r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Metro 2.0: Project Neon ma wyleczyć interfejs Windowsa 10 z nudy i niespójności

Strona główna AktualnościOPROGRAMOWANIE

Interfejs Windowsa 8 był szokiem dla użytkowników przyzwyczajonych do błysków, cieni i przezroczystości Windowsa 7. Zaprezentowany wówczas przez Microsoft zupełnie nowy język wzornictwa, Metro, zmienił oblicze produktów Microsoftu, jak również wpłynął na podstawowe założenia projektowania interfejsów systemów i aplikacji innych firm. Jednak i samo Metro z czasem uległo zmianie: w Windowsie 10 widzimy już w większości efekt zastosowania tzw. MDL2, Microsoft Design Language 2. Firma z Redmond zdaje sobie sprawę z jego estetycznej niedoskonałości i niespójności. Receptą na to ma być kolejny język wzornictwa, rozwijany obecnie pod nazwą Project Neon.

Można śmiało określić Project Neon jako Metro 2.0 – tak o nim wspomina Cassim Ketfi z bloga numerama.com. Odniesienia do Metro 1.0 (znanego także jako Modern UI) są konieczne, bo wciąż ma to być szybkie, i w ruchu, skupione na treści i typografii. Nie spodziewajcie się więc żadnej rewolucji. To raczej dostrzeżenie tego, że Windows 10 może i skupia się na treści i typografii, ale gdzieś ta szybkość i ruchomość przepadła. MDL2 jest po prostu drętwy.

Receptą na te wizualne niedostatki ma być znacznie piękniejszy interfejs, bardzo płynny, ruchomy i pełen ładnych animacji. Neon ma uwolnić zawartość interfejsu aplikacji z ramek okien, i co szczególnie istotne, pozwolić na wprowadzenie Windowsa 10 w erę wirtualnej i wspomaganej rzeczywistości, zapewnianej przez Microsoft Hololens. Jak donoszą anonimowe źródła serwisu Windows Central, należy o nim myśleć jako o interfejsie łączącym różne urządzenia, odwzorowującym doświadczenie użytkownika na fizyczny świat poprzez tekstury, modele 3D i oświetlenie.

r   e   k   l   a   m   a

Przede wszystkim jednak Neon ma być bardziej spójny, niż MDL2. Nie będzie już można tworzyć dla Windowsa aplikacji wypełnionych własnymi pomysłami na elementy interfejsu – projektanci dostaną ścisłe wytyczne co do tego, jak wyglądać mają menu kontekstowe, paski narzędziowe czy przyciski. Dobrze by oczywiście było, gdyby do czasu ukończenia prac nad Neonem, Microsoft zdołał uporządkować sytuację z GUI aplikacji win32 w Windowsie 10, dziś bowiem nieustannie napotykamy się na sytuacje, w których obok siebie występować muszą interfejsy kompletnie do siebie nie pasujące (a przy tym te starsze wyglądają często na lepsze).

Skoro już mowa o czasie, to kiedy spodziewać się wdrożenia Neona? Tego oficjalnie nie wiadomo, ale mowa o połączeniu nowego języka wzornictwa z gałęzią Redstone 3 Windowsa 10 – a to oznaczałoby, że członkowie projektu Insider zobaczą go najwcześniej w kwietniu 2017 roku. Finalne wydanie Redstone 3, planowane na jesień 2017 roku nie będzie oznaczało jednak końca prac nad Neonem, mówi się, że dopiero w Redstone 4 niezależni deweloperzy będą mogli skorzystać w swoich aplikacjach z tych nowych wytycznych.

Ciekawe tylko, czy użytkownicy, których tak mozolnie przymuszano do zaakceptowania płaskiej stylistyki Metro/Modern/MDL2, będą teraz w stanie znieść wypełnione ruchem (i to w trzech wymiarach) okienka i gadżety, które odwzorowują ich doświadczenia na fizyczny świat (cokolwiek by to miało znaczyć). Na pewno nie raz jeszcze usłyszymy narzekania, że swój szczyt wzornictwo Windowsów odnalazło w eleganckim i wygodnym minimalizmie Windowsa 2000, a później to już było tylko gorzej.

© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.