r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Mazda GVC: z tym oprogramowaniem wydasz się lepszym kierowcą niż faktycznie jesteś

Strona główna AktualnościSPRZĘT

Niebawem do samochodów Mazdy trafi technologia G-Vectoring Control. Jej głównym zadaniem jest zwiększenie komfortu jazdy. Odbywa się to poprzez inteligentne dociążanie przednich kół. Jak twierdzą japońscy inżynierowie, nawet niewielka masa poprawia przyczepność i pozwala na zauważalnie lepsze pokonywanie zakrętów.

G-Vectoring Control sprawia, że kierowca jest przekonany, że jego umiejętności wzrosły. Tak oczywiście nie jest, ale dzięki tej technologii auto po prostu prowadzi się lepiej. Nie tylko łatwiej pokonamy zakręty, ale również łatwiej będzie utrzymać auto na właściwym pasie na autostradzie, kierowca będzie wykonywał mnie ruchów kierownicą.

Podczas hamowania ciężar auta przenoszony jest na przednie koła. Ten transfer masy wykorzystują kierowcy rajdowi, co pozwala im lepiej pokonywać zakręty. Przed pokonaniem zakrętu, zdejmują oni nogę z gazu i lekko przyhamowują. Dzięki dociśniętemu przodowi, samochód nie wpada w podsterowność. System G-Vectoring Control automatyzuje ten proces.

r   e   k   l   a   m   a

Technologia została zastosowana w napędach SkyActive, których system dostał algorytmy GVC, będące częścią SkyActiv Vehicle Dynamics. Minimalnie zostaje opóźniony moment zapłonu, co przekłada się na nieznaczny spadek momentu obrotowego i samochód lekko zwalnia, przenosząc ciężar na przód, maksymalnie do niecałych 5 kg na koło. Kierowca tego nie odczuwa, a zyskuje zauważalnie lepszą przyczepność w zakręcie.

W Sieci dostępne jest wideo pokazujące działanie G-Vectoring Control w praktyce. Technologia została przetestowana na torze Mazda Raceway Laguna Seca w Kalifornii. Na filmiku wyraźnie widać, że z wyłączonym GVC, kierowca podczas zakrętu musi wykonywać dodatkowe ruchy kierownicą, by skorygować tor jazdy. Analogiczną sytuację zobaczymy podczas wychodzenia z zakrętu czy poruszaniu się prosto.

G-Vectoring Control pojawi się w dwóch modelach Mazdy – 3 i 6 w 2017 roku. Później prawdopodobnie stanie się standardem w autach japońskiego producenta. Technologia zwiększy komfort prowadzenia, oby tylko kierowcy nie poczuli się przez to zbyt pewnie. To bowiem nie ich umiejętności wzrosły, lecz prostu oprogramowanie auta dba o lepszy tor jazdy i koryguje ich błędy.

© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.