy) w LO, o ktorych naczytałem się tutaj i nie wiem co sądzić bo niezbyt dużo go używam, ale zdaje się że u mnie wszystko inne działa dobrze (W'8.1)

Crazygod   2 #823 21.02.2015 15:49

@PIENA: Ojojoj, ale powiało sarkazmem.
PS: Zgodnie z zaleceniami Stefana N. "nie będę komentował napisów na płocie".

  #822 21.02.2015 12:40

Oczywiście, pomyliłem się, chodzi mi o wersję 4.3.6. Wortal prowadzony przez "fachowców-informatyków", a ikonka edytuj nie działa! Masssakra!

  #821 21.02.2015 12:34

Wyszła wersja 3.6.6. Wstawiam ramkę na ostatniej stronie 400-stronnicowego dokumentu. Następuje skok do pierwszej strony dokumentu!!! To już kiedyś było z ramkami i obrazami!!! Massssakra!!!

PIENA   2 #820 20.02.2015 20:56

@Crazygod: Zgodnie z zaleceniem postaram się być powściągliwy!
Cieszę się, że miałem szczęście otrzymać tak uprzejmą odpowiedź- bez głupot, oraz za cenną naukę: jak się kopiuje i wkleja. Nauczę się tego na pamięć. Jednak wolałbym otrzymywać odpowiedź po polsku chyba, że są z tym problemy.

Opisałem błędy tej "stabilnej" wersji i dalej wydaje mi się, że powinna być staranniej dopracowana zanim zostanie podana jako stabilna. I to wszystko.

Crazygod   2 #819 20.02.2015 19:51

@PIENA: Też kiedyś klepałem głupoty w stylu "Ktoś się pośpieszył".

Prawda jest taka, że: "...zgodnie z zaleceniami producenta to starsza wersja (w tym przypadku 4.3.5) nadaje się do zastosowań produkcyjnych. Wydanie 4.4.0 przeznaczone jest włącznie dla entuzjastów nowości." - cytat z:
http://www.dobreprogramy.pl/Juz-jest-LibreOffice-4.4-jak-dotad-najlepsze-wydanie...

Natomiast obecnie:
LibreOffice Still - to wersja LibreOffice_4.3.6, która wg TDF: "is the stable version that has undergone more testing (over a longer time).
It is usually recommended for more conservative use.

LibreOffice Fresh - to obecnie wersja LibreOffice_4.4.0, która wg TDF: "is the stable version with the most recent features.
Users interested in taking advantage of our most innovative features should download and use our fresh version."

Tłumaczyć nie będę, bo skoro ktoś ma czas krytykować to niech też znajdzie czas na tłumaczenie.
PS: Ctrl+C i Ctrl+V nie wymaga wielkiego wysiłku dla tych co mają problem z kopiowaniem i wklejaniem tekstu do translatora.

Zalecam większą powściągliwość w komentowaniu.

PIENA   2 #818 09.02.2015 14:09

Ktoś pospieszył się z wydaniem, a ktoś inny z polonizacją wersji LO 4.4.0, bo przy zamykaniu Writera ze zmianami w tekście wyskakuje polsko- angielskie okienko "Save... i przyciskiem Zapisz".
Ale to pół biedy, bo w przypadku skopiowania tekstu wraz z obrazkami, ze strony internetowej: "http://www.pcworld.pl/artykuly/400584/Najbardziej.przydatne.makra.Excela.html" (to jest przykład) i wklejeniu do edytora, tekst jest zapisywany prawidłowo natomiast obrazki są zniekształcone (spłaszczone). Tego zjawiska nie ma w AOO 4.1.1.
Innym mankamentem jest pasek narzędzi "Standardowy". Dodanie paru spacji w linijce istniejącego tekstu nie powoduje pojawienia się zmiany pod ikoną "Cofnij" na pasku (czyli w tym miejscu nie można tego cofnąć)- aczkolwiek w menu "Edycja" działa to prawidłowo. Po dodaniu jakiejkolwiek litery- zagubiona operacja pojawia się.
Aby nie było, że wszystko na minus, to można zauważyć szybkie kolejne uruchamianie się programu (pierwsze jest niestety, w porównaniu z Microsoft Office, bardzo wolne).

xaver   5 #817 31.01.2015 15:25

Zainstalowałem. Nie widzę funkcji zmiany "koloru tła". W poprzednich wersjach taka funkcja była. I komu przeszkadzała?

przemox   5 #816 31.01.2015 11:40

@faro: cytat z Dobrych Programów: Przypominamy tylko, iż zgodnie z zaleceniami producenta to starsza wersja (w tym przypadku 4.3.5) nadaje się do zastosowań produkcyjnych. Wydanie 4.4.0 przeznaczone jest włącznie dla entuzjastów nowości.
Powyższe nie zmienia faktu, iż istotnie nie sposób nie pogubić się w polityce The Document Foundation.

  #815 30.01.2015 18:50

Dużo szybszy od poprzedniego, chociaż nie wszystko jest spolszczone. Świetny office dla zwykłych użytkowników domowych, jestem zadowolony i to bardzo.

faro   1 #814 29.01.2015 22:21

dlaczego obecny pakiet libreoffice 4.3 nie znajduje aktualizacji do tej wersji?

diabo   4 #813 29.01.2015 21:29

Pobiorę i sprawdzę ten pakiet a następnie ocenię

Jaycob_2002   5 #812 28.01.2015 16:22

Super odmiennik MS Worda. Problem w tym że pliki *doc zapisują się nieco wolniej...

krexon   4 #811 12.01.2015 16:45

Jest już wersja 4.40 RC2, więc "za chwilę" będzie wersja finalna. Zmiany w wersji 4.4: https://wiki.documentfoundation.org/ReleaseNotes/4.4
Od razu można zauważyć spore zmiany w paskach narzędzi: https://wiki.documentfoundation.org/images/4/4a/Before_and_after_1024.png (u góry stary, u dołu nowy pasek).
Dodano nowe czcionki Caladea i Carlito - mają te same wymiary i proporcje co Microsoftowe Cambria i Calibri (więc są ich zamiennikami).
Eksportowany PDF można podpisać cyfrowo
Można bezpośrednio "podłączyć się" do SharePoint 2010/2013 oraz OneDrive
Jest wiele innych dużych zmian, wymieniłem tylko kilka :)

sokoleokopr   6 #810 06.01.2015 21:38

Ogólnie dalej strasznie kiepsko wykonany, gubi pola tekstowe i formatowanie, cud że linijki tekstu nie znikają.

Ogromny minus za makra i brak CSV/XML. Generalnie do poważnej pracy w żaden sposób się nie nadaję, brak kompatybilności wstecznej i często to co zapisze nie potrafi odczytać.

  #809 05.01.2015 12:51

Jak ma się ten program to M$ Word nie jest już potrzebny

  #808 03.01.2015 22:29

Program dobry ale nie można wybrać modułów do zainstalowania, tylko cały pakiet instaluje się na siłę i na złość użytkownikowi. Nie wiem kto to wymyślił aby zabrać funkcję wyboru pakietów. Potrzebuję tylko Writera i Calca.

DjLeo   15 #807 22.12.2014 23:13

Polecam Libe z dodatkiem Language Tools jak ktoś chce pisać poprawnie ;)

specific   1 #806 01.12.2014 07:24

@Crazygod: Już się przekonałam, że .dev działa obok normalnej wersji, jak coś nie idzie w testowej to przechodzę na normalną. Tylko nawet wygląd betki bardziej mi się podoba (wzrokowo), ale to są detale. Grunt, że jest stabilna. Spolszczenie nie jest tak istotne, bo angielski jest podobny do niemieckiego, więc jakoś sobie radzę. Dzięki i pozdrawiam fanów LO :)
Uczy cierpliwości i pokory, ale pomimo tego, że mam MSO 2013, to nie umiem na nim pracować. Wymaga ode mnie zbyt dużo pokory i umiejętności szperacza :)

_PiotR_   4 #805 30.11.2014 22:39

macie może receptę na zawieszone procesy soffice.bin i soffice.exe ?

r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.