r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Linuksa na PS3 sąd wycenił na 55 USD. Usuwanie funkcji może być ryzykowne

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Już wiemy, ile warta jest możliwość uruchamiania Linuksa – przynajmniej dla Amerykanów. Zapadł wyrok w klasycznej już dla IT sprawie, związanej z konsolą PlayStation 3, którą reklamowano swego czasu jako pozwalającą na zainstalowanie dodatkowego systemu operacyjnego (OtherOS), a która po kolejnej aktualizacji firmware możliwość tę utraciła. Sąd federalny w Kalifornii zaakceptował ugodę w wytoczonym pozwie zbiorowym.

Teraz wszyscy mieszkańcy Stanów Zjednoczonych, którzy między 1 listopadem 2006 roku a 1 kwietniem 2010 roku kupili „grube” PS3, będą mogli otrzymać rekompensatę finansową. Jej wysokość zależy od tego, w jakim stopniu dotknęło ich wprowadzone przez Sony ograniczenie możliwości konsoli. Jeśli mogą udowodnić, że korzystali z funkcji OtherOS, a jednocześnie byli w tym czasie użytkownikami PlayStation Network, otrzymają 55 dolarów. Jeśli podpiszą zaś oświadczenie, że kupując konsolę wiedzieli o tej funkcji i zamierzali ją użyć, otrzymają całe 9 dolarów.

Wydaje się, że nie jest to wiele, jednak trzeba podkreślić, że nie ma górnej granicy puli odszkodowań – Sony będzie musiało zapłacić każdemu spełniającemu te warunki. Musi także zadbać o właściwe nagłośnienie sprawy poprzez opłacenie reklam w Internecie i wysłanie e-mailowych powiadomień do abonentów PlayStation Network. Ocenia się, że po te pieniądze zgłosić się może nawet ponad milion osób. Pewnie wiele z nich dawno o funkcji OtherOS zapomniało, ale teraz – kto odmówi pięćdziesięciu pięciu dolców? Zawsze można za to kupić sobie nową grę.

r   e   k   l   a   m   a

Powiedzmy sobie szczerze: instalowanie Linuksa na PlayStation 3 nigdy nie było zjawiskiem masowym. Były jednak czasy, gdy budowanie superkomputerowych klastrów Beowulfa ze sprzęganych ze sobą PS3 było częstą praktyką w ośrodkach badawczych. Moc obliczeniowa używanych w tej konsoli procesorów Cell była prawdziwą gratką – a gdy połączyć je w klaster obliczeniowy? W 2010 roku ruszył najpotężniejszy taki klaster w laboratorium badawczym US Air Force. Wykorzystując 1760 konsol uzyskano system o mocy 500 TFLOPS, służący głównie do analizy zdjęć satelitarnych.

Dla Sony nie była to jednak dobra wiadomość: choć na reklamach wyglądało to świetnie, to jednak konsola w ten sposób używana oznaczała same straty. Nikt na nią przecież gier już nie kupował.

Usunięcie funkcji OtherOS wraz z wprowadzeniem wersji 3.21 firmware PS3 uzasadniono więc „względami bezpieczeństwa”, chodzić miało o ryzyko związane z możliwością wykorzystania tej funkcji do „piractwa”. Oczywiście można było nowego firmware nie instalować, ale wówczas traciło się możliwość grania w nowe gry, jak również grania w sieci przez PlayStation Network. I o ironio – właśnie ta decyzja Sony sprawiła, że elitarni hakerzy, piractwem zupełnie się nie interesujący, swoją uwagę skierowali na PS3, by usuniętą funkcję przywrócić. Złamanie zabezpieczeń chroniących przed uruchamianiem nieautoryzowanych kopii gry było po prostu efektem ubocznym.

Dzisiaj, gdy PS3 przechodzi do muzeum konsol, sprawa wydaje się mieć jedynie historyczne znaczenie, szczególnie dla nas, którzy nie mieszkamy w USA. Jednak taki, a nie inny wyrok w pozwie zbiorowym oznacza, że w przyszłości producenci sprzętu dwa razy się zastanowią, zanim wycofają z niego drogą aktualizacji oprogramowania funkcję, która dostępna była na nim pierwotnie. A samym fanom Linuksa na PS3 pozostaje skorzystać z niektórych wersji tworzonego przez niezależnych deweloperów Custom Firmware (CFW). Pomocne będą zasoby PS3 Developer Wiki. Obecnie bez większego problemu można przywrócić OtherOS np. na CFW Rebug 4.80, by zainstalować na tym np. dystrybucję Red Ribbon, specjalnie skrojoną pod tę konsolę.

Oczywiście to rozwiązanie wyłącznie dla lubiących takie zabawy – w praktyce nawet sensownego odtwarzacza mediów już na tym nie uruchomicie.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.