r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Microsoft Office 2007 - co nowego w aplikacjach?

Strona główna Aktualności

W artykule Najważniejsze nowości w Microsoft Office 2007 omówiliśmy główne zmiany jakie przyniesie nadchodząca odsłona pakietu biurowego firmy Microsoft. Zapraszamy do zapoznania się z nowościami i zmianami jakie niosą za sobą poszczególne aplikacje z pakietu Office 2007, a jak zapowiadaliśmy jest ich niemało. Warto przyjrzeć się, jaki postęp został dokonany przez te trzy lata dzielące nowe wydanie od poprzedniej wersji 2003. Pod gruntownie przebudowanym interfejsem kryją się pożyteczne nowości zarówno dla użytkowników indywidualnych, jak i pracowników biurowych w firmach.

Word 2007



Logo

Office Word, jako że jest najpopularniejszym i z tego powodu najczęściej poddawanym krytyce składnikiem pakietu przeżył chyba największe zmiany spośród wszystkich pozostałych aplikacji Office 2007.


Ribbon i nowy interfejs użytkownika

Nowością, która od razu rzuca się w oczy jest kompletnie przebudowany interfejs użytkownika, gdzie główną rolę odgrywa pasek ribbon. Domyślnie składa się on z kilku działów: Home (narzędzia tekstowe i formatowanie), Insert (wstawianie elementów, nagłówek i stopka itd.), Page layout (układ strony, marginesy, ustawienia akapitów itd.), References (odwołania, przypisy, spis treści itd.), Mailings (opcje wysyłania oraz korespondencji seryjnej), Review (recenzja, porównania, pisownia) oraz View (widok, makra, powiększenie). Ribbon na tym jednak się nie kończy - w zależności od poczynań użytkownika przełącza się automatycznie na inne opcje, np. po wybraniu obrazka uaktywni się dodatkowy dział z opcjami dotyczącymi aktualnie podświetlonego elementu.

Rysunek 1

Nowy interfejs programu Office Word

r   e   k   l   a   m   a


Jedną z ciekawszych zmian jest fakt, że w wersji 2007 dostępny jest podgląd "na żywo" zmian wprowadzanych poprzez ribbon i to bez konieczności klikania dodatkowych przycisków. Wystarczy zaznaczyć fragment tekstu, rozwinąć menu styli w ribbonie i przesuwać myszą po kolejnych stylach, a podświetony tekst będzie automatycznie zmieniał się, ale na stałe zmiana zostanie zastosowana dopiero po kliknięciu. To znacznie zmniejsza czas potrzebny dotąd na "eksperymentowanie" z różnymi opcjami.

Building blocks to kolejna z nowości dostępna w ribbonie. Są to predefiniowane fragmenty tekstu i nie tylko, inaczej mówiąc - szablony blokowe. W takich szablonach znaleźć można np. kilka wersji stron tytułowych, nagłówków lub stopek, ale nic nie stoi na przeszkodzie aby samemu tworzyć dowolne fragmenty dokumentów i dodawać je do galerii bloków. Później w innych dokumentach można posłużyć się tymi szablonami, aby zaoszczędzić czas.

Rysunek 1

Zapis fragmentów tekstu jako building block



Każdy użytkownik Office Word, który staje przed wyzwaniem osadzenia diagramu lub wykresu wewnątrz dokumentu z pewnością chciałby skrócić czas potrzebny do sformatowania takiego elementu. Domyślny wygląd graficzny pozostawiał bowiem sporo do życzenia w poprzednich wersjach pakietu. Teraz dzięki galerii zawierającej kilkadziesiąt projektów wykresów z ogromną ilością predefiniowanych schematów kolorów możliwe jest stworzenie profesjonalnie wyglądającego, także trójwymiarowego diagramu w dosłownie kilka sekund. Ribbon w momencie utworzenia wykresu zadba, aby na pasku pojawiły się wszystkie opcje potrzebne do pracy z takim elementem - wcześniej trzeba było szukać ich w wielu oknach właściwości.

Rysunek 1

Wstawianie i edycja elementu SmartArt




Praca z dokumentem i udostępnianie

Nowy format zapisu opary o standard XML, czy też konwersja do PDF/XPS to nie wszystko w zakresie udostępniania i pracy z dokumentami Office Word. Wartościową funkcją jest także możliwość szybkiego porównania dwóch dokumentów. Dzięki nowym potrójnym widokom łatwo dowiedzieć się, co zostało usunięte, dodane lub zmodyfikowane.

Nowa funkcja Document Inspector umożliwia teraz usunięcie wszystkich metadanych z zapisywanego dokumentu tak, aby nie zawierał on żadnych szczegółów na temat autora lub systemu, na jakim został stworzony. Funkcja ta była co prawda dostępna już wcześniej jako oddzielna wtyczka do pobrania, jednak teraz została wbudowana w pakiet Office. W wersji 2007 łatwiej także cyfrowo podpisać dokument Office Word.

Rysunek 1

Document Inspector pozwala na usunięcie wszelkich metadanych przed zapisem




A co poza dokumentem?

Technologia SmartDocument umożliwa połączenia z dokumentu Office Word bezpośrednio do innych składników pakietu Office, jak również backendowego systemu takiego jak baza danych i pobranie elementów w czasie rzeczywistym. Gwarantuje to spójność i aktualność danych za każdym razem gdy otwierany jest dokument.

Nowy format docm, w którym zapisywane są dokumenty z zezwoleniem na osadzone makra od razu informuje użytkownika, czy dokument może być potencjalnie niebezpieczny. Tylko w takim formacie bowiem osadzone makra mogą być zapisywane, co podnosi bezpieczeństwo codziennej pracy z pozostałymi dokumentami.



Excel 2007



Logo

Office Excel 2007 wprowadza zmiany głównie w kwestii analizy i przetwarzania danych.


Analiza informacji

Nowy interfejs Office Excel nastawiony jest na rezultat, w związku z czym zawartość paska ribbon zmienia się dynamicznie w zależności od akcji użytkownika - czy to pisania formuły, czy generowania wykresu. Domyślnie składa się on z następujących działów: Home (tekst, formatowanie itd.), Insert (wstawianie obrazów, wykresów, diagramów i innych), Page layout (style, układ strony, opcje wydruku itd.), Formulas (bogate narzędzia do tworzenia i analizy formuł), Data (zarządzanie danymi, w tym połączenia zewnętrzne, import danych itp.), Review (recenzja, komentarze i pisownia) oraz View (układ widoku, powiększenie, makra itd.).

Jedną z najbardziej wyczekiwanych zmian, pozornie tylko niewiele znaczącą jest zwiększenie możliwości obliczeniowych programu. Teraz Excel potrafi obsłużyć arkusz kalkulacyjny zawierający aż 1.000.000 wierszy i 16.000 kolumn - co umożliwi operowanie na 16.000.000.000 komórek. Jedna komórka może zaś zawierać ponad 32.000 znaków (niezależnie od formatowania). Zmiana jest gigantyczna, dotychczas Excel umożliwiał bowiem operowanianie na 65.536 wierszach i 256 kolumnach. Nie trzeba już dzielić danych na kilka arkuszy, dzięki czemu ich przetwarzanie i analiza są znacznie prostsze. Zniesiono także limit wykorzystania pamięci RAM przez proces Excel - wcześniej był to 1 GB.

Rysunek 1

Narzędzie ewaluacji formuł



Uproszczona została także praca z tabelami. Możliwe jest tworzenie, edycja, formatowanie i odwoływanie się do tabel z poziomu samych formuł. Podczas przewijania tabeli Excel sam dokuje widok nagłówka, dzięki czemu użytkownik ma czytelny widok danych bez względu na objętość tabeli. Elementy typu PivotTable i PivotChart mogą być tworzone szybciej.

Nowe, całkowicie zrewolucjonizowane funkcje formatowania warunkowego pozwolą teraz na szybkie zastosowanie do komórek takich efektów jak np. gradient, kolor czy cień w celu podkreślenia trendu lub ekstremów. Wcześniej na jedną komórkę można było nadać jedynie trzy warunki - teraz liczba ta jest ograniczone jedynie zdolnościami obliczeniowymi komputera.

Rysunek 1

Formatowanie warunkowe w Excel 2007



Dostęp do backendowych systemów gwarantuje spójność informacji w arkuszu kalkulacyjnym - dzięki natywnemu wsparciu usług OLAP możliwe jest tworzenie dowolnych raportów z zewnętrznych baz danych, np. serwera SQL Server 2005.


Praca z arkuszem

Opcje Page layout umożliwają nadanie profesjonalnego wyglądu całemu arkuszowi za pomocą jednego kliknięcia. Wybór możliwy jest sposród bogatej galerii stylów. Jeszcze większy nacisk położono na narzędzia do formatowania wykresów i diagramów - wystarczy tylko wpisać dane, resztę wykona aplikacja. Narzędzia te są wspólne dla Word i PowerPoint, co ułatwia współpracę z tymi aplikacjami.

Rysunek 1

Formatowanie tabel z bogatą galerią stylów



Funkcja autouzupełniania formuł pomaga w pisaniu poprawnych i zoptymalizowanych formuł, od razu wskazując błędy i niespójności. Poza tym zwiększono znacznie możliwości tworzenia zagnieżdżonych formuł - z 7 (w wersji 2003) do 64 poziomów.

Po stworzeniu arkusza czas na jego zapisanie - oprócz nowego formatu opartego o XML, a także konwersji do PDF/XPS Excel proponuje generowanie aktywnych witryn HTML umożliwiających nie tylko podgląd danych zgromadzonych w skoroszycie, ale także ich edycję. Stopień interaktywności jest tak duży, że użytkownicy intranetowi lub internetowi mogą wpływać na sortowanie i filtrowanie danych czy elementy Pivot - wszystko w przeglądarce.

Dzięki udostępnionemu API Excel Services Web programiści mogą tworzyć własne rozwiązania oparte o sprawdzone w pakiecie Office narzędzia obliczeniowe aplikacji Excel 2007.



PowerPoint 2007



Logo

Najważniejsze nowości w programie Office PowerPoint 2007 dotyczą pracy grupowej i wykorzystania takich narzędzi jak SharePoint Portal Server czy Groove - o tym będziemy pisać w następnym odcinku przeglądu, teraz warto jednak przyjrzeć się zmianom dla użytkowników indywidualnych.


Tworzenie dynamicznych prezentacji

Nowy interfejs także i w tym przypadku zmniejsza czas potrzebny na przedostanie się do aktualnie potrzebnych opcji. Domyślne działy, jakie można odnaleźć na pasku ribbon w PowerPoint to: Home (formatowanie tekstu, kształty, itd.), Insert (wstawianie elementów takich jak obrazy, wykresy, grafiki SmartArt, filmy czy dźwięki), Design (wybór predefiniowanego schematu i stylu, opcje tła itp.), Animations (schematy animacji, opcje animacji niestandardowej, przejścia itp.), Slide show (przygotowywanie pokazu slajdów), Review (recenzja, pisownia) oraz View (układ widoku, wzorce slajdów, makra itd.).

Rysunek 1

Galeria projektów prezentacji



Największą rewelacją są obiekty SmartArt, które zresztą można zaimportować także do innych składników Office 2007. SmartArt to galeria kilkudziesięciu wstępnie zdefinowanych schematów i diagramów w stylu osi czasu, drzew organizacyjnych, procesów decyzyjnych itp.. Do tej w celu umieszczenia takiego obiektu w prezentacji użytkownik musiał w większości przypadków budować taki diagram z ogólnodostępnych kształtów, a następnie każdy formatować. Teraz jedyne, co trzeba wykonać to wstawić obiekt SmartArt, wpisać tekst, a później ewentualnie zmienić schemat kolorystyczny lub ustawić np. opcje trójwymiarowości. Tworzenie profesjonalnych slajdów nigdy nie było tak szybkie!

Rysunek 1

Tworzenie wykresu w PowerPoint z programem Excel



PowerPoint 2007 oferuje możliwość zapisu własnych wzorców slajdów, dzięki czemu nie trzeba już tracić czasu i nerwów na kopiowanie i wklejanie własnoręcznie projektowanych slajdów ze starych prezentacji do nowych. Poza tym możliwa jest zmiana całego stylu graficznego prezentacji na inny za pomocą jednego kliknięcia dzięki stosownej galerii.

Opcje obrazów i pozostałych obiektów graficznych zostały teraz znacznie rozbudowane. Dla każdej grafiki, choćby najprostszej, dostępne są teraz takie opcje jak cienie, przechylenie, wykrój czy wypukłość. Dzięki łączeniu kilku takich efektów można z prostej, płaskiej grafiki JPEG uzyskać naprawdę niesamowite rezultaty.

Rysunek 1

Galeria efektów dla zwykłego obrazu może nadać mu zupełnie inny wygląd




Zapis i dystrybucja

Po zakończeniu pracy prezentację można zapisać w nowym formacie opartym o XML lub w starszym zgodnym z Office 97-2003. Można również skonwertować slajdy do formatu PDF/XPS. Po zapisaniu pracy można oznaczyć prezentację jako finalną, dzięki czemu nie będzie można wprowadzać w niej żadnych zmian.



Outlook 2007



Logo

Office Outlook to narzędzie łączące program pocztowy z kalendarzem, listą zadań, folderami publicznymi i wieloma innymi usługami pomocniczymi. Pełnię funkcjonalności odkrywa dopiero przy współpracy z serwerem Exchange 2007 i witryną SharePoint, ale niektóre nowości mają zastosowanie także dla użytkowników indywidualnych.


Zarządzanie informacjami

Dzięki zintegrowanemu silnikowi zindeksowanego wyszukiwania opartemu o usługę Windows Desktop Search możliwe jest natychmiastowe wyszukanie potrzebnych informacji. Wystarczy wpisać pierwsze litery poszukiwanego slowa albo całą frazę, a w ciągu dosłownie kilku sekund Outlook jest w stanie przeszukać gigabajtowy plik danych pod kątem wiadomości (a nawet treści załączników), spotkań, zadań, notatek i innych elementów. Oczywiście można dodawać szereg kryteriów, co zawęzi wyszukiwanie.

Nowy pasek widoczny domyślnie z prawej strony - To-Do Bar - pozwala na ogarnięcie całego dnia jednym spojrzeniem. Zawiera kalendarz danego miesiąca, trzy najbliższe spotkania z datą oraz listę zadań pogrupowanych według daty wykonania. Zadania integrują się także z oflagowanymi wiadomościami pocztowymi.

Rysunek 1

Flagowanie wiadomości - integracja z zadaniami



Nowością w Outlook 2007 są kolorowe kategorie, które teraz można przypinać nie tylko do spotkań w kalendarzu, ale dosłownie do każdego istniejącego elementu. Stosowanie kolorów w połączeniu z flagami (zintegrowanymi z zadaniami) stwarza o wiele większe możliwości zapanowania nad dużą ilością poczty i zadań niż poprzednio.

Nową funkcją jest także podgląd załączników bezpośrednio w oknie odczytywania wiadomości. Przykładowo, gdy użytkownik otrzymuje dokument Word w załączniku, wystarczy że wskaże go myszą i kliknie, a dokument szybciej niż w przypadku standardowego otwierania pokaże się w okienku podglądu. Oczywiście w celu edycji konieczne jest otwarcie dokumentu podwójnym kliknięciem. Przeglądarka załączników działa nie tylko z dokumentami Office, ale także z obrazami i plikami tekstowymi.

Rysunek 1

Natychmiastowy podgląd załączników wewnątrz programu Outlook




Łączenie funkcji i udostępnianie

W Outlook 2007 nowością są tzw. kalendarze internetowe. Dzięki nim można w prosty sposób opublikować swój kalendarz na serwerze własnym lub Microsoft (wymaga Windows Live ID), a następnie przydzielić odpowiednie uprawnienia dostępu i widoku. Później wystarczy tylko podać znajomym link do kalendarza, aby ci mogli go przeglądać - oczywiście w ramach swoich uprawnień. Kalendarz będzie aktualizowany automatycznie.

Rysunek 1

Bardziej czytelny widok kalendarza zintegrowany z widokiem zadań



Alternatywnie do publikowania kalendarza na stałe w Internecie można skorzystać z opcji tworzenia migawki kalendarza z danego okresu (na przykład następne siedem dni) i dołączenia go do wiadomości e-mail. Jeśli wiadomość będzie akceptowała formatowanie HTML, oprócz pliku z migawką w załączniku do e-maila dodany zostanie także graficzny fragment kalendarza w postaci tabel HTML wykonanych automatycznie.

Wraz z nowym programem Outlook będzie można odstawić także dotychczasowe czytniki RSS. Outlook posiada wbudowaną obsługę RSS i umożliwia katalogowanie kanałów i zarządzanie harmonogramem aktualizacji, ale nie tylko. Wiadomości RSS podlegają tym samym prawom, co wiadomości e-mail, a to oznacza, że można je także flagować, przydzielać kolorowe kategorie czy tworzyć dla nich reguły.

Rysunek 1

Przeglądanie kanału RSS - nagłówki również można flagować




Zwiększone bezpieczenstwo

Oprócz znanego z wersji 2003 filtra antyspamowego i foldera wiadomości-śmieci teraz dodane zostało także narzędzie do ostrzegania przed wiadomością, która potencjalnie może być próbą podszywania się (phishingu). Poza tym dla większego bezpieczeństwa w wiadomościach oznaczonych jako spam lub phishing wyłączony jest widok HTML i nieaktywne są wszelkie linki w wiadomości.

Całkowiem nową funkcja jest E-mail Postmark, która wykorzystując specjalną technologię opracowaną przez Microsoft gwarantuje odbiorcy, że wysłana wiadomość nie jest spamem. Po włączeniu usługi jej działanie polega na wymuszeniu wykonania pewnych obliczeń po stronie nadawcy przed wysłaniem wiadomości. Obliczenia te są tak przemyślane, aby nie pochłaniały zbyt dużo czasu, ale jednocześnie powstrzymywały spamerów przed wysyłaniem masowo dużych ilości wiadomości. Komputer nadawcy po wyliczeniu odpowiedniego tokenu dołącza go do wiadomości jako dowód prawdziwości e-maila, który odbiorca może zidentyfikować.



Publisher 2007



Logo

Office Publisher to program do tworzenia drukowanych i publikowanych on-line materiałów reklamowych, zaproszeń, broszur, wizytówek itp.. Choć ten składnik nie doczekał się akurat nowego interfejsu w postaci ribbonu i dalej zobaczymy w nim standardowe paski narzędzi, nie zapomniano o nim i również dodano kilka nowości i usprawnień.


Galerie szablonów i zawartości

Galeria szablonów początkowych zawiera teraz znacznie więcej elementów, w tym więcej pustych arkuszy o predefiniowanych rozmiarach, o które najczęściej prosili użytkownicy. Każdy z szablonów może dodatkowo na starcie być zaopatrzony w logo i dane firmy czy użytkownika, aby nie było potrzeby każdorazowego wpisywania tych informacji.

Rysunek 1

Okno publikacji na bazie jednego z szablonów



Nowa funkcja Content Store pozwala na stałe przechowywanie fragmentów tekstu i grafiki tak, aby tworzenie kolejnych publikacji przebiegało szybciej i nie trzeba było kopiować i wklejać elementów pomiędzy publikacjami. Zapisane w magazynie fragmenty można w każdej chwili wkleić do jakiejkolwiek publikacji.

Rysunek 1

Dodawanie obiektów do biblioteki zawartości




Ułatwiona publikacja

Przed opublikowaniem dokumentu lub wysłaniem do firmy poligraficznej można użyć ulepszonego narzędzia Design Checker, które pozwoli upewnić się co do poprawności dokumentu pod kątem jego publikacji.

Po skończeniu pracy publikację można zapisać jako standardowy dokument Publisher lub, co jest nowością, skonwertować do formatu PDF/XPS - chętniej wykorzystywanego przez firmy poligraficzne.



Access 2007



Logo

Office Access 2007 jest aplikacją umożliwającą tworzenie baz danych i ich elementów bez konieczności posiadania eksperckiej wiedzy w zakresie serwerów i języka SQL.


Okno powitalne i interfejs

W wersji 2007 pierwszym rzucającym się w oczy ułatwieniem jest okno powitalne, które pojawia się tuż po uruchomieniu aplikacji i zawiera szereg propozycji-szablonów najczęściej spotykanych baz danych. Wśród nich znajdują się takie pozycje jak kontakty, środki trwałe czy projekty.

Rysunek 1

Okno główne programu Access i galeria szablonów



Nowy interfejs użytkownika i znany z innych aplikacji ribbon pozwala na bardziej efektywną pracę wybierając spośród ponad tysiąca możliwych komend i poleceń te, które w danej chwili mogą być najbardziej potrzebne. Dodatkowo nowy panel nawigacyjny zastępujący poprzednie okno główne bazy danych pozwala na bardziej czytelne przedstawienie zawartości bazy i szybszą nawigację.


Praca z danymi

Tworzenie tabel może się teraz odbywać bezpośrednio w trybie wprowadzania danych - wraz z wpisywaniem kolejnych wartości Access sam utworzy stosowne kolumny, wybierając automatycznie typ danych na podstawie konkretnej wartości. Ponadto w Access 2007 niektóre pola w jednym rekordzie mogą przyjmować więcej niż jedną wartość. Ma to znaczenie podczas późniejszego eksportu np. do witryny SharePoint. Pola akceptują także tekst sformatowany.

Rysunek 1

Nowy widok wprowadzanie danych z automatycznym typem kolumn



Filtrowanie danych również przebiega znacznie łatwiej, ponieważ Access inteligentnie dobiera zestaw filtrów do aktualnego typu kolumny, dzięki czemu inne opcje pojawiają się w przypadku zaznaczenia danych tekstowych, a inne np. dla liczb.

Rewolucję przeszedł edytor formularzy oraz raportów, który teraz pracuje w trybie WYSIWYG ("to, co widzisz jest tym, co otrzymasz"), co pozwala nawet początkującym użytkownikom na projektowanie rozbudowanych formularzy i raportów. Dostępna jak zwykle w Office 2007 galeria stylów pomoże w nadaniu profesjonalnego wyglądu.

Rysunek 1

Nowy edytor raportów w Access 2007



Dane do tabel mogą być teraz kolekcjonowane zdalnie - np. za pośrednictwem odpowiednio połączonego z bazą formularza, który zostanie wysłany jako wiadomość e-mail. Wprowadzanie danych przebiega wówczas w interfejsie programu Outlook, co upraszcza proces dla osób, które nie znają aplikacji Access.

Choć baza jako taka nie może być wyeksportowana do formatu PDF/XPS, raport programu Access może być w ten sposób zachowany.



OneNote 2007



Logo

Office OneNote 2007 to narzędzie debiutujące w wersji 2003 pakietu, które służy do tworzenia i organizacji cyfrowych notatek - zarówno w formie tekstowej, dźwiękowej, jak i pisma odręcznego. Użytkownicy OneNote będą mile zaskoczeni ogromem nowości, jakie Microsoft zaimplementował w nowej wersji 2007.


Rozbudowane opcje przechowywania notatek

Rysunek 1

Konfigurowalne tagi notatek w OneNote 2007



OneNote 2007 posiada bardziej rozbudowane opcje zarządzania i katalogowania notatek. Do dyspozycji użytkownika są nie tylko zakładki, strony i podstrony, ale także notesy, co zwiększa maksymalną głębie drzewa notatek. Zadania są też automatycznie synchronizowane pomiędzy programem Outlook 2003 lub 2007 i to w obie strony - dzięki temu użytkownik może mieć pewność, że zawsze ma przed oczami aktualne informacje. Notatki można również wiązać z kontaktami i spotkaniami Outlook, a także flagować.

Rysunek 1

Pełna integracja OneNote z zadaniami w Outlook 2007




Współpraca i dystrybucja notatek

Dzięki opcji współużytkowania notesu kilka osób może pracować z tymi samymi notatkami, co zwiększa w dużym stopniu możliwości współpracy i oszczędza czas potrzebny na ewentualną konfrontację czy "burzę mózgów" w zespole. Dzięki temu OneNote 2007 można stosować jako "wirtualną tablicę" dla rozproszonych zespołów. Notatki można także udostępniać osobom bez programu OneNote - do tego celu służy narzędzie do eksportu do postaci HTML lub PDF/XPS.


Rewolucja w wyszukiwaniu

Rewelacyjną funkcją jest także oparte o indeks szybkie przeszukiwanie wszystkich notesów - OneNote potrafi nie tylko natychmiast wskazać wszystkie strony zawierające dane słowo czy frazę, ale nawet przeszuka obrazy i zaznaczy słowa występujące w grafikach! Teraz nawet gdy tekst występuje w postaci np. wycinka ekranu, wciąż może być poddany wyszukiwaniu i dalszemu przetwarzaniu. To jednak nie wszystko - przeszukiwaniu podlegają także notatki głosowe! Niestety w wersji beta język polski dla tych dwóch funkcji jest niedostępny - trudno też przewidywać, jak będzie w wersj finalnej. Raczej na pewno jednak nie ujrzymy rozpoznawania polskiej mowy.

Rysunek 1

Tworzenie nowego współużytkowanego notesu




Nowy klient dla urządzeń mobilnych

OneNote 2007 posiada także łatwego w instalacji klienta dla urządzeń przenośnych - aby zainstalować wersję OneNote przeznaczoną dla urządzeń z systemem Windows Mobile po podłączeniu PDA lub telefonu do komputera wystarczy jedno kliknięcie w opcjach. Synchronizacja przebiega później automatycznie po każdym podłączeniu lub wedle ustalonego harmonogramu.



Visio 2007



Logo

Office Visio jest zaawansowanym narzędziem do tworzenia diagramów i schematów.


Nowe galerie i kształty

Nowa wersja Visio udostępnia galerię SmartShapes, dzięki której w kilka sekund można stworzyć profesjonalnie wyglądające diagramy. W poszukiwaniu kształtów można przeglądać nie tylko galerię lokalną, ale także stale uzupełniany zbiór w witrynie Office Online. Dodatkowo ostatnio używane szablony wyświetlane są na stronie głównej programu tuż po jego otwarciu.

Rysunek 1

Okno szablonów programu Visio 2007



Uproszczono także zarządzanie łącznikami, które teraz automatycznie bez ingerencji użytkownika potrafią odpowiednio łączyć kształty - nawet gdy te są przesuwane lub modyfikowane. W Office Visio 2007 dodatkowo kształty można łączyć z danymi pobranymi z programów Access lub Excel. Dzięki funkcji odświeżania danych nie trzeba pamiętać o ręcznej zmianie zawartości kształtów.

Rysunek 1

Automatyczne łączenie kształtów po kliknięciu na strzałki



Za pomocą obiektów PivotDiagram istnieje możliwość łatwej wizualizacji danych zgromadzonych w tabelach lub tekście statycznym - wystarczy kilka kliknięć. Nowy panel narzędziowy Data Graphics ułatwia formatowanie warunkowe i zmianę stylu wyświetlania danych.


Zapis do nowych formatów

Zapis diagramów do PDF/XPS umożliwa dotarcie do szerszej grupy odbiorców. Diagram Visio w postaci załącznika można również na żywo podejrzeć w programie Outlook. Pełną niezależność daje także opcja eksportu diagramu do formatu HTML. Dodatkowo w tak przygotowanej stronie można osadzić opcje interaktywne, dzięki czemu przeglądający będą mieli pewien wpływ na widok diagramu.


Komponenty dla programistów

Dzięki zestawowi Software Development Kit dla Office Visio 2007 programiści mogą korzystać z bogatych możliwości aplikacji także w innych rozwiązaniach. Możliwa jest także implementacja kontrolki Visio Drawing w aplikacjach typu smart-client.



InfoPath 2007



Logo

Office InfoPath 2007 łączy funkcje edycyjne i prostotę innych aplikacji pakietu Office z bogatymi narzędziami do projektowania formularzy opartych o język XML.


Wygodniejsze wypełnianie formularzy

W nowej wersji Office InfoPath formularze można wypełniać także bezpośrednio w aplikacji Outlook, dzięki czemu użytkownicy nie muszą uczyć się obsługi nowego interfejsu, a pracują w znanym im środowisku. Formularze mogą być także wypełniane poprzez przeglądarkę internetową i urządzenia mobilne. Wśród obsługiwanych przeglądarek znajdują się Internet Explorer, Mozilla Firefox i Safari.

Rysunek 1

Okno programu InfoPath 2007 z przykładowym formularzem z szablonu



Dokumenty Word i Excel można teraz łatwo skonwertować do formatu InfoPath, a następnie na ich podstawie projektować formularze. Po skończonej pracy i wypełnieniu formularza można go zapisać do formatu PDF/XPS, na przykład w celach archiwizacyjnych. Nie zapomniano także o programistach, którzy otrzymali możliwość projektowania formularzy za pomocą Visual Studio 2005, co stwarza okazję do wykorzystania .NET Framework i kodu zarządzanego.



Podsumowanie



Słowo zintegrowane w Office 2007 bez dwóch zdań bardziej niż kiedykolwiek nadaje się do określenia składników pakietu. Poszczególne aplikacje zdają się zazębiać i być zdolne do wykonywania wspólnych zadań tak, aby użytkownik mógł pracować bez względu na aktualną aplikację.

Oprócz najbardziej znanych i powszechnie używanych aplikacji przedstawionych powyżej, Office 2007 zawiera także szereg mniej i bardziej zaawansowanych narzędzi do pracy grupowej. Część z nich, np. składnik Groove to całkowite nowości w pakiecie Office. Więcej szczegółów o narzędziach do współpracy, które mogą być wykorzystane w firmach postaramy się przedstawić w następnym artykule.



Publikacje powiązane



Artykuł: Edycje pakietu Microsoft Office 2007
Artykuł: Najważniejsze nowości w Microsoft Office 2007
Artykuł: Praca grupowa w Office 2007
Demonstracja: Office 2007 Beta 2 - pierwsze spojrzenie
Microsoft Office 2007 Enterprise PL - wersja testowa do pobrania
© dobreprogramy

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.