r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Mozilla i Epic Games chwalą się przeniesieniem silnika Unreal na Firefoksa: już wiemy, po co był asm.js

Strona główna Aktualności

Trend przekształcania przeglądarek w konsole do gier jakoś nie chce przeminąć. Z jednej strony Google stara się pozyskiwać kolejnych wydawców, którzy zainteresowani byliby przenoszeniem swoich tytułów na wbudowanego w Chrome Native Clienta – środowisko uruchomieniowe dla kodu natywnego, z drugiej Mozilla robi co może, by zwiększyć wydajność standardowych technologii webowych i przedstawić Firefoksa jako idealną platformę dla komputerowej rozrywki.

Każdy z tych sposobów ma swoje plusy, każdy ma i minusy. Rozwiązanie Mozilli na pewno jednak bardziej musi podobać się webowej społeczności, tak bardzo ceniącej otwarte standardy i technologiczną neutralność. A co, jeśli nagle standardowe technologie Mozilli przestałyby być tak interoperacyjne, jak dotąd? Gdyby wymagające aplikacje pisane na Firefoksa nie działały już na innych przeglądarkach?

To nie jest tylko gdybane. Od niedawna Mozilla pracuje nad technologią asm.js – podzbiorem JavaScriptu, do którego można kompilować kod C/C++. Powstały w ten sposób kod można uruchomić na dowolnej przeglądarce zgodnej ze standardem ECMAScript, jednak będzie on działał bardzo powoli, bez jakichkolwiek optymalizacji – chyba że zostanie uruchomiony na specjalnym silniku JavaScriptu, zawierającym obsługę optymalizacji asm.js. Taki właśnie silnik Mozilla pokazała przy okazji premiery Firefoksa 22 w kanale wydawniczym Nightly: OdinMonkey pozwala uruchamiać skompilowane do asm.js oprogramowanie z szybkością bliską natywnej (obecnie z narzutem rzędu 60 proc. – dla porównania, narzut dla kodu uruchamianego na niezoptymalizowanym silniku, takim jak V8 w Chrome, wynosi 600 proc.).

Oczywiście Mozilla zapewnia, że każdy producent przeglądarek może wprowadzić optymalizacje dla asm.js do swojego silnika skryptowego – i nie jest to wcale niezgodne z prawdą. To samo jednak twierdziło Google, prezentując Native Clienta, miała to być wtyczka dostępna dla każdego, kto do przeglądarki wprowadziłby nowy interfejs wtyczek PPAPI (Pepper), następcę standardowego NPAPI. Dziś Native Client działa tylko w Chrome – i raczej ta sytuacja nigdy nie ulegnie zmianie.

Asm.js niewiele by było warte, gdyby było tylko eksperymentem. Jednak tym razem Mozilla znalazła poważnego partnera. Ludzie ze znanego chyba każdemu graczowi Epic Games współpracowali z programistami Firefoksa nad przeniesieniem silnika Unreal Engine 3 na asm.js, i podobno zajęło im to zaledwie cztery dni. Jak czytamy w komunikacie prasowym, pozwoli to wkrótce deweloperom na eksplorowanie nieograniczonych możliwości w kwestii przenoszenia popularnych gier na Web.

Mimo tych deklaracji, nie dostaliśmy działającego na asm.js dema Unreal Engine. Pokazane ma być ono za kilka tygodni. Na razie wystarczyć ma poniższe wideo, oraz zapowiedź współpracy z wydawcami takimi jak Disney, Electronic Arts i ZeptoLab.

Wydaje się nam jednak, że Mozilla w tym wszystkim zapomniała o jednej rzeczy. Gry to nie tylko szybko działający silnik. Gry to gigabajty tekstur i modeli, klipy wideo i wysokiej jakości dźwięk. Kupując grę na konsolę czy PC, gracz to wszystko dostaje na nośniku optycznym – by rozpocząć grę wystarczy trwająca kilka minut instalacja, później już można grać praktycznie od razu. Gdyby ktoś teraz chciał zagrać w takiego Assasins Creeda, Uncharted czy Bioshock Infinite w przeglądarce, musiałby czekać całe godziny, aż te wszystkie dane gry się pobiorą z Sieci – i prawdopodobnie tak byłoby za każdym razem: technologie HTML5 pozwalające przechowywać dane aplikacji webowych lokalnie, w przeglądarce, nie były opracowywane z myślą o przechowywaniu gigabajtów danych graficznych.

r   e   k   l   a   m   a
© dobreprogramy
r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a

Komentarze

r   e   k   l   a   m   a
r   e   k   l   a   m   a
Czy wiesz, że używamy cookies (ciasteczek)? Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień.
Korzystając ze strony i asystenta pobierania wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.