Strona używa cookies (ciasteczek). Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianach ustawień. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.    X

Nero, GG, NK – czyli jak zepsuć świetny produkt

Co łączy trzy wymienione w tytule produkty? To że ich właściciele ogarnięci chęcią zysku (i nie tylko), zapomnieli do czego ich twór miał początkowo służyć. Zapewne nie są to jedyne przypadki ciągnięcia świetnie zapowiadającego się oprogramowania na dno, nie mniej chyba najbardziej znane.

Z pewnością wielu czytelników nie zgodzi się ze mną, wychwalając nadal używany produkt. Nie mniej, czy rozbudowanie doskonałego oprogramowania do wypalania krążków CD we wszystko mający kombajn multimedialny można nazwać dobrą ścieżką rozwoju? Czy upychanie reklam nawet do emotikonów jest pokierowane troską o użytkowników? I w końcu przekształcenie serwisu społecznościowego o szerokim gronie odbiorców w podrzędny portal randkowy dla nastolatków.

Gdzie się podziała stara, ale dobra zasada, mówiąca o tym że dobry programista nie zastanawia się co dodać do swojego programu, ale co odjąć!

Przerost formy nad treścią towarzyszy nam każdego dnia. W oprogramowaniu komputerowym znane jest sporo przykładów gdzie nadgorliwość producenta, czy też ogromna presja pieniądza potrafiły ściągnąć na dno najlepszą nawet aplikację.

Nero Burning Rom

Dzisiaj już tylko Nero. Swego czasu przyzwoity program do nagrywania płyt CD/DVD o ogromnych możliwościach. Od czasu wydania wersji 7, zyskiwał on sukcesywnie dodatkowe aplikacje multimedialne, aby w końcu przy wersji 9 stać się multimedialnym pakietem z dodatkową funkcją w postaci nagrywania płyt.

Na chwilę obecną, w roli do jakiej pierwotnie został stworzony Nero Burning Rom, przejmują darmowe aplikacje pokroju CDBurnerXP. Dostępne całkowicie bez opłat, z celowanym zakresem funkcjonalności, bez zbędnych dodatków używanych przez ułamek osób – to jest to, czego oczekują użytkownicy.

Gadu-Gadu

Nasz rodzimy komunikator – kiedyś komunikator, dziś maszynka do wszystkiego. W niedalekiej przyszłości prawdopodobnie będzie można za jego pomocą zamówić pizzę do domu. Główna funkcjonalność tej aplikacji została zmarginalizowana i stanowi tylko miły dodatek do całości. Wygląda to mniej więcej jak funkcja dzwonienia w dzisiejszych telefonach ;) .

Wszechobecne reklamy nie tylko nie umilają widoku, a zwiększają dodatkowo obciążenie procesora, nieustannie spowalniając pracę komputera do tego stopnia, że nie jeden pakiet antywirusowy działający w tle może pochwalić się lepszą wydajnością.

Oliwy do ognia dodaje fakt niedawno zorganizowanej akcji reklamowej, polegających na podmianie standardowych emoticon na podobizny znanych cukierków czekoladowych.

Z łezką w oku wspominam czasy kiedy ja zakładałem swój numer GG, sześciocyfrowy. Wtedy był to komunikator w pełnym tego słowa znaczeniu – obecnie pochłaniający ponad 100MB pamięci RAM kolos do wszystkiego i do niczego. Jedynym czynnikiem trzymającym na rynku Gadu-Gadu jest jego rozpowszechnienie i uzależnienie się użytkowników od protokołu Gadu-Gadu.

Nasza-Klasa

Niegdyś „portal dla ludzi z klasą”, obecnie „miejsce spotkań”. Spójrzmy na to od strony nazwy serwisu, tego co powinno mieć najwięcej wspólnego z oferowanym produktem. Teraz zastanówmy się, czy eurogąbki, super zdjęcia, super minki (sic!), ocena zdjęć, prezenty w profilu, fikcyjne konta, śledziki i inne owoce morza ;) są nam potrzebne aby wyszukać starych znajomych z szkolnej ławy? Może niektórzy tego potrzebują, ja osobiście dam sobie radę przy pomocy zwyczajnej wyszukiwarki serwisu.

Cały ten ogrom mało potrzebnych rzeczy, i wszech obecna komercja, całkowicie zaćmiły pierwotną ideę serwisu. Samo lansowanie swojej osoby przy pomocy profilu NK, czy obsesyjne zbieranie znajomych tylko pogarszają ten stan rzeczy. W tym wypadku jest to już wina samych użytkowników, nie mniej, warto się zastanowić czy mechanizmy strony nie prowokują takich zachowań. Z portalu skierowanego do niemal wszystkich, uczyniono coś na kształt serwisu randkowego.

Podsumowanie

Czy to już wszystkie przykłady? Ależ skąd. Można by tutaj śmiało dodać choćby WinAmp’a w wersji trzeciej. Nie mniej, sytuacja została nieco odratowana przy wersji 5 i dalszych – aczkolwiek jest to już takie balansowanie na granicy.

Każda firma, zakładając biznes, dąży do maksymalizacji zysków. Nie ma w tym nic dziwnego, jednakże czasami odbija się to na funkcjonalności produktu. Dodatkowy monopol, jak w przypadku Gadu-Gadu, wręcz uniemożliwia ukaranie firmy za jej praktyki. Jednostka nie jest w stanie przejść na inny komunikator, gdyż straciła by kontakty z innymi osobami. Nawet jeśli inne oprogramowanie obsługuje GG, to wciąż z racji tego jesteśmy skazani na sam protokół.

Pytanie na zakończenie. Ile jeszcze kropel pozostało do przepełnienia się czary goryczy? 

oprogramowanie inne

Komentarze

0 nowych
Gothicman24   4 #1 24.02.2010 17:05

Co racja to racja. Dobrze że mamy wybór. Ja takich wielofunkcyjnych kombajnów nie pobieram. Po cholerę mi takie ciężkie, pamięciożerne kobyły?! Najbardziej zawodzi tu Nero oraz Adobe Reader. Pierwszy wymieniłem na CDBurnerXP, a drugi na foxit reader. GG jest jeszcze w miarę znośne. Po prostu nie używam tych wszystkich jego dodatkowych bajerów. Co do NK - nie byłem tam zalogowany, nie jestem ni nie będę więc zagadnienie jest mi nieznane;P

ajz   2 #2 24.02.2010 17:09

Faktem jest, że Nero jest obecnie przepakowane, ale tylko w pełnej, płatnej wersji. Posiadają jednak osobny produkt, darmowy - Nero 9 Lite - który zachowuje użyteczność i lekkość dawnego Burning Rom. Sam używam i gorąco polecam: http://www.nero.com/eng/downloads-nero9-free.php

MaRa   8 #3 24.02.2010 17:12

Wersja 7 nie miała dużo więcej niż 6 (dwa programy do nagrywania, edytor muzyki, zdjęć, filmów, ripper niezabezpieczonych DVD, odtwarzacz filmów), tylko z niewiadomych powodów opuchła.
Ja używam Ashampoo 6, jest w sieci, coraz nowsze wersje, na DP jakoś już nie ma. A w ogóle to siódemka sama z siebie obsługuje nagrywanie płyt.

G.Gn7Ex   5 #4 24.02.2010 17:20

Do akapitu o NK, dodaj jeszcze że wprowadzili jakiś NKTalk, a z profilów wywalili rubryczkę zawierającą numer GG.
NK próbuję tez być komunikatorem! ;-)

Dal mnie NK najlepszy był na początku 2008 roku.... dobra, brakowało jeszcze dobrej wydajności, ale wprowadzenie prezentów(tych 12 normalnych, a nie tych typu "Super Mama" itp.) oraz listy aktualnie zalogowanych osób to ostatnie rzeczy, które w pełni zaakceptowałem. Potem dla mnie to NK zaczęła zmierzać równią pochyłą w dół...

Ale największym pośmiechowiskiem NK jest ŚLEDZIK! Rotfl

I teraz będą ludzie w poczekalniach i innych miejscach publicznych sprawdzać w telefonach komórkowych, co się dzieje na śledziku, zamiast czytać SMSy, bo właśnie akurat śledzik zacumował do naszych komórek! :-D
Ha Ha Ha Ha Ha!! MegaRotfl

  #5 24.02.2010 17:56

1. Nero? Nie! Ashampoo Burning Studio 2009 (z gazety).
2. Nasza klasa? Mam konto, ale tylko dlatego, że założył mi je mój brat.
3. Gadu-gadu? Korzystam, ale z programu Nowe Gadu-Gadu. Nie jest tak przeładowany...

tomekdkm   3 #6 24.02.2010 18:07

Całkowicie się z tobą zgadzam. Tylko zauważ, że (nie wiem jak to ma się do nero) ale program gadu-gadu, czy strona Nasza-klasa, to te produkty były normalne do momentu, kiedy nie wykupiły inne firmy czy nawet mając wykupione udziały w dość dużym procencie. Po przejęciu przez inne firmy, to te produkty stały się wszystkim i niczym - tak jak wspomniałeś. Dzisiaj większość osób, którzy mają prawo do danego programu, dąży do tego co by pododawać aby zarobić dość duże pieniądze. I tego nie zmienimy gdybyśmy tego chcieli, nam pozostaje ewentualnie szukać alternatyw, po za wyjątkiem nk.

  #7 24.02.2010 18:14

Tylko że takie napakowanie może i daje chwilowy zysk ale w dłuższej perspektywie chyba jednak nie jest to opłacalne.

Przypomina mi to ilość reklam na filmach w Polsacie/TVN. Ja od pewnego czasu nie oglądam już filmów na tych stacjach gdyż czasami przerwy reklamowe są sumarycznie chyba dłuższe niż film. W tym momencie wartość reklamy spada jeśli takich jak ja jest więcej - a co za tym idzie stacja musiały by dać więcej reklam i koło się zamyka :).

Tutaj chyba jest dość podobnie.

ajz   2 #8 24.02.2010 18:34

Dochodzi jeszcze do tego taki aspekt, że ogromny procent użytkowników tak naprawdę nie zna alternatyw.

Nam, jako userom vortalu z oprogramowaniem i nowinkami ze świata IT łatwo mówić takie frazy, jak "Nero przeładowany, CDBurnerXP lepszy" lub "GG to kombajn do wszystkiego, czyli do niczego, wybieram AQQ". Lecz tak naprawdę większość (czyli ci, na których producenci programów zarabiają) pewnie nawet nie wie, że istnieją takie programy jak CDBurnerXP czy AQQ. Wobec tego twórcy oprogramowania mają naprawdę duże pole do popisu, gdy wiedzą, że ich produkt i tak zostanie wybrany (a bo ma wyrobioną markę, a bo go wszyscy używają, a bo jest preinstalowany itd.), toteż nie wahają się ani chwili i na ten przykład wrzucają do GG mnóstwo śmieci. Przykładem takiej bezmyślności może być moja znajoma, która kupiła sobie laptopa z 30-dniową wersją jakiegoś Nortona, a gdy wyświetlił jej się komunikat, że lada dzień licencja wygaśnie - pobiegła do sklepu kupić pełną wersję za jakąś kosmiczną sumę rzędu 200-300 złotych.

Z nami, malkontentami, nie ma się co liczyć, bo stanowimy wyjątkowo mały procent, a teraz to pewnie nawet nie jesteśmy już ich targetem. Skoro więc oni wypinają się na nas... ;-)

M@ster   17 #9 24.02.2010 18:51

Ta historia z Nortonem zjeżyła mi włosy na głowie :O Toż to przerażające...

L337 Crew   6 #10 24.02.2010 19:17

Do M@ster:
"Przypomina mi to ilość reklam na filmach w Polsacie/TVN. (...) czasami przerwy reklamowe są sumarycznie chyba dłuższe niż film."

Aż chciałoby się przytoczyć słowa
- oglądałem sobie reklamy, a tu nagle film :)

W kwestii tematu, niestety upychanie wszystkiego do kupy to coraz powszechniejsza praktyka wydawców produktów. Nie zanosi się na jakąkolwiek zmianę, po prostu wciskają na siłę co się tylko da, zapominając przy tym o pierwotnym przeznaczeniu danej aplikacji. O ile w przypadku telefonów komórkowych (ciekawe czemu tak się jeszcze nazywają?) może to być uzasadnione, gdyż poręcznie mieć przy sobie gadżet posiadający cuda techniki - aparat foto, gps, radio, latarka i inne biznesowe dodatki, np. kalendarz, ale w przypadku przeładowania dzieła zbędnymi gratisami, nie jest to już takie wygodne i użyteczne. Często zdecydowana większość jest przeciwna takim zabiegom, a reszcie, której się to podoba i tak znudzi się po krótkim okresie.

  #11 24.02.2010 19:51

W telefonach nie jest tak źle, gdyż z reguły (choć nie zawsze) soft jest tak pisany aby mimo ogromu funkcji sprawnie działać na procesorze jaki jest dostępny w danym modelu. Poza tym producent telefonu i oprogramowania to ta sama firma więc może mocno zoptymalizować to co stworzyła.

dxt   3 #12 24.02.2010 20:15

Tęsknie bardzo za starymi programami, które były nimi z prawdziwego zdarzenia. Szybkie, lekkie, i mało miejsca zajmowały, a najlepsze z nich to GG 7, WMP9, Nero 7, a teraz większość programów zżera ram i dysk i dlatego trzeba sie uzbroić w porządny sprzęt.

P.S. Adobe Reader starszy miał 15MB a nowy zajmuje ponad 200MB (RAMU) - szaleństwo!

M@ster   17 #13 24.02.2010 20:30

@dxt
A wiesz co jest najlepsze, że tak właściwie to co możesz zrobić na kompie niewiele się różni od tego co mogłeś zrobić kiedyś. Tzn. przyrost wymaganej mocy obliczeniowej jest dużo większy niż możliwości jakie ze sobą on niesie. No powiedźmy sobie szczerze, w Wordzie 97 zrobisz dokładnie to samo co w 2007 jeśli chodzi o podstawowe (!!!) czynności, które wystarczają 95% userom. Oczywiście w odniesieniu do gier wygląda to już inaczej, tam widać na co idą te ciężkie GHz :D

MaRa   8 #14 24.02.2010 20:55

@ajz - właśnie po to dorzucają triala nortona, by ludzie go kupili. Albo Office 2007.
Takich programów nie da się tak po prostu wywalić, zawsze zostaje ryzyko zaśmiecenia.

Pablo55   6 #15 24.02.2010 21:16

"Poza tym producent telefonu i oprogramowania to ta sama firma więc może mocno zoptymalizować to co stworzyła."
A systemy operacyjne typu WM, Symbian, Android to co? No chyba, że mówimy o wynalazkach typu szajsung avila, czy 99% sony ericssonów. Chociaż czasem i na tych telefonach optymalizacja kuleje.
Co do wpisu, to ja i tak z w.w. rzeczy korzystam tylko z Nero 7 Essentials (kiedyś dorzucili do jakiejś gazety) - prosta wersja zawierająca jednak wiele przydatnych narzędzi i uważam, że to dobry program, ale nowsze wersje to faktycznie straszne kobyły. Najlepsi są domorośli piraci, którzy wgrywają sobie Nero 9 Ultra hiper super Edition i korzystają z 1% możliwości. :D

  #16 24.02.2010 21:24

@Pablo55
Mówiąc o telefonach mam na myśli te z systemem dedykowanym, jak Nokia S40... gdzie poza Javą nic innego nie wrzucisz. Teraz się powoli od tego odchodzi właśnie w kierunku S60 (symbian) i pokrewnych :) ale to już inna historia.

przemopk   11 #17 24.02.2010 21:26

@Pablo55
co to za firma szajsung ????

etam   10 #18 24.02.2010 21:46

@przemopk
Samsung

Jak to dobrze, że programy opensource'owe trzymają się reguły KISS.
http://pl.wikipedia.org/wiki/KISS_%28regu%C5%82a%29
Dzięki temu Pidgin, czy Brasero nie ulegną zepsuciu.

duffee   11 #19 24.02.2010 21:48

Co do Nero - Mam 7-kę i jestem zadowolony. Nie zamienię na jakąś darmówkę z prostego powodu - bo był dołączony do napędu optycznego i mam pewność, iż ten program mnie nie zawiedzie. Kolejna rzecz to zaufanie jakim darzę ten program. Może i jest prosty w obsłudze, ale teraz wszyscy dążą do tego, oraz by był intuicyjny w obsłudze.

Co do GG - gdyby nie ta popularność to z Wielką chęcią przeniósłbym się na Jabbera. A swoją drogą, tylko czekać, kiedy GG zacznie tracić użytkowników - to jest stary protokół, źle zabezpieczony, nie oferuje szyfrowania, a w Jabberze mamy SSL/TSL, więc jakbyśmy porównywali malucha (gg) do mercesa (jabber).

NK - wieka porażka, kolejna fotka.pl , same małolaty tam siedzą, i nie można już spokojnie przeglądać serwisu.

cephei   12 #20 24.02.2010 21:52

@dxt
mi adobe reader uzywa maks. 30MB RAM...nie przesadzaj

przeraził mnie natomiast Safari....340MB przy otwartych trzech
kartach

ostatnio plus u mnie dla ashampoo w wersji free....ma mnóstwo funkcji ale związanych z nagrywaniem...i to za free:)...zamiast Nero

zamiast gg jest np Evermotion lub Palringo za free...Palringo w wersji płatnej (tylko 4,99$) ma więcej funkcji i tez przydatnych....dlaczego nie ma go jeszcze na tym vortalu?
są fajne i nie przeładowany interfejs

co do nasza-klasa...bez komentarza....to trzeba zastąpic jedynie brakiem uzywania tego tworu

  #21 24.02.2010 22:04


Jeśli mówić o rozwoju to trzeba przyznać, że rozwój możliwości aplikacji jest DOBRY jeśli rozwijane są funkcje ideowe programu, czyli to jaką zasadniczą funkcję pełni (Photoshop z prostego edytorka stał się profesjonalnym narzędziem, podobnie AutoCAD z prostego programu jest kombajnem projektowym w wielu odmianach).

Niemniej jednak przytoczone przykłady to tylko wierzchołek góry lodowej programów i serwisów, które usiłują podbić więcej rynków niż własny. Dlatego podobnie jak Gothicman24 staram się po prostu takich przeładownych aplikacji i serwisów nie uzywać. Korzystam tylko z tego co rzeczywiście używam i potrzebuję.

imeehow   5 #22 24.02.2010 22:34

Nero Express dostałem razem z laptopem. Pomyślałem:"super będę miał legalny sprawdzony program do nagrywania". Tylko dlaczego wersja OEM, która nie ma żadnych dodatków (typu edytory dźwięku i video itp) zajmuje po zainstalowaniu 300MB? Mój Infra Recorder zajmuje 10MB!!!

NK...również się zgadzam. Pakują nowe wodotryski, a nie potrafią zrobić porządnej wyszukiwarki kontaktów i szkół. To co się dzieje w katalogu szkół, to jest niezły bu*el. No i powiedzcie, mi dlaczego ich strona nie potrafi się skalować w zależności od rozdzielczości ekranu? Po co mi te hektary wolnego miejsca po bokach?

GG...w sumie to nigdy nie miałem. Od zawsze Tlen, a teraz AQQ, ale zanim namówiłem dziewczynę, to się trochę z tym dziadostwem użerałem. Główny mój zarzut, to niemal kompletny brak możliwości konfiguracji.

No i moja uwaga co do telefonów. Każdy producent ma w swojej ofercie wiele modeli, od wszystkomających centrów biznesowo-rozrywkowych, po proste modele tel+sms. Jak ktoś wspominał wcześniej, jest Nero Lite i nie trzeba kupować wersji Full. GG też można przerobić jakimś programem, chociaż to pomoże tylko wizualnie go znosić, funkcjonalności nie przybędzie.
Podam jeszcze odnośnik do motoryzacji: ktoś pamięta jak wyglądał VW Golf pierwszej generacji, a jak wygląda teraz? Przytyło mu się o kilka rozmiarów! Albo BMW serii 3: kiedyś to był całkiem nieduży samochód.

Lena(R)   4 #23 24.02.2010 22:40

Podoba mi się to sformułowania przez autora blogu: "Od czasu wydania wersji 7, zyskiwał on sukcesywnie dodatkowe aplikacje multimedialne, aby w końcu przy wersji 9 stać się multimedialnym pakietem z dodatkową funkcją w postaci nagrywania płyt." No normalnie nic dodać nic ująć o nowych pomysłach Nero. Kiedyś ten program był super. Wypalanie płyt i ówczesne dodatki, to była czysta przyjemność z pracy. A teraz...do wersji 7 było spoko, potem to tylko dodawanie nowych funkcji, które przeciętnemu użytkownikowi nie były potrzebne, a większość profesjonalistów używała innego oprogramowania niż to co Nero oferowało. Także komu to było potrzebne? Już nie wspomnę o starcie Nero 8 czy Nero 9...po prostu masakra...kawę można zaparzyć a ten się będzie nadal ładował...przez to, przesiadłem się na Ashampoo. Lekki fajny program, ale brakuje mu paru funkcji z Nero Burning Rom.

Najnowsze wersja gg to koszmar... to już nie jest komunikator, to reklama na pół monitora zasypująca RAM, obciążająca procesor, napakowana niepotrzebnymi funkcjami, a jedną z nich jest obsługa rozmowy z innym użytkownikiem. Wersja ochrzczona mianem "Nowe Gadu-Gadu" to ostatnia jaką mogę nazwać "komunikatorem". Jest na bajerku, ale to jeszcze nie jest jedna wielka reklama, tylko w miarę czytelny komunikator z fajną grafiką (przynajmniej mi się ona podoba).

O naszej klasie nie chcę słyszeć...koniec komentarza w tym temacie...

No i kilkoro z was przytoczyło temat Adobe...taki fajny, prosty, niewielki program...to był kiedyś. Umiał się szybko włączyć, strony przewijały się płynnie, nawet niewiele miejsca zajmował. A teraz? kolejny kombajn...ale to jest w ogóle paradoks jest. Bo jak można z programu który służył do odczytu plików .pdf, zrobić kombajn, który...tyle samo potrafi tylko wolniej działa:P

m4rciniak   5 #24 24.02.2010 22:50

Nigdy nie zrozumiem, o co chodzi ludziom z tym winampem. Często zdarzało mi się ostatnio czytać, że ma masę niepotrzebnych funkcji, jest jakiś przeładowany, ciężki, itd.
Ja chyba korzystam z jakiegoś innego winampa, ponieważ u mnie praktycznie nie zmienił się od tych pierwszych, chwalonych wersji (i bardzo dobrze). Nie widzę tu niepotrzebnych funkcji czy bajerów, ciężki na pewno nie jest, bo startuje natychmiast i zużywa jakąś znikomą ilość pamięci. A wygląda tak:

http://img17.imageshack.us/i/beztytuucwt.jpg/

Może ja naprawdę używam jakiegoś innego.

Jeżeli chodzi o Twój wpis, to generalnie jest jakaś dziwna tendencja do upychania wszystkiego w jednym, gdzie tylko się da. Może to się tak zwanemu "zwykłemu użytkownikowi" podoba i dlatego wszyscy idą w tą stronę. Nie wiem, mi nie :]

Maruq   3 #25 24.02.2010 22:51

Zgadzam się w zupełności z artykułem, jak i komentarzami czytelników. Kiedyś programy takie jak np. nero, gadu-gadu, Winamp służyły do tego, do czego były stworzone, a teraz?... Nasza klasa to już nie wspomnę (jeśli chcesz wiedzieć kto oglądał twój profil w ciągu 30 dni, wyślij smsa za 2,44 zł itp.). Wracając do programów, które wymieniłem wyżej to kiedyś, były one dla mnie niezmienne. Uważałem, że w systemie to musi być nero, program do muzyki to tylko winamp, no i gg. Uważałem tak nie tylko z tego powodu, że służyły do tego do czego powinny służyć, z tego że były dobre i ciągle nimi są, lecz po prostu z niewiedzy, że są także inne dobre programy które mogą z powodzeniem zastąpić te wyżej wymienione. Ciągle są też tacy i prawdopodobnie będą dla których inne programy po prostu nie istnieją. Myślę że gubi też czasem niektórych z nas błędne przypuszczenie i to nie tylko w sferze programów, że jak coś jest nowsze to musi być lepsze. Przeważnie jest lepsze, choć bywa też tak, że nie jest. Dla kogoś przykładem mogą być te programy, ktoś inny się z tym nie zgodzi i powie że im więcej program ma możliwości, bajerów tym lepiej:) Na ten czas używam ashampoo burning studio, aqq oraz jetAudio i jak na razie nie narzekam:D A na nk jak na razie nie znalazłem lekarstwa:D Pozdro dla wszystkich:)

przemopk   11 #26 24.02.2010 23:04

@etam,
dzięki za info,ale wiem o co chodzi Pablo55.
Nie cierpię jednak takich szczeniackich określeń

M@ster   17 #27 24.02.2010 23:11

[[Jeżeli chodzi o Twój wpis, to generalnie jest jakaś dziwna tendencja do upychania wszystkiego w jednym]]

Tzn. ? Wpis traktuje o jednej i tylko jednej rzeczy - jak z dobrego produktu zrobić bagno. A to że wymieniam 3 programy to nie upychanie wszystkiego w jednym tylko przykłady na potwierdzenie tezy. Po krotce napisałem w czym tkwi problem w każdym z tych programów. To nie jest krytyka 3 wybranych rzeczy bo tak mi się podobało tylko z jednego konkretnego powodu.

m4rciniak   5 #28 24.02.2010 23:44

@M@ster
Chyba mnie nie zrozumiałeś :p

przemopk   11 #29 24.02.2010 23:46

gratulacje dla Autora !.
do tej listy można jeszcze dorzucić Allegro

fiesta   15 #30 24.02.2010 23:48

"Przykładem takiej bezmyślności może być moja znajoma, która kupiła sobie laptopa z 30-dniową wersją jakiegoś Nortona, a gdy wyświetlił jej się komunikat, że lada dzień licencja wygaśnie - pobiegła do sklepu kupić pełną wersję za jakąś kosmiczną sumę rzędu 200-300 złotych."
Niestety za bezmyślność sie płaci:
http://shop.symantecstore.com/DRHM/servlet/ControllerServlet?Action=AddItemToReq...
Za upgarade się płaci i to za NISa koło 150 zł.
Co do reszty NERO niech się chowa do darmowych dla czytelników DP produktów ASHAMPO.

A o NK nie bede komentował bo to kompletna porażka, żerowanie na bezmyślnych "gimbusach" :P
Jest Facebook i chwała mu za to :)

GG dawno o nim zapomniałem od czasu zaistnienia Tlenu.

Współczesny rynek IE jest dla ludzi myślących. Żałosne jest jedynie to że monopoliści żerują na ludzkiej nieświadomości.

fiesta   15 #31 24.02.2010 23:59

"Nigdy nie zrozumiem, o co chodzi ludziom z tym winampem. Często zdarzało mi się ostatnio czytać, że ma masę niepotrzebnych funkcji, jest jakiś przeładowany, ciężki, itd."
Bo nigdy nie "zasmakowałeś" wersji 3.XX, która była klasycznym zamulaczem dla komputerów istniejących w czasach jego premiery. Od wersji 5.XX (3.XX + 2.XX) problemu nie ma, bo autorzy poszli po rozum do głowy. Odnośnie zamulania rewolucje w swoich produktów przeżył Norton od wersji 2009 jest praktycznie równoznacznym konkurentem dla produktów ESETa.

przemopk   11 #32 25.02.2010 00:25

@fiesta
darmowe produkty Ashampo dla DP nie posiadają wszystkich opcji co wersje płatne

dxt   3 #33 25.02.2010 02:12

@cephei:
Chodziło mi ile zajmuje miejsca (nie ile zużywa podczas pracy)

@M@ster:
O to własnie chodzi że możliwości takie same (nie licząc niektórych przypadków jak GG który dodał masę kompletnie niepotrzebnych dodatków z których np. ja sam kompletnie nie korzystam. Tak więc przydała by się opcja instalacji jednej z dwóch wersji (ubogiej i z pierdołami).

spajder'eu   2 #34 25.02.2010 07:49

Ważne że są ciekawe alternatywy do tych programów.

Co do GaduGadu - WTW, polecam ;]

  #35 25.02.2010 08:10

Co do Gadu gadu to polecam Tlen 7, na razie jeszcze beta ale u mnie działa wzorowo. Bez reklam, obsługa GG a co najważniejsze, ktoś poszedł po rozum do głowy i odwrócili część zmian względem XMPP, także teraz posiadając konto tlenowe można bez przeszkód komunikować się z innymi sieciami o niego opartych.

  #36 25.02.2010 08:21

- co do "NERO" to już dawno poleciał do kosza, dlatego, że potrzebuje programu do nagrywanie płyt a nie kombajny, który nawet na dobrym komputerze instaluje się oooooooo bardzo dużo czasu i pozostawia na komputerze mnóstwo śmieci.

- co do GG - pewnie bym pozostał przy wersji 7.7 gdyby nie to, że do tej wersji istnieje milion albo i miliard aplikacji, które w sekundę odczytują hasło do profilu i serwera, a że mam w domu parę "ciekawskich" osób, to zmieniłem na nowe gg 8, które to posiada dobre zabezpieczenia o ile włączymy hasło do profilu.

- co do NK - wystarczy włączyć lub wyłączyć parę opcji i może być tak jak na początku np:
- wyłączyć zaproszenia, wiadomości i komentarze od kont fikcyjnych
- wyłączyć listę aktualnie zalogowanych znajomych
- wyłączyć listę powiadomień o akcjach znajomych
- wyłączyć listę osób które nas oglądały
- wyłączyć śledzika (niestety tylko metoda niestandardowa)
- no i korzystać z głową ;)



  #37 25.02.2010 08:31

@spajder'eu
Ja też mogę polecić WTW :) Chociaż Ci to znowu przegięli w drugą stronę jeśli chodzi o minimalizm ;)

Qba_   3 #38 25.02.2010 09:29

Wczoraj właśnie zmieniłem GG 8.0, na stare, dobre 7.7. Od razu zauważyłem wzrost wydajności i mniejsze obciążenie systemu. GG 8.0 zwinięte do traya zajmowało aż ~25 mb RAM (!), a 7.7 tylko ~4,5 mb.

  #39 25.02.2010 11:28

Ja zmieniłem:
Gadu -> Kadu-brak reklam! (dobra również jest miranda i wcale nie taka trudna w konfiguracji)
Winampa -> Foobar (nie ma lepszego)
Nero -> BurnAware Free (CDBurnerXP tez daje rade)
Internt Explorer'a -> Firefox -> Chrome -> Firefox (wróciłem do firefox'a bo jak dla mnie Chrome potrzebuje jeszcze czasu dużo zmian)
Filmy tylko Media Player Classic zamiennie z SubEdit
Mam tylko problem z AV nie mogę się zdecydować :P

matiasz   6 #40 25.02.2010 11:58

Ktoś z przedmówców poruszył kwestię przyzwyczajeń użytkowników do pewnych nazw programów. Zgadam się z tym w pełni wszak już starożytni twierdzili że "Przyzwyczajenie staje się poniekąd drugą naturą";) Ja tez pewnie korzystałbym do dziś min. w/w programów gdyby nie....No właśnie co? W przypadku GG rzeczywiście przerost formy nad treścią i fakt że mój Ojciec pokazał mi Tlen. Z Nero natomiast historia miała się inaczej. Wraz z zakupem dostałem jakąś tam wersje Nero którą gdzieś kupiłem. Brak płytki zaowocował próbami ściągnięcia jakiegoś pirata i zainstalowania go na kompie(apropo siły przyzwyczajenia). Po mniej lub bardziej udanych próbach przyszło oświecenie co by poszukać "darmówki". I tak oto jestem szczęśliwym użytkownikiem Ashampoo przez niektórych złośliwców nazywana (czasem nie bez racji) Ashambo:D Podobnie było z Adobe Readerem. Po kiego komu kobyła jak wystarczy Foxit. Ale do tego niestety musi dojść każdy sam stosownie do swoich wymagań lub zapotrzebowania. Nk natomiast służy mi do odświeżania "starych zakurzonych znajomości" a pierdoły w stylu owoce morza i inne NTalki mnie nie interesują. Zresztą loguje się tak jak dostanę jakąś wiadomość:)

DawidDS4   5 #41 25.02.2010 12:06

Gadu-Gadu < AQQ
Nero < Ashampoo 2010
Opera
Winamp < AIMP
Microsoft Security Essentials

Podstawowe programy to te po prawej.

  #42 25.02.2010 12:23

Zgadzam się w 100% z autorem artykułu. Mam takie samo wrażenie. Coraz cięższe i przeładowane aplikacje powodują u mnie już pewne zmęczenie. Coraz więcej funkcji, których nie potrzebuję. Po co wsadzać do programu, który ma za zadanie odtwarzać muzykę, możliwość nagrywania płyt i przeglądarkę internetową? (Nie jest istotne o jakim programie mówię). I tak te dodatkowe funkcje nie są w stanie konkurować z programami, które się specjalizują w danym zadaniu. Przeglądarka internetowa a w odtwarzaczu nie jest nawet w części tak praktyczna jak zwykła przeglądarka internetowa. Do tego te zalewające nas ilości reklam. Po uruchomieniu programu mam coraz więcej okien do zamknięcia, mój sprzęt jest coraz bardziej przeciążony, a uruchamianie programów trwa coraz dłużej. A przecież zmieniam dość często komputer, ale korzyści z tej zmiany są marnowane, bo zamiast szybszej pracy dostaję coraz wolniejszą, przez takie molochy. Na szczęście są jakieś alternatywy. Od dawna używam Foobara zamiast Winampa. Nero zamieniłem na Ashampoo ale CdburnerXP też jest ok. Adobe Readera zastąpiłem Foxit Readerem. A ostatnio porzuciłem GG na rzecz Pidgina. Używałem wprawdzie GG w wersji 7.7, która jest ok, ale zaczęła mi przypominać, że nie obsługuje nowych długich numerów GG, a do tego po Vista zachowuje się tak sobie stabilnie. Często się wysypuje. Natomiast nowe wersje odstraszają mnie na samym starcie. Wersję 8 miałem bardzo krótko i nie chcę już do tego wracać. Natomiast co do portalu NK... Tu chyba nie ma co komentować. Twórcy już dawno porzucili ideę, która im przyświecała przy tworzeniu tej strony. Mam tam wprawdzie konto, ale odwiedzam jest raz w miesiącu lub nawet rzadziej. Nie potrzebuję czegoś takiego, więc dziękuję za wszystko co jest nadmiernie rozbudowane. Proste rozwiązania są najlepsze i tego trzeba się trzymać.

MantisGhost   4 #43 25.02.2010 13:04

Także się zgadzam korzystałem z obu programów i na początku także z NK przyznaje się bez bicia. Teraz zamiast nero używam darmowego ashampoo burning studio który jest prosty za friko i ma dodatkowe opcje z których korzystam czyli lightscribe. Z nero zrezygnowałem gdy odkryłem iż psuje płyty (niby się wszystko dobrze nagrywa ale pojedyncze bity były zrypane i czasami szewskiej pasji można było dostać) ponadto zrobiła się z niego straszna kobyłą i przerost treści nad formą litości co to za program do wypalania który dochodzi do 400 mb (prawie pół giga, no litości). Gadu Gadu było naprawdę dobre swego czasu, ja już dawno się przesiadłem ale dobrej alternatywy nie znalazłem na razie jestem na tlenie ale widzę, że on też zmierza w złą stronę. Podobnie jak GG zaczynają dodawać jakieś duperele typu avatar przy nicku, jakieś radia i inne cuda nie widy. NK to już w ogóle dno wchodziłem sporadycznie raz na 2 tyg może na miesiąc nawet nie pamiętam jak często teraz z NK nie korzystam wejdę czasem sporadycznie, żeby zobaczyć co się dzieje. Powiedzmy sobie szczerze dopóki NK było tym o czym świadczy adres czyli miejscem gdzie można znaleźć osoby ze szkolnej ławki było to fantastyczne potem zaczęły się jakieś euro-gąbki jakieś śledzie pseudo języki nastolatek które słownika ortograficznego ba języka polskiego w szkole na oczy nie widziały. Najbardziej śmieszy mnie albo może raczej zarówno zniesmacza jak i wzbudza we mnie litość to profile na których osoby przekraczają ponad 600 osób. Jak można mieć ponad 600 ze szkoły przez okres od podstawówki do liceum. Facebook dla mnie to już w ogóle nieporozumienie. Nie mam tam konta i nie zamierzam zakładać dla mnie to portal nic nie wnoszący i bez użyteczny już nawet pasjans więcej mądrości przekazuje niż Facebook.

ulth   4 #44 25.02.2010 13:48

Ale w czym problem?
Nie chcesz - nie korzystaj.
GG jest za darmo - masz multum innych klientów, które obsługują ten protokół - nie ma problemu :-).
Chcesz siedzieć na NK - siedź i nie narzekaj albo siedź i zainstaluj sobie dodatek "moja nk" na Firefox - też nie ma problemu.
Masz wonty do Nero? NIKT Ci nie każe używać, użyj czegoś innego albo wróć do wersji 6.To nie boli.
Generalnie zastanawia mnie fakt marnotrawienia czasu na takie pierdoły.Nie życzę tych prawdziwych życiowych problemów - bo najwyraźniej by przerosły wszystko...
Generalnie zastanawiam się jak bardzo nie ma się co do roboty, żeby p[isa

Extraordinarykid   6 #45 25.02.2010 13:51

To tylko głos mniejszości.

Wiadomo, że wszystkie dzieci, które zamiast uwagi rodziców, otrzymują eurogąbki, zamiast płyty z muzyką dostają Nero 9, a w zamian za kartkę urodzinową, otrzymują wiadomość z m&m's em na GG.

Na szczęście można wciąż używać starszych wersji wspomnianych programów ( pomijając portal nasza-klasa, bo to jest w ogóle chory pomysł (!) ).
Szkoda tylko, że Nero 6 nie działa na Windows 7.
Gadu gadu wciąż zachowuje funkcjonalność przy komunikacji ze starymi znajomymi.
Próba GG, aby stać się Skypem, na pewno nie wyszła..

Extraordinarykid   6 #46 25.02.2010 13:55

@ulth

Masz rację, ale po części.
Jeżeli któryś z wymienionych powyżej producentów zapoczątkował jakąś ideę, to powinien zachować ją choćby dla starych, wiernych użytkowników, którzy tak naprawdę korzystają z docelowego produktu.

Wiele się zmienia, a najgorsze jest to, że nie ma poprzedniej alternatywy.
Programy powinny być rozwijane w wersjach " kombajn dzieci NK " i w wersjach skromnych, dla użytkowników, którzy potrzebują kompaktowego programu.

ulth   4 #47 25.02.2010 14:02

@Extraordinarykid
dlatego też jedyny "żal" można mieć do NK - bo skazuje ludzi na takiego śledzika, którego się nie da normalnie wyłączyć - można tylko obejść to w jakiś sposób, żeby stał się niewidoczny.
Natomiast wersje OEM Nero (Nero micro) nie skazują nawet w najnowszych wersjach na zbędne bajery.Jest wybór.
Tak samo jak z samym gg.Ja od jakiegoś czasu przekonałem się do AQQ - i jestem w pełni zadowolony.Nie czekam jak na zmiłowanie aż się serwer odezwie (gg padało często).
Tam gdzie jest biznes nie ma sentymentów.Nie płacisz - musisz znosić a jak nie - droga wolna.Nikt nie trzyma.Na tym funkjonuje to wszystko.I po prostu szkoda życia, bo tego się nie zmieni.

  #48 25.02.2010 14:16

Kto jeszcze pamięta, że g-g to kiedyś sms express ?? mam 5 cyfrowy numer i jak kiedyś czytałem rozdawanie rozpoczęto od nr 30.000 więc wychodzi na to że jestem jednym z pierwszych 3000 tys użytkowników... ale g-g już w zasadzie nie używam... Nero mam w wersji 6.6 bodajże i wystarcza do dziś żeby wypalić cd czy dvd, na nk kompletnie się zawiodłem, komercjalizacja kompletnie popsuła stronę... nigdy nie starałem się wiedzieć więcej o zasadzie działania programów, jako zwykły użytkownik jeżdżę autem i nie do końca wiem co i jak jest zbudowane, ważne są prostota, funkcjonalność, wygoda, niezawodność...

  #49 25.02.2010 14:20

Macie cos do GG i profili fikcyjnych na NK? Co was to w ogóle obchodzi? A w ogóle to wiele razy chciano usunąć wszystkie profile fikcyjne na NK, może to prawda ,że dzięki nim zarabiają, ale to jest dla ludzi po prostu forma zabawy. Co do obecnej nazwy "Miejsce Spotkań" doskonale do tego pasuje, na profilach fikcyjnych można znaleźć wielu przyjaciół, mówię to z własnego doświadczenia.

  #50 25.02.2010 14:36

Dla mnie GG przegięło palę dzisiaj rano. O ile GG9 jeszcze byłem w stanie strawić (jakoś) ale kiedy dzisiaj dostałem informacje że jest aktualizacja do ściągnięcia (myślę sobie jakieś 9.1 czy coś) a GG bez informowania mnie o tym zainstalowało mi wersję BETA tego szmelcu, instalując go w Program Files bez mojej zgody (programy mam na innej partycji) i w dodatku to gówno zajmuje mi 100mb pamięci... w sumie jestem im wdzieczny - od dzisiejszego poranka siedze na Kadu dla Windows, zajmuje mi 34mb pamięci i działa szybko... dziękuje Ci GG za to żeś się zeszmaciło i pokazało mi inną drogę.

  #51 25.02.2010 14:38

@ ulth
Z tego co pamiętam to żadna wersja Nero poniżej 7 albo i nawet 8 nie działa np pod systemem Windows Vista i Win7 - i nawet nie to ze nie działa - Nero 6 pod Vistą/7 się po prostu nie instaluje.

  #52 25.02.2010 14:49

Najlepsze to były wersje numer 6. Nero 6 miało wszystko co potrzeba, gg 6.0 również. Właśnie dlatego teraz nie korzystam z obu, bo są przepakowanymi kombajnami. Jak już ktoś na początku pisał, ja również zamieniłam owe programy na cdburnerxp a gg na tlena. Od biedy można jeszcze skorzystać z Nawijacza i gg lite. Adobe Reader również jest teraz kombajnem, ale i na to znajdzie się alternatywa FR. Takich programów będzie coraz więcej niestety. Bisnes is money :? A co do N-K cieszę się, że mnie tam już nie ma. Te wszystkie profile, gdzie ludzie tylko chwalą się gdzie to nie byli (zdjęcia na tle palm), samochody, dzieci, a potem dziwić się że ich okradają, że zdjęcia nagich noworodków są wykorzystywane przez pedofilii itd. itp. Ja jako taki noworodek nie chciałabym, aby rodzice mnie gdzieś po necie wystawiali. Inicjatywa z początku była ładna, ale zrobił się z tego portalu śmietnik.

  #53 25.02.2010 16:01

GG od wersji 7 przestało być komunikatorem, a stało się dostawcą contentu reklamowego. firmom nie opłaca się wieszać bilbordu, który dotrze do kilkunastu, góra kilkudziesięciu tysięcy odbiorców, podobnie zresztą jak bombardujące nas reklamy na stronach WWW. dlatego GG z ogromną ilością odbiorców stało się idealnym pośrednikiem na linii firma - potencjalny kupiec

to nie wina GG że w amoku stało się łase na kasę, dziwi mnie tylko, że są ludzie zdolni do używania tego naszpikowanego reklamami i pierdoletami bzdetu. mało tego, jak nie tak dawno temu zobaczyłem oryginalnego klienta GG u znajomego to na widok przytłaczająco-cukierkowego wyglądu aż mi szkliwo na zębach zaczęło pękać

co do innych programów to ze wszystkim się zgadzam, niestety któregoś dnia dojdziemy do tego, że programy niegdyś pchełki, wkrótce molochy będą dublować swoją funkcjonalność pożerając setki MB ramu i powierzchni dyskowych

Rasen   2 #54 25.02.2010 16:47

Bardzo dobry artykuł, zgadzam sie w 100%. Tylko pozostaje nam czekać na reakcje twórców tych kolosów. Może zaglądają także tutaj na te strony lub ktos ich poinfomuje przynajmniej o błędnej drodze aplikacji. Chciałbym doczekać się jakies osobnej wersji Nero tylko do wypalania krązków która nie będzie zżerać mi systemu podczas uruchamiania. A już nie wspomnę o samym GG które przy TeamSpeaku by chodziło nie muląc gry przeglądarkowej... marzenia. :)

synek03   8 #55 25.02.2010 17:09

racja... wszystko chce być do wszystkiego, tylko że jak będziemy mieli wszystko co nam potrzebne, to te wszystko przerodzi się w chaos gorszy niż w domach publicznych :D nk nie używam od półtora roku, gg porzucam na zawsze od tego weekendu na msn, a z nero w wersji 7 korzystam bo mnie jeszcze nie zawiodło i nie zawodzi więc nie ma sensu porzucania go na coś innego :) choć na pewno nie potrzebne w nim są odtwarzacze i edytory ;]

Buber82   3 #56 25.02.2010 17:22

GG -> kadu
Nero - Braser, K3b
Antywirus, firewall -> linux 2.6.x

Tyle w temacie :)

No dobra, jak już koniecznie ktoś chce tylko windowsa ...

Kadu, CDburnerXP, microsoft security essentials +głowa.

synek03   8 #57 25.02.2010 18:02

@Buber82

dokładnie... głowa to najlepszy antywirus i firewall, bo jak się robi i używa internetu z głową to wszystko będzie ok :)

  #58 25.02.2010 18:43

Chciałem używać tego cudnego (podobno) BurningStudio, ale za żadne skarby nie chciało mi działać... Wróciłem do Nero 7, tylko podczas instalacji wybrałem opcję samego SmartEssentials i co..? Nie mam odtwarzaczy, konwerterów, programów do tworzenia okładek a na dysku zajmuje mi 81,1MB...
Czytać (myśleć) trochę a nie tylko Next, Next, Next...Finish!
I dodam, że WTW jest rewelacyjnie ascetyczne w formie ale funkcjonalnością nadrabia...

badluck13   2 #59 25.02.2010 19:26

GG zeszło na psy. Dziś moje Nowe GG poinformowało mnie o aktualizacji. Jakież było moje zdziwienie gdy GG zaktualizowało się do wersji 10 która jest w fazie Bety.
To są jaja. Stabilna wersja robi sobie update do bety. Nie musze dodawać że przy pierwszym uruchomieniu GG10 się zesrało.
Takiego impulsu było mi trzeba.
Od dziś GG Lite.

  #60 25.02.2010 19:26

@ Rasen
Możesz się niedoczekać... chcesz prosty przykład z innej beczki dlaczego? Blizzard i World of Warcraft - mają zamiar usunąć statyski z przedmiotów które zdobywają gracze. Będzie tylko 5 podstaewowych statystyk (siła, zręczność itd). Są gracze którym się to cholernie nie podoba bo to upraszcza grę, już nie zastanawiasz się co lepsze, co gorsze itd, nie liczysz procentów nie przeliczasz punktów... ale Ci gracze to tylko 2 miliony z 13 grających w WoW - reszta to casuale - takie zagraniczne Dzieci Neo - tu masz to samo - kto się przejmuje takim użytkownikiem jak my? Jest nas mniej i tyle. Jeżeli możesz uszczęśliwić 2 mln ludzi i zarobić 20 milionów, albo uszczęśliwić na siłę 10 milionów ludzi i zaroić 100milionów to jak myślisz co wybiorą? Teraz to nawet strach wybierać darmowe alternatywy bo jak się wszyscy rzucą na jedno to zawsze potem ta "darmowa alternatywa" robi się komercyjna i rozrasta się do kolejnego przepakowanego pączka. Spieprzyli GG, Nero, NK, Facebooka, Demotywatory, Basha, Kretyna... wszyscy co staje się sławne i lubiane bo jest dobre i darmowe w którymś momencie przechodzi do komercji.

ulth   4 #61 25.02.2010 20:32

@remedium

bo większość softu od Ashampoo potocznie zwanym asyfantoo
to porażka, mnie wystarczyło tylko kilka zwalonych przez program płyt, by już więcej nie zastanawiać się nad porzuceniem starego, poczciwego Nero

G.Gn7Ex   5 #62 25.02.2010 21:30

@ Pharun
"Teraz to nawet strach wybierać darmowe alternatywy bo jak się wszyscy rzucą na jedno to zawsze potem ta "darmowa alternatywa" robi się komercyjna i rozrasta się do kolejnego przepakowanego pączka. Spieprzyli GG, Nero, NK, Facebooka, Demotywatory, Basha, Kretyna... wszyscy co staje się sławne i lubiane bo jest dobre i darmowe w którymś momencie przechodzi do komercji."

Niedokładnie. Te wszystkie darmowe programy, które zaraz stają się komercyjne i przepakowane śmieciami, łączy jedno: Nie są programami Open Source.
Programy będące na Licencji GPL, nie stają się i nie mogą ot tak stać się zamkniętym i komercyjnym oprogramowaniem.
A otwartość kodu źródłowego zapewnia dowolną możliwość modyfikacji - zatem nawet jeśli taki program stał się przeładowany, to zawsze może znaleźć się ktoś(bądź grupa osób), kto zrobi z tym porządek np. powywala zbędne rzeczy i udostępni wersję light danego programu.

bez_pseudonimu   4 #63 26.02.2010 01:37

nie ma czegoś takiego jak monopol gg.. inne protokoły jak i gg są bezpłatne.. to ludzie maja klapki na oczach

Extraordinarykid   6 #64 26.02.2010 05:03

Kwestia komercji, to sprawa ogromna.
Produkty niegdyś skromne, które w początkowych wersjach były bardzo zadowalające, przyczyniły się do takiego stanu rzeczy.
Ludzie nauczeni, że wszystko jest szybkie, cacy i za darmo, nie widzą, iż wszystko jest zrobione dla zysku.
W końcu wszystko, co do życia zostało powołane chęcią zarabiania, musi te pieniądze zarabiać.

Patrząc na wszystkie alternatywne możliwości, niektórzy producenci poszli o krok dalej, uzależniając użytkowników od podstawowej usługi swojego produktu, następnie załadowali cenę, a później dodali do tego szereg innych funkcji.
W praktyce ma się to tak, że jak już człowiek zapłaci za to, do czego się przyzwyczaił, bez czego żyć nie potrafi, to przy okazji wykorzysta to, co dali mu wraz z tym.

Natomiast całkowicie niejasną kwestią dla mnie jest istnienie portalu Nasza-Klasa.
Ja rozumiem, że to musi zarabiać, bo po to zostało stworzone.
I zgadzam się z tym.
Tutaj jednak jest przegięcie na maxa.
Skierowane jest to do najmłodszych użytkowników, którzy wciąż nie znają wartości pieniądza, nie mają pojęcia jeszcze, w jak wielką kasiastą maszynę wpadli.

Szkoda tylko, że użytkownicy nic z niej nie wyciągną..
Przynajmniej pośmiać się ze zdjęć można ; )

  #65 26.02.2010 09:08

NK i GG to to taki szmelc, że głowa boli. Początki były fajne ale teraz to szkoda gadać. Osobiście usunąłem się z obu tych dziwactw i jestem bardzo zadowolony. A co do Nero to ten program można przeboleć ale jeśli ktoś nie potrzebuje tylu bajerów to śmiało można brać CDBurnerXp i to wystarczy. pozdro

fiesta   15 #66 26.02.2010 09:11

"@fiesta
darmowe produkty Ashampo dla DP nie posiadają wszystkich opcji co wersje płatne"

Burning Studio ma wszystkie opcje wersji komercyjnej, jak z innym softem, nie wiem, nie korzystam.

"Chyba kpisz. Facebook to dopiero żałosny portal.. to portal społecznościowy czy platforma do głupich gier we flashu które wymagają logowania się co kilka godzin (bo zboże uschnie albo chowaniec umrze z głodu) i wypełniania idiotycznych quizów w stylu kiedy umrzesz, co myśli o tobie losowo wybrany znajomy albo jaką jesteś piosenką Miley Cirus? Nawet nie do końca przetłumaczone, i to wpisywanie captcha by cokolwiek zrobić.. Mam nadzieję że ludzie się opamiętają.."
Nie kpię, jak w Facebooku są jakieś pierdułki to nie sa tak nachalne jak w NK :P

"Przynajmniej pośmiać się ze zdjęć można ; )"
No tak, urodziwa gimnazjalistka w piecu krematoryjnym w Auschwitz, faktycznie beka śmiechu, albo raczej wielka żenada.

Maruq   3 #67 26.02.2010 10:12

@fiesta
"No tak, urodziwa gimnazjalistka w piecu krematoryjnym w Auschwitz, faktycznie beka śmiechu, albo raczej wielka żenada."

Tu akurat został podany jak dla mnie bardzo skrajny przykład ludzkiej bezmyślności i nie poszanowania miejsca pamięci pomordowanych.
Zrobienie sobie tam zdjęcia ok, ale wystawianie go na nk, to już jakieś nieporozumienie. Jednakże napewno znajdzie się niejeden dla którego takie zdjęcie będzie powodem do śmiechu. Podążając dalej, czy takie zdjęcie może określać jakość serwisu? I tak i nie. Tak jeśli można znaleźć wiele takich przykładów, faktycznie może odpychać. Nie jeśli mówimy o jednym konkretnym przykładzie. Głównie jakość serwisu wytyczają jego twórcy, lub ci którzy przejęli inicjatywę, że tak stwierdzę w jego prowadzeniu. Ogólnie ze stwierdzeniem że to "wielka żenada" się zgadzam.

  #68 26.02.2010 11:04

Używa ktoś tego (Nero 9 Lite):
http://www.nero.com/eng/downloads-nero9-free.php ??
To rzeczywiście jest wersja free? Jakie są funkcje w tej wersji jeżeli ktoś to zainstalował?

ryszard1992   2 #69 26.02.2010 11:44

Zgadzam siew pełni z autorem bloga. Ale cóż poradzić?

Maruq   3 #70 26.02.2010 12:38

@asq,
"Używa ktoś tego (Nero 9 Lite):
http://www.nero.com/eng/downloads-nero9-free.php ??
To rzeczywiście jest wersja free? Jakie są funkcje w tej wersji jeżeli ktoś to zainstalował?"

jest to wersja po angielsku, podczas każdego włączenia przypomina o rejestracji, posiada jedynie funkcje nagrywania danych, kopiowania płyt oraz kasowania dysków wielokrotnego użycia. Są widoczne inne opcje które kierują nas do upgradu, osobiście nie polecam tej wersji.

fiesta   15 #71 26.02.2010 14:04

"Głównie jakość serwisu wytyczają jego twórcy, lub ci którzy przejęli inicjatywę, że tak stwierdzę w jego prowadzeniu."

Czy nie uważasz ze kontrolę nad NK przejęły dzieci NEO i wszystkie "udogodnienia" są kierowane właśnie do nich, a szczególnie ich kieszeni :P ??

Maruq   3 #72 26.02.2010 14:45

@fiesta,
inwazja dzieci NEO:D

synek03   8 #73 26.02.2010 17:04

@Maruq

chyba sam jesteś dzieckiem neo bo tak to lubisz wypowiadać? hajpuje cie to jakoś, jak napiszesz "dzieci NEO" ? ale jesteś fajny, mogę cie dotknąć? Oo

WODZU   17 #74 26.02.2010 20:41

Wpis w blogu ciekawy i porusza ważną kwestię. Powszechnie wiadomo, że my, użytkownicy, jesteśmy stadem bydła, z którego ssie się krew. Perfidnie wmawia się ludziom co jest dla nich dobre. Ale wiadomo - prawa rynku narkotykowego. Najpierw dajemy coś za darmo, uzależniamy, a później nawet nie musimy zmuszać bo użytkownik nie ma wyjścia. Nawet Google to robi, ale mam nieodparte wrażenie, że w sposób znacznie bardziej dyskretny i niedokuczliwy. Niestety inni ogarnięci chęcią dorównania gigantowi z Mountain View za bardzo się spieszą i przesadzają. W moim przypadku, odnosząc się do zagadnień opisanych na blogu, doprowadziło to do tego, że zamiast Nero używam wbudowanego w system "nagrywacza", naszą klasę odwiedzam raz w miesiącu (za każdym razem zdziwiony kolejnymi "ulepszeniami"), a GG używam w wersji 6.x, bo na szczęście moi znajomi nie mają "nowych" numerów. Ogólnie panuje tendencja do ciągłego "ulepszania" oprogramowania. Nurtuje mnie dokładnie to samo pytanie co autora wpisu - gdzie jest granica, bo jest na pewno.

Maruq   3 #75 26.02.2010 23:12

@WODZU

ciekawe porównania stosujesz:)

M@ster   17 #76 27.02.2010 08:30

Dlatego ja w ogóle staram się nie korzystać z portali społecznościowych - zaczyna to przypominać już gry RPG, tylko zamiast levelu i itemów zbiera się "przyjaciół" i inne świecidełka w profilu.

CinekAK   1 #77 27.02.2010 15:32

Co racja to racja. W pełni zgadzam się z autorem, to co się dzieje z niektórymi programami przekracza wszelką granice.
M@ster też ma racje co do portali społecznościowych, robi się z tego rywalizacja kto ma więcej znajomych czy jakiś badziewnych prezencików czy innych pierdół.

Pozdrawiam :)

Torwald   4 #78 28.02.2010 00:18

GG zaczelo isc zla droga juz pare lat temu, kiedy zamiast poprawiac bledy i niedorobki programu, poszli w strone latwej kasy z reklam. No coz, kazdy ma prawo zarzadzac swoja firma i produktem wg. wlasnego 'widzimisie'.

To co trzyma ludzi przy GG, to faktycznie tylko 'numer gg', ktory ma praktycznie kazdy kto korzysta z komputera.

Niestety 99% 'populacji GG' nie ma pojecia, ze istnieja programy typu WTW, Konnekt (RIP) i inne, ktore nie maja tych badziewnych i wszedobylskich reklam a dzialaja tak jak GG powinno: umozliwiaja kontakt z ludzmi 'z listy', maja emotki itp.
Ba, nawet GG przewyzszaja mozliwosciami.
No i nie zra ramu jak glupie (WTW - 10MB...)


Co do NK, to szkoda gadac... Z ciekawego portalu, ktory mogl byc polskim Facebookiem, zrobil sie tandetny klon Fotki.peel
Konto mam, ale od jakiegos roku tam nie zagladalem, bo i po co ?


A dla 'potworka' jakim stal sie Nero, znalazlem swietnego zastepce: DeepBurner - darmowy, nagrywa plyty. Koniec. Zadnych cudow na kiju. A jak mnie najdzie, to nawet idzie tam naklejke na CD zaprojektowac (topornie, ale sie da).
Chyba nawet lightscribe da sie to wypalic (nie wiem, nie mam ;P).


Howgh.

  #79 28.02.2010 12:16

Chciałbym w tej dyskusji zabrać głos co do faktu, przeładowania aplikacji typu GG, Winampa, adobe R, NK itp, fakt ten jest bezsporny, programy są niebotycznie przeładowane, wyposażone w nie potrzebne funkcje, gadżety, i nie wiadomo co jeszcze, twórcy tych aplikacji zapomnieli, lub nie (komercja), dodają to wszystko, nie myśląc, że użytkownicy w pewnym momencie porzucą je na rzecz innych, tych, które wolne są od tego całego zgiełku, ikonek, światełek, emotikonów itp, ale taką alternatywę ma się i dzisiaj, nikt nikomu nie każe używać GG, NK, W-pa, itp, tylko prawda jest też taka, że wielu intrenautów nie wie co to jest przeglądarka internetowa, w jakie jest wyposażona mechanizmy jej kontroli jeżeli chodzi o konfigurację, a co dopiero w/w aplikacje, po części z pewnością jest to siła przyzwyczajenia się do pewnych programów, ale również nieumiejętność poszukania alternatyw lub zwykłe lenistwo, lepiej jest ponarzekać, przecież to korzystający z tych i innych programów tak naprawdę napędzają im popularności i nikt inny.

PitBoss   9 #80 28.02.2010 14:52

Pisze o NK: REKLAMY, DODATKI, PREZENTY, ...itd. Po co to? Głównie chodzi o kasę $ im więcej do zaoferowania tym wzrasta % że ktoś może esem zapłaci. Rozwiązanie proste, usunąć głupoty powrócić do pierwotnej postaci, i bez smacznych śledzi, wprowadzić tzw. opłaty symboliczne. Wgranie 4, 5 zdjęć lub podładowanie limitu 1zł. policzcie potem ilu ludzi w całej Polsce (nie liczę już po za) wgrywa fotki, większość poczeka miesiąc na nowy transfer na fotki, a tak ma ochotę teraz pośle esem i już. 1zł nie wiele w skali Krajowej ogromna suma! oraz 1zł np za założenie konta w esie kod aktywacyjny. i kolejny zarobek.
A gadu-Gadu niech idzie na emeryturę, bo już odgapiają skype.
NERO? jedynie z dodatków przydawał mi sie program do montowania zdjęć lub przerabiania filmów move maker.
POZDRAWIAM

  #81 28.02.2010 16:55

@bazyl
Najdłuższe zdanie wielokrotnie złożone jakie w życiu widziałem ;)

  #82 28.02.2010 19:10

W końcu ktoś napisał o tym artykuł ... Zgadzam się w 100%:) Sama z GG przerzuciłam się na AQQ (choć ostatnio też zaczęły występować reklamy (ale przynajmniej w 1 miejscu i czasem). NK - totalna porażka, z miejsca gdzie można było znaleźć znajomych ze szkoły druga fotka.pl się zrobiła. Jakieś prezenty, ocenianie zdjęć :/ i te niektóry osoby, które wysyłają zaproszenia a na pytanie czy się znamy "oczywiście, chodzimy do tej samej szkoły" albo "tak, kiedyś cię widziałem w sklepie...". Tragedia ;/

DawidDS4   5 #83 28.02.2010 20:02

H0ney jest wtyczka AQQ Banner Killer niestety nie ma jej w polecanych - można ściągnąć (:

  #84 01.03.2010 00:06

1. Nero mam 7 który otrzymałem z nagrywarką - daję tylko express i burning rom, resztę po prostu odznaczam, przy czym w mojej wersji nie ma multimedialnego badziewia.
2.GG nigdy nie używałem, polecam AQQ.
3.NK używam zgodnie z pierwotnym przeznaczeniem - 140 znajomych z lat szkolnych - wchodzę raz na jakiś czas żeby powspominać jakie jaja były ;D , a jak otrzymuję jakieś np.: porypane zaproszenie na ostatki, tak jak jakiś czas temu, to do autora w ostrych słowach wysyłam wiadomość co o nim i takich retardach jak on myślę.

  #85 01.03.2010 00:11

Co do winampa - nie dorasta do pięt WMPlayerowi jeżeli chodzi o jakość, a alternatywa to Quintessential Player, który polecam.

dawidos   4 #86 01.03.2010 15:06

Bardzo dobry artykuł. Z GG nie korzystam tylko z Pidgina, Nero i żadnego innego programu też nie - wbudowany w XP kreator spokojnie mi wystarcza, na NK już dawno konta nie mam, strona robiona chyba pod dzieci które ślą esemesiki żeby mieć więcej transferu na zdjęcia i na inne bzdety. Jak dobrze, że są alternatywne programy, ale szkoda, że tak mało ludzi wie o tym :/

AdamMz   3 #87 01.03.2010 15:36

Już dawno zaobserwowałem to o czym napisałeś.
I cóż pozostaje sobie radzić stosując najstarszą w świecie metodę, brak przymusu.

Bo w końcu gg7 w połączeniu z ggbk, przywraca do łask komunikator służący do komunikowania się. W prawdzie jak głosi okrutny komunikat "nie będę mógł rozmawiać z osobami powyżej numeru xxxxxxxxxxx" ale nie oszukujmy się, mam parę osób na liście z którymi rozmawiam i nie interesuje mnie z kim rzekomo się nie skontaktuje. Po to jest email i telefon, gg to tylko przyspieszacz rozmów.

Co do telefonów, długo miałem fazę na nowinki techniczne... ale mi przeszło.
Teraz mam nokię 3110c bo ma fajne duże przyciski, włącza się w 3 sekundy, bateria trzyma ponad tydzień przez jej dupowaty mały ekranik swoją drogą bardzo czytelny. No i to jedyny telefon który od tak wytrzymał pocałowanie płyty chodnikowej.

Co do oprogramowania tu znów ta sama zasada, nie podoba się nowa wersja, ściągasz starą.
Ludzi którym się spodobają takie kombajny będzie dużo, dla innych jest google i w pamięci nr ulubionej starej wersji jakiegoś programu.

walker13150   4 #88 01.03.2010 17:13

"do autora w ostrych słowach wysyłam wiadomość co o nim i takich retardach jak on myślę."
nie odzywałbym sie wcale.
Osobiście na nk byłem kilka miechów temu, 30 znajomych, a co to są te śledziki to nawet nie wiem. GG mam, bo jednak jak ma każdy to się przyda, szukam zamiennika. Reszta to głupoty i tyle.
Bez komentarza by sie też obyło.

przemek1234   7 #89 01.03.2010 20:52

@DawidDS4:
Jest też wtyczka Cukiereczki ;) tylko jak ją wgrasz i VPN się o tym dowie, to wolę nie mysleć co się stanie :D

PS. Ale ciii... on tu też wchodzi, więc cichosza, ja nic nie mówiłem.

DawidDS4   5 #90 01.03.2010 21:20

@przemek1234:

Ok, nie wydam cię ;)

M@ster   17 #91 01.03.2010 22:16

@AdamMz
Mam dokładnie ten sam telefon co Ty i +/- z tych samych powodów :) Z tą różnicą że mój przeżył spotkanie z asfaltem po kraksie na rowerze - tak to jest jak się patrzy na mapę GPS w trakcie jazdy :P

  #92 02.03.2010 00:13

Nie odezwiesz się wcale to się nic nie zmieni... w sumie to jedno czy drugie zrobisz i będzie to samo... no, ale rozładować się można =]

Dimatheus   22 #93 02.03.2010 14:16

@ M@ster - "Każda firma, zakładając biznes, dąży do maksymalizacji zysków."
Nie do końca tak jest. Takiej regułki uczono - mam nadzieję, że teraz już tego się nie robi - na lekcjach ekonomii w liceach. Celem firmy samej w sobie nie jest maksymalizacja zysku - bo ten na dobrą sprawę jest pojęciem rachunkowym i w skrajnych przypadkach firma przynosząca duże zyski, może paść z powodu braku płynności - ale przyrost jej wartości, co oczywiście przekłada się na finansowe korzyści dla samych właścicieli przedsiębiorstwa. To tak w ramach sprostowania... :)

Pozdrawiam,
Dimatheus

  #94 04.03.2010 00:33

1) Z nero korzystam ale z wersji 7 i nie mam zamiaru instalować nowszej
2) Posiadam konto na NK ale rzadko się loguje na nie bo mnie już ona wkurza a w szczególności ten śledzik.

3) Korzystam z GG ale z wersji 7.7 i nie mam zamiaru zmieniać na nowszą wersje.

  #95 07.03.2010 15:53

Do tych co używają Foxit Readera. Proponuję spróbować Pdf Xchange Viewer. Jest szybszy i bardziej funkcjonalny niż Foxit.

rafradek   2 #96 23.03.2010 15:44

Raczej Adobe Reader to nie kombajn. Długo się wgrywa bo w przeciwieństwie do innych wersji i programów obsługuje elementy 3D w PDF i ma lepszy wygląd. Ubsługuje tylko pliki PDF. Czy to ma być kombajn? Jeśli edytor PDF- to tylko Adobe Acrobat.

  #97 14.05.2010 13:36

Zgadzam się z autorem we wszystkim. Rzadko używam Nero więc przeboleję te dodatki. NK od dłuższego czasu odwiedzam coraz rzadziej, gg zamieniłem na WTW który jest świetnym przykładem jak powinien wyglądać komunikator.

the_patr1ck   2 #98 17.02.2011 13:46

Nie mogę się zgodzić co do WinAmpa, a mianowicie balansowania na granicy? Co to w ogóle znaczy? Wystarczy zainstalować WinAmp w wersji Lite, i problem z głowy - mamy szybki program do odtwarzania muzyki. Reszta artykułu - jak najbardziej OK, polecam GG Lite jako alternatywę dla GG.

webnull   9 #99 23.02.2011 14:26

Jak dobrze, że rozwój programów dla Linuksa (i innych Uniksowych systemów) nie idzie właśnie w tą stronę.

Każdy program dla Linuksa z założenia jest tworzony aby spełniał daną funkcjonalność, gdy już się to osiągnie to nie dodawane są super-mega-ekstra bajery jak w przypadku Nero czy Gadu-Gadu.

Większość Linuksowych programów posiada wtyczki które pozwalają zdecydować użytkownikowi jak ma działać i wyglądać program.

  #100 24.02.2011 18:35

Nero: używałem na początku mego posiadania komputera z nagrywarką DVD. Potem przesiadłem się na Ashampoo Burning Studio. Może mi się wydaje, ale najnowsza wersja Ashampoo mniej obciąża mój stary komputer niż Nero 6 Express.
NK: Korzystałem przez dwa lata, usunąłem profil. Zbyt dużo udziwnień.
GG: Wystarczy powyłączać te bajery w zakładkach "Komunikator" i "Wygląd" [łącznie z wyświetlaniem filmów z YT w oknie rozmowy], i będzie pięknie działać nawet na Wine, na systemach M$ dobrze mi się korzystało z AQQ.
WinAmp: Raz użyłem i usunąłem. Foobar zdecydowanie lepszy.
Photoshop: Nie jestem grafikiem, czasami odpalę GIMPa z paintem, w zupełności wystarcza.

Wolfgar   7 #101 27.02.2011 16:50

A ja muszę powiedzieć że nowe gg ma nawet zaletę. Dorzucają do niego odtwarzacz całkiem dobrego radia internetowego.

Yeenisey   4 #102 13.03.2011 21:02

@Wolfgar

To już lepiej dodać poszczególne stacje OpenFM do radia AQQ (wtyczka).

501   2 #103 03.05.2011 15:36

Nero: Raz zainstalowałem, nie pamiętam jaką wersję, mulił jak nie wiem... od tego czasu używam ImgBurn.
GG: Kiedyś miałem i rzeczywiście wolny, aktualnie nie używam komunikatora.
NK: Miałem nie wiadomo po co, skasowałem.

  #104 03.08.2011 18:21

Co do Nero już sama prostota zginęła. Kiedyś klikało się trzy czy cztery przyciski i wiedziało się czy poprawnie nagrywa się filmy, muzykę czy tam zdjęcia. Co prawda nie wiem jak jest teraz, gdyż nie używam nowszych, a i tak niewiele płyt nagrywam. WinAmp też zaczął lekko obciążaj procesor, długo się ładował - zamieniłem go na program AIMP2. Chodzi dużo lepiej, wersja polska, prosty w obsłudze i przejrzysty interfejs, a w końcu program do odtwarzania muzyki ma być do odtwarzania muzyki, a nie czego innego. Gadu-Gadu również zmieniłem (z racji tego, że mam łącze internetowe 512kB/s, więc wolne, do tego przycinał) na AQQ. Przyjemny, o wielu skórkach, w polskiej wersji językowej, odpala się szybciutko, bez reklam i zbędnych pierdółek, polecam. Nasza-klasa też zeszła na psy, jak już mówiono. Te śledziki, krewetki, leszcze, do tego jakieś gry... Bezsens, nic więcej dodać nie muszę.

  #105 08.08.2011 16:22

ulth 25.02.2010 :)
''Chcesz siedzieć na NK - siedź i nie narzekaj albo siedź i zainstaluj sobie dodatek "moja nk" na Firefox - też nie ma problemu. ''

Do Chrome jest Lepsza Klasa i lepiej działa

  #106 24.08.2011 12:46

Fanatycy systemu z oknami moigą być pewni, że będą nękani czy frustrowani, jeśli chodzi o niektóre darmowe wersje programów.

Oczywiście o ile się pojawiać będą alternatywy (np. dla GG może to być AQQ), o tyle nie ma większych powodów do narzekania.

Gorzej się ma sprawa, jeśli chodzi o serwisy internetowe czy komunikatory niemające alternatywy. Taki np. Skype - teoretycznie ma służyć do gadania, zaraz po tym jak m$ go zakupił, ogłoszono że będzie zintegrowany z facebookiem. Ja rozumiem, że niektórzy mogą to potraktować jako trafiony bajer. Jednak Nie wszyscy.

Staroszkolne metody przygotowywania instalek dowodzą, że kiedyś lepszy był świat. Instalując sobie aplikację (darmową), w trakcie instalacji można było wybierać, które komponenty mają być zainstalkowane. Dziś w takim skype zaznaczenie bądż odhaczenie opcji "facebook" przy instalacji programu, traktowana jest jako niezdrowa fanaberia użytkownika.

Nieszczęsny skype oczywiscie nie ma zbyt wielu alternatyw. Co prawda jest Fring, ale jak sięgam pamięcią, jest dostępny na komórkach chyba tylko.

Ja tam się cieszę z GNU/Linux. Przy korzystaniu z normalnych, nie udziwnionych repozytoriów, nie ma prawa gwałcić naszych ocząt żadna reklama, a warunki licencji nie naginają w żaden sposób prawa.

  #107 01.10.2011 12:07

Popieram pierwotne wersje tych programów były świetne, ale czasem ulepszjąc coś po prostu spapramy dobry produkt. W tym wypadku LEPSZE jest wrogiem DOBREGO. A dobre to były one kiedyś , teraz nie.

  #108 07.07.2016 03:38

prosze zrobic na gg zeby mozna było z niego kozystac od godz 8 rana do 24 kto wejdzie po 24 na niego to zeby terz mugł z niego skozystac dwie godziny potem dopiero na drugi dzień gg nipowinno byc czynne czała noc kto z gg skozysta potem prosze zamykac go dawac na niwidoku albo niedostepny